Aby witryna mogła zdobyć wysokie pozycje niezbędne są linki i wysokiej jakości treść. Wewnętrzne linkowanie znajdujące się na stronie to sposób na to, aby połączyć treści znajdujące się na stronie i dostarczyć Google informacje na temat struktury strony. Odpowiednia strategia linkowania przekłada się na ranking w wyszukiwarkach.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Na czym polega linkowanie wewnętrzne?
- Dlaczego odpowiednie linkowanie wewnętrzne jest ważne dla Google?
- W jaki sposób powinny wyglądać linki wewnątrz strony internetowej?
Wewnętrzne linkowanie na witrynie pełni istotną funkcję, jeśli chodzi o optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Sposób, w jaki łączone są podstrony w obrębie danej domeny, sprawia, że Google może je szybciej indeksować, a także klasyfikować, uwzględniając odpowiednie słowo kluczowe. Wewnętrzne linkowanie jest także dobrym sposobem na to, aby na stronie internetowej ustanowiona została hierarchia. Dzięki temu strony bądź wpisy, które są dla nas najważniejsze, będą miały dla wyszukiwarki większą wartość. Oczywiście przekłada się to na wyższą pozycję.
Spis treści:
Dlaczego wewnętrzne linkowanie ma tak duże znaczenie?
Google bazuje na linkach wewnętrznych po to, aby wiedzieć, jakie treści na danej stronie internetowej są ze sobą powiązane, a także jaka jest ich wartość. Googlebot indeksuje daną stronę, bazując zarówno na zewnętrznych, jak i wewnętrznych linkach. Proces renderowania rozpoczyna się już od pierwszego linka. Następnie – bazując na jego ścieżce – określany jest związek między linkowanymi stronami, wpisami, a także szeregiem innych treści. Dzięki temu Google wie, które podstrony tworzące dany serwis, poświęcone są podobnej tematyce.
Wewnętrzne linkowanie to jednak coś więcej niż tylko rozumienie relacji między podstronami. Pozwala ono także na określenie wartości danego linka. Na ogół dla Google najważniejsza jest strona główna. To właśnie na niej znajduje się najwięcej linków zwrotnych. W efekcie możliwe jest rozdzielanie jej mocy na wszystkie inne podstrony. To właśnie dlatego linki do nowych wpisów na blogu, które znajdą się na stronie głównej, będą miały większą moc niż te pozyskiwane z kategorii, do której automatycznie je przypisano. Co więcej, Google znajdzie je dużo szybciej, a w efekcie również szybciej zaindeksuje.
Podsumowując:
1. Wewnętrzne linki dzielą się swoją mocą z innymi linkami.
2. Dzięki wewnętrznym linkom możliwa jest szybsza indeksacja oraz poznanie treści witryny.
3. Podstrona, do której prowadzi dużo linków, jest przez Google odbierana jako niezwykle ważna.
3. Odpowiednie linkowanie przyczynia się do poprawy pozycji w wyszukiwarce.
Linki „nofollow” – co to takiego?
Mówiąc najprościej, są to wszystkie linki, które z punktu widzenia SEO nie mają dla nas znaczenia. Atrybut „nofollow” skutecznie zapobiega niepożądanemu przekazywaniu mocy. Jak to się dzieje? Link z atrybutem „nofollow” to dla Google jasny sygnał, aby nie podążać za jego śladem i nie uwzględniać go podczas określania wartości strony.
Taki atrybut powinny mieć następujące linki:
- link do logowania dla klientów;
- linki do partnerów;
- link znajdujący się w stopce, który przenosi do twórcy strony internetowej (trzeba dokładnie sprawdzić, czy na takie rozwiązanie pozwala umowa).
Atrybut „nofollow” koniecznie trzeba przypisać również takim przyciskom, jak na przykład „dodaj do koszyka”. Jeśli dodamy do linka atrybut „nofollow”, nie musimy obawiać się tego, że Google nie odnajdzie w swoim indeksie strony docelowej.
Kotwice – anchory
Jeśli już wiesz, które linki wewnętrzne powinny być obecne na stronie i chcesz pozyskać z nich trochę mocy, musisz dowiedzieć się, w jaki sposób poprawnie korzystać z anchorów. Trzeba pamiętać, że nadmierne optymalizowanie tekstu, czyli tak zwanej kotwicy może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Może to bowiem poważnie zaszkodzić stronie.
Czym jest nadmierna optymalizacja? Pod terminem tym kryje się upychanie w kotwicach słów kluczowych. To technika znana sprzed wielu lat, która swojego czasu gwarantowała uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Teraz jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Takie praktyki skończą się nałożeniem filtra przez Google, a w konsekwencji wykluczeniem z indeksu. Tworząc wewnętrzne linkowanie na stronie, należy zwrócić uwagę na to, aby było ono naturalne i wyglądało na unikalne. Chodzi o to, aby linkować jedną stronę, wykorzystując do tego różne anchory.
Nieskomplikowana technika wewnętrznego linkowania
Najprostszą, a zarazem najbardziej skuteczną techniką, która doskonale sprawdza się w przypadku osób początkujących, jest rzetelne, a jednocześnie bardzo naturalne opisywanie anchorów. Są one korzystne dla SEO, a jednocześnie zwiększają zaangażowanie użytkowników. Jak to się dzieje? Jeśli osoba czytająca dany wpis dostrzeże link, który naturalnie pasuje do zdania, to prawdopodobieństwo, że w niego kliknie, się zwiększy.
Koniecznie trzeba pamiętać o jeszcze jednej istotnej kwestii: wewnętrzne linkowanie będzie miało sens tylko wówczas, gdy linkowane podstrony będą zawierały wartościową treść zarówno dla użytkownika, jak i dla wyszukiwarki.
Dlatego:
1. Postaw na tworzenie dużej ilości treści
Stworzenie dużej sieci połączonych ze sobą linków będzie możliwe dopiero wówczas, gdy będziesz mieć mnóstwo wewnętrznych podstron. W związku z tym pierwszym krokiem powinno być założenie bloga i publikowanie na nim artykułów, które muszą być wartościowe. Wystarczy napisać kilka wpisów z tej samej kategorii, aby skutecznie połączyć je ze sobą. Nie chodzi oczywiście o jakieś wyjątkowo złożone sposoby łączenia wpisów. Warto stawiać na naturalność. Jeśli wpadniesz na to, że w danym wpisie można wspomnieć o innym, zrób to.
2. Nie linkuj wyłącznie do strony głównej
Wewnętrzne linkowanie na stronie porównać można nie do nitki, a sieci, która powinna dotrzeć do wszystkich zakamarków strony. Dlatego warto trzymać się zasady głębokiego linkowania. Chodzi o wzmacnianie podstron właśnie na skutek stosowanych połączeń. Jednym z częściej popełnianych błędów przez początkujących webmasterów jest linkowanie formularza kontaktowego w każdym wezwaniu do działania. Nie należy linkować podstron z najwyższego poziomu. Takie linki na ogół można bowiem znaleźć w menu.
3. Nie szalej zbytnio z ilością linków wewnętrznych
Trzeba pamiętać, że liczba wewnętrznych linków na danej podstronie musi być utworzona w granicy rozsądku. W przypadku wewnętrznego linkowania na blogu optymalnie jest linkować około pięciu artykułów. Ostateczna liczba uzależniona jest jednak od długości wpisu. Trzeba jednocześnie pamiętać, że liczy się wszystkie linki, jakie występują na stronie. Nie wolno więc zapomnieć także o tych w menu oraz stopce. Oznacza to, że jednorazowo możemy linkować nawet sto stron na jednej podstronie.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!