SEO-PODCAST.PL – Jakie słowa kluczowe wybrać do pozycjonowania i czy warto postawić na frazy z długim ogonem?

SEO-PODCAST.PL – Jakie słowa kluczowe wybrać do pozycjonowania i czy warto postawić na frazy z długim ogonem?

Jakie słowa kluczowe wybrać do pozycjonowania i czy warto postawić na frazy z długim ogonem?

W tym odcinku poznasz trzy intencje użytkowników wyszukiwarki, którymi kierują się podczas wprowadzania swojego zapytania do Google. Wytłumaczę Ci, na czym polega intencja nawigacyjna, informacyjna i transakcyjna oraz jaki jest cel wyszukiwania dla każdej z nich. Dowiesz się także, w jaki sposób sprawdzić, czy wykorzystujesz odpowiednie słowa kluczowe w swojej treści oraz w czasie trwania kampanii SEO, czy może w efekcie błędnie prowadzonych działań zdobywasz tzw. ruch przelotowy, którego efektem jest brak konwersji w Twoim serwisie internetowym. Poznasz także rodzaj semantycznych słów kluczowych i fraz z tzw. długim ogonem oraz dowiesz się, dlaczego warto je wykorzystywać w treści swojej strony lub sklepu internetowego. Na koniec wymienię Ci 8 najpopularniejszych narzędzi do wyszukiwania popularnych słów kluczowych w wyszukiwarce Google.

Spis treści:

Podcast

Listen to „akie słowa kluczowe wybrać do pozycjonowania i czy warto postawić na frazy z długim ogonem?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

Jakie słowa kluczowe wybrać do pozycjonowania i czy warto postawić na frazy z długim ogonem?

  • Czy intencje użytkowników mają znaczenie dla pozycjonowania?
  • Pojedyncze słowa kluczowe i frazy z długim ogonem – które wybrać?
  • Czym są semantyczne słowa kluczowe?
  • Jakich narzędzi używać do wyszukiwania popularnych słów kluczowych?

 
Na te pytania odpowiem w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu, a więc zapraszam!

Dzisiejszy odcinek chciałbym poświęcić na wybór słów kluczowych, które stanowią o efektach prowadzonej kampanii SEO. Temat na pierwszy rzut oka trywialny, ale z doświadczenia wiem, że klienci, którzy wybierają frazy do pozycjonowania, nie kierują się kilkoma ważnymi zasadami. Być może o nich nie pamiętają, być może o nich nie wiedzą, dlatego w tym odcinku porozmawiamy o możliwych intencjach użytkowników, którzy wchodzą na Twoją stronę internetową lub sklep internetowy i przeanalizujemy, czego oczekują. Opiszemy także konsekwencje wyboru pojedynczych słów kluczowych w porównaniu z frazami z tzw. długim ogonem.

Czy intencje użytkowników mają znaczenie dla pozycjonowania?

Już na etapie planowania treści na swoją stronę internetową czy sklep internetowy, musisz wziąć pod uwagę możliwe najczęstsze intencje, którymi użytkownicy mogą się kierować, a dzielimy je na:

  • intencję nawigacyjną – polegającą na wpisywaniu do wyszukiwarki słów kluczowych, których zadaniem jest skierować go do strony internetowej konkretnej firmy, której poszukuje, np. nazwy firmy lub nazwy usług;
  • intencję informacyjną – polegającą na wpisywaniu do wyszukiwarki pytań, na które zamierzamy zdobyć odpowiedź, np. jak zawiązać krawat;
  • intencję transakcyjną – polegającą na poszukiwaniu konkretnego rodzaju produktów na podstawie wpisywania nazwy określającej rodzaj produktu i ewentualnie jego cech wyglądu, np. białe męskie buty sportowe.

Aby sprawdzić, czy treści dostępne w Twoim serwisie spełniają swoją funkcję i dostarczają odpowiednich informacji użytkownikom, zwróć uwagę między innymi na wskaźnik współczynnika odrzuceń oraz ich czas przebywania w obrębie całego Twojego serwisu, dzieląc go na konkretne podstrony.

W przypadku sklepu internetowego zwróć uwagę na kartę produktu. Przeanalizuj, czy uzupełniłeś ją o wszelkie niezbędne informacje w postaci cech produktu, o których powinien wiedzieć przed zakupem, a także o wysokiej jakości zdjęcia, które powinny przedstawiać produkt także w jego użyciu.

Aby rozszerzyć kartę produktu o niezbędne informacje, wykorzystaj także najczęściej zadawane pytania przez użytkowników we wszelkich formularzach kontaktowych czy podczas rozmowy telefonicznej z obsługą klienta, a odpowiedzi przedstaw w formie np. rozwiniętego opisu produktu lub usługi czy artykułu blogowego, który może stać się typowym poradnikiem. Jeśli zatrudniasz pracowników, którzy kontaktują się z klientami, poproś ich, aby podczas rozmów z klientami notowali wszelkie pytania, które otrzymują. Będzie to doskonały ruch w celu rozszerzenia treści w sklepie internetowym o informacje, istotne z punktu widzenia Twojego klienta.

Identycznie postępuj, jeśli posiadasz stronę internetową, której celem jest zdobycie potencjalnych klientów za pomocą oferty dostępnej na podstronach Twojej witryny. Zweryfikuj, czy podajesz klientom jak najwięcej informacji na temat oferowanych przez Twoją firmę usług i czy Twoi klienci mogą znaleźć na stronie np. zdjęcia przedstawiające efekty pracy Twojej firmy. Takie elementy stanowią tzw. dowód społeczny – potwierdzają posiadane doświadczenie, wykwalifikowanych pracowników i jakość, którą oferujesz. Zadbaj o to, aby utwierdzić klienta w decyzji, iż wybierając Twoją firmę do współpracy podejmie najlepszą możliwą decyzję.

Pojedyncze słowa kluczowe i frazy z długim ogonem – które wybrać?

Na początku wyjaśnijmy sobie, czym są frazy z tzw. długim ogonem. Są to słowa kluczowe składające się z co najmniej dwóch lub trzech wyrazów, które ściśle określają intencję wyszukiwania, wskazując na konkretny przedmiot lub usługę, której poszukuje użytkownik wyszukiwarki Google. Taka fraza ma na celu skierowanie go do określonej podstrony w witrynie (np. usługi hydrauliczne Rzeszów) lub karty produktu w sklepie internetowym, np. czarny portfel skórzany.

Wykorzystanie fraz z tzw. długim ogonem wpływa na zwiększenie współczynnika konwersji np. w sklepie internetowym, kierując użytkowników wyszukiwarki z intencją transakcyjną do np. karty produktu w sklepie internetowym, którzy są potencjalnie zainteresowani danym przedmiotem i jego zakupem.

Frazy z długim ogonem warto wykorzystywać w trakcie trwania naszej kampanii SEO do obniżenia jej kosztów, dzięki temu ograniczymy ilość wejść użytkowników z niską szansą na konwersję.

Ale co z pojedynczymi słowami kluczowymi, które przecież mają większą liczbę wyszukiwań? Pomimo że są bardzo popularne, to nie zdecydują one o pozyskaniu klienta, który będzie wiązał się z Twoją określoną personą. Przykładem tego może być słowo „auto”, które można wpisać do wyszukiwarki. Ale odpowiedz sobie na pytanie, jaką intencję może mieć użytkownik, którą ją wpisuje? Czy chciałby poznać historię motoryzacji, kupić nowe auto, sprzedać auto, czy może będzie zainteresowany zakupem nowych opon? No właśnie.

Pojedyncze słowa kluczowe nie określają intencji użytkownika, a ich pozycjonowanie wiąże się zwykle z przepaleniem budżetu na pozycjonowanie. O ile uda Ci się je wypozycjonować, z uwagi na konkurencję. A w takim wypadku konkurujesz z firmami z całej Polski.

Nawet jeśli uda się wypozycjonować pojedyncze słowo kluczowe, to i tak pozyskamy tzw. ruch przelotowy z wyników organicznych, czyli użytkowników z różnymi intencjami, którzy będą daleko od tego, aby być zainteresowani Twoimi usługami lub produktami.

Czym są semantyczne słowa kluczowe?

Semantyczne słowa kluczowe to wszystkie możliwe wyrażenia, która mogą być logicznie powiązane z danym słowem kluczowym, np. określające funkcję danego przedmiotu lub jego wygląd. To typowe frazy z tzw. długim ogonem, a ich przykładem może być fraza jak np. szary narożnik z funkcją spania.

Stosowanie semantycznych słów kluczowych ma za zadanie przygotowanie treści, w której zagęścimy więcej popularnych słów kluczowych, co pozwoli lepiej doprecyzować poruszoną tematykę i tym samym zwiększyć widoczność strony na większą liczbę fraz, powiązanych tematycznie. Aby stosować semantyczne słowa kluczowe, wykorzystuj w swojej treści synonimy oraz wyrazy bliskoznaczne, dzięki czemu roboty indeksujące będą w stanie lepiej zrozumieć wydźwięk Twojej treści (czyli temat, którego dotyczy), a Twoja strona będzie pozyskiwać ruch na coraz większą liczbę fraz.

Jeśli chciałbyś w szybki sposób znaleźć frazy semantyczne, które warto umieścić w swojej treści, wprowadź dowolne słowo do pola wyszukiwarki Google, aby zobaczyć autosugestię. Twoim oczom ukażą się semantyczne słowa kluczowe, czyli frazy powiązane z wprowadzonym przez Ciebie zapytaniem.

Jakich narzędzi używać do wyszukiwania popularnych słów kluczowych?

W internecie można znaleźć wiele narzędzi do wyszukiwania popularnych słów kluczowych, dlatego na potrzeby tego odcinka SEO podcastu opiszę te najpopularniejsze.

Będą to:

  • Google Trends – narzędzie, które warto wykorzystywać w pracy nad wyszukiwaniem popularnych słów kluczowych. Polecam je ze względu na to, że dane, które możesz pozyskać pochodzą bezpośrednio z wyszukiwarki Google, dlatego możemy je uznać w jakiś sposób za pewne i rzetelne. Jako że autorem narzędzia jest firma Google, mamy tu możliwość korzystania z niego zupełnie za darmo, a co dodatkowo – jego interfejs jest także w języku polskim;
  • Google Keyword Planner – narzędzie wbudowane w system reklamowy Google Ads, które służy wszystkim marketingowcom pracującym nad tworzeniem płatnych reklam w wyszukiwarce Google. Służy zarówno do wyszukiwania popularnych słów kluczowych, jak i do analizy popularności tych fraz, które możemy sami wprowadzić do narzędzia. Polecam je ze względu na to, że jest darmowe, ale dane dotyczące popularności słów nie zawsze są dostępne;
  • Senuto – płatne, ale za to polskie i wielofunkcyjne narzędzie analityczne, z którego korzystam w swojej pracy. Jego zadaniem jest między innymi znalezienie popularnych słów kluczowych, estymacja ruchu czy ocena trudności wypozycjonowania danego słowa kluczowego. Warto je także wykorzystać do znalezienia semantycznych słów kluczowych oraz fraz z tzw. długim ogonem. Wadą tej aplikacji jest ograniczenie co do ilości możliwych wyszukiwań słów kluczowych w podstawowych typach abonamentu;
  • Semstorm – polskie i wielofunkcyjne narzędzie analityczne, z którego możliwości miałem przyjemność korzystać. W podstawowych funkcjach umożliwia znalezienie pojedynczych słów kluczowych oraz fraz z tzw. długim ogonem, ale warto wziąć pod uwagę możliwość wygenerowania semantycznych słów kluczowych na podstawie jednego, wybranego przez nas. Warto także wziąć pod uwagę propozycję pytań, które często są stawiane przez użytkowników wyszukiwarce Google oraz możliwość znalezienia konkurencji na podstawie wspólnych słów kluczowych;
  • Ubersuggest – anglojęzyczne narzędzie, którego możliwości pozwalają na wyszukiwanie pojedynczych słów kluczowych, fraz z tzw. długim ogonem, a przede wszystkim semantycznych słów kluczowych. Wartym uwagi jest możliwość sprawdzenia sezonowości interesujących nas słów kluczowych oraz popularności dla dwóch niezależnych rankingów wyszukiwarki Google (czyli dla urządzeń desktopowych i mobilnych). Interesująca jest tu także funkcja analizy fraz zaindeksowanych dla dowolnej domeny, czyli będziesz mógł sprawdzić aktualne działania Twojej konkurencji w wyszukiwarce Google;
  • Keywordtool.io – bardzo funkcjonalne narzędzie do wyszukiwania popularnych słów kluczowych w wyszukiwarce Google, YouTube i Bing oraz dodatkowo hashtagów w serwisach społecznościowych Instagram i Twitter. Dzięki niemu będziesz mógł znaleźć także najczęściej zadawane pytania przez użytkowników w wyszukiwarkach, zweryfikować stopień trudności wypozycjonowania danego słowa kluczowego, sprawdzenie sezonowości wybranych fraz, czy otrzymać propozycję innych fraz, na podstawie wprowadzonej przez Ciebie. Do istotnych funkcji narzędzia należy wyszukiwanie słów kluczowych wykorzystywanych przez konkurencję;
  • AnswerThePublic – bardzo popularne narzędzie, którego zadaniem jest wyszukiwania nie tylko pojedynczych słów kluczowych, ale nastawione jest głównie na frazy z tzw. długim ogonem i pytania, które są najczęściej stawiane przez użytkowników wyszukiwarki Google. Wśród funkcji narzędzia znajdziesz także propozycję relatywnych słów kluczowych, wygenerowanych na podstawie wprowadzonej przez Ciebie frazy;
  • Ahrefs – na koniec chciałbym polecić Ci mega profesjonalne narzędzie, bez którego nie wyobrażam sobie pracy nad wykonywaniem pozycjonowania. Do jako jednych z wielu funkcji narzędzia możemy zaliczyć możliwość analizy słów kluczowych dla swojego serwisu, ale także otrzymać propozycję podobnych słów kluczowych, czy fraz, na które rankuje także Twoja konkurencja w wyszukiwarce Google. Do ciekawych funkcji analitycznych dotyczących wyszukiwania popularnych fraz należy historia pozycji słów kluczowych, która przedstawia historyczne wyniki organiczne, zwracane przez wyszukiwarkę na analizowane przez Ciebie słowo kluczowe.

 
Przejdźmy do podsumowania dzisiejszego odcinka:
1. Poznałeś intencje użytkowników wyszukiwarki Google, którymi kierują się podczas wprowadzania swojego zapytania. Dowiedziałeś się, na czym polegają ich intencje i do czego dążą, kierując się wybraną intencją wyszukiwania.
2. Poinformowałem Cię także o możliwych sposobach analizy jakości treści, którą posiadasz w swoim serwisie i czym się kierować podczas wykonywania audytu treści.
3. Przedstawiłem Ci kilka najpopularniejszych sposobów na optymalizację treści wokół serwisu.
4. Opisałem Ci także celowość wykorzystywania fraz z tzw. długim ogonem i ich przewagę nad pojedynczymi słowami kluczowymi podczas prowadzenia kampanii SEO.
5. Poznałeś także termin semantycznych słów kluczowych i dowiedziałeś się, dlaczego warto je wykorzystywać w trakcie pozycjonowania swojego serwisu.
6. Na koniec wymieniłem Ci listę ośmiu narzędzi, z których możesz korzystać w trakcie wyszukiwania słów kluczowych do swojej kampanii czy fraz z tzw. długim ogonem, które warto umieszczać w treści podstron, opisów produktów i kategorii oraz artykułów blogowych.
 
Chciałbym poznać Twoje podejście do tworzenia treści i jej optymalizacji pod pozycjonowanie, a także poznać Twój sposób na efektywne pozycjonowanie.

Czy wykorzystujesz pojedyncze słowa kluczowe i to na nie kładziesz nacisk? czy może wolisz pozyskiwać ruch organiczny składający się z użytkowników konkretnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami? Daj znać w komentarzu!
 
Zapraszam Cię także do lektury moich dwóch książek o SEO oraz do mojego autorskiego kursu SEO.

Wszystkie linki znajdziesz w opisie pod tym filmem.
 
Dziękuję Ci za obejrzenie lub za wysłuchanie tego odcinka SEO podcastu. Daj łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, aby otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.
 
Trzymaj się, cześć! 🙂

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: