Kiedy depozycjonowanie jest potrzebne własnej firmie?

Kiedy depozycjonowanie jest potrzebne własnej firmie?

Depozycjonowanie stron WWW to jeden ze znanych procesów w branży SEO i choć wykorzystywany jest bardzo rzadko, budzi ogromne zainteresowanie i jest tematem wielu dyskusji w branżowych serwisach. Tak zwane „negatywne SEO” stosuje się tylko w konkretnym celu. Kiedy depozycjonowanie jest legalne, a kiedy nielegalne? Na czym polegają działania depozycjonujące? Kiedy powinniśmy zdecydować się na usługę zdepozycjonowania witryny? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czy moja firma powinna wykorzystać możliwości depozycjonowania?
  • Kiedy powinniśmy zainteresować się depozycjonowaniem?
  • Czy depozycjonowanie można wykorzystać w dobrym celu?

Czym jest depozycjonowanie stron WWW?

Depozycjonowanie stron internetowych to proces przeciwny do pozycjonowania. Ma on na celu obniżenie rankingu witryny w wyszukiwarce Google. Dążenie do obniżenia jakości strony może powodować, iż stanie się ona niewidoczna dla wybranych słów kluczowych. Działania te są procesem całkowicie świadomym i zaplanowanym. Czynności wykonywane podczas obniżenia pozycji dzielą się na „on-site” (wykonywane na stronie) oraz „off-site”, czyli poza nią. Efektem tej usługi jest obniżenie rankingu witryny internetowej i spadek pozycji witryny w wyszukiwarce Google lub doprowadzenie do całkowitego usunięcia witryny z indeksu.

Firma Google początkowo twierdziła, że nie ma możliwości wpływania negatywnie na pozycje witryn w wyszukiwarce. Jednak po pewnym czasie zmieniła zdanie i przyznała, że w skrajnych przypadkach jest to możliwe. Depozycjonować strony internetowe możemy zarówno wtedy, gdy posiadamy do nich dostęp, jak i wtedy, gdy nie jesteśmy ich właścicielami.

Depozycjonowanie może być zatem procesem zarówno legalnym, jak i nielegalnym. Wbrew pozorom stosuje się je z powodów moralnych (sytuacja konieczna), jak i z chęci obniżenia wyników konkurencji (co jest zakazane i karalne w polskim prawie).

Depozycjonowanie to proces polegający na wpływaniu na obniżenie wyników danego serwisu w ten sposób, aby Google nie wykryło prób manipulacji wynikami i tym samym obniżyło jego pozycję w rankingu. Przeważnie nie znajdziemy publicznych ofert depozycjonowania, gdyż jest to usługa niszowa, choć w niektórych sytuacjach może być pomocna. Procesem tym zajmują się zarówno specjaliści SEO, jak i agencje SEO – tak jak w przypadku pozycjonowania i jest pomocnym zabiegiem dla firm, które chcą chronić swój wizerunek w sieci.

W jakim celu i kiedy wykonuje się depozycjonowanie stron?

Negatywne SEO wykonuje się w kilku przypadkach. Pierwszym jest chęć obniżenia rankingu witryny naszej strony. Jeśli z jakichś względów nie chcemy jej całkowicie usuwać z indeksu Google, takie działanie będzie uzasadnione. Jest to raczej rzadka sytuacja. Może mieć miejsce np. gdy płacimy agencji SEO za efekty pozycjonowania. Jeśli umowa o pozycjonowanie z opłatą za „efekt” obowiązuje w dalszym stopniu po rezygnacji ze współpracy i nie chcemy już więcej płacić za ustalone pozycje wypozycjonowanej witryny (np. gdy jest nam już niepotrzebna), możemy świadomie obniżyć jej ranking.

Drugą sytuacją, gdy wykorzystuje się negatywne SEO, jest obrona przed nieuczciwymi działaniami konkurencji. Legalne depozycjonowanie dotyczy stron internetowych, które „oczerniają” naszą markę na podstawie nieprawdziwych opinii i stwierdzeń pojawiających się na innych witrynach, które są wysoko umiejscowione w rankingu Google, przez co wpływają na „czarny PR”. Depozycjonowanie może być zatem wykorzystywane do obrony przed nieuczciwą konkurencją.

Negatywna opinia

Przykład negatywnej opinii w internecie (źródło: forum.gazeta.pl)

Ostatnim powodem, dla którego depozycjonuje się strony jest działanie moralnie naganne, czyli chęć wyprzedzenia w nieuczciwy sposób konkurentów np. w biznesie. Często, gdy w danej branży występuje zbyt duża konkurencja, wtedy znacznie łatwiej i taniej jest depozycjonować witryny konkurentów aniżeli pozycjonować swoją stronę internetową. Działanie takie – choć możliwe do przeprowadzenia – nie jest często spotykane ze względu na konsekwencje prawne.

Jak depozycjonuje się strony WWW?

Pierwszym sposobem na depozycjonowanie witryny są czynności wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej – „on-site”, przeciwne do pozycjonowania. Należy do nich dodawanie niskojakościowego i zduplikowanego contentu, usunięcie linków wewnętrznych i słów kluczowych, usunięcie meta tagów, czy wstawienie meta tagu z wartością „noindex”

Drugą grupą działań depozycjonujących są działania typu „off-site”, czyli czynności niewymagające dostępu do serwisu. Z pewnością możemy zaliczyć do nich link building realizowany w spamowych źródłach. W tym wypadku tworzy się backlinki o bardzo niskiej jakości, podłączając stronę pod spamowe systemy wymiany linków (w skrócie „SWL”), które są publikowane w bardzo szybkim tempie. Skutkiem tych czynności jest wykrycie przez algorytmy Google próby manipulacji wynikami organicznymi. Ten sposób depozycjonowania stron internetowych posiada także swoje wady. Właściciel serwisu może zrzec się spamowych backlinków w narzędziu Disavow od Google.

Do nielegalnych sposobów można zaliczyć także ataki DDoS (z ang. Distributed Denial of Service), czyli wysłanie masowej liczby zapytań do serwera, który „zapchany” ich ilością zupełnie przestaje odpowiadać. Efektem tego będzie tzw. zadyszka serwera, który nie wyświetli danego serwisu. W obecnych czasach ten rodzaj ataków staje się rzadkością, przez zastosowanie coraz lepszych technologii prewencyjnych na serwerach internetowych. Takie ataki są obecnie wykrywane już w początkowej fazie ich realizacji i natychmiastowo blokowane przez architekturę sieciową serwerów.

Obok zwykłych działań, które mają wpływać na lepszą pozycję strony, zdarza się, że ktoś zechce działać także na szkodę swojej konkurencji. Zabiegi takie mogą mieć miejsce w momencie, kiedy konkurencyjne witryny walczą o wysoką pozycję na te same słowa kluczowe. Czynności związane z depozycjonowaniem stron konkurencji są niezgodne z prawem. Choć wykazanie winy konkurenta jest procesem żmudnym, istnieją przepisy i akty prawne, które pozwalają w ukaraniu nieuczciwych osób.

Lektura tego artykułu powinna stanowić dla nas naukę na przyszłość. Mamy nadzieję, że dzięki niej będziesz mógł starać się lepiej uchronić swój serwis internetowy przed nieuczciwą konkurencją i zapobiegać niechcianym atakom na swoją stronę lub sklep internetowy.

Książka SEO

 
KUP KSIĄŻKĘ

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: