
W tym odcinku poznasz trzy najpopularniejsze typy umów o pozycjonowanie stron i sklepów internetowych, oferowane na co dzień przez agencje SEO. Dowiesz się, jaką umowę o pozycjonowanie możesz podpisać z agencją SEO i jakie obowiązki powinna spełniać profesjonalna agencja SEO, której mógłbyś zlecić pozycjonowanie swojego serwisu. Opowiem Ci także o niezbędnych zapisach i warunkach umowy o SEO, na które powinieneś zwrócić uwagę przed jej podpisaniem.
Spis treści:
Podcast
Wideo

Transkrypcja
Umowa abonamentowa, opłata za efekt czy hybrydowa? która umowa SEO będzie dla Ciebie najlepsza?
- Na czym polega pozycjonowanie w abonamencie?
- Czy pozycjonowanie z opłatą za efekt jest bezpieczne dla Twojego serwisu?
- Na czym polega umowa hybrydowa dla kampanii SEO?
Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dzisiejszym odcinku SEO podcastu!
Hej!
W dzisiejszym odcinku omówimy usługę pozycjonowania pod kątem współpracy z agencją SEO i powinien być on skierowany do osób, które chcą zlecić wykonanie tej usługi firmom zewnętrznym, aniżeli pozycjonować swój serwis na własną rękę. Weźmiemy na warsztat trzy rodzaje umów o pozycjonowanie i zastanowimy się, jakie są ich wady i zalety.
Jeśli chodzi o sposób wykonania tej usługi – niezależnie od wybranej agencji SEO – ten aspekt jest na tyle zbliżony, że usługa może być wykonywana tak samo przez zupełnie różnych specjalistów. Nawet, jeśli agencje wykorzystałyby podobną strategię na pozycjonowanie, czyli zoptymalizowałyby Twój serwis pod kątem szybszego wczytywania i responsywności pod urządzenia mobilne, rozwijałyby go pod kątem architektury treści i pozyskiwałyby linki pozycjonujące, to jednak wybrany sposób rozliczenia za wykonaną usługę rzuca zupełne inne światło na postrzeganie pozycjonowania w oczach klientów. I ten aspekt chciałbym poruszyć w tym odcinku SEO podcastu.
Aby dobrać odpowiednią umowę pod nasze wymagania, należy zacząć od analizy własnego serwisu. Jakiej tematyki dotyczy? Ile fraz zamierzasz pozycjonować? Jak bardzo konkurencyjne frazy wybrałeś? W zależności od tego, jakiej wielkości serwis chcesz pozycjonować i jak bardzo konkurencyjna jest tematyka Twojej strony lub sklepu internetowego, taki rodzaj umowy może zostać Ci zaproponowany przez agencję SEO.
Oczywiste jest, że, to od Ciebie zależy, który w konsekwencji sposób rozliczenia z agencją wybierzesz, ale czy zastanawiałeś się nad tym, czy jako sposób rozliczenia w modelu „za efekt” usługa zostanie wykonana w sposób profesjonalny i bezpieczny dla Twojego serwisu? Czy podczas wyboru umowy o pozycjonowanie kierujesz się tak ważnym czynnikiem, jak rola kosztów prowadzenia usługi, w celu osiągnięcia efektu z pozycjonowania i po czyjej stronie powinno być finansowanie tej usługi? Czy zastanawiałeś się, dlaczego od samego początku współpracy z agencją SEO jest to istotne dla bezpieczeństwa Twojego serwisu?
No właśnie, dlatego zacznijmy od początku, czyli od omówienia każdego rodzaju rozliczenia umowy o pozycjonowanie i sprawdźmy, jakie są między nimi różnice.
Pozycjonowanie w umowie abonamentowej
Oferowanie usługi prowadzenia kampanii SEO w modelu abonamentowym, czyli jednym z najpopularniejszych sposobów na rozliczenie z klientem usług pozycjonowania, stanowi najczęstszą formę współpracy wielu agencji SEO. Usługa pozycjonowania wykonywana jest najczęściej zgodnie z zaplanowaną strategią na początku współpracy z klientem i raportowana również wg. wcześniejszych ustaleń. Warto tutaj ustalić również przewidywany okres, w którym będzie można oczekiwać efektów ze współpracy, w postaci zwiększenia pozycji słów kluczowych w rankingu wyszukiwarki i pierwszych zanotowanych konwersji. Średni okres na oczekiwane efekty wynosi do trzech miesięcy dla średnio konkurencyjnych fraz i krótszy bądź dłuższy dla fraz, które posiadają niską lub wysoką konkurencję.
W zależności od tego, jaką formę raportowania wybierzesz, agencja SEO powinna udostępniać Ci co miesiąc raport z widoczności Twojego serwisu w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe, które zawarte są w umowie pomiędzy Wami, ale także dotyczący ogólnej widoczności, czyli na wszelkie wykryte frazy, zaindeksowane na podstawie opublikowanego contentu (np. w treści podstron czy artykułów na blogu).
Dodatkowo każda profesjonalna agencja SEO powinna także udostępniać raporty dotyczące liczby wejść użytkowników z wyników organicznych wyszukiwarki Google oraz np. ilości złożonych przez nich zamówień, w przypadku, gdy pozycjonowany jest sklep internetowy. Jeśli pozycjonowana jest strona internetowa, warto sprawdzić, jaką liczbę wejść użytkowników pozyskaliśmy z SERP-ów (czyli wyników organicznych) oraz jakie cele zostały przez nich osiągnięte (np. wypełnienie formularza kontaktowego). W obydwu przypadkach należy zawsze badać czas przebywania pozyskanych użytkowników w serwisie, wartość współczynnika odrzuceń oraz najczęściej otwierane podstrony, produkty i kategorie w sklepie internetowym czy czytane artykuły na blogu.
Na tej podstawie będziesz w stanie ocenić wspólnie z pracownikami agencji, które podstrony wymagają dopracowania (np. przez wydłużenie treści czy dodaniu dodatkowych grafik i tabel), w celu pokrycia większej ilości słów kluczowych i zmniejszeniu współczynnika odrzuceń.
Do opcjonalnych usług, które można ustalić z agencją należy dostarczenie artykułów blogowych, gotowych do opublikowania, w których zawarte są słowa kluczowe, wykorzystywane podczas prowadzenia kampanii SEO. Jeśli agencja SEO nie oferuje usług copywriterskich, powinna Ci zaoferować pomoc w znalezieniu odpowiedniego copywritera do współpracy i zweryfikować jego umiejętności, na podstawie wcześniej przygotowanych przez niego treści oraz przygotować specyfikację dotyczącą artykułów (np. wymaganej liczby znaków) oraz słów kluczowych, które powinny być zawarte w artykułach. Dodatkowym plusem dla agencji w tym wypadku, byłaby współpraca z Tobą podczas przygotowania kalendarza wpisów do publikacji na Twoim blogu.
W przypadku terminu oferowanej umowy zadbaj o to, aby agencja nie oferowała dłuższego okresu wypowiedzenia niż od jednego do trzech miesięcy od daty zakończenia umowy. W tym wypadku, gdyby współpraca nie przyniosła zadowalających efektów, w przypadku zwiększenia liczby klientów w Twojej firmie, masz szansę na szybkie zakończenie Waszej współpracy.
Warto także podkreślić, że agencja SEO, z którą nawiążesz współpracę powinna być na tyle profesjonalna i elastyczna, aby w przypadku braku zadowalających efektów z pozycjonowanych fraz móc je zmienić, bez konieczności rezygnacji z umowy o pozycjonowanie.
Cechą pozytywną, a zarazem jej największym atutem jest powolne, organiczne budowanie pozycji słów kluczowych w rankingu wyszukiwarki, przez stopniowe zwiększanie przyrostu liczby linków pozycjonujących, pozyskiwanych najczęściej z zapleczy SEO, które posiadają agencje SEO oraz z zewnętrznych serwisów o wysokim wskaźniku Trust Flow i Citation Flow, tematycznie powiązanych z pozycjonowanym serwisem. Bardzo popularne są także wizytówki NAP (w przypadku pozycjonowania lokalnego) oraz popularne fora dyskusyjne, które posiadają często domeny o kilku lub kilkunastoletniej historii.
Pozycjonowanie z opłatą za efekt
Prowadzenie kampanii SEO w modelu rozliczenia za tzw. efekt stanowi sposób rozliczenia, który powoli odchodzi do lamusa z powodu kosztów, które ponosi agencja SEO, aż do momentu, kiedy odnotowane zostaną efekty w postaci osiągnięcia konkretnego przedziału pozycji, które zostaną ustalone pomiędzy agencją SEO a klientem. Do najczęstszych przedziałów, które brane są pod uwagę w tym modelu rozliczeń to przedziały: TOP 10, TOP 5 i TOP 3. W przypadku mocno konkurencyjnych słów kluczowych wykorzystuje się także przedział TOP 20. W ten sposób agencja SEO zabezpiecza się na wypadek problemów z osiągnięciem pozycji TOP 10 przez dłuższy okres, w którym musi finansować całą usługę.
W przypadku tego modelu rozliczenia, wszystko wydaje się idealnie – nie poniesiemy żadnych kosztów, jeśli agencja SEO nie osiągnie żadnych efektów. Ale czy w tym wypadku zastanawiałeś się, w jaki sposób agencja wykonuje usługę, aby je osiągnąć? Zwróć uwagę na to, że obydwie strony muszą zadbać w tym wypadku o swoje interesy, dlatego zawsze weryfikuj pracę agencji SEO i ustal, w jaki sposób będzie pracowała, aby osiągnąć zakładane przez Was cele, gdyż głównym celem agencji SEO będzie osiągnięcie pozycji TOP 10 w jak najkrótszym czasie, co przełoży się na zarobek z oferowanej przez nią usługi.
I w taki o to sposób może się okazać, że agencja SEO będzie próbować pozyskiwać linki zwrotne do Twojego serwisu ze wszelkich możliwych stron internetowych, niekoniecznie powiązanych ściśle z tematyką Twojego serwisu oraz co najgorsze, nie będzie w ogóle zwracać uwagi na tempo przyrostu pozyskiwanych backlinków do Twojej strony lub sklepu internetowego. A ma to kluczowe znaczenie szczególnie w przypadku, gdy pozycjonowana jest domena nieposiadająca żadnej historii, a dokładniej z niewielką liczbą pozyskanych linków pozycjonujących lub profilem linków o niskiej jakości. Bardzo często (w przypadku tego modelu rozliczeń) agencje SEO wykorzystują do linkowania tylko własne zaplecza SEO, co ma bardzo duże znaczenie dla ponoszonych kosztów w czasie wykonywania usługi.
Nie chciałbym z góry zarzucać wszelkim agencjom SEO, które oferują ten model rozliczenia, że wykonują usługę w sposób nieprofesjonalny, ale jednak warto czuwać nad ich pracą i ją weryfikować, gdyż w przypadku nieprofesjonalnego sposobu prowadzenia usługi kampanii SEO można w bezsensowny sposób narazić swój serwis na otrzymanie kary od wyszukiwarki Google i przy tym „spalić” swoją domenę na kolejne kilka lub kilkanaście miesięcy lub – co najgorsze – narazić swój serwis na całkowite wyindeksowanie go z wyszukiwarki Google.
W przypadku sposobów raportowania pracy agencji SEO najczęściej wskazywane są tutaj codzienne pozycje pozycjonowanych słów kluczowych, na podstawie których obliczany jest łączny miesięczny koszt za prowadzenie kampanii SEO.
Pozycjonowanie w umowie hybrydowej
Jako trzeci typ rozliczenia, który weźmiemy dziś na tapetę jest usługa prowadzenia kampanii SEO w hybrydowym modelu rozliczenia za wykonaną usługę. Metoda ta ma wspólną cechę dwóch poprzednio opisanych przeze mnie modeli rozliczenia za pracę agencji.
Umowa hybrydowa z agencją SEO polega na ustaleniu listy fraz, za które będziesz rozliczać się stałą kwotą w co miesiąc, bez względu na to, jakie efekty zostaną osiągnięte przez agencję oraz listy tych słów kluczowych, które będą musiały zostać wypozycjonowane do określonego przez Was przedziału, aby zostały one rozliczone i przez Ciebie opłacone.
Ten model rozliczenia zabezpiecza zarówno Twoje interesy, jak i interesy agencji SEO, która w ramach umowy powinna skupić się na pozycjonowaniu wszystkich wybranych przez Ciebie fraz, a nie tylko tych, które opłacasz w postaci abonamentu.
Raportowanie tej usługi również powinno stanowić wspólne cechy dwóch poprzednio omawianych przeze mnie modeli rozliczeń.
Czas na podsumowanie dzisiejszego odcinka:
1. Poznałeś trzy różne modele rozliczeń, które najczęściej są oferowane przez agencje SEO;
2. Wyjaśniłem Ci, na czym polega pozycjonowanie w umowie abonamentowej, pozycjonowanie z opłatą za efekt oraz rozliczenie kampanii SEO w umowie hybrydowej;
3. Dowiedziałeś się także, w jaki sposób agencje SEO pracują nad uzyskaniem efektów i jakie sposoby wykorzystują;
4. Podkreśliłem Ci także, jakie znaczenie ma kontrola podczas współpracy z agencją SEO i czego możesz wymagać od agencji w czasie Waszej współpracy;
5. Wzięliśmy także pod uwagę czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę przed przystąpieniem do podpisania umowy o pozycjonowanie.
Chciałbym poznać Twoją opinię na temat umów o pozycjonowanie. Z której z nich korzystasz obecnie? Lub która z nich byłaby dla Ciebie najlepsza?
Zapraszam Cię do lektury moich dwóch książek o SEO oraz do mojego autorskiego kursu SEO. Linki do książek i kursu SEO znajdziesz w opisie pod filmem.
Dziękuję Ci za obejrzenie lub za wysłuchanie tego odcinka SEO podcastu. A jeśli Ci się spodobał, to będzie mi miło, jeśli klikniesz w łapkę w górę pod tym filmem.
Zasubskrybuj kanał SEO podcastu, aby otrzymywać powiadomienia o kolejnych odcinkach.
Do usłyszenia, cześć!
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!