SEO-PODCAST.PL – Czym jest ASO i na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

SEO-PODCAST.PL – Czym jest ASO i na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

Czym jest ASO i na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

Ten odcinek SEO Podcastu poświęcimy usłudze pozycjonowania aplikacji mobilnych, a dokładniej zwiększeniu ich widoczności w sklepie z aplikacjami Google Play i Apple App Store. Usługa ASO (App Store Optimization) polega na zwiększeniu ilości wyświetleń, instalacji i zakupów aplikacji w sklepach wbudowanych w system Android i iOS. Opowiem Ci dokładnie, na czym polega usługa ASO i wymienię Ci najważniejsze różnice między sklepem Google Play a Apple App Store, które można wykorzystać w trakcie pozycjonowania aplikacji mobilnych. Poznasz konkretne wskazówki, które należy wykorzystać w trakcie pozycjonowania aplikacji mobilnych, a także narzędzia, którymi warto się posługiwać.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Czym jest ASO i na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Jakie są różnice między sklepem Google Play a Apple App Store?
  • Czym jest usługa ASO i w jaki sposób promować aplikacje mobilne?
  • Jakie narzędzia wykorzystać w trakcie usługi ASO?

Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu!

Dzisiejszy odcinek chciałbym poświęcić usłudze promowania aplikacji mobilnych w sklepach Google Play i App Store, a dokładniej optymalizacji podstrony danej aplikacji w sklepie mobilnym. Usługa ta jest określana akronimem „ASO” pochodzącym od słów w j. angielskim „App Store Optimization”, której celem jest budowa widoczności aplikacji w wynikach wyszukiwania dostępnych w sklepie mobilnym Google Play lub Apple App Store, a tym samym zwiększenie ilości pobrań i instalacji aplikacji na smartfonach i tabletach.

Jako że istnieją czynniki rankingowe, które mają wpływ na częstotliwość wyświetlania wyników w wyszukiwarce sklepu mobilnego, to moim zdaniem warto je przeanalizować, abyś Ty, jako twórca aplikacji mógł je wykorzystać w swojej pracy. Ale standardowo zacznijmy od początku.

Czym jest usługa ASO?

Akronimem „ASO” nazywa się proces optymalizacji aplikacji mobilnej i jej otoczenia, mający na celu uzyskanie większej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania sklepów z aplikacjami mobilnymi (np. Google Play i Apple App Store), a przez to zwiększenie liczby ich zakupów i pobrań.

Głównym celem jest zwiększenie liczby instalacji, a przy tym zakupu aplikacji mobilnych, a także jest to sposób na to, aby wyróżnić się w tłumie kilku milionów aplikacji dostępnych w Google Play (na systemy Android) i App Store (na systemy iOS).

Jakie są różnice między sklepem Google Play a App Store?

Dwa największe na świecie sklepy mobilne z aplikacjami na smartfony z systemem Android i iOS różnią się od siebie także pod kątem udostępniania aplikacji. Znajomość różnic w udostępnianiu apek powinna być znana wszystkim developerom, którzy zamierzają albo wybrać jedną z dwóch platform, dla której chcą przygotować aplikację, albo w celu optymalizacji aplikacji, którą przygotowują zarówno na platformę Android, jak i na iOS. Skupmy się więc na zasadniczych różnicach między obydwoma największymi sklepami z aplikacjami mobilnymi.

W przypadku sklepu Google Play:

  • sklep nie weryfikuje wprowadzonych zmian w tytułach i opisach aplikacji w sklepie, dlatego można bez problemu testować cyklicznie różne słowa kluczowe;
  • istnieje możliwość modyfikacji krótkiego i długiego opisu w dowolnym momencie;
  • opis jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym;
  • nazwa aplikacji może składać się z aż 50 znaków;
  • linki prowadzące do aplikacji w sklepie mają wpływ na ranking wyszukiwarki w sklepie mobilnym.

Natomiast w przypadku sklepu App Store:

  • zmiana tytułu aplikacji jest weryfikowana za każdym razem, a treść opisu jest możliwa jedynie w momencie aktualizacji aplikacji;
  • opis aplikacji nie jest czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania w sklepie mobilnym;
  • tytuł aplikacji posiada ograniczenie do 30 znaków;
  • linki prowadzące do aplikacji w sklepie mobilnym nie mają znaczenia w rankingu wyszukiwania;
  • mamy możliwość wykorzystania pola „keywords”, w którym można dodać popularne słowa kluczowe, które mają wpływ na ranking wyszukiwania w sklepie mobilnym.

W jaki sposób promować aplikacje mobilne?

Istnieje kilka sposobów na to, w jaki sposób możesz promować swoją aplikację. I w zależności od posiadanego budżetu oraz określonej persony, czyli grupy odbiorców, do których kierujemy swoją aplikację, warto wykorzystać wszelkie dostępne metody na jej reklamę.

Do najpopularniejszych metod reklamy aplikacji mobilnych można zaliczyć:

  • kampanie reklamowe w narzędziu Google Ads promujące aplikacje w wyszukiwarce Google, w serwisie YouTube, a także w sieci reklamowej Google;
  • kampania reklamowa o nazwie „Promocja aplikacji” dostępna w narzędziu Facebook Ads;
  • pozycjonowanie strony internetowej poświęconej aplikacji;
  • ASO, czyli optymalizacja podstrony w sklepie mobilnym pod częstszą liczbę wyświetleń aplikacji i tym samym zwiększenie jej widoczności dla użytkowników mobilnych;
  • reklama drukowana w prasie;
  • reklama audio w radiu;
  • reklama wideo w telewizji.

W tym odcinku skupimy się na trzecim z wymienionych sposobów, czyli na optymalizacji widoczności naszej aplikacji w Google Play i App Store.

Jak zwiększyć widoczność aplikacji w sklepach mobilnych?

Aby móc pracować nad lepszą widocznością aplikacji w sklepach mobilnych, należy szukać rozwiązań u podstaw.

A do takich rozwiązań można zaliczyć:

  • pracę nad ulepszeniem użyteczności i jakości aplikacji z wykorzystaniem uwag użytkowników. Uważam, że w przypadku złej oceny i dużej ilości błędów wykrytych przez użytkowników, do czasu ich poprawy nie ma sensu, abyś w ogóle rozpoczynał pracę nad optymalizacją podstrony Twojej aplikacji w sklepie Google Play i App Store;
  • kontakt z użytkownikami – czynność ta nawiązuje do poprzedniego punktu i polega na odpowiadaniu na wiadomości pochodzące od użytkowników, którzy zgłaszają błędy lub posiadają problemy z obsługą aplikacji. Niestety, ale przez ignorowanie uwag pochodzących od użytkowników nie będziesz w stanie uzyskać wysokiej oceny dla swojej aplikacji, co wpłynie na jej niską popularność w sklepie mobilnym;
  • cykliczną analizę wykorzystywanych słów kluczowych i optymalizację czynników rankingowych wpływających na zwiększenie widoczności aplikacji w wyszukiwarce sklepu z aplikacjami.

Co wpływa na widoczność aplikacji w sklepach mobilnych?

Czynność optymalizacji widoczności aplikacji w sklepie mobilnym warto wziąć pod uwagę dopiero wtedy, gdy apka będzie wolna od najważniejszych i najczęściej zgłaszanych uwag oraz błędów przez użytkowników.

Czynniki rankingowe w sklepach mobilnych, które należy wziąć pod uwagę w trakcie optymalizacji to:

  • nazwa aplikacji – jeden z najważniejszych czynników rankingowych – warto tu połączyć frazę brandową (czyli nazwę aplikacji) i popularne słowa kluczowe nawiązujące do tematyki aplikacji, np. Endomondo – Bieganie & Rower;
  • krótki opis aplikacji – idealny sposób na wykorzystanie kolejnych słów kluczowych i ich testowanie w trakcie optymalizacji i budowy widoczności w wyszukiwarce sklepu z aplikacjami. Bardzo ważne jest umieszczenie najważniejszych słów kluczowych w treści krótkiego zdania, który wyświetli się jako krótki opis aplikacji w sklepie;
  • długi opis aplikacji – kolejna możliwość na upchanie słów kluczowych do treści opisowej naszej aplikacji mobilnej, która zostanie wyświetlona także użytkownikom aplikacji po rozwinięciu. Pamiętajmy, aby nie umieszczać słów kluczowych po przecinku, tylko w treści logicznego zdania. W przypadku sklepu z aplikacjami „Google Play” istnieje możliwość zastosowania wybranych znaczników kodu HTML (np. nagłówki czy pogrubienia) oraz ikon emoji;
  • adres URL aplikacji w sklepie mobilnym – podczas publikacji aplikacji w sklepie istnieje jednorazowa możliwość modyfikacji jej adresu URL w sklepie (a dokładniej końcówki adresu URL), który może zawierać w sobie popularne słowo kluczowe (ale bez polskich znaków) – ten czynnik rankingowy nie jest obecnie tak ważny, jak poprzednie, które wymieniłem, ale jeśli nie opublikowałeś swojej aplikacji w sklepie mobilnym, to wykorzystaj tę możliwość i zdefiniuj adres URL dla aplikacji;
  • nazwa dewelopera, który publikuje aplikację – to kolejny czynnik, który możemy wykorzystać w przypadku wykorzystania popularnego słowa kluczowego, dlatego podczas rejestracji konta w sklepie mobilnym weź pod uwagę frazę, która będzie wspierać widoczność aplikacji w wyszukiwarce mobilnej;
  • ikona aplikacji – jest to czynnik, który właściwie wpływa bardziej na współczynnik klikalności (CTR) w nasz wynik w wyszukiwarce mobilnej, ale niemniej jednak kluczowy w trakcie promocji naszej apki. Zadbajmy o ikonę, która swoim wyglądem będzie symbolizować tematykę aplikacji, a przy tym wyróżni się na tle konkurencji;
  • zdjęcia aplikacji – Twoim obowiązkiem podczas publikacji aplikacji jest umieszczenie ładnych i miłych dla oka zdjęć przedstawiających najważniejsze i najciekawsze funkcje aplikacji, które w niej udostępniasz użytkownikom. To kolejna możliwość na zwiększenie współczynnika klikalności (CTR) i zainteresowanie Twoją aplikacją użytkowników;
  • wideo promocyjne aplikacji – to drugi i jeszcze lepszy sposób na przedstawienie wyglądu i działania Twojej aplikacji, a przede wszystkim zwiększający jej liczbę pobrań na urządzenia mobilne. W przypadku sklepu mobilnego „Google Play” takie wideo jest pobierane z serwisu YouTube. Pamiętajmy o tym, aby to wideo również było zoptymalizowane pod pozycjonowanie. O pozycjonowaniu filmów w serwisie YouTube przygotowałem oddzielny film, do którego odnośnik znajdziesz w karcie, która aktualnie Ci się wyświetla w prawym, górnym rogu tego filmu, a także w opisie pod tym filmem;
  • kategoria aplikacji – w przypadku, gdy Twoja aplikacja może być dostępna w różnych kategoriach w sklepie mobilnym, istotny jest wybór tej, w której występuje jak najmniejsza konkurencja;
  • rozmiar aplikacji – w przypadku aplikacji, których waga jest większa niż 100 MB sklep z aplikacjami „Google Play” pyta o użytkowników o możliwość pobrania za pomocą „Wifi” – nie jest to czynnik, który zmniejszy popularność Twojej aplikacji w wynikach wyszukiwania w sklepie mobilnym, ale może skutecznie odstraszyć użytkowników, którzy zrezygnują z jej pobrania z powodu zbyt dużej wagi i długiego czasu oczekiwania na jej pobranie (przypominam, że użytkownicy mobilni są mniej cierpliwi od użytkowników urządzeń desktopowych);
  • częstotliwość aktualizacji – bardzo ważne jest, aby programista odpowiedzialny za działanie aplikacji na bieżąco poprawiał wykryte błędy przez użytkowników. Czynnik ten wpływa na wybór aplikacji przez użytkowników, którzy zwracają uwagę na częstotliwość aktualizacji aplikacji, a przede wszystkim jest to wyraźny sygnał dla sklepu mobilnego, aby częściej proponował pobranie Twojej aplikacji, która częściej jest aktualizowana od apek konkurencji;
  • profil linków – jako że aplikacja mobilna do pobrania znajduje się w sklepie Google lub App Store, to wątpliwa jest sytuacja, w której Google nakłada filtr algorytmiczny za nienaturalne działania związane z pozyskiwaniem linków pozycjonujących na własny sklep lub sklep firmy Apple. W tym wypadku warto wykorzystać przykładowo fora dyskusyjne i wątki na forach powiązane tematycznie z promowaną aplikacją;
  • liczba instalacji i ocena aplikacji – to kolejne czynniki rankingowe, które mają wpływ na częstotliwość wyświetlania aplikacji w sklepie mobilnym. Na początek warto poprosić znajomych czy rodzinę o znalezienie, pobranie i instalację aplikacji na ich smartfonach, a następnie o ocenę i komentarz na stronie aplikacji;
  • cena aplikacji – warto wziąć pod uwagę niską i konkurencyjną cenę naszej apki w sklepie, która nie będzie od samego początku odstraszać użytkowników. Przeanalizuj ceny aplikacji znajdujących się w tej samej kategorii tematycznej i trzymaj się średniej ceny;
  • lokalizacja i język aplikacji – to kolejny czynnik determinujący zasięg wyświetlania naszej aplikacji. Nie jest tajemnicą to, że aplikacja dostępna w różnych językach obcych zostanie wyświetlona większej ilości użytkowników z całego świata;
  • zgodność aplikacji – nawiązując do wcześniej wspomnianego punktu związanego z częstotliwością aktualizacji naszej aplikacji w sklepie, bardzo ważne jest to, aby była ona zgodna z najnowszą wersją oprogramowania systemu Android lub iOS (w zależności od sklepu, w którym udostępniamy aplikację). Brak zgodności z najnowszą wersją systemu mobilnego wiąże się z bardzo dużym ograniczeniem dostępności aplikacji wyłącznie dla wybranych użytkowników;
  • zgodność z technologią „Firebase App Indexing” od Google – zgodność z tą technologią pozwoli wyszukiwarce Google wyświetlić w jej wynikach organicznych link do Twojej aplikacji w sklepie „Google Play”. Dzięki indeksacji jej zawartości w wyszukiwarce Google na podstawie tytułu i opisu aplikacji, zwiększysz zasięg swojej apki o użytkowników pochodzących z SERP-ów;
  • pole „keywords” dostępne jedynie w sklepie mobilnym „App Store”, które jest istotnym czynnikiem rankingowym, ale mniej efektywnym niż nazwa aplikacji. Warto wykorzystać je do wprowadzenia popularnych słów kluczowych, oddzielając je przecinkami. Ważne, aby wykorzystać to pole do wprowadzenia słów, których nie wykorzystaliśmy w tytule czy w opisie naszej aplikacji.

Jakie narzędzia wykorzystać w trakcie ASO?

W zależności od platformy sklepu mobilnego, którą wykorzystujemy do udostępnienia naszej aplikacji, lista narzędzi będzie się różnić. Niemniej jednak niektóre narzędzia będą przydatne dla dowolnej platformy mobilnej.

Do listy narzędzi, które chciałbym Ci polecić należą:

  • TheTool.io – aplikacja, która oferuje możliwość znalezienia popularnych słów kluczowych (w tym w j. polskim), a dodatkowo wyświetla wykresy przedstawiające widoczność aplikacji w sklepie Google Play i App Store;
  • AppTweak.com – konkurencyjne narzędzie dla TheTool, które poza możliwością wyszukiwania popularnych słów kluczowych w Google Play i App Store umożliwi Ci przygotowanie ikony dla Twojej aplikacji, a także analizy konkurencji i jej monitoringu w Google Play i App Store.

 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Wyjaśniłem Ci, czym jest usługa „ASO” i jakie efekty można dzięki niej osiągnąć;
  • Wymieniłem Ci różnice pomiędzy sklepami mobilnymi Google Play i App Store, które można wykorzystać w trakcie optymalizacji;
  • Opisałem Ci możliwe sposoby na promocję Twojej aplikacji;
  • Opowiedziałem Ci o tym, kiedy powinieneś wziąć pod uwagę usługę ASO i jakie warunki powinieneś wcześniej spełnić, aby jej realizacja miała sens i dowoziła Ci wyniki;
  • Dowiedziałeś się o czynnikach rankingowych, które są brane pod uwagę w sklepach mobilnych i wpływają na lepszą widoczność w ich wynikach wyszukiwania;
  • Poznałeś dwa narzędzia, które uproszczą Twoją pracę nad usługą ASO.

Mam nadzieję, że ten odcinek pomoże Ci w promocji Twojej aplikacji mobilnej w sklepie Google Play i App Store, zwiększy jej widoczność, a przede wszystkim jej liczbę pobrań.

Chętnie dowiem się, czy znasz jeszcze inne sposoby na zwiększenie widoczności apek mobilnych. Jeśli tak, to daj proszę znać w komentarzu i opisz nam swój sposób.

Chciałbym także wiedzieć, czy tematyka tego odcinka przypadła Ci do gustu i w którym kierunku powinienem zmierzać z kolejnymi odcinkami. Daj znać w komentarzu!

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.

Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.

Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: