[RELACJA] semKRK #16 on-line – Paweł Cengiel

[RELACJA] semKRK #16 on-line – Paweł Cengiel

semKRK

W dniu 19 marca 2021 roku miałem przyjemność wystąpić na 16. edycji semKRK – jednym z najbardziej popularnych polskich eventów o marketingu internetowym, organizowanym przez agencję Deva Group. Jak w poprzednim roku, tak i w tym barcamp odbył się tylko w wersji on-line. Jeśli z jakiegoś powodu przegapiliście to spotkanie i nie mogliście w nim uczestniczyć, udostępniam Wam swoją prezentację wraz z checklistami, które zostały przygotowane dla uczestników imprezy.

W niniejszym artykule opowiem w skrócie, co mogliście usłyszeć, będąc razem ze mną obecnym na semKRK #16 on-line. Aby zapoznać się z pełną treścią, zachęcam do zakupu dostępu do materiałów wideo wszystkich prelekcji w cenie 49 zł (link znajdziesz w sekcji: Materiały do pobrania). Pieniądze z zakupu biletu zostaną w pełni przekazane na dalszy rozwój tego świetnego eventu, który rozwija, kształci i pozwala przekazywać doświadczenia specjalistów dotyczących wielu aspektów marketingu internetowego i branży e-commerce.

Prelegenci semKRK #16

Prelegenci semKRK

Rozpoczynając ten artykuł, muszę obowiązkowo podziękować Krzysztofowi Marcowi z agencji Deva Group za zaproszenie mnie do udziału w 16. edycji semKRK w wersji on-line.

Podczas trwania eventu poza mną, mogliście usłyszeć także ośmiu pozostałych profesjonalnych i doświadczonych prelegentów, którzy przygotowali bardzo ciekawe prezentacje.

Byli to:

  • Albert Radomski (Senior Paid Social Specialist w SalesTube) – Sposoby jak pomóc Google’owi;
  • Damian Rams (Konsultant ds. Analityki Internetowej) – Dlaczego Enhanced E-commerce sypie błędami (i jak to naprawić)?
  • Radosław Mentel – (Właściciel w Agencji SEM TOP4ALL) – Dane to nie tylko liczby, skup się na tym, co najważniejsze;
  • Paweł Adamiec (Senior SEM Manager w data.rocks) – Planowanie eksportu – jak działać na rynkach zagranicznych w Google Ads?
  • Krzysztof Modrzewski (Head of Education w Witbee) – Data Warehouse for Dummies – Case Study;
  • Izabela Wiśniewska (Director & Head of SEO w Creatos Media Limited) – Gdzie kończy się SEO, a zaczyna Digital PR?
  • Łukasz Rogala (Rogala.pro) – Linkbuilding za milion złotych. Jak mądrze wydać pieniądze w 2021 roku?
  • Grzegorz Miłkowski (CEO w ContentHouse) – Biznes pełen treści. Jak wdrożyć content marketing, który zwiększy sprzedaż?

W jaki sposób zwiększyć popularność swojego filmu na YouTube?

Podczas swojej prezentacji w pierwszej kolejności opowiedziałem o mechanice pracy serwisu YouTube i jego algorytmów. Zwróciłem także uwagę na najważniejsze czynniki wpływające na pozycjonowanie filmów w serwisie YouTube oraz na czynniki wpływające na wyświetlenie filmów z YouTube w wynikach wyszukiwania Google. Nie mogło także zabraknąć informacji na temat optymalizacji kanału w serwisie YouTube w celu osiągnięcia lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania w serwisie YouTube.

Tytuły/nazwy filmów

Tytuły filmów na YouTube

Swoją prezentację rozpocząłem od opisania istotnego wpływu tytułów i nazw filmów na pozycjonowanie w serwisie YouTube na przykładzie frazy „Test Sony”, którą wpisałem do wyszukiwarki w tymże serwisie.

Poinformowałem o tym, aby tytuły filmów:

  • były chwytliwe i clickbaitowe;
  • zawierały obietnicę dostarczenia informacji;
  • zawierały emoji zgodne z tematyką filmu;
  • posiadały jedną i popularną frazę na początku;
  • były unikalne dla każdego filmu i nie zawierały duplikacji.

Tytuły filmów na YouTube

Następnie pokazałem Wam, że istnieje możliwość wyświetlenia filmów nad wynikami organicznymi wyszukiwarki Google. Jako przykład użyłem frazy typu long tail (czyli z tzw. długim ogonem) – jak naprawić panel LED? Następnie przeanalizowałem tytuły czterech wyświetlonych filmów.

Przekazałem wskazówkę, aby móc wyświetlać własne filmy z YouTube w SERP-ach należy (do wyboru względem tematyki naszego kanału na YouTube):

  • Tworzyć instrukcje z użyciem fraz w tytule filmu: „X” – zrób to sam, w jaki sposób naprawić „X”, sposób na zrobienie „X”, jak ugotować „X”.
  • Przygotowywać opinie i recenzje z użyciem fraz w tytule filmu: recenzja książki „X”, moja ocena filmu „X”, moja opinia na temat „X”.
  • Udostępniać kursy i szkolenia z użyciem fraz w tytule filmu: kurs tworzenia „X”, „X” tutorial, obsługa „X” krok po kroku.

Opisy filmów

Opisy filmów na YouTube

Poinformowałem o tym, aby opisy filmów składały się z:

  • emoji i znaków ASCII zgodnych z tematyką filmu;
  • linków wewnętrznych do powiązanych tematycznie filmów i playlist;
  • linków zewnętrznych do własnego serwisu i kont w social media;
  • spisu treści dla dłuższych filmów (w postaci np. 00:15:00);
  • tagów połączonych z popularnymi słowami kluczowymi;
  • popularnych słów kluczowych.

Opisy filmów na YouTube

Co więcej, aby w pełni zoptymalizować film pod wybrane słowo kluczowe, należy:

  • umieścić w pierwszych 25 wyrazach treści opisu wybrane słowo kluczowe;
  • przygotować opis na co najmniej 250 wyrazów;
  • uwzględnić w opisie minimum 2 razy (optymalnie 4-5 razy) wybrane słowo kluczowe.

Materiał wideo

Publikowane filmy na YouTube

Następnie podkreśliłem istotną rolę odpowiednio przygotowanych plików wideo, które powinny:

  • być wysokiej jakości i rozdzielczości (filmy w 4K zostaną skonwertowane do mniejszych rozdzielczości);
  • posiadać odpowiedniej jakości dźwięk (np. nie za cichy, nagrany za pomocą mikrofonu pojemnościowego);
  • być ciekawe i możliwie jak najbardziej wyczerpywać daną tematykę;
  • zawierać napisy (utworzone przez np. „Happy Scribe”);
  • zawierać prośby o reakcje, komentarze oraz o subskrypcje w celu zaangażowania użytkowników w rozwój kanału i częstsze wyświetlenia filmów w serwisie przez algorytmy YouTube.

Karty w filmach

Karty w filmach na YouTube

W filmach warto umieszczać także karty, które pełnią dwie podstawowe funkcjonalności:

  • wyświetlają inne filmy z kanału (powiązane z tematyką filmu);
  • umożliwiają nawiązanie do innego filmu (np. po to, aby widzowie mogli nadrobić zaległości i pooglądać poprzednie filmy).

Ekrany końcowe

Karty w filmach na YouTube

Podkreśliłem także istotę ekranów końcowych, które można wyświetlać na końcu każdego filmu.

Warto w nich umieścić:

  • link zewnętrzny do własnego serwisu;
  • przycisk subskrypcji;
  • inne filmy z kanału (wybrane przez nas lub przez algorytm YouTube).

Miniatury

Miniatury w filmach na YouTube

Zwróciłem także na istotną funkcję posiadania odpowiednio przygotowanych miniatur, które powinny być:

  • w wysokiej jakości;
  • spójne z tematyką filmu (np. przedstawiające opisywane miejsce, obiekt lub przedmiot);
  • spójne z wyglądem pozostałych miniatur;
  • zachęcające do kliknięcia i obejrzenia filmu;
  • zawierające pytanie, na które odpowiemy w trakcie filmu (i tym samym rozwiążemy problem lub przedstawimy ciekawe informacje).

Przekazałem wskazówki dotyczące projektowania miniatur, które powinny zawierać napis zasłaniający maksymalnie 20-30% obrazka, gdyż dolny, prawy róg jest przeznaczony na wyświetlenie długości filmu przez serwis YouTube.

Playlisty

Playlisty na kanale w YouTube

To najczęściej pomijany temat wśród twórców kanałów w serwisie YouTube.

Tematyczne playlisty:

  • tworzą kategorie tematyczne na naszym kanale;
  • automatycznie wyświetlają następne filmy znajdujące się w playlistach;
  • pozwalają na udostępnienie adresu URL ze wszystkimi filmami wewnątrz playlisty.

Społeczność

Karta Społeczność na YouTube

To karta, która bardzo często bywa niewykorzystywana przez twórców na YouTube. Za jej pomocą możemy zaangażować subskrybentów naszego kanału do udziału w dalszym jego rozwoju.

Za pomocą karty „Społeczność”:

  • informuj subskrybentów o nowych filmach na swoim kanale;
  • informuj subskrybentów o planach na kolejne filmy;
  • informuj subskrybentów o pracy nad danym filmem;
  • angażuj swoją społeczność do wykonania jakiejś czynności.

Pamiętajmy, że subskrybenci zostaną także powiadomieni o nowym wpisie bezpośrednio w serwisie YouTube (ikonka dzwoneczka).

Informacje o koncie

Informacje o koncie na kanale wYouTube

Ta sekcja to kolejna możliwość na opublikowanie popularnych fraz powiązanych z tematyką naszego kanału.

W zakładce tej:

  • umieść popularne słowa kluczowe dotyczące filmów (wykorzystuj słowa kluczowe używane też przez swoją konkurencję);
  • umieść linki zewnętrzne do swojego serwisu;
  • umieść linki zewnętrzne do kanałów w social media.

YouTube – narzędzia wspomagające pozycjonowanie w serwisie

Prezentacja nie mogła opierać się tylko i wyłącznie na poradach i wskazówkach. Przygotowałem też listę narzędzi do wyszukiwania popularnych fraz w wyszukiwarce Google i w wyszukiwarce YouTube, które na co dzień używam w czasie swojej pracy w agencji SEO, którą prowadzę.

Narzędzia do wyszukiwania popularnych fraz

Są to:

  • Planer słów kluczowych/Google Keyword Planner;
  • Keyword Tool z filtrem wyszukiwania w YouTube;
  • Surfer SEO;
  • Sentione;
  • Brand24;
  • AnswerThePublic;
  • Semstorm;
  • Semrush;
  • Majestic SEO;
  • Senuto;
  • Ahrefs;
  • Google Trends z filtrem wyszukiwania w YouTube;
  • Ubersuggest.

Nie mogło także zabraknąć narzędzi dla osób, które lubią analizować informacje o swoich użytkownikach. Podkreśliłem istotną rolę w analizowaniu statystyk dotyczących opublikowanych filmów i jakie informacje są potrzebne w dalszym rozwijaniu swojego kanału na YouTube.

Narzędzia do analizowania YouTube

Są to:

  • YouTube Studio (https://studio.youtube.com);
  • SocialBlade (https://socialblade.com/youtube);
  • wtyczka do przeglądarki TubeBuddy (https://tubebuddy.com);
  • wtyczka do przeglądarki vidIQ (https://vidiq.com).

Opisałem także funkcje każdego narzędzia do analizy własnych filmów i kanału w serwisie YouTube, a także filmów i kanałów konkurencji.

YouTube Studio

Jest to narzędzie wbudowane w serwis YouTube, do którego dostęp otrzyma każdy, kto publikuje filmy w serwisie. Dzięki niemu możemy poznać zachowanie widzów.

YouTube Studio

Za jego pomocą możemy analizować:

  • słowa kluczowe użyte przez użytkowników do znalezienia naszych filmów;
  • zasięgi filmów;
  • źródła wizyt (zewnętrzne – inne serwisy i wewnętrzne – YouTube);
  • liczbę wyświetleń filmów (znajdź najbardziej popularną tematykę)
  • średni czas oglądania filmów przez użytkowników;
  • popularne pory dnia, w których są oglądane filmy z naszego kanału;
  • wiek i płeć swoich widzów.

SocialBlade

Jest to zewnętrzne narzędzie, które pozwoli nam znaleźć m.in. inne (konkurencyjne) kanały w serwisie YouTube.

SocialBlade

Za jego pomocą będziemy mogli przeanalizować:

  • najpopularniejsze kanały w danej kategorii tematycznej;
  • liczbę wyświetleń filmów na kanale konkurencji;
  • liczbę subskrybentów na kanale konkurencji;
  • zajmowaną pozycję w rankingu przez dany kanał.

TubeBuddy

Jest to wtyczka do przeglądarki, która będzie analizować każdy oglądany przez nas film w serwisie YouTube. Za jej pomocą będziemy mogli także przygotować publikację filmu w taki sposób, aby został znaleziony możliwie przez jak największą liczbę użytkowników.

TubeBuddy

Za jego pomocą:

  • stworzysz ciekawe tytuły i opisy z wykorzystaniem popularnych słów kluczowych;
  • znajdziesz popularne tagi;
  • wykonasz audyt swojego kanału (np. analizując tytuły, opisy i tagi w istniejących filmach);
  • sprawdzisz pozycję swoich filmów w wynikach wyszukiwania YouTube.

vidIQ

To z kolei druga (konkurencyjna) wtyczka do przeglądarki, z której także korzystam. Pozwala na analizę każdego oglądanego filmu w serwisie YouTube i umożliwia wykrycie wielu informacji, które zostały umieszczone przy każdym filmie, np. użyta miniatura lub przypisane tagi.

vidIQ

Wtyczka ta wykrywa:

  • używane tytuły;
  • używane opisy;
  • używane miniatury;
  • wykorzystywane tagi;
  • łączną liczbę wyświetleń filmów;
  • łączny czas trwania filmów;
  • ilości wstawionych kart w filmach;
  • ilości ekranów końcowych w filmach.

Reklama w serwisie YouTube

YouTube Advertising (https://www.youtube.com/intl/pl/ads/)

Reklama na YouTube

W czasie prelekcji podkreśliłem istotę wykorzystania możliwości reklamy w serwisie YouTube w celu rozkręcenia kanału i pozyskania pierwszych subskrybentów i wyświetleń.

Dodatkowo poinformowałem, że reklama ta powinna służyć nie tylko debiutującym właścicielom kanałów, ale i także tym bardziej zaawansowanym użytkownikom portalu, w celu kierowania reklamy do wybranych użytkowników (np. na podstawie danych demograficznych). Następnie przeszedłem do drugiej części mojej prelekcji.

Jak poprawić widoczność lokalnej firmy w Google Moja Firma?

Bez zbędnego wstępu przeszedłem szybko do drugiej części prezentacji na temat procesu zwiększenia widoczności wizytówki w wyszukiwarce Google (najczęściej zwanego pozycjonowaniem w Mapach Google).

Nazwa firmy

Nazwa firmy w wizytówce w Google Moja Firma

Opisałem, że nazwa firmy powinna zgodna z bazą CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Dodałem także, że nie powinniśmy w niej na siłę upychać słów kluczowych, gdyż narażamy się na zablokowanie naszej wizytówki, a w najgorszym wypadku na jej usunięcie.

Praktyka dodawania popularnych słów kluczowych do tytułów filmów jest wciąż na topie wśród agencji SEO, ale znając dotychczasowe największe zmiany algorytmów Google, możemy być pewni, że w niedalekiej przyszłości gigant z Mountain View “uporządkuje” także wyniki i w swoich mapach.

Adres siedziby

Adres siedziby w wizytówce w Google Moja Firma

Następnie podkreśliłem istotę wprowadzenia pełnego adresu naszej firmy, który:

  • posłuży w wyświetlaniu mapy z lokalizacją nad SERP-ami;
  • w połączeniu z nawigacją Google skieruje klientów bezpośrednio do naszej firmy.

Obszar działalności

Obszar działalności w wizytówce w Google Moja Firma

Jeśli prowadzimy lokalną działalność dla klientów z określonego obszaru, warto zaznaczyć to w naszej wizytówce, która wyświetli nasz wynik tylko tym klientom, którzy znajdują się w konkretnym obszarze (np. na podstawie geolokalizacji).

Dni i godziny otwarcia

Dni i godziny otwarcia w wizytówce w Google Moja Firma

Poinformowałem również o tym, aby zgodnie z rzeczywistością zaznaczyć godziny pracy naszej firmy, które pozwolą na wyświetlenie statusu „zamknięte” w naszej wizytówce. Jako przykład użyłem najprostszego scenariusza, w którym potencjalny klient, widząc status „Otwarty”, próbuje skontaktować się z naszą firmą podczas naszej nieobecności.

Numer telefonu

Numer telefonu w wizytówce w Google Moja Firma

Poinformowałem także o tym, dlaczego warto opublikować numer telefonu (lub numery telefonów) w wizytówce:

  • oddzielne numery pozwolą na kontakt klienta z odpowiednim działem w naszej firmie;
  • numer telefonu w wizytówce posłuży do kampanii w Google Ads (w celu nawiązania połączeń telefonicznych).

Adres URL

Adres URL w wizytówce w Google Moja Firma

Przekazałem także informację o tym, że nie musimy wstawiać zwykłego adresu URL. Wizytówka w Google Moja Firma powala na umieszczenie tagów UTM, które będą mierzyć konwersję wszystkich użytkowników, którzy klikną link znajdujący się w wizytówce. To prosty sposób na sprawdzenie, czy np. nasza wizytówka generuje jakiekolwiek konwersje.

Usługi

Usługi w wizytówce w Google Moja Firma

Ta sekcja w panelu naszej wizytówki pozwoli nam nie tylko wymienić oferowane przez nas usługi, ale także na umieszczenie popularnych słów kluczowych, które wpłyną na zwiększenie widoczności naszej wizytówki w wyszukiwarce Google.

Opis firmy

Opis firmy w wizytówce w Google Moja Firma

O tym, jak istotny jest opis naszej firmy w wizytówce, nie musiałem przypominać.

Jednak upewniłem się, że słuchacze wiedzą o tym, że opis powinien być:

  • jak najdłuższy (wykorzystując w pełni limit 750 znaków);
  • unikalny (bez duplikacji);
  • zawierający popularne słowa kluczowe.

Zdjęcia i filmy

Zdjęcia i filmy w wizytówce w Google Moja Firma

Podkreśliłem także istotną rolę publikacji zdjęć i filmów w wizytówce Google Moja Firma.

Publikując takie materiały, pamiętajmy o tym, aby:

  • wykorzystywać tylko i wyłącznie własne zdjęcia, do których mamy prawa autorskie;
  • publikować zdjęcia z etykietą lokalizacji, w której zostały wykonane (zdjęcia stockowe stanowią dla Google niższą wartość);
  • przy każdym zdjęciu i filmie umieszczać opis składający się z popularnych słów kluczowych.

Google Moja Firma – narzędzia wspomagające pozycjonowanie w mapach Google

Podczas prezentacji na temat pozycjonowania w Mapach Google przedstawiłem kilka wskazówek dotyczących sposobów na promocję naszej wizytówki w wyszukiwarce Google.

Surfer Local (https://app.surferlocal.com)

W pierwszej kolejności przedstawiłem aplikację do realizacji audytu naszej wizytówki utworzonej w serwisie Google Moja Firma.

Surfer Local

Narzędzie Surfer Local warto wykorzystać do zweryfikowania:

  • nazwy wizytówki;
  • opisu wizytówki;
  • oznaczonej lokalizacji;
  • wybranej kategorii działalności;
  • dodanych zdjęć;
  • otrzymanych opinii i zawartych w nich słów kluczowych.

Wizytówki NAP

Podczas prelekcji wspomniałem o istocie publikacji danych adresowych naszej firmy w wizytówkach NAP, czyli w popularnych serwisach, w których można umieścić dane kontaktowe wraz z adresem URL do naszej strony internetowej. Dzięki nim możemy przede wszystkim zbudować profil linków pozycjonujących dla naszej witryny, ale także potwierdzić, że nasza firma znajduje się pod tym samym adresem, który jest wprowadzony do naszej wizytówki w serwisie Google Moja Firma.

Wizytówki NAP

Jako przykładu podałem adresy URL do następujących serwisów:

  • https://panoramafirm.pl
  • https://targeo.pl
  • https://favore.pl

Dane uporządkowane

Dane uporządkowane

Wspomniałem także o istocie posiadania znaczników danych uporządkowanych (zwanych także mikrodanymi lub znacznikami schema.org).

Ich wykorzystanie:

  • pozwoli na lepsze zrozumienie treści znajdującej się na naszej stronie lub w sklepie internetowym przez roboty indeksujące;
  • pomogą w pozyskiwaniu elementów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania i za ich pomocą wyróżnią nasz wynik na tle konkurencji;
  • zwiększy klikalność w nasz wynik w wynikach organicznych.

Responsywność (RWD)

Responsive Web Design

W obecnych czasach nie wyobrażam sobie posiadania serwisu, który źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety). Google również sobie tego „nie wyobraża” 🙂

Posiadanie serwisu zbudowanego zgodnie z technologią “Responsive Web Design” to:

  • lepsza widoczność serwisu na urządzeniach mobilnych (smartfon lub tablet);
  • lepszy wynik w rankingu mobilnym wyszukiwarki Google;
  • większy ruch z urządzeń mobilnych;
  • mniejszy współczynnik odrzuceń dla urządzeń mobilnych.

Kampania inteligentna w Google Ads (https://ads.google.com)

W tej części prezentacji podkreśliłem, że warto wziąć pod uwagę również reklamę w Google Ads z wykorzystaniem posiadanej wizytówki w Google Moja Firma.

Kampania inteligentna w Google Ads

Dzięki kampanii inteligentnej w Google Ads:

  • zbudujemy świadomość o naszej marce w internecie;
  • pozyskamy połączenia telefoniczne i dane kontaktowe od potencjalnych klientów;
  • skierujemy klientów bezpośrednio do siedziby naszej firmy.

Źródła wiedzy o YouTube i wizytówkach w Google Moja Firma

Materiały do pobrania

Na sam koniec udostępniłem materiały, które pozwolą na poszerzenie Waszej wiedzy o promocji filmów i prowadzeniu własnego kanału w serwisie YouTube oraz wizytówki w serwisie Google Moja Firma.

Checklisty

Dzięki przygotowanym przeze mnie checklistom można własnoręcznie zrealizować audyt własnego kanału w serwisie YouTube oraz wizytówki w Google Moja Firma. Materiały są bezpłatne i możliwe do wydrukowania w formacie A4 (w pionie).

Checklisty przygotowałem w dwóch oddzielnych plikach w formacie PDF:

semKRK - checklista YouTube i Google Moja Firma

Prezentacja

Dla osób zainteresowanych możliwością pobrania prezentacji udostępniam link do serwisu SlideShare: semKRK #16 Paweł Cengiel – prezentacja

Wideo

Zapraszam do zapoznania się z pełną treścią prelekcji. W tym celu zachęcam do zakupu dostępu do materiałów wideo wszystkich prelekcji semKRK #16, znajdujących się na specjalnie przygotowanej platfomie VOD, której właścicielem jest agencja Deva Group: https://semkrk.myvod.io

Dziękuję wszystkim za liczną obecność na prelekcji i do zobaczenia na kolejnych eventach i szkoleniach marketingowych.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: