Aktualizacje algorytmu Google – co warto o nich wiedzieć?

Aktualizacje algorytmu Google – co warto o nich wiedzieć?

Aktualizacje algorytmu Google przybierają nazwy zwierząt: Panda, Pingwin, Koliber. Jak widać, większość z tych nazw jest niepozorna, ale w praktyce mają one tak naprawdę ogromne znaczenie. W sieci znajdziemy wiele potwierdzonych informacji, które odnoszą się do procesu pozycjonowania. Znajdziemy tam wskazówki dla webmasterów, poradnik związany z podstawowym pozycjonowaniem, czy też spis różnych technik SEO. Te wskazówki oczywiście są bardzo przydatne. Powinniśmy jednak zastanowić się, czy chcemy liczyć na 100% skuteczności? Jeśli tak, to należy zmienić nasze nastawienie. Wyszukiwarka ma bowiem tylko jedno pierwsze miejsce, a ranking może mieć tylko jednego lidera.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym są algorytmy wyszukiwarki Google?
  • Jakie zmiany wprowadzają aktualizacje algorytmów Google?
  • Jak poprawnie dostosować stronę internetową lub sklep internetowy pod algorytm Google?

O tym, czy odniesiemy sukces w internecie, decydować będzie wiele różnych czynników. Wyszukiwarka Google dąży do tego, aby udostępniać swoim użytkownikom najbardziej odpowiednie i trafne wyniki związane z tym, czego użytkownik poszukuje. Mają odpowiadać zapotrzebowaniu szukającego, dodatkowo czas udzielania odpowiedzi ma być jak najkrótszy. Jest wiele czynników wpływających na pozycję, jednak wszystkich nie da się dokładnie poznać, ale najistotniejszym z nich jest algorytm.

Aktualizacje algorytmu Google, jakie są nam znane

Znane do tej pory nam największe aktualizacje w Google to Panda, Pingwin, Koliber, Gołąb, Mobilegeddon i RankBrain. Cel tych aktualizacji jest jasny i prosty: po pierwsze użytkownik końcowy (korzystający z Google) ma osiągnąć większe korzyści z używania wyszukiwarki niż w przeszłości. Po drugie coraz bardziej premiuje się treść na stronach na wysokim poziomie. Swoją istotną rolę ma także wyszukiwanie lokalne i na urządzeniach mobilnych. Największe aktualizacje algorytmu mają nadane w sieci własne nazwy i na pewno warto będzie je poznać nieco lepiej.

Panda

To zmiana zaprezentowana w roku 2011, a jej głównym założeniem było zwiększenie priorytetu dla wyników jakościowych i obniżenie pozycji dla tych, które miały mniejszą wartość. Celem było również to, aby wyświetlać wyniki, które będą najbardziej bliskie wpisywanym hasłom do wyszukiwarki. W rezultacie dużo stron internetowych, które mają oczywiście słabe informacje na temat danej frazy i jakość treści na niskim poziomie otrzymały karę. W ten sposób doszło do obniżenia pozycji stron w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Z drugiej strony wprowadzenie pewnych zmian, to również korzyść dla innych, lepszych jakościowo, gdyż w końcu kara dla jednej strony to zysk dla drugiej. Wprowadzenie „Pandy” musiało zmienić przyzwyczajenia w branży SEO, ponieważ od tego momentu zaczęto oczywiście kłaść nacisk na jakość. Informacje mają bowiem służyć użytkownikom, a nie robotom indeksującym.

Jeśli chcemy, aby nasza strona dobrze radziła sobie z pozycjonowaniem, powinniśmy dążyć do tego, aby skutecznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń, czyli, aby nie doszło sytuacji, w której ludzie wchodzący na naszą stronę musieli ją szybko opuścić, gdyż nie znajdą na niej odpowiedniej dla nich informacji. Jest to tzw. współczynnik odrzuceń i jeśli jest na wysokim poziomie, to niestety musimy liczyć się z tym, że strona będzie oceniana źle również przez Google. Dodatkowo przy tym algorytmie trzeba będzie również pamiętać o tym, aby udostępniać użytkownikom unikalną treść na własnej stronie (nie może być dostępna na innych stronach). To bardzo ważna kwestia, o której należy pamiętać w celu odpowiedniej optymalizacji pod pozycjonowanie. Powinniśmy również pamiętać o tym, aby zachęcać odbiorców naszej strony do ponownego powrotu.

Pingwin

Aktualizacje, które udało się do tej pory poznać (wszystkie bowiem stanowią tajemnicę) miały nazwę zwierząt. Pingwin to aktualizacja, która wprowadzona została w 2012 roku. Miała ona doprowadzić do wykluczenia stron posiadających linki o kiepskiej jakości – zwrotne (tzw. backlinki) i wewnętrzne. Odnośniki zawsze muszą mieć charakter naturalny i przydatny. Do czasu pojawienia się Pingwina dość często było tak, że tworzono sztuczne linki, które miały skutecznie omijać algorytm. Spora część osób, która trudniła się ryzykownymi praktykami, zrezygnowała z tej techniki, która już nie działa i jest karalna przez Google. Aby dobrze przygotować się na wprowadzenie tego algorytmu, trzeba było pozbyć się nienaturalnych linków i zrezygnować z korzystania z automatów, które sztucznie generują linki do stron. Należy pamiętać o odpowiedniej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, czyli o podjęciu takich działań, które sprawią, że nie będziemy przesycać naszej strony z niepotrzebną liczbą słów kluczowych.

Koliber

To zmiana, która przyniosła inne spojrzenie na algorytm Google. Wprowadzony został w 2013 roku i wpłynął na metody indeksowania stron. Google w tym nowym rozwiązaniu chciało doprowadzić do ułatwienia zrozumienia intencji użytkownika. Przykładem może być sytuacja, w której w Google będziemy wpisywać konkretne działanie matematyczne, a Google od razu wyświetli nam rozwiązanie. Kolejną ciekawą opcją były wyniki związane np. ze wpisanym wydarzeniem sportowym, Google wyświetlało nam wtedy informacje o wydarzeniu, jego wynik i inne dla nas istotne informacje. Przygotowując się do tego algorytmu, trzeba było zwracać uwagę na tzw. długi ogon w słowach kluczowych (z ang. long tail) oraz na lepszy styl pisania treści. Należy bowiem tworzyć taką treść, aby jej styl był odpowiednikiem zwykłej międzyludzkiej rozmowy.

Gołąb

To aktualizacja algorytmu, która skupiła się na wyszukiwaniu lokalnym, a jej celem było wyświetlenie użytkownikom wyników na podstawie ich lokalizacji. Z tego powodu dla właścicieli stron istotne jest wprowadzenie takich rozwiązań, które uwzględnią w treści informacje odnoszące się do danych adresowych i kontaktowych, ułatwiające odnalezienie danej firmy w lokalizacji użytkownika korzystającego z wyszukiwarki.

Mobilegeddon

Wyszukiwanie mobilne również doczekało się swojego algorytmu, ponieważ stanowi dla wyszukiwarki coraz większe znaczenie. Google coraz bardziej analizuje informację o tym, jak wygląda korzystanie z internetu przez urządzenia mobilne. W tej chwili dopasowując się do oczekiwań Google, musimy dążyć do tego, aby poprawić działanie naszej strony internetowej w ramach kwestii związanych z dopasowaniem strony do urządzeń mobilnych (responsywność).

Rank Brain

To nowsza aktualizacja algorytmu Google, która opiera się na innowacyjnym rozwiązaniu wykorzystującym tzw. sztuczną inteligencję, która ma osiągnąć dokładniejsze wyniki wyszukiwania.

Trzeba podkreślić, że Google cały czas pracuje nad swoimi algorytmami decydującymi o wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Wyszukiwarka dąży do tego, aby każda aktualizacja algorytmu zwracała nam coraz lepsze wyniki wyszukiwania, dzięki czemu łatwiej będzie można nam odnaleźć informacji, których szukamy.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: