Optymalizacja strony – podstawowe zasady pozycjonowania

Optymalizacja strony – podstawowe zasady pozycjonowania

Optymalizacja strony to najprościej mówiąc wszelkie działania i czynności, które prowadzą do sytuacji, w której nasza strona internetowa znajduje się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Im wyższą pozycję zajmie, tym więcej użytkowników na nią trafi. W pozycjonowaniu stron liczy się więc to, aby dostosować treść do wymagań wyszukiwarek internetowych i naszych użytkowników. Na co więc należy zwrócić uwagę i w jaki sposób zabrać się za optymalizację swojego serwisu?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Na co zwrócić uwagę podczas przeprowadzenia audytu SEO?
  • Na czym polega optymalizacja strony pod SEO?
  • Jakie elementy serwisu wpływają na jego skuteczne pozycjonowanie?

Audyt SEO – czy warto go przeprowadzić?

To, że strona jest atrakcyjna dla naszych czytelników, nie oznacza, że wygląda równie dobrze „w oczach” robotów indeksujących wyszukiwarki Google. Optymalizacja pod kątem robotów indeksujących to domena specjalistów, którzy sprawnie określą sytuację, w jakiej obecnie się znajdujemy i naprowadzą nas na odpowiednie rozwiązania. W tym celu warto zdecydować się na audyt SEO.

Audyt SEO pozwoli określić, dlaczego nasza strona jest niewidoczna w wyszukiwarce oraz w jaki sposób należy ją zmodyfikować, aby po wykonanej optymalizacji była lepiej dostosowana pod wymogi algorytmów Google. Jeśli zlecisz audyt SEO specjaliście, przekonasz się, w czym leży problem i w jaki sposób można go rozwiązać. Po wykonanym audycie warto zdecydować się na pomoc specjalisty z zakresu optymalizacji swojego serwisu internetowego.

Screaming Frog

Do zaawansowanej analizy strony wykorzystaj narzędzie Screaming Frog (źródło: screamingfrog.co.uk)

Nagłówki

Struktura nagłówków stanowi pewnego rodzaju hierarchię. Nagłówki najwyższego poziomu (H1, H2) są obowiązkowe w przypadku odpowiedniej optymalizacji pod pozycjonowanie.

Nagłówek najwyższego poziomu (H1) stanowi najczęściej tytuł podstrony lub artykułu na blogu. Najlepiej dobrane nagłówki H1 są krzykliwe i zachęcające do kliknięcia artykułu, a także zawierają najważniejsze słowa kluczowe związane z tematyką danej treści. Nagłówek ten powinien także zachęcić użytkownika do zapoznania się z naszym wpisem.

Pozycjonowanie ma ścisły związek z nagłówkami, których używamy. Jeśli użyjemy sformułowań, które czytelnicy często wpisują do wyszukiwarki, to automatycznie zwiększymy widoczność naszych artykułów w wyszukiwarce Google. Tytuły artykułów przyjazne pozycjonowaniu składają się często ze sformułowań „10 sposobów na…”, „5 powodów, dlaczego warto…” oraz słów kluczowych opisujących tematykę artykułu.

Evergreen content

Przykład nagłówku artykułu zawierającego słowa kluczowe (źródło: korzystamyznatury.pl)

Użytkownicy lubią liczby i wskazanie konkretnych rozwiązań, dlatego opisując oferowane usługi, np. salonu kosmetycznego, możesz łatwo przemycić w treści swojego artykułu (np. o pięciu podstawowych sposobach na pielęgnację skóry) słowa kluczowe, które warto pozycjonować.

Nagłówek H2 najczęściej wydziela poszczególne bloki tekstu. Sformatowana w odpowiedni sposób treść, jest lepiej odbierana przez czytelnika. Warto wydzielać w treści akapity, które poruszają wybrane zagadnienia. To ułatwia przechodzenie między tematami i sprawia, że czytelnicy lepiej odbierają dany wpis.

Nagłówki H1 i H2 warto wykorzystać do skutecznego pozycjonowania stron internetowych, umieszczając w nich popularne frazy związane z tematyką artykułu, w którym zostaną umieszczone.

Meta znaczniki

Meta znaczniki (lub inaczej meta tagi) znajdujące się w sekcji kodu źródłowego, mają znaczny wpływ na pozycję strony w Google. Skupmy się na najważniejszych.

Meta title
Znacznik title, czyli tytuł strony, wyświetlany jest w wyszukiwarkach, jako jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. Powinien zawierać najważniejsze frazy związane z daną podstroną lub artykułem na blogu. Choć tytuł strony internetowej cukierni brzmiący np. „Kawa, ciasta, obiady – restauracja Warszawa” nie brzmi zbyt „poetycko”, osiągnie o wiele lepsze wyniki niż „Przepyszne wyroby cukiernicze w stolicy Polski”. Pierwszy z nich zawiera frazę „restauracja Warszawa”, drugi natomiast nada się bardziej do opisu działalności cukierni.

Meta description
To opis strony, który widoczny jest w wynikach wyszukiwania, bezpośrednio pod tytułem i adresem. Krótki, krzykliwy i pisany językiem korzyści, pomoże przyciągnąć rzeszę zainteresowanych użytkowników z wyszukiwarki. I znowu weźmy jako przykład cukiernię: „Najlepsze torty okolicznościowe na komunię, wesele i urodziny. Dostępne w wielu smakach i kolorach.” brzmi dla Google lepiej, niż: „Zajmujemy się produkcją wyjątkowych słodkości dla najbardziej wymagających klientów”. Zagęszczenie dużej ilości informacji w możliwie krótkim tekście ma tutaj największe znaczenie, a przy okazji przemyca słowa kluczowe „torty okolicznościowe” oraz „torty okolicznościowe na komunię” itd.

Wyszukiwarka Google

Wyniki wyszukiwania w Google zawierające tytuł, opis oraz adres URL (źródło: Google)

Optymalizacja istniejących treści

Wbrew pozorom nie trzeba stawiać strony od podstaw, aby zoptymalizować ją pod względem lepszego SEO. Za podstawę do optymalizacji mogą posłużyć już istniejące treści – wystarczy je rozbudować i nasycić odpowiednimi słowami kluczowymi.

Pozycjonowanie bloga lub strony internetowej opiera się między innymi na wprowadzeniu do treści odpowiednich fraz. Dla wspomnianej wcześniej cukierni mogą to być frazy takie jak: „torty okolicznościowe”, „torty komunijne”, „torty weselne”, „torty urodzinowe” itd. Prawdziwą sztuką w pozycjonowaniu jest rozbudowanie treści w taki sposób, aby wprowadzić do niej najpopularniejsze frazy, zachowując jej merytorykę i naturalność, czyli przyjemność z czytania.

Semstorm

Baza słów kluczowych – Semstorm

Pozyskiwanie linków zewnętrznych i ich rola w pozycjonowaniu

W przypadku wcześniejszego przykładu cukierni z Krakowa bardzo pomocne może okazać się opublikowanie artykułu sponsorowanego w serwisie związanym z Krakowem. Pamiętaj, aby zamiast tytułu „Poznaj najlepszą cukiernię w Krakowie” użyć tytułu w stylu „5 pomysłów na udaną randkę w lecie”, który w subtelny sposób nawiąże do oferty cukierni i przemyci w naturalny sposób link do Twojej strony internetowej. Im więcej wartościowej treści (wraz z linkami) opublikujesz, tym lepsze odniesiesz skutki w swojej kampanii SEO. Serwisy, w których możesz opublikować swoje artykuły znajdziesz na platformie content marketingowej whitepress.pl

Whitepress

Swoje artykuły możesz publikować na wielu serwisach tematycznych, dzięki aplikacji whitepress.pl

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne polega na zamieszczaniu w treści własnego serwisu linków do innych podstron. Weźmy pod uwagę prosty przykład. Jeśli użytkownik nie trafi na stronę główną, a do zakładki, która niekoniecznie do niego przemówi i nie zachęci do dalszego przebywania w serwisie, będzie miał do wyboru dwie opcje: albo przejdzie bezpośrednio do głównego menu w Twoim serwisie, albo wróci do wyników wyszukiwania Google i trafi na stronę Twojej konkurencji. W tym wypadku warto mu pomóc i umieścić linki, które mogą go skierować do innych podstron na Twojej stronie internetowej.

Skoro wiemy, że blog wpływa na pozycjonowanie strony internetowej, możemy zdecydować się także na pozycjonowanie bloga. Jeśli opublikowaliśmy szereg wpisów blogowych omawiających ten sam temat, wystarczy na końcu każdego z nich, umieścić linki do pozostałych wpisów, nawiązujących tematycznie do aktualnego artykułu.

Prędkość wczytywania strony WWW

Strona, która ma osiągać najlepsze wyniki w wyszukiwarce Google, musi być nie tylko nasycona odpowiednią treścią i słowami kluczowymi, ale powinna być także szybka. Strona, która wczytuje się dłużej niż kilka sekund, nie jest dobrze odbierana przez użytkowników, a także przez algorytmy Google. Warto wiedzieć, że na pozycję w Google ma wpływ ponad 200 czynników – a szybkość wczytywania jest właśnie jednym z nich.

Najłatwiej zmierzyć prędkość wczytywania za pomocą narzędzia Google – PageSpeed Insights, które w łatwy sposób określi, czy nasza strona wczytuje się w szybkim tempie. Na szybkość ładowania strony wpływa przede wszystkim jej waga – warto więc zwrócić się o pomoc do specjalistów, którzy pomogą Ci ją „odciążyć”.

PageSpeed Insights

Do sprawdzenia prędkości wczytywania strony użyj narzędzia PageSpeed Insights

Poprawność pliku robots.txt

Robots.txt to plik z komendami dla robotów indeksujących, który mimo swojego niewielkiego rozmiaru ma ogromne znaczenie w kontekście pozycjonowania w Google. Wpływa na to, w jaki sposób roboty wyszukiwarki analizują naszą stronę i co mogą w niej zaindeksować. Podczas tworzenia pliku warto posłużyć się narzędziem testującym jego poprawność – Tester pliku robots.txt od Google.

Tester pliku robots.txt

Do przetestowania swojego pliku robots.txt użyj narzędzia od Google

Najlepiej jednak skontaktować się z webmasterem, który w szczegółowy sposób określi, czy zawartość pliku robots.txt nie zaszkodzi naszej stronie. Warto więc ustalić, które zasoby strony powinny zostać zaindeksowane, a które z nich powinny być ignorowane przez roboty indeksujące (np. panel logowania do panelu administracyjnego).

Analiza konkurencji

Przeanalizowanie serwisów internetowych własnej konkurencji, to jeden z podstawowych kroków, które należy podjąć podczas opracowywania strategii pozycjonowania. Znając stopień zaawansowania optymalizacji stron internetowych własnej konkurencji, można w prosty sposób określić stopień optymalizacji własnej witryny. Najprościej mówiąc: jeżeli jakaś funkcja dobrze działa na stronie naszej konkurencji, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zadziała także u nas.

Senuto

Analiza konkurencji w aplikacji Senuto (źródło: senuto.com)

Podczas analizy stron internetowych naszej konkurencji, warto porównać słowa kluczowe, które wykorzystują w swojej kampanii SEO. O ile w przypadku niszowej branży możemy skorzystać dokładnie z tych samych słów kluczowych, o tyle w ogromnym przemyśle (np. w tematyce sklepów komputerowych) ciekawym rozwiązaniem może okazać się użycie nietypowych, niezbyt często wykorzystywanych słów kluczowych oraz fraz z tzw. długim ogonem. Ważne jest to, aby w przypadku dużej konkurencji móc się wyróżnić. W tym wypadku niezbędna okaże się pomoc specjalisty SEO, który określi sposób, w jaki powinna przebiegać nasza kampania SEO.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: