Idealna współpraca między klientem a copywriterem – jak powinna wyglądać?

Idealna współpraca między klientem a copywriterem – jak powinna wyglądać?
Idealna współpraca między klientem a copywriterem – jak powinna wyglądać?

Szukasz copywritera, który będzie realizował projekty zgodnie z twoją wizją i bez przekraczania terminu? Znalazłeś już odpowiedniego specjalistę i myślisz, jak poprawić relacje między wami? W tym artykule przedstawię, jak z punktu widzenia copywritera wygląda idealna współpraca z klientem.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak współpracować z copywriterem, aby otrzymać zlecenie zgodne z założeniami?
  • Jakie materiały do pracy należy przekazać copywriterowi?
  • Dlaczego koszt współpracy z copywriterem ma znaczenie dla jakości zlecenia?

Traktuj copywritera jak partnera, a nie jak usługodawcę

Nie ma znaczenia czy masz agencję reklamową i zlecasz tekst na stronę twoich klientów, czy jesteś właścicielem biznesu i potrzebujesz copywritera. Zawsze traktuj specjalistę od tworzenia contentu jako partnera w biznesie. Myśląc o współpracy na zasadzie specjalista – specjalista, a nie traktowania jako zamawiającego i wykonującego usługę, obie strony będą wygrane.

Copywriter pomoże dzisiaj nie tylko w stworzeniu treści według wytycznych, które mu przekażesz. Specjalista od treści jest w stanie zaproponować inne, czasami lepsze rozwiązanie, zarówno pod kątem UX, jak i SEO.

Sam rozmawiam z klientami o wytycznych. Dzięki temu wypracowujemy zmiany na lepsze, o których wcześniej zlecający nie myślał lub ich nie zauważał, np. bardzo często proponuję klientom zrezygnowanie z keyword stuffingu, czyli upychania słów kluczowych w tekście o ustalonej długości.

Jeżeli prowadzisz agencję reklamową i przekazujesz zlecenie copywriterowi, zajrzyj w wytyczne przed wysłaniem. Zawsze można je poprawić i dopytać twojego klienta o szczegóły, które mogą ułatwić pracę osobie odpowiedzialnej za napisanie tekstów. W sytuacji, gdy samemu przygotowujesz wytyczne, pomyśl co sam chciałbyś otrzymać w takim dokumencie.

Przekaż copywriterowi materiały do pracy

Copywriter, jak każdy inny specjalista potrzebuje od ciebie informacji dotyczących tego, co ma znaleźć się w tekście, dlaczego komunikować treść w wybrany, wskazany przez ciebie sposób i kto jest głównym odbiorcą.

Pomaga w tym między innymi brief marketingowy, który należy wypełnić. Nie lekceważ tego dokumentu i potraktuj go jak wywiad u lekarza albo ankietę od dietetyka. Pamiętaj, że od tych informacji zależy ostateczna wersja tekstu.

Jeżeli posiadasz materiały i pliki, nawet nie do końca aktualne, przekaż je copywriterowi. Oczywiście specjalista wykona też własny research, jednak im więcej informacji otrzyma od ciebie, tym więcej wsadu wykorzysta i będzie mu prościej stworzyć wartościowy tekst. Ty otrzymasz szybciej treść i dzięki temu uzyskasz więcej czasu na akceptację lub wprowadzenie poprawek.

Jeśli chodzi o poprawki, wielu copywriterów oferuje poprawki w cenie (jedną lub więcej). Jeśli w gotowym tekście, który otrzymałeś od autora, wystarczy zmienić słowo z „auto” na „samochód”, zrób to sam, bez poczucia, że poprawka w cenie tekstu zawsze musi być wykorzystana. Poinformowanie o tym i proszenie o poprawkę oraz czekanie na odpowiedź, zajmuje więcej czasu niż poprawienie samemu. Piszę o tym, ponieważ takie sytuacje naprawdę mają miejsce.

Współpracuj z copywriterem

Nie urywaj kontaktu z copywriterem po ustaleniu szczegółów i wysłaniu zlecenia. Wiem, że jesteś specjalistą w twojej branży i nie masz czasu, nie umiesz lub po prostu nie masz ochoty, by tworzyć opisy na swoją stronę. Mimo wszystko poświęć trochę czasu copywriterowi, jeśli będzie tego potrzebował.

Przeczytaj również:  Copyscape - jak sprawdzić oryginalność treści i chronić przed plagiatem w sieci?

Może on mieć pytanie o coś, co dla ciebie nie ma znaczenia. Jednak ta informacja, o której dowie się copywriter, może całkowicie zmienić tekst. Dlatego w rozmowie i briefach informuj o wszystkim, nawet jeśli wydaje się to nie mieć sensu. Znowu powtórzę, że im więcej szczegółów, tym lepiej.

Bądź słowny i konkretny!

Po otrzymaniu treści od copywritera udziel odpowiedzi tak szybko, jak to możliwe. Nie czekaj z odpisaniem kilka dni czy tygodni. Z punktu widzenia autora upominanie się o odpowiedź jest bardzo uciążliwe, a ty też nie wyglądasz w tej sytuacji profesjonalnie. Zaakceptuj tekst lub zaznacz poprawki, a jeśli nie możesz tego zrobić od razu, napisz, że otrzymałeś dokument i niebawem wrócisz z odpowiedzią.

Wskazuj poprawki, dyskutuj o nich, proponuj zmiany i zawsze informuj, dlaczego należy je wprowadzić. Najgorszy feedback dla copywritera to ten w stylu: „Nie podoba mi się” albo „Proszę napisać to inaczej”. Zaznacz dany fragment w Word i odnieś się do niego za pomocą komentarza. Zostaw informację, np. „Nie możemy napisać w tej sposób dlatego, że…” albo „Sugerujemy rozwinięcie tego akapitu o…”.

Copywriter zrozumie twoje poprawki i będzie przygotowany, by je wdrożyć, gdy będą zasadne. Oczywiście, jeśli czegoś nie przekazałeś w briefie, a chcesz to dodać, również o tym wspomnij.

Dlaczego stawka copywriterka ma znaczenie?

Mówiłem o tym na jednym z barcampów semKRK: każdy copywriter ma stawkę, za którą usiądzie do pracy i każdy zamawiający ma stawkę, którą jest w stanie zapłacić. Istotne jest dojście do porozumienia, to jasne. Dlaczego jednak nie warto podejmować za stawkę 5 zł netto za 1000 znaków? Tutaj przegranymi są obie strony.

Przyjmijmy, że stawka wynosi 5 złotych netto za 1000 znaków ze spacjami i zawiera:

  • zapoznanie się z materiałami,
  • research,
  • dobór słów kluczowych,
  • stworzenie tekstu oraz jego redakcja i korekta.

Zakładając optymistycznie, że na takie działanie potrzebna jest godzina pracy, wtedy autor tekstu zarabia 5 złotych netto na godzinę. Decydując się na taką współpracę musisz mieć świadomość, że otrzymasz tekst z dużą dawką bylejakości.

Możesz też rozliczać się za słowa lub znaki oraz za roboczogodzinę. Osobiści wykorzystuję tę hybrydę we współpracy z klientami. Część prac związanych z tworzeniem rozliczam na podstawie słów lub znaków, a część związaną z wyszukiwaniem słów kluczowych, pogłębionym researchem, zapoznaniem się z materiałami w języku angielskim albo konsultacjach marketingowych, godzinowo.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Piotr Polok

Copywriter i właściciel agencji PiotrPolok.pl oraz współautor podcastu „O reklamie w internecie: dla kogo, za ile i po co”. Z treścią związany na poważnie od 2012 roku. Swoją przygodę rozpoczął w lokalnej gazecie, potem trafił do radia, a następnie do telewizji. Pracuje z klientami z kraju i Europy, pomagając im tworzyć treści oraz zwiększać widoczność stron w internecie.

 

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: