Czym jest filtr algorytmiczny w Google i czy może zagrażać Twojej stronie?

Czym jest filtr algorytmiczny w Google i czy może zagrażać Twojej stronie?
Czym jest filtr algorytmiczny w Google i czy może zagrażać Twojej stronie?

Filtry Google to jedne z najbardziej tajemniczych elementów SEO, które niosą ze sobą wiele mitów i obaw. Choć często niedoceniane, mają ogromny wpływ na to, jak nasze strony są traktowane przez wyszukiwarkę. W tym artykule wyjaśnię Wam czym są filtry Google, jak mogą wpłynąć na stronę i co zrobić, aby uniknąć ich negatywnego wpływu oraz otrzymania. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zapewnić swojej stronie lepszą widoczność i unikać niepotrzebnych problemów, przeczytaj ten wpis!

Czym jest filtr w wyszukiwarce Google?

Filtr w wyszukiwarce Google to kara dla strony za nieodpowiednie działania. Jest to mechanizm, który ocenia jakość stron internetowych w odniesieniu do określonych wytycznych i karze te, które je łamią. Google stosuje filtry w celu zapewnienia, że w wynikach wyszukiwania pojawią się tylko strony, które najlepiej odpowiadają na zapytania użytkowników i nie łamią zasad.

Zakres kar może być różny i powodować zarówno drobne jak i ogromne spadki strony w rankingu. Największą karą jest całkowite wykluczenie strony z wyników wyszukiwania. Filtry, czyli “kary” mogą być stosowane automatycznie lub ręcznie (nakładane przez pracowników Search Quality Team).

Celem filtrów jest eliminacja stron, które naruszają zasady wyszukiwarki, takie jak stosowanie technik manipulacji wynikami wyszukiwania (np. tzw. „black hat SEO”) czy oferowanie treści niskiej jakości.

Mówiąc o filtrach algorytmicznych (automatycznych) ich efekt najczęściej widać po kilku tygodniach od aktualizacji algorytmu. Strona przestaje wtedy spełniać wymogi Google i traci widoczność w wyszukiwarce jeśli otrzyma taki filtr.

Algorytmy Google a filtry

Skupiając się na filtrach Google, nie sposób nie wspomnieć o algorytmach, z którymi są one powiązane. Google od samego początku istnienia aktualizuje swoje algorytmy. Rocznie może być to nawet kilka tysięcy aktualizacji. O zdecydowanej większości z nich nie jesteśmy informowani, gdyż są to drobne korekty, a zazwyczaj tylko te największe i najważniejsze niosą ze sobą zauważalne zmiany, które mogą powodować duże i nagłe spadki widoczności strony.

Największe zmiany w wynikach wyszukiwania można zaobserwować po aktualizacjach dotyczących najważniejszych algorytmów takich jak Panda, Penguin, Pirate, Hummingbird, Mobile Friendly Update, Core Web Vitals czy Payday Loan. Są to jedne z najważniejszych algorytmów, a ich modyfikacje mogą sprawić, że dana strona internetowa przestanie spełniać wymogi np. odnośnie do treści, linkowania, UX, local SEO czy promowania niektórych treści i zostanie ukarana filtrem.

Przeczytaj też: W jaki sposób wyszukiwarka Google ocenia naszą stronę?

Czy filtry mogą zagrażać Twojej stronie?

Filtry Google mogą stanowić poważne zagrożenie dla każdej strony internetowej, która nie przestrzega wytycznych wyszukiwarki. Strony, które stosują techniki manipulacyjne np. kupowanie linków, stosowanie nadmiernej liczby reklam czy publikowanie treści niskiej jakości, mogą zostać ukarane przez filtry. W efekcie może to prowadzić do spadków w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na mniejszy ruch organiczny.

Warto jednak pamiętać, że filtry Google są stosowane w celu poprawy jakości internetu, dlatego stosowanie nieuczciwych technik SEO może w dłuższej perspektywie zaszkodzić stronie, nawet jeśli na początku przynosi to pewne korzyści. Filtry mogą zatem zagrażać stronie, szczególnie jeśli nie przestrzega się zasad Google, ale także w przypadku nieadekwatnej optymalizacji strony pod kątem wydajności czy urządzeń mobilnych.

W przypadku, gdy strona zostanie objęta filtrem, utrata pozycji w wynikach wyszukiwania może prowadzić do znacznych strat finansowych, zwłaszcza w przypadku stron e-commerce lub firm zależnych od ruchu organicznego. Z tego powodu, monitorowanie i unikanie filtrów jest bardzo ważne dla utrzymania dobrego widoku w wynikach wyszukiwania.

Działania związane z linkami, za które można zostać ukaranym to:

  • kupowanie linków
  • pozyskiwanie dużej ilości linków ze stron spamerskich
  • nagły i nienaturalny przyrost linków

Staraj się zatem budować naturalny profil lików z różnych jakościowych źródeł. Używaj też różnych anchorów, unikaj automatycznych i powtarzalnych działań na szeroką skalę, a także nie manipuluj nimi.

Działania związane z treścią, za które można zostać ukaranym to:

  • duplikacja treści globalnie i w obrębie witryny
  • przesycenie treści słowami kluczowymi
  • niskiej jakości content
  • automatyczne i niegramatyczne generowanie treści

Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie jakościowych, przydatnych i unikalnych treści, zawierających szeroki zestaw słów kluczowych związanych z danym tematem oraz linkowanie kontekstowe. (Google prezentuje wiele wskazówek na temat tworzenia treści).

Co powoduje najczęściej nałożenie filtrów?

Choć istnieje ogromna liczba czynników, które mogą powodować nałożenie filtrów przez Google, możemy jednak określić pewne działania, które najczęściej się do tego przyczyniają i powodują najsurowsze kary. Oprócz błędów związanych z linkowaniem i treściami, które opisałem powyżej, mogą to być też kwestie związane z wolno działającą stroną internetową, dużą ilością błędów 404, brakiem wersji mobilnej/responsywnej czy zbyt dużą ilością reklam.

Jak wiemy Google zatrudnia dużą ilość specjalistów, którzy również osobiście weryfikują strony internetowe. Za nałożenie ręcznych filtrów mogą zatem odpowiadać też mniej oczywiste kwestie takie jak ataki hakerskie, niskiej jakości hosting lub błędy w przekierowaniach, które zostaną odkryte przez pracowników Google.

Jak sprawdzić czy Twoja strona została dotknięta filtrem?

Jeśli Twoja strona została objęta filtrem Google, możesz zauważyć kilka objawów, które będą wskazywały na ten problem. Jednym z najczęstszych sygnałów jest nagły spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli strona wcześniej zajmowała wysokie miejsca, a teraz zniknęła z pierwszej strony wyników, może to oznaczać, że została ukarana przez filtr.

Innym objawem jest zmniejszenie liczby odwiedzin i ogólnej widoczności strony. Zmiana w wynikach wyszukiwania może wpłynąć na ruch organiczny, co z kolei przekłada się na mniejszą liczbę osób odwiedzających stronę. Zmniejszenie liczby kliknięć i wyświetleń w narzędziach analitycznych takich jak Google Analytics, może być również sygnałem, że strona została dotknięta filtrami.

Warto również zwrócić uwagę na konkretne słowa kluczowe. Jeśli zauważysz, że Twoja strona przestała pojawiać się w wynikach wyszukiwania dla ważnych fraz, może to oznaczać, że Google nałożyło filtr.

Jak zdiagnozować rodzaj kary?

  • Filtr ręczny. Aby sprawdzić, czy nie otrzymaliśmy filtra ręcznego, należy w Google Search Console przejść do sekcji Ręczne działania.
  • Filtr algorytmiczny. Aby sprawdzić, czy nasza strona nie została ukarana automatycznie, należy monitorować statystyki w narzędziach SEO takich jak np. Senuto.
  • Ban. Aby dowiedzieć się czy strona jest indeksowana w Google wystarczy wpisać w wyszukiwarkę komendę „site:” i sprawdzić, czy pojawia się w Google czy została całkowicie usunięta.

Jak unikać filtrów Google?

Aby uniknąć filtrów Google ważne jest stosowanie się do wytycznych wyszukiwarki i dbanie o jakość strony. Powtórzę więc jeszcze raz, najważniejszym elementem jest tworzenie wartościowych, unikalnych i angażujących treści, które odpowiadają na potrzeby użytkowników. Warto unikać plagiatów, nadmiernego upychania słów kluczowych oraz generowania dużych ilości treści, które nie oferują użytkownikom żadnej wartości.

Linkowanie jest jednym z najważniejszych czynników, które Google bierze pod uwagę przy ocenie jakości strony. Pozyskiwanie naturalnych linków, które pochodzą z wartościowych źródeł, jest jedyną dobrą drogą. Należy unikać zakupów linków czy uczestnictwa w farmach linków, które mogą prowadzić do kar za nienaturalne linkowanie.

Również optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych jest niezwykle ważna. Współczesne strony muszą być responsywne, aby zapewnić użytkownikom wygodę korzystania z nich na różnych urządzeniach. Warto więc zadbać o szybkość ładowania strony, ponieważ Google premiuje witryny o dobrej wydajności, a to może pomóc uniknąć filtrów związanych z wydajnością serwisu.

Warto więc dobrze zapoznać się z zaleceniami i zasadami Google odnośnie pozycjonowania, praktycznymi wskazówkami specjalistów oraz monitorować zmiany w polityce Google i karaniu stron.

Co zrobić, jeśli Twoja strona została objęta filtrem?

Jeśli zauważysz, że Twoja strona została dotknięta filtrem, nie musisz popadać w panikę. Są one możliwe do odwrócenia a aby to zrobić, należy podjąć kilka kroków. Jakie są to kroki?

  1. Po pierwsze warto przeanalizować, co mogło spowodować karę. Możesz skorzystać z narzędzi, takich jak Google Search Console, które dostarczą informacji o ewentualnych problemach z linkami, jakością treści czy wydajnością strony. Możesz zlecić też audyt strony pod tym kątem profesjonalistom.
  2. Kolejnym krokiem jest poprawa strony zgodnie z wytycznymi Google. Jeśli przyczyną kary było zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych, warto poprawić treści, aby były bardziej naturalne i wartościowe dla użytkowników. Jeśli problemem było nienaturalne linkowanie, należy usunąć niepożądane linki lub wystąpić o ich usunięcie u właścicieli stron.
  3. Jeśli strona została objęta ręcznym filtrem, można wystąpić o ponowne rozpatrzenie sprawy po wprowadzeniu niezbędnych poprawek. Google ma specjalny formularz, który pozwala zgłosić stronę do ponownego sprawdzenia. Jeśli strona zostanie uznana za zgodną z wytycznymi Google, filtr zostanie usunięty, a strona odzyska swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.

A o tym Jakich informacji dostarcza Google Search Console? przeczytasz w innym moim wpisie!

Przyszłość filtrów Google

Filtry Google będą wciąż ewoluować, a ich głównym celem będzie dostosowanie wyników wyszukiwania do coraz bardziej zaawansowanych potrzeb użytkowników. Z biegiem czasu, Google będzie bardziej skupiało się na kontekście, jakości treści i doświadczeniu użytkowników, a to może wymagać od właścicieli stron jeszcze lepszego dopasowania ich witryn do standardów wyszukiwarki.

W przyszłości możemy spodziewać się, że filtry będą jeszcze bardziej zaawansowane, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Przewiduje się także większy nacisk na prywatność użytkowników oraz dostosowywanie wyników wyszukiwania w sposób bardziej personalizowany. Strony, które będą w stanie spełnić te wymagania, mają szansę utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Filtry Google są ważnym narzędziem, które pomaga utrzymać wysoką jakość wyników wyszukiwania. Zrozumienie tego jak działają filtry i jakie mogą mieć konsekwencje dla strony WWW, jest bardzo ważne dla utrzymania jej wysokiej pozycji w Google.

Mam nadzieję, że odpowiedziałem Wam na najważniejsze pytania związane z “mitycznymi” filtrami i teraz będą dla Was bardziej zrozumiałe.

FAQ

1. Czym są filtry Google?

Filtry Google to kary nakładane przez wyszukiwarkę. Ich celem jest eliminowanie stron, które nie spełniają wytycznych Google, na przykład zawierają treści niskiej jakości, stosują techniki manipulacyjne (Black Hat SEO) lub mają problemy z optymalizacją.

2. Jakie określić typ kary który otrzymaliśmy?

W tym celu należy sprawdzić Google Search Console, statystyki witryny w narzędziach SEO oraz czy strona jest widoczna w wyszukiwarce Google. Wtedy dowiesz się, czy strona otrzymała filtr algorytmiczny, ręczny czy ban.

3. Skąd wiadomo, że strona została objęta filtrem?

Jeśli strona nagle traci pozycje w wynikach wyszukiwania, odnotowuje spadek ruchu organicznego lub przestaje pojawiać się na ważne słowa kluczowe, może to oznaczać, że została objęta filtrem. Warto też sprawdzić Google Search Console, gdzie można znaleźć informacje o ewentualnych ręcznych działaniach Google.

4. Jak uniknąć filtrów Google?

Aby uniknąć filtrów, należy stosować się do wytycznych Google, publikować wartościowe i unikalne treści, unikać nadmiernej optymalizacji słów kluczowych, budować naturalny profil linków, dostosować stronę do urządzeń mobilnych oraz zadbać o szybkość ładowania strony i jej jakość techniczną. Należy działać zgodnie z zasadami Google.

5. Co zrobić, jeśli strona została ukarana filtrem?

Należy przeanalizować przyczynę kary i wprowadzić poprawki zgodnie z wytycznymi Google. Jeśli problem dotyczy linków, warto usunąć spamerskie odnośniki. W przypadku niskiej jakości treści – poprawić ich jakość. Po wprowadzeniu zmian można zgłosić stronę do ponownego sprawdzenia przez Google, jeśli kara to filtr ręczny.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: