Czym jest ASO i na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

Czym jest ASO i na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

Czym jest ASO i na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

Obecnie na całym świecie są miliardy użytkowników smartfonów, a ich liczba stale rośnie z roku na rok, generując ogromny rynek sprzedaży i możliwości prezentacji różnych aplikacji mobilnych. Obecnie w mobilnych sklepach Apple App Store i Google Play znajdują się miliony aplikacji, co oznacza, że trzeba bardzo rozsądnie i strategicznie podejść do marketingu aplikacji, jeśli chcemy, aby nasza aplikacja była zauważalna i generowała pobrania. Samo stworzenie aplikacji do dopiero początek, kluczowe znaczenie dla rozwoju aplikacji i marketingu jest odpowiednia strategia optymalizacji, która wpłynie na dalszy rozwój. W tym wpisie dowiesz się więcej o sklepach z aplikacjami i sposobach optymalizacji tych aplikacji pod ich lepszą widoczność w wyszukiwarce.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym jest ASO (z ang. App Store Optimization)?
  • Jakie są korzyści z optymalizacji w Google Play i App Store?
  • W jaki sposób zoptymalizować swoją aplikację w Google Play i App Store?

Co to jest ASO (z ang. App Store Optimization)?

ASO (z ang. App Store Optimization) jest to strategia, która, ma na celu dostosować naszą aplikację, aby mogła ona poprawić swoją widoczność w sklepie z aplikacjami, trafiać do odpowiednich odbiorców oraz i zachęcić do jej pobrania. Obecnie na rynku przodują dwa sklepy z aplikacjami mobilnymi: App Store i Google Play. Sklepy z aplikacjami oceniają każdą aplikację na podstawie wielu czynników. ASO jest dość często porównywane do działań SEO, jednak ASO dotyczy tylko funkcji wyszukiwania sklepu z aplikacjami i algorytmów rankingu, natomiast sukces w SEO wiąże się z tworzeniem odpowiednich treści wraz z uwzględnieniem zewnętrznych czynników.

Podobnie jak w SEO, aby odnieść sukces z ASO, musimy mieć świetną aplikację jako podstawę do dalszego działania. Gdy posiadamy już odpowiednią aplikację, dalszy sukces wiąże się z poprawą współczynników konwersji i lepsza widocznością oraz odpowiednim przekazywaniem komunikatów z uwzględnieniem UX.

Obecnie na rynku jest miliony aplikacji, dlatego ASO ma bardzo kluczowe znaczenie dla wyróżnienia się aplikacji na tle innych.

Jak ważne jest ASO? korzyści z optymalizacji App Store

Bardzo wiele osób, które ukończyły swoją aplikację nie zdaje sobie sprawy, że prawdziwa praca nad sukcesem aplikacji zaczyna się dopiero po jej uruchomieniu. Warto wiedzieć, jak możemy śledzić czy nasza aplikacja odpowiada użytkownikom i staje się popularna.

ASO docelowo koncentruje się na zwiększaniu liczby kliknięć, pobrań i konwersji aplikacji.

Głównymi aspektami ASO są:

  • Optymalizacja współczynnika konwersji;
  • Optymalizacja słów kluczowych/poprawa widoczności;
  • Analiza i pomiar.

Całość naszej pracy możemy mierzyć poprzez:

  • liczbę i jakość instalacji;
  • liczbę i jakość wyświetleń w sklepie z aplikacjami;
  • współczynniki konwersji w sklepie z aplikacjami;
  • oceny i recenzje użytkowników;
  • słowa kluczowe, kategorie, rankingi wykresów.

Dość ciekawe a jednakowo jedną z zalet ASO jest to, że możemy zwiększyć widoczność aplikacji w sklepie, nawet jeśli użytkownicy nie szukali nas w pierwszej kolejności. ASO staje się jeszcze ważniejsze, biorąc pod uwagę, że wyszukiwanie jest najlepszą metodą odkrywania nowych aplikacji.

Wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania to tylko jednak połowa sukcesu, druga połowa to nakłonienie osoby do kliknięcia aplikacji oraz instalacji. Jeśli zajmujemy wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nie przyciągniemy dość szybko i odpowiednio uwagi, możemy liczyć, że taka osoba nie kliknie w naszą aplikację. Bardzo wiele osób i agencji z branży potwierdzało, że ważne są tylko 3–6 sekundy, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Dlatego tak bardzo ważna jest prawidłowo wykonana optymalizacja aplikacji, uwzględniająca czynniki UX/UI, która może stać się idealną strategią zwiększania popularności aplikacji, większej liczby instalacji użytkowników i budowania marki. Zatem przejdźmy do tego, co powinniśmy zrobić, aby nasza aplikacja była w 100% poprawnie zoptymalizowana.

Jakie są główne sposoby na ulepszenie ASO?

Sklepy Google Play i Apple App Store używają zaawansowanych algorytmów do sortowania wyników wyszukiwania. Dokładne informacje nie są jednak dostępne, można jedynie wywnioskować jakie czynniki wpływają na rankingi.

Jedynie jakiś czas temu firma Apple publicznie oświadczyła, że istnieje ponad 42 czynników wpływających na rankingi i wyniki wyszukiwania, a samo zachowanie użytkowników jest szczególnie ważne.

Strona aplikacji jest podzielona na wiele odrębnych i ważnych części. Poniższa grafika i informacje są oparte na stronie Google Play, jednak inne sklepy np. jak Apple App Store, mają podobną strukturę stron produktów.

Przykładowy wygląd aplikacji w Google Play

Przykładowy wygląd aplikacji w Google Play

Tytuł aplikacji/nazwa aplikacji
Tytuł aplikacji to jedna z pierwszych rzeczy, a zarazem najważniejszych elementów widocznych na liście aplikacji. Z tego powodu ważne jest, aby wybrać coś, co jest wyjątkowe, łatwe do zapamiętania i łatwe do wpisania – ale także łączy się z tym, co robi aplikacja.

Nazwa twórcy
Google Play analizuje historię aplikacji developerów, a zapewne aplikacje, których twórcy mają pozytywną historię, mogą liczyć na lepsze pozycje w sklepie.

Ikona aplikacji
Ikona obok nazwy ikona jest pierwszą rzeczą, którą użytkownicy widzą. Z tego powodu ważne jest, aby stworzyć ikonę, która jest unikatowa, pomysłowo wykonana, spotka się z zaciekawieniem, łączy się z zastosowaniem aplikacji i jest dobrze widoczna nawet przy niewielkich rozmiarach.

Statystyki
Ilość opinii i ranking, ilość pobrań, a także informacja o grupie wiekowej.

Podgląd aplikacji
Podglądy aplikacji to filmy prezentujące Twoją aplikację. Powinni skupić się na funkcjach i interfejsie Twojej aplikacji oraz szczegółowo opisać sposób korzystania z niej.

Krótki opis aplikacji
Krótki opis aplikacji opisuje, czym jest aplikacja w zwięzły i wciągający sposób. Opis aplikacji powinien być krótki, ale treściwy i zawierać listę najważniejszych funkcji. Długość opisu to maksymalnie 80 znaków ze spacjami. Ważne, aby pierwsze zdanie było szczególnie wciągające.

Długi opis aplikacji
Szczegółowy opis działania naszej aplikacji powinien zawierać jak najwięcej trafnych słów kluczowych, gdyż sklep Google Play indeksuje całą zawartość (tytuł, opis itp.) W przeciwieństwie do tego Apple App Store używa specjalnego pola słów kluczowych, aby uwzględnić odpowiednie słowa kluczowe do celów rankingu.

Zrzuty ekranu
Podobnie jak w przypadku podglądu aplikacji, zrzuty ekranu pozwalają użytkownikom przyjrzeć się Twojej aplikacji. Warto zaprezentować aplikację z różnych stron i funkcji, aby użytkownicy mogli zobaczyć, dlaczego warto ją pobrać.

Oceny i recenzje
Ocena aplikacji jest kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym. Oceny i recenzje wpływają na to, jak Twoja aplikacja pojawia się w wynikach wyszukiwania, dlatego ważne jest, aby stworzyć aplikację, którą użytkownicy będą mogli ocenić jak najlepiej.

Słowo kluczowe
Każde słowo kluczowe służy do określenia, gdzie nasza aplikacja może pojawić się w wynikach wyszukiwania. Ważne jest, aby przeprowadzić analizę słów kluczowych i starannie wybrać każde używane słowo kluczowe. Celem jest tutaj ustalenie słów kluczowych, za pomocą którego sami chcemy znaleźć naszą aplikację oraz słów, których użyliby inny użytkownicy do wyszukiwania aplikacji podobnych do Twojej. Ważne jest, aby korzystać z optymalizacji słów kluczowych, aby zrównoważyć popularność słów kluczowych z konkurencyjnością oraz aby znaleźć idealny ranking i potencjał fraz.

Podczas analizy słów kluczowych warto kierować się następującymi pytaniami:

  • jakie są główne cechy aplikacji lub gry?
  • jakie synonimy opisują cechy aplikacji
  • jak nazywają się podobne i konkurencyjne aplikacje?
  • jaka jest idealna kategoria dla naszej aplikacji?
  • jakich terminów/tagów ludzie często używają w danej kategorii

Analiza konkurencji
Jeżeli mamy zamiar dość szybko osiągnąć sukces naszej aplikacji musimy zrozumieć kim jest nasza konkurencja oraz rozpracować ich strategię biznesową. Tylko dzięki temu możemy konkurować z najlepszymi.

Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze kategorii:

  • liczba konkurentów;
  • liczba stale aktualizowanych aplikacji;

Zakupy i subskrypcje w aplikacji
Ta sekcja opisuje zakupy w aplikacji lub subskrypcje, które użytkownicy mogą kupować w Twojej aplikacji, dzięki czemu użytkownicy mogą lepiej zrozumieć, czego mogą oczekiwać od aplikacji przed jej pobraniem.

Kategorie
Bardzo ważne jest, aby umieścić aplikację w odpowiedniej kategorii, aby potencjalni użytkownicy mogli ją znaleźć, gdy będą szukać nowych aplikacji. Możesz wybrać zarówno kategorię podstawową, jak i podkategorię dla swojej aplikacji. Kategoria podstawowa jest szczególnie ważna, ponieważ wpływa na to, na jakich kartach Twoja aplikacja pojawia się w sklepach z aplikacjami, a także kiedy pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Lokalizacja
Jeśli Twoja aplikacja jest dostępna w wielu regionach, możemy zlokalizować stronę produktu, aby mogła wyświetlać się w lokalnym języku. Warto tutaj zadbać o użycie odpowiedniego tytułu, ikony itp., aby aplikacja najlepiej trafiała do regionu, na który kierujesz reklamy.

Link building naszej aplikacji
W branży istnieją pewne kontrowersje dotyczące skuteczności linków zwrotnych w odniesieniu do ASO. Dodatkowo wiele osób uważa, że preferowaną metodą sukcesu linków zwrotnych jest jakość w porównaniu z ilością. Jednak nikt nie może tego potwierdzić na 100%. Niemniej jednak tak jak w SEO, także w ASO linki odgrywają pewną rolę. Aplikacja powinna posiadać linki z witryn, które są powiązane tematycznie oraz są dla niej istotne i mają autoryzację zgodnie z aktualnymi standardami algorytmów Google.

Linki zwrotne mogą być w formie tekstowej lub graficznej przy użyciu znacznika ALT (ALTernative text).

App Store vs. Google Play

Zarówno App Store, jak i Google Play mają wiele podobieństw. Każda z nich działa w ten sam sposób i służy temu samemu celowi: umożliwia użytkownikom wyszukiwanie i instalowanie aplikacji na urządzeniu z systemem iOS lub Android. Jednak każdy sklep z aplikacjami ma swój własny system (lub algorytm wyszukiwania, dla tych, którzy myślą, jak SEO), dla którego musimy zoptymalizować swoją aplikację.

Czynniki rankingowe sklepu Google Play:

  • tytuł aplikacji;
  • krótki opis;
  • długi opis;
  • zakup w aplikacji;
  • ocena i recenzje;
  • aktualizacje;
  • pobieranie i zaangażowanie;
  • niektóre ukryte czynniki.

Czynniki rankingowe Apple App Store:

  • nazwa aplikacji;
  • URL aplikacji;
  • podtytuł aplikacji;
  • pole słowa kluczowego;
  • zakup w aplikacji;
  • ocena i recenzje;
  • aktualizacje;
  • pobieranie i zaangażowanie;
  • niektóre ukryte czynniki.

Każdy, kto ma solidną wiedzę na temat SEO, nie powinien mieć trudności z zastosowaniem swoich umiejętności w ASO, o ile rozumie czynniki rankingowe i wie, jak je wdrożyć oraz jak analizować statystyki na podstawie metryk.

Jak widać pozycjonowanie aplikacji to w dużej mierze odpowiednia optymalizacja, począwszy od analizy słów kluczowych po odpowiednią optymalizację samej karty produktowej, aż po czynniki zewnętrzne jak linkowanie.

W tym artykule poruszyliśmy wszystkie korzyści płynące z wprowadzenia ASO to strategii marketingowej oraz jakie czynniki mają bezpośredni wpływ. Po zoptymalizowaniu aplikacji, zachęcaniu do recenzji i ocen oraz zauważeniu wzrostu liczby instalacji ważne jest, aby stale monitorować wyniki i kontynuować optymalizację.

Może się wydawać, że robienie ASO jest szybkie i łatwe, jednak wszystko zależy od konkurencji i wiedzy specjalisty. Każda strategia wymaga cierpliwości oraz stałej analizy na podstawie metody prób i błędów. Ostatecznie optymalizacja sklepu z aplikacjami to ciągły proces. Wraz ze zmianami trendów zmienia się również aplikacja i jej strona produktowa. Prawidłowe wykonanie wszystkich działań może sprawić, że aplikacja mobilna zostanie zauważona przez jeszcze większą ilość użytkowników.

W skrócie odpowiednio wykonana optymalizacja jest podstawowym sposobem na zwiększenie widoczności aplikacji i gier mobilnych.

 

Artykuł partnera

Łukasz Buławski

Przygodę ze światem webowym zaczął od 2015 roku po ukończeniu pierwszego bootcampu front-end’owego, a z samą branżą SEO ma styczność od 2018 roku. Na co dzień pracuje w firmie AFTERWEB oraz bada niezbadane grunty związane z technicznym SEO przy tym rozwijając umiejętności front-end’owe. Zapalony fan e-sportu, gamedesignu (szczególnie pixel-artów) oraz miłośnik klimatu z Cyberpunk.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: