
Audyt SEO jest usługą polegającą na analizie serwisów internetowych pod kątem ich widoczności w sieci i pozyskiwania ruchu w wyszukiwarce Google. Operacje audytu SEO przeprowadza się dla sklepów online, blogów, a także dużych serwisów internetowych. A jak to wygląda w praktyce?
Artykuł odpowiada na pytania:
- Co to jest audyt SEO?
- Jak zrobić audyt SEO online?
- Ile kosztuje profesjonalny audyt SEO?
Spis treści:
W jakim celu wykonuje się audyt SEO?
Audyt SEO strony internetowej może przybierać wieloraką formę. Analiza ta może się skupiać na użyteczności strony w odniesieniu do jej odwiedzających, na analizie bezpieczeństwa, a także na analizie widoczności strony w wyszukiwarce Google, czyli na zagadnieniach związanych z SEO. Audyt SEO jest podstawą przy działaniach optymalizacyjnych oraz promocyjnych w wyszukiwarkach internetowych, głównie w wyszukiwarce Google.
Search Engine Optimization (w skrócie „SEO”), jest zbiorem operacji optymalizacyjnych, które skupiają się na zwiększaniu widoczności serwisów internetowych w Google, przekładając się na wzrost ruchu z wyników organicznych wyszukiwarki (tzw. SERP-ów). Wzrost widoczności dotyczy ruchu organicznego – bezpłatnego – w przeciwieństwie do reklam w Google Ads, za które trzeba zapłacić. Audyt SEO jest wskazany nie tylko w wypadku, gdy właścicielowi strony internetowej zależy na zwiększeniu ruchu z tzw. organika, ale także, aby sprawdzić użyteczność strony (np. na urządzeniach mobilnych).
Jakimi narzędziami zrobić audyt SEO?
Bezpłatne Google Search Console jest podstawą w czasie pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google. To narzędzie umożliwia przegląd aktualnego stanu technicznego serwisów internetowych w kontekście indeksowania podstron z wykorzystaniem mapy witryny, używanych znaczników danych strukturalnych i wykryciem ewentualnie występujących błędów w serwisie powiązanych z niewłaściwą optymalizacją pod urządzenia mobilne lub wykrytymi błędami w kodzie źródłowym.

Podczas wykonywania audytu zwróć uwagę na błędy w GSC (źródło: Google Search Console)
Nie jest to jednak jedyny program wykorzystywany przy audycie SEO, a do wyboru mamy całe spektrum innych narzędzi, a są to między innymi: Senuto, Semstorm, Ahrefs, Majestic SEO, OnCrawl, SEMrush, Sitebulb, SurferSEO, Clusteric Auditor, Screaming Frog SEO Spider i Copyscape, a także pozostałe narzędzia z ekosystemu Google, np. Google Analytics, Google PageSpeed Insights, Google Mobile Friendly i Google Rich Results.
Trzeba pamiętać, że w audycie SEO nie chodzi wyłącznie o raport o stanie strony, ale o analizę i interpretację danych. To ogromna liczba zbiorów ilościowych, jakościowych, technicznych oraz związanych z komunikacją i użytecznością, zgodnie z preferencjami naszych użytkowników.
Co należy analizować podczas audytu SEO?
Audyt SEO jest tym samym, czym jest audyt w innych dziedzinach. Dotyczy on analizy i wyszukiwania problemów, które należy wyeliminować, czyli do określenia najsłabszych punktów naszego serwisu, które należy naprawić w czasie optymalizacji pod SEO.

Do sprawdzenia prędkości wczytywania strony użyj narzędzia PageSpeed Insights (źródło: Google)
Audyt SEO może dotyczyć nawet dwustu czynników, które mają wpływ na pozycjonowanie.
Są to przykładowo:
- komunikacja z robotem przeglądarki Google na poziomie m.in. robots.txt, a więc crawlowanie, indeksowanie, renderowanie itp.;
- zaindeksowane podstrony w wyszukiwarce Google;
- analiza JavaScript SEO w odniesieniu do wydajności oraz poprawności w serwowaniu treści, a także elementów nawigacji;
- błędy i informacje dostępne w Google Search Console;
- dane strukturalne (znaczniki schema.org);
- tytuły tekstów wraz z meta danymi, a więc title i description;
- struktura serwisu oraz linkowanie wewnętrzne;
- budowa adresów URL;
- architektura treści w serwisie (analiza budowy pod względem unikalności, uwidocznienia newralgicznej tematyki, dopasowania do targetowanych fraz);
- odpowiedzi serwera na podstawie zwracanych statusów nagłówków HTTP w odniesieniu do linków wewnętrznych i wychodzących (np. występowanie błędu „404” czy zbędnych przekierowań „3xx”);
- duplikacja treści;
- podstrony o niskiej jakości (tzw. thin content);
- osierocone podstrony, do których nie prowadzi żaden link wewnętrzny (tzw. orphan pages);
- kanibalizacja słów kluczowych, czyli występowanie optymalizowania na jedno słowo kluczowe więcej niż jednej podstrony serwisu;
- poprawność kodu HTML w odniesieniu do komunikacji z robotami Google oraz technicznej oceny witryny;
- szybkość ładowania/wydajność strony;
- bezpieczeństwo strony, sprawdzenie ewentualnej obecności wirusów na stronie;
- User Experience – czynniki mające wpływ na jakość ruchu oraz jego utrzymanie;
- responsywność (czyli widoczność na urządzeniach mobilnych);
- logi serwera;
- historia ruchu organicznego pod względem jego wpływu na widoczność w wyszukiwarce;
- profil linków pozycjonujących dla pozycjonowanej domeny
- występujące kary od Google;
- konkurencja w wyszukiwarce Google na wspólne słowa kluczowe;
- certyfikat SSL;
- najpopularniejsze podstrony w serwisie;
- podstrony z najwyższym współczynnikiem odrzuceń.

Przeanalizuj profil linków swojej domeny (źródło: Ahrefs)
Co zawiera raport z audytu SEO?
Audyt SEO strony internetowej kończy się sporządzeniem obszernego raportu z listą przeanalizowanych podstron i czynników wpływających na odpowiednią optymalizację pod SEO. Raport z audytu SEO zawiera listę przeanalizowanych podstron i elementów w serwisie, wytyczne dla prawidłowej optymalizacji, a także wskazówki odnoszące się do dalszego rozwoju witryny. Raport ten ma na celu ukazanie bliższych i dalszych perspektyw dla rozwoju pozycjonowanego serwisu. To na podstawie tych wytycznych powinna zostać wykonana optymalizacja SEO przez współpracujących ze sobą programistów i copywriterów SEO.
Ile kosztuje profesjonalny audyt SEO?
Na koniec odpowiedź na pytanie: ile kosztuje audyt SEO? Wycena audytu SEO jest zawsze dokonywana indywidualnie, gdyż ma na nią wpływ mnóstwo czynników. Koszt usługi audytu SEO zależy od wielkości serwisu, który należy przeanalizować, czyli zakresu analiz do przeprowadzenia. W zależności od wielkości serwisu specjalista SEO zaproponuje zaawansowany audyt SEO lub jego podstawową wersję. Najczęściej występującą ceną audytu SEO dla serwisu średniej wielkości czy sklepu internetowego wyniesie od 2 do 5 tysięcy złotych.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!