Zlecasz pracę copywriterowi lub agencji SEO? Zadbaj o odpowiedni brief!

Zlecasz pracę copywriterowi lub agencji SEO? Zadbaj o odpowiedni brief!

Jeśli zależy Ci na tworzeniu profesjonalnej współpracy z copywriterem lub agencją marketingową, warto wykorzystać do tego brief. Stanowi on podstawowy dokument, który możesz przygotować, zlecając do wykonania pracę. Zlecanie prac cyfrowych bardzo często obywa się nadal na podstawie ustnych ustaleń lub chaotycznych e-maili, wysyłanych przez różne osoby. Zlecając jednak prace, zdecydowanie warto stworzyć brief i przekazać go jako podsumowanie zlecenia dla agencji SEO. Takie działanie ma wiele plusów w różnych aspektach. W tym tekście odpowiemy na pytania: czym jest brief? jak go stworzyć? oraz dlaczego warto to robić, zlecając prace związane z digital marketingiem?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób ułatwić pracę agencji SEO lub agencji marketingowej?
  • W jaki sposób ustalić cel kampanii SEO lub kampanii SEM?
  • W jaki sposób współpracować z agencją SEO lub agencją marketingową?

Czym jest brief?

Brief to krótka techniczna forma podsumowania zlecenia. Przekazywana jest dalej copywriterowi, agencjom marketingowym lub specjalistom, którzy mają wykonać nasze zlecenie. Może mieć ona formę papierową, pliku w formacie „PDF” czy usystematyzowanego e-maila. W briefie powinny znaleźć się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące zlecenia. Do ich powstania przydatne będą na pewno wszelkie wstępne ustalenia odnośnie do oczekiwanego efektu. Mogą być także wynikiem bardziej szczegółowych rozmów. Zależne jest to od obranej strategii, o której należy pamiętać, jeśli zależy nam na otrzymaniu konkretnego efektu.

Sam dokument może być stworzony w dowolny sposób. Przykładowo możemy skorzystać z formatek dostępnych w sieci. Wystarczy, że odpowiednio je dostosujemy pod nasze preferencje, tak, abyśmy zawarli w nim wszystkie te informacje, które chcemy przekazać.

Celem stworzenia i przekazania briefu jest ułatwienie pracy wykonawcom oraz zwiększenie szans na otrzymanie dokładnie tego, czego oczekujemy. Brief nie jest wymaganym dokumentem i w większości przypadków nie będziemy musieli go przekazywać, aby nawiązać współpracę. Zdecydowanie warto jednak samodzielnie, nawet bez proszenia o niego ze strony agencji SEO, stworzyć go i przekazać. Należy pamiętać, że taka notatka to przede wszystkim dokument techniczny. Oznacza to, że nie powinniśmy skupiać się zanadto na formie, a na krótkiej treści. Dokument powinien być jedynie czytelny i zrozumiały.

Przeczytaj również:  Jak pozycjonować stronę hotelu w 2023 roku?

Brief

Zadbaj o odpowiedni brief w celu lepszej współpracy z agencją SEO

Dlaczego warto stworzyć brief, zlecając pracę agencji SEO?

Odpowiedzi na to pytanie jest wiele — tak dużo, jak plusów, które niesie stworzenie takiego dokumentu.

Pierwszym z nich jest nawiązanie profesjonalnej współpracy oraz stworzenie profesjonalnego wizerunku w oczach agencji SEO. Działając w ten sposób, komunikujemy, iż jesteśmy profesjonalistami i chcemy być traktowani dokładnie w taki sposób. Sama współpraca będzie również przebiegała w dużo bardziej usystematyzowany i profesjonalny sposób.

Drugim plusem wykonania briefu jest możliwość pomocy agencji marketingowej przy kreowaniu naszej kampanii. Wiele osób zastanawia się, jak może to zrobić, np. nie znając się na marketingu, powierzając te działania agencji SEO. Stworzenie krótkiej technicznej notki ze zleceniem wpłynie na skuteczność i komfort pracy. Pracownicy agencji SEO dokładniej znając nasze wymagania czy szczegółowe dane zlecenia, będą mogli wykonać je lepiej, skuteczniej i efektywniej.

Brief zapobiega też częstemu kontaktowi zwrotnemu i zadawaniu pytań, czy wątpliwościom. Czasami nieporozumienie połączone z brakiem briefu, do którego mogą wrócić pracownicy agencji SEO, wywołuje opóźnienie czy otrzymanie nie tego efektu, na którym nam zależało. Samo wykonanie dokumentu jest bardzo proste oraz nie wymaga poświęcania dużych ilości czasu. Może stworzyć go też każda osoba, niezależnie od branży czy wiedzy o digital marketingu, tworząc po prostu odpowiednią notkę.

Jak wykonać brief?

Pierwszym elementem, na który musimy zwrócić uwagę, jest sama forma briefu. Dokument nie powinien zawierać zbyt wielu danych czy informacji oraz sekcji opisowych. Duża ilość tekstu może wprowadzić jeszcze większe zamieszanie, niż brak briefu i nie być wcale pomocna. W dokumencie należy podawać jedynie konkretne dane i szczegółowe informacje. Nie możemy wyrażać się zbyt ogólnikowo, ponieważ grozi to tym, iż osoba odpowiedzialna za zlecenie, może nie trafić w nasze oczekiwania. Brak zawartych konkretnych oczekiwań w briefie może stanowić o dowolności, a nie każdemu może potem dobrze trafić w nasz zmysł. Stąd warto, abyśmy dobrze przemyśleli, jaki rezultat chcemy osiągnąć.

Przeczytaj również:  Pozycjonowanie ogólne, szerokie czy lokalne - które z nich wybrać?

Brief

Dobrze przygotowany brief pomoże agencji SEO lepiej zrealizować kampanię SEO

Nie zapominajmy także o spójności. Złączenie w całość przypadkowych informacji może doprowadzić do niezrozumienia ze strony wykonawcy. Pomoże to nam, jako zleceniodawcom, ponieważ będziemy wiedzieli, czego oczekujemy od nawiązanej współpracy. I niewątpliwie pomocne będzie to w pracy osoby, która to zlecenie wykona.

Dokument warto podzielić na kilka sekcji, aby łatwiej się go czytało. Sekcje mogą być oddzielone kilkoma enterami lub linią. Nie ma jednego i konkretnego wzoru briefu, gdyż każde zlecenie będzie dotyczyło nieco innej sprawy. Stąd też pamiętajmy o tym, aby każdorazowo dostosowywać brief pod indywidualne zlecenie.

Pierwszą sekcją mogą być dane adresowe do naszej firmy, osób odpowiedzialnych za projekt oraz informacje o naszej marce. Dane takie jak numer telefonu czy adresy e-mail do osób kompetentnych ułatwią pracę oraz skontaktowanie się z nami w razie pytań. Pozwolą one także zaoszczędzić sporą ilość czasu. W tym miejscu warto podać krótką informację na temat naszej firmy, np. czy jest liderem branżowym, jaką pozycję w branży zajmuje, czym się zajmuje, jak reklamowała się do tej pory, jakie działania prowadzi obecnie, do jakiej grupy docelowej dociera lub jaki wizerunek kreuje.

Zawarcie tych wszystkich informacji w briefie pozwoli nadać odpowiedniego kontekstu pracownikom agencji SEO, a co za tym idzie, będziemy mogli łatwiej, taniej i skuteczniej tworzyć kampanie reklamowe. Dzięki tym informacjom będziemy mogli też przedstawić naszą firmę w odpowiedni sposób, wykorzystać pewne fakty raz unikać sprzeczności w promocji. Często naszą kampanią zajmują się pracownicy, z którymi nie komunikowaliśmy się przy ustalaniu zlecenia, a to dla nich istotne informacje.

Druga grupa danych jak powinna zostać zawarta w briefie, to ta dotycząca samego zlecenia. Będą to informacje o harmonogramie, budżecie, sposobie rozliczania się, których praktykach chcemy unikać czy elementach, na których zależy nam podczas naszej pracy. W tym miejscu należy podać budżet netto/brutto oraz informacje, czy można go przekroczyć lub nie wykorzystać. Ustalając datę rozpoczęcia kampanii, warto uwzględnić margines i podać o kilka dni wcześniejszą, aby w razie problemów móc odpowiednio zareagować. Warto też umieścić w tym miejscu informację na temat rozliczania się, terminu wypłaty czy całego procesu zapłaty.

Przeczytaj również:  Jak pozycjonować sklep internetowy z odzieżą?

Kolejną grupą jest cel, który chcemy osiągnąć poprzez wyemitowanie reklamy. W tym miejscu należy podać, czemu ma służyć reklama, do kogo będzie skierowana, jakich reakcji się spodziewamy itd.

Brief

Opisz dokładnie cel, który chciałbyś osiągnąć, dzięki zleconej usłudze marketingowej

Ważną częścią briefu jest też miejsce, gdzie podajemy dane odnośnie do samej reklamy. Tutaj powinniśmy napisać, na jakim typie reklamy nam zależy, czy może być on zmieniony, w jaki sposób chcemy się reklamować, opisać nasz promowany produkt, zasugerować pewne rozwiązania lub wręcz przeciwnie — dodać, iż po stronie agencji SEO leży decyzyjność w danym zakresie. Możemy też bardziej precyzyjnie określić, jeśli mamy takie preferencje, jak ma wyglądać sama reklama.

W ostatnich akapitach jest też miejsce na załączniki i materiały. Umieszczając je w dokumencie, możemy wprowadzić tylko niepotrzebny chaos. Stąd też wszystkie grafiki, wykresy i inne materiały promocyjne do wykorzystania przez agencję SEO, dobrze jest ulokować w jednym miejscu.

Umiejętność stworzenia dobrego briefu zdecydowanie usprawni prowadzenie Twoich działań. Mimo tego, iż nie jest on wymagany przy podejmowaniu współpracy, stanowi świetne narzędzie usprawniające jej przebieg.

Tak naprawdę, w trakcie współpracy, agencja SEO i tak będzie potrzebowała od Ciebie wszystkich informacji, które zawarłbyś w briefie, dążąc do realizacji konkretnych celów. Wiąże się to z poświęcaniem tym działaniom znacznych nakładów – zarówno czasowych, jak i pieniężnych. Dlaczego więc nie skorzystać z takiej formy przekazywania informacji, która pozytywnie wpłynie na nasze zasoby? Im lepiej opiszesz swoje cele biznesowe, tym większe pole do działania będzie miała agencja SEO, aby pomóc Ci w ich osiągnięciu.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: