Z jakiego powodu internauci opuszczają moją stronę?

Z jakiego powodu internauci opuszczają moją stronę?

Podczas projektowania witryny internetowej na ogół kładziemy nacisk na jej wygląd. Wydaje się nam bowiem, że atrakcyjna szata graficzna sprawi, że strona będzie przyciągać więcej klientów. Stawiając na takie podejście, ryzykujemy jednak popełnianiem błędów prowadzących do zmniejszenia konwersji. W związku z tym pojawiają się pytania: z jakiego powodu internauci decydują się na opuszczenie strony internetowej? Jakie błędy przyczyniają się do takiego stanu rzeczy?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Dlaczego internauci szybko wychodzą ze strony internetowej?
  • Które elementy na stronie internetowej mogą przeszkadzać?
  • Jak ulepszyć stronę internetową?

Samo wykonanie witryny internetowej jest zdecydowanie prostsze niż doprowadzenie jej do takiego stanu, który będzie gwarantował wysoką konwersję. Niezbędne jest przeprowadzenie szeregu testów, a także posiadanie bogatego doświadczenia w takich kwestiach jak user experience oraz user interface. Wskazać można jednak najbardziej typowe błędy, których wpływ na konwersję jest po prostu ogromny.

Nawigacja na stronie nie ma charakteru intuicyjnego

Nawigacja jest bardzo ważnym elementem każdej strony internetowej. To co bardzo irytuje użytkowników, a w konsekwencji zabija konwersję jest brak jej intuicyjności. Niemożliwe jest szukanie konkretnej informacji wówczas, gdy błądzi się w labiryncie linków i odnośników, które nie działają. Prędzej czy później internauta zdecyduje się na opuszczenie takiej strony. Źle wykonana nawigacja jest niekorzystna nie tylko dla samego użytkownika, ale również wyszukiwarek internetowych, które w konsekwencji mogą zaniżać pozycje witryny. Zasadą, której warto przestrzegać, jeśli chodzi o nawigację, jest postawienie siebie w roli klienta. Jeśli w odniesieniu do nawigacji rodzą się jakieś wątpliwości, dobrym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na audyt UX/UI. To doskonały sposób, który wskaże wszystkie błędy, jakie w nawigacji mają miejsce.

Wyskakujące okienka, które denerwują

Tym, co może być bardzo denerwujące są wszystkie wyskakujące okienka, a także przekierowania 301. Znaczna część użytkowników stykających się z takimi okienkami w sposób automatyczny je zamyka. Nie patrzą nawet, jaka treść znajdowała się w okienkach. Wiele osób powie w tym miejscu, że przecież takie okienka można dzisiaj zobaczyć niemalże na wszystkich stronach internetowych. Trzeba jednak pamiętać, że na ogół są właściwie dopasowane i pojawiają się najczęściej w jakimś kontekście. Niedopuszczalne jest, aby okienka wyskakiwały zaraz po wejściu na stronę. Złe pop-upy negatywnie wpływają na konwersje, znacząco ją obniżając. Nie przyczyniają się w żadnym stopniu do jej poprawy.

Brak jasnych informacji, że witryna jest bezpieczna i prawdziwa

Być może opuszczanie strony spowodowane jest tym, że witryna nie daje poczucia bezpieczeństwa i sprawia, że internauci mogą wątpić w prawdziwość firmy. Klienci z całą pewnością nie są naiwni i nie chcą zaufać pierwszej lepszej firmie. Jeśli przeglądarka wyświetli komunikat, że strona nie jest bezpieczna, większość internautów natychmiast ją opuści. Certyfikat SSL ma dzisiaj ogromne znaczenie nawet, gdy nie przechowujemy wrażliwych danych czy nie sprzedajemy określonych produktów. Większość użytkowników sieci nie zdaje sobie sprawy z tego, że certyfikat SSL w danym przypadku jest tak naprawdę zbędny. Jeśli Google stwierdza, że witryna jest niebezpieczna i na próżno szukać zielonej kłódki, większość klientów błyskawicznie ją opuści. Dlatego dobrze jest zdecydować się na protokół HTTPS. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach certyfikat SSL jest niewystarczający.

Muzyka i odtwarzanie filmów na stronie w sposób automatyczny

Błąd ten nadal jest masowo popełniany. Użytkownicy Internetu na ogół sami chcą decydować czy w danym momencie chcą obejrzeć jakieś nagranie czy posłuchać muzyki. Nie należy im tego narzucać. Trzeba pamiętać, że takie dodatki sprawiają, że internauci denerwują się i w konsekwencji opuszczają witrynę. Konwersja znacząco się obniża. Wystarczy pozbyć się tych elementów, aby zaobserwować istotną poprawę.

Brak komunikacji wielokanałowej

Szukasz szybkiej informacji dotyczącej jakieś produktu i wchodzisz na stronę sklepu internetowego, która ma to coś w swojej ofercie. Zauważasz kontakt telefoniczny. Kiedy jednak dzwonisz, okazuje się, że osoba, która odebrała telefon zupełnie nic nie wie na temat technicznych aspektów danego produktu. Znaczna część klientów, których spotka się z taką sytuacją zdecyduje się natychmiast przejść na witrynę konkurencji. Co więcej, często znajdzie u niej błyskawiczny czat z konsultantem. Będzie on miał przed sobą wszystkie parametry danego produktu, a tym samym bez trudu udzieli odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania zadawane przez internautę. Klient, który nie znajdzie czatu online błyskawicznie zauważy, że konkurencja sięga po różne media społecznościowe. Wystarczy wejść na konto na Facebooku, aby dowiedzieć się, że firma odpisuje na wiadomości w zaledwie kilka minut. W sytuacji, kiedy klient potrzebuje szybkiej pomocy, wiadomości mailowe czy telefony nie zawsze są najlepszym rozwiązaniem. Dlatego dobrym rozwiązaniem są nowe sposoby komunikacji. Dzięki temu ryzyko, że przeoczymy szansę na zrobienie świetnego biznesu jest niewielkie.

Zbyt wolne ładowanie treści

Jest to błąd, którego nie wolno pominąć. Okazuje się, że jest to najbardziej standardowy błąd, z jakim można się spotkać na wielu witrynach. Z jakiego powodu użytkownicy decydują się opuścić stronę? Częstym powodem jest właśnie zbyt wolne ładowanie treści. Internauci bardzo często po prostu tracą cierpliwość. Dotyczy to to szczególnie korzystania z wersji mobilnych witryn. Trzeba pamiętać, że z roku na rok oczekiwania użytkowników rosną. Dlatego znaczenie ma wręcz każda sekunda. Nikt z odwiedzających nie chce czekać aż strona się załaduje. O ile na klasycznym monitorze długie ładowanie strony można jeszcze wybaczyć, o tyle na urządzeniach mobilnych jest to sytuacja nie do zaakceptowania. Warto w tym miejscu wspomnieć, że jakiś czas temu Google zdecydowało się na wprowadzenie „mobile first index”. Na ogół wystarczy jedynie zoptymalizować zdjęcia znajdujące się na stronie, nieco ograniczyć ich ilość, zmniejszyć rozdzielczość, a prędkość poprawi się od razu.

Podsumowanie

Stworzenie dobrze wyglądającej strony internetowej to często zbyt mało, aby osiągnąć sukces. Może nawet okazać się, że zachwycające animacje prowadzą do zniszczenia konwersji, na którą każdy właściciel strony ciężko pracuje. Wprowadzając drobne poprawki i na bieżąco analizując skutki, można zwiększyć czas, przez jaki internauci zostają na danej stronie. W wielu wypadkach w zupełności to wystarczy.

Na koniec jeszcze istotne błędy, których należy się wystrzegać:

  • treść na stronie jest nieczytelna;
  • na stronie firmowej znajdują się reklamy;
  • w żadnym miejscu nie znajduje się wezwanie do działania;
  • witryna nie jest responsywna.

Jeśli masz inne pomysły na to, dlaczego internauci decydują się opuścić stronę, chętnie je poznamy. Podziel się nimi z nami w komentarzu.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Kategoria:

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować:

Przeczytaj poprzedni wpis:
Z czego składa się profesjonalny sklep internetowy?

Wpis ten adresujemy do wszystkich, którzy nie wiedzą, co powinien zawierać efektywny sklep internetowy. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi...

Zamknij