W jaki sposób powinniśmy zlecać teksty copywriterom?

W jaki sposób powinniśmy zlecać teksty copywriterom?

Redagowanie treści to zajęcie, które może spędzać sen z powiek. Chociażby z powodu braku talentu pisarskiego (czyli posiadania „lekkiego pióra”) czy też z powodu braku czasu, który musimy poświęcić na przygotowanie artykułu. Na szczęście treści artykułów możemy zamówić u copywriterów lub korzystając z wyspecjalizowanych portali do sprzedaży tekstów SEO. W obydwu przypadkach niestety bardzo często dochodzi do sytuacji, w której nie składamy zamówień w odpowiedni sposób, opisując je zbyt chaotycznie, niespójnie i niezrozumiale dla copywritera czy przesyłając tylko szczątkowe informacje. W jaki sposób powinniśmy prawidłowo zlecać przygotowanie treści? Odpowiedzi udzielimy w artykule.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak wygląda współpraca z copywriterem?
  • W jaki sposób zlecić przygotowanie treści copywriterowi?
  • O czym pamiętać podczas współpracy z copywriterem?

Dlaczego powinniśmy zadbać o szczegółowy opis zlecenia?

Zlecając przygotowanie artykułu, powinniśmy złożyć swoje zamówienie w poprawny sposób. Przede wszystkim zadbajmy o odpowiednie zrozumienie naszych potrzeb przez copywritera. Odpowiedni opis zlecenia zwiększa szansę na to, iż otrzymany dokładnie taki tekst, na jakim nam zależy. Dzięki temu będzie on dużo bardziej dopracowany i dopasowany do naszych potrzeb. W przeciwnym wypadku możemy liczyć się z otrzymaniem tekstu o średniej lub – co gorsza – niskiej jakości.

Zawarcie w zleceniu wszystkich niezbędnych aspektów jak np. poruszenie wybranych tematów, stylistyka i forma artykułu, użycie wybranych słów kluczowych czy wykorzystanie konkretnej liczby znaków, przyniesie nam pożądany rezultat w postaci oczekiwanej przez nas treści. Szczegółowy opis zlecenia nie tylko wpłynie na lepsze zrozumienie naszych potrzeb przez copywritera, ale także na szybszy termin realizacji.

Określ grupę docelową

Przed zleceniem przygotowania treści copywriterowi opisz dokładnie jej przyszłą funkcję

Unikając nieporozumień, pozbędziemy się też niepotrzebnych poprawek i reklamacji. To znacznie przyśpieszy cały proces wykonania zlecenia, zarówno dla copywritera, jak i dla nas.

Wymagania techniczne artykułu

Pierwszym elementem, o jakim musimy pamiętać, wysyłając zlecenie copywriterowi, jest dokładnie opisanie zlecenia. Z pewnością powinniśmy określić jego minimalną długość (podaje się ją w liczbie znaków z wliczoną spacją — skrót „ZZS”).

Oprócz długości powinniśmy też określić typ zamawianego tekstu. Zupełnie inaczej pisze się wpisy blogowe, artykuły sponsorowane czy teksty specjalistyczne. Oprócz tych typów istnieją jeszcze teksty SEO, które pisane są typowo pod przyszłe pozycjonowanie stron.

Ważną informacją jest także określona przez nas grupa docelowa, do której skierowany będzie tekst. Taka treść powinna zostać napisana językiem zrozumianym do jej odbiorców. Nasz artykuł zostanie inaczej zredagowany, gdy jego odbiorcami będą nastolatkowie, a inaczej gdy będą nimi osoby z danej branży, oczekujące na tematyczny i specjalistyczny artykuł.

Współpraca z copywriterem

Określ dokładną grupę odbiorców oraz tematykę zlecanego artykułu

Jeśli mamy konkretne preferencje co do jego stylu, również w tym miejscu powinniśmy to zaznaczyć copywriterowi. W tym wypadku warto opisać, w jakiej osobie powinien zostać napisany tekst (np. zastosowanie liczby pojedynczej lub mnogiej), długość stosowanych zdań i jego formę (np. opis czy instrukcja użycia lub treść reklamowa).

Bardzo często zleceniodawcy nie przekazują także informacji o przeznaczeniu treści. Mogą to być informacje dotyczące miejsca i celu jego publikacji (np. w jaki sposób treść ma oddziaływać na jej odbiorców). Jeśli wiemy, w jakim celu zamawiamy tekst u copywritera i jakie będzie jego przeznaczenie, zadbajmy o to, aby przekazać takie szczegóły zleceniobiorcy. Im więcej informacji zbierze od nas copywriter, tym finalnie nasz artykuł będzie lepiej spełniał swoją funkcję.

Treść zgodna z kampanią SEO

Kolejną grupą informacji, która powinna znaleźć się w opisie naszego zlecenia, są wymagania dotyczące optymalizacji tekstu pod kątem SEO. Obecnie, treści publikuje się także z dużym naciskiem na efekt pozycjonowania. Jeśli zamawiamy tekst, który nie będzie musiał spełniać wymogów optymalizacji pod SEO, wskażmy to copywriterowi, który skupi się jedynie na odpowiedniej formie tekstu i poruszeniu danego tematu, nie zmuszając się do wykorzystania konkretnych terminów w swojej treści. Dzięki takim informacjom zaoszczędzimy sporo cennego czasu copywriterom, którzy mogą go spożytkować na dopracowanie swojego artykułu.

Optymalizacja treści pod pozycjonowanie

Dostarcz copywriterowi pozycjonowane przez Ciebie frazy, które powinien wykorzystać w treści artykułu

Jeśli zależy Ci na odpowiedniej optymalizacji pod SEO i chcesz, aby tekst spełniał wymogi pozycjonowania, warto wskazać copywriterowi kilka informacji. Na początek wskaż branżę, w której działasz, a także przekaż listę fraz, które powinny znaleźć się w treści artykułu. Copywriterzy zoptymalizują tekst w taki sposób, aby był on użyteczny zarówno dla jego odbiorcy, jak i spełniał funkcję wspierającą pozycjonowanie.

Jeśli w tekście zamierzamy umieścić link wewnętrzny do innej podstrony, kategorii czy produktu w sklepie internetowym (do czego mocno zachęcamy) lub link zewnętrzny do innego serwisu (np. z atrybutem „nofollow”), warto o tym poinformować copywritera, który podlinkuje w artykule wybrane przez nas słowa kluczowe.

Jak powinno wyglądać prawidłowe zlecenie przygotowania artykułu?

Nie ma jednego, określonego sposobu na zlecenie przygotowania treści copywriterowi, dlatego możemy zlecić tę usługę w dowolny i najbardziej wygodny dla nas sposób. Najważniejsze jest to, aby nasze zlecenie zostało przekazane w całości i zawierało najważniejsze z punktu widzenia copywritera informacje.

Skup się na przekazaniu konkretnych oczekiwań, a w przypadku braku znajomości technicznych terminów, posłuż się przykładami innych artykułów na podstawie załączników lub linków.

Zlecanie tekstu copywriterowi

Zlecając przygotowanie artykułu posłuż się kilkoma wybranymi przykładami

Podział treści zlecenia na części (np. osobne e-maile) będzie niewygodne dla copywritera i może spowodować pominięcie ważnych dla nas kwestii. Opis naszego zlecenia warto też odpowiednio sformatować, np. pogrubiając najważniejsze dla nas dane czy wypisując je w punktach. Z pewnością pomoże to copywriterowi w szybszym i dokładniejszym zrozumieniu zlecenia.

W treści opisowej powinniśmy także umieścić informacje o naszej marce, adres e-mail czy dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za akceptację artykułu, a dodatkowo przesłać kilka linków do przykładowych artykułów.

W trakcie redagowania tekstu mogą pojawić się pytania od copywritera w celu doprecyzowania lub rozwiania wszelkich nieścisłości. Z pewnością udzielenie na nie odpowiedzi przyśpieszy cały proces.

Warto także zwrócić uwagę na formę naszego zlecenia zawierając w nim wszystkie niezbędne elementy, dlatego im bardziej uszczegółowisz swoje oczekiwania, tym osiągniesz lepszy rezultat w postaci zadowalającej treści artykułu.

Pamiętajmy, aby przekazywać copywriterom tylko konkretne i szczegółowe informacje, gdyż zbyt duża ilość niepotrzebnych danych, może wprowadzić jedynie zamieszanie i nieporozumienie.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: