W jaki sposób pisać teksty SEO dla jak najlepszych efektów pozycjonowania?

W jaki sposób pisać teksty SEO dla jak najlepszych efektów pozycjonowania?

Teksty SEO to po linkach pozycjonujących jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. Im więcej wartościowej treści posiadamy na swojej stronie, tym większa szansa na wyższą pozycję w wynikach organicznych wyszukiwarki Google, która promuje wartościowy i ciekawy content, zoptymalizowany pod popularne frazy. Przeważnie przygotowanie tekstów pod SEO zlecamy copywriterom, płacąc za nie często niemałe pieniądze. Jeśli zależy nam na publikowaniu dużej ilości treści, możemy takie wpisy przygotowywać samodzielnie. W tym artykule przedstawimy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące pisania tekstów SEO w samodzielny sposób.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Na czym polega copywriting SEO i dlaczego jest istotny podczas kampanii SEO?
  • W jaki sposób wyszukiwać popularne frazy dla swoich tekstów SEO?
  • Jak odpowiednio zoptymalizować swój tekst SEO w celu zwiększenia efektów pozycjonowania?

Czym są teksty SEO i copywriting SEO?

Teksty SEO to teksty umieszczane na stronie internetowej z merytoryczną zawartością, zawierające także popularne słowa kluczowe, pod którymi chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google oraz które są odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Teksty takie pełnią dwojaką funkcję — czytelniczą dla użytkowników oraz techniczną dla samego pozycjonowania.

Treści te muszą spełnić wiele warunków i być tworzone zgodnie z zasadami SEO prezentowanymi we wskazówkach dla webmasterów przez Google. To właśnie one (poza linkami SEO) przekazują najwięcej mocy pozycjonowanej witrynie internetowej i obecnie są uważane za jeden z głównych elementów skutecznej kampanii SEO. W porównaniu do zwykłego contentu publikowanego na stronie, teksty SEO redaguje się z myślą o pozycjonowaniu witryny.

Teksty SEO możemy przygotować samodzielnie lub zamówić je u copywriterów, a także bezpośrednio w agencjach marketingowych, które posiadają w swojej ofercie takie usługi. Teksty pod pozycjonowanie należy publikować na każdej witrynie i w każdym sklepie internetowym (bez względu na tematykę). W przypadku sklepu mogą to być artykuły na blogu, a także dodatkowe opisy produktów.

SEO copywriting jest z kolei usługą tworzenia tekstów w sposób zgodny z zaleceniami Google i elementami określonymi przez specjalistów. Wpływają one na wartość pod kątem pozycjonowania takiego tekstu. SEO copywriting możemy prowadzić samodzielnie, ucząc się go i poznając jego zasady. Jest on także oddzielną dziedziną copywritingu i skupia się na tworzeniu treści stricte pod pozycjonowanie stron.

Dobierz frazy i słowa kluczowe

Pierwszym elementem tworzenia skutecznego tekstu pod SEO jest dobranie odpowiednich fraz i słów kluczowych, które zapewnią lepszą widoczność w wyszukiwarce Google. Słowa kluczowe powinny być dobierane wg. wybranej przez nas odpowiedniej strategii kampanii SEO. Mogą być przekrojem wszystkich fraz, pod którymi chcemy być widoczni w Google, konkretną grupą, czy dobrane pod kątem aktualnie najpopularniejszych wyszukiwań, co w efekcie przekłada się na większy ruch z wyników organicznych Google.

Najpopularniejsze słowa kluczowe możemy znaleźć na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest skorzystanie z Planera Słów Kluczowych od Google. To narzędzie, które po wpisaniu słowa kluczowego wyświetli listę najpopularniejszych fraz dla danej tematyki, wraz z ich ilością wyszukiwań.

Planer słów kluczowych

Wyszukaj popularne frazy i umieść je w treści opisu (źródło: Google)

Po zebraniu listy odpowiednich słów kluczowych, pod którymi będziemy chcieli, aby nasza strona internetowa była widoczna w wyszukiwarce Google, musimy zadbać o to, aby były umieszczone też w treści naszego serwisu. Z pewnością nie należy ich zagęszczać w treści częściej niż 1-2 frazy na ok. 1000 znaków. Choć istnieją różne zdania co do zagęszczenia fraz, nie warto dodawać ich częściej. Może to zaowocować „przeoptymalizowaniem tekstu” i obniżeniem wyników naszej witryny w rankingu Google z powodu próby manipulacji wynikami wyszukiwarki.

Wyszukiwarka Google wykorzystuje liczne algorytmy wykrywające takie działania. Same frazy warto dodawać też w wielu odmianach, synonimach i w tzw. długich ogonach (z ang. long tail), składających się z kilku wyrazów lub pytań zadawanych przez użytkowników w wyszukiwarce, np. gdzie kupić najlepsze czerwone buty piłkarskie? W tekście warto używać też fraz pobocznych (czyli mniej popularnych) z mniejszym ruchem z wyszukiwarki Google. Uwiarygodnią treść i wzbogacą o słownictwo techniczne (tematyczne dla danej branży).

Zadbaj o formatowanie tekstu

Bardzo ważny elementem tworzenia treści pod pozycjonowanie jest odpowiednie formatowanie tekstu. Roboty indeksujące z łatwością rozpoznają pogrubienia i wypunktowania występujące w naszej treści. Tworząc zatem tekst pod SEO, należy pamiętać o odpowiednim tytule i śródtytule. Nagłówki „H1”, „H2” czy „H3” powinny zawierać słowa kluczowe, a cały tekst powinien mieć odpowiednią strukturę. Nie może być blokiem niesformatowanego tekstu wklejonego na podstronę. Nasza treść powinna też posiadać pogrubienia słów kluczowych, wypunktowania czy tabele. Warto również, aby nie posiadała zbyt dużych bloków tekstu, np. dłuższych niż 150 słów.

Tekst, który będzie podzielony na akapity, będzie o wiele bardziej przejrzysty dla użytkowników. Będą oni mogli w nim łatwiej znaleźć istotne informacje, do czego przyczyni się także stosowanie nagłówków. Tworząc nowe treści pod SEO, pamiętajmy, aby nie zawierały zbyt dużo rozbudowanych zdań. Krótsze zdania są o wiele bardziej czytelne. Pozytywnym zabiegiem będzie także dodanie do naszego tekstu multimediów, np. filmów wideo z YouTube czy infografik.

Nie zapominajmy także o gramatyce i poprawności stylistycznej. Jeśli w naszych treściach Google wykryje błędy, może uznać je za mało wartościowe dla użytkowników. Aby usprawnić naszą pracę, możemy skorzystać z narzędzi, które tę poprawność będą sprawdzać na bieżąco, np. edytor treści w narzędziu Semstorm.

Semstorm

Podczas redagowania tekstu warto wykorzystać specjalistyczny edytor treści (źródło: semstorm.com)

Postaw na unikalność swojej treści

Teksty SEO posiadają wiele elementów, na które również należy zwrócić uwagę, a które często są pomijane. Z pewnością jest to unikalność tekstu. Artykuł mnie może być kopią treści z innego serwisu. Google karze witryny za tego typu zachowania, a tzw. duplicate content może zdecydowanie wpłynąć na obniżenie rankingu, czy nawet usunięcie witryny z indeksu, gdy złamiemy prawa autorskie. Aby sprawdzić swoją treść, warto wykorzystać do tego narzędzie Copyscape.

Copyscape

Aby wykryć duplikaty treści, wykorzystaj narzędzie Copyscape (źródło: copyscape.com)

Sam tekst powinien posiadać także jeden lub dwa linki wewnętrzne do innych części serwisu. Linkowanie wewnętrzne ułatwia indeksowanie robotom Google naszej witryny, dzięki czemu możemy liczyć na lepsze wyniki pozycjonowania. Przed napisaniem tekstu pod SEO warto sprawdzić również konkurencyjne witryny i dowiedzieć się jak długie treści udostępniają oraz jakie frazy i multimedia są w nich zamieszczone. Warto zainspirować się pewnymi rozwiązaniami, a nawet stworzyć dłuższy i bardziej wartościowy tekst, który dużo lepiej rozwinie dany wątek.

Przygotuj odpowiednią długość tekstu

Skoro wiemy już, na jakich elementach skupić się podczas tworzenia treści pod pozycjonowanie, warto zastanowić się, jakiej powinna być ona długości. Zdania są różne. Wszystko tak naprawdę zależy od rodzaju konkretnego tekstu – nasz artykuł musi być na tyle długi, aby w pełni wyczerpał dany temat, którego dotyczy. Jeśli więc zabieramy się napisanie artykułu składającego się z wielu złożonych zagadnień, to liczmy się z tym, iż będzie on dłuższy od tekstu dotyczącego prostej i mniej istotnej tematyki.

Zoptymalizuj treść za pomocą wtyczki Yoast SEO

Jeśli wykorzystujesz w swojej pracy CMS WordPress, bardzo ciekawym rozwiązaniem przy tworzeniu tekstów SEO będzie ich weryfikacja za pomocą wtyczki o nazwie „Yoast SEO”. To narzędzie sprawdzające treści pod kątem ich optymalizacji pod SEO. Po wykonanej analizie otrzymamy krótki raport dotyczące długości tekstu, ilości fraz, długości zdań, długość akapitów, obecności nagłówków i wielu innych elementów wpływających na jakość naszego tekstu. W następstwie będziemy mogli lepiej dostosować swoją treść zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących.

Yoast SEO

W celu analizy treści przed jej publikacją wykorzystaj do tego odpowiednią wtyczkę, np. Yoast SEO

Chcąc tworzyć teksty SEO, które będą generować ruch do naszej strony, warto stosować powyższe wskazówki. Jednak nie powinniśmy skupiać się wyłącznie na pisaniu ich pod roboty wyszukiwarek. Pamiętajmy, że treści należy tworzyć dla użytkowników i powinny one być jak najbardziej naturalne.

W internecie znajduje się wiele artykułów niemalże na każdy temat, stąd dobrą praktyką będzie wyczerpanie tematu, na którym chcemy się skupić. Wpłynie to zdecydowanie na jego wartość oraz długość, dzięki czemu zawrzemy w nim więcej słów kluczowych.

Skuteczne teksty SEO powinny odpowiadać na najczęstsze pytania stawiane przez użytkowników. Skoro więc mamy możliwość sprawdzenia, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach, wykorzystajmy te informacje podczas redagowania treści pod SEO.

Często stosowanym zabiegiem jest także odświeżanie naszych artykułów. Nieustanny rozwój oraz zmiany, jakie zachodzą w naszej branży, są naturalnym procesem, który zachodzi niemal w każdej dziedzinie naszego życia. Jeśli posiadamy nową i bardziej aktualną wiedzę na dany temat, który kiedyś poruszyliśmy, warto uzupełnić starsze artykuły o nowe informacje i aktualnie popularne słowa kluczowe. Każda aktualizacja treści zostanie wzięta pod uwagę przez roboty indeksujące, co przełoży się na zwiększenie widoczności naszego serwisu o nowe lub kolejne słowa kluczowe.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: