Strategia marketingowa w mediach społecznościowych

Strategia marketingowa w mediach społecznościowych

Jeśli chcemy pozyskać nowych klientów przez media społecznościowe, to warto dowiedzieć się, jakie są podstawowe zasady realizacji odpowiedniej strategii marketingowej w serwisach typu social media. Sprawdźmy to.

Nie powinniśmy rozpoczynać działania od czegokolwiek, jeśli nie mamy wcześniej przygotowanych konkretnych celów, jakie będziemy chcieli realizować. Każde działanie jakie chcemy podejmować musi mieć pewne założenia. Jakie cele można sobie obrać? Na pewno zwiększanie ilości klientów, budowanie lojalnej grupy klientów, zwiększenie ilości spotkań z klientami, większy ruch na stronie, walka o poprawę rozpoznawalności marki. Jeśli uda się nam określić cele, będziemy mieć motywację do działania. Tworzy się w taki sposób coś na kształt poprzeczki, którą będziemy chcieli pokonać, a dalej jeszcze wyżej postawić. Do budowania kampanii w ramach social media dobrą opcją będzie korzystanie z tak zwanej strategii SMART, a więc:

  • Specific – cele muszą być konkretne oraz jednoznaczne, nie można ich dowolnie interpretować;
  • Measurable – cel musi być łatwy do oszacowania i w prosty sposób musimy określić, czy nasza strategia da nam efekty;
  • Achievable – poprzeczka nie może być ustawiona zbyt wysoko. Nie można stawiać sobie celów, których nie będzie można osiągnąć, ponieważ łatwo dojdzie do zniechęcenia i zakończy się motywacja;
  • Realistic – cele muszą odpowiadać możliwościom. Należy oprzeć je o takie elementy jak zasoby pieniężne, kadra pracownicza czy dysponowany czas;
  • Time – bound – trzeba ustalać ramy czasowe, w ramach, których ten cel uda się osiągnąć. Dążmy do tego, aby nie przekroczyć kolejnych aspektów motywacyjnych.

Gdzie znajdują się potencjalni klienci?

Oczywiste jest, że w mediach społecznościowych każdy portal ma swoją specyfikę. W czasie, gdy Facebook jest uniwersalny, tak niektóre serwisy mają swoją określoną funkcję społeczną. Każdy portal ma swoje plany działania do wykonania. Instagram będzie dobrym wyborem w momencie, gdy ktoś będzie chciał postawić na oprawę wizualną. W tym serwisie można zaistnieć przez dodanie ciekawych zdjęć, które przyciągają uwagę. To medium może się sprawdzić również dlatego, że serwis stale pozyskuje nowych odbiorców. Twitter to propozycja, dzięki której będzie można dodawać informację maksymalnie 140 znaków. Ważną rolę odgrywają tam hashtagi, które pozwolą przypisać wiadomości do jednej kategorii, dlatego wiele osób będzie mogło dotrzeć do naszych wiadomości. Pinterest nie jest tak bardzo popularny w Polsce, ale odwiedzany głównie przez kobiety. Jeśli ktoś kieruje do kobiet swoją ofertę, to właśnie ten serwis może być dobrym wyborem.

Aktywność w social media

W social media najwięcej można stracić, jeśli będziemy tzw. profilem widmo. Jeśli stworzymy profil, który „wisi” w przestrzeni internetowej i nic więcej się z nim nie dzieje, to tak naprawdę nie ma to większego sensu. Może to również działać na niekorzyść w momencie, gdy dojdzie do sytuacji, w której klient pojawi się na naszym profilu i zobaczy, że nic się nie dzieje. Wtedy tak naprawdę dość szybko może się zniechęcić i nie będzie do nas wracał. Aktywność daje nam masę korzyści, ponieważ przyciągniemy zarówno tych klientów, którzy już z naszej oferty korzystali i będą się mogli zapoznać z naszymi propozycjami, a jednocześnie również trzeba pamiętać, że to szansa na to, by powalczyć o zupełnie nowych klientów.

Jakość ponad ilość

Jeśli ktoś przygotowuje długą treść o niskiej jakości, to nie przyniesie to tak naprawdę żadnych korzyści. Jeśli treści będzie mniej, ale będzie ciekawa dla naszych odbiorców, to osiągniemy zamierzony cel marketingowy, który sobie postawimy (np. pozyskanie nowych odbiorców). Wysokiej jakości treść jest bardziej przyjazna i jest w stanie przyciągać klientów. Warto również przeczytać poradniki, dzięki którym dowiemy się jak łatwiej będzie tworzyć treść, która będzie dobrze oceniana. Ważna jest również pora dodawania wiadomości. Warto zapoznać się, kiedy w naszej branży może być najlepszy moment na dodanie wiadomości i wykorzystać ten moment, aby dodać informację właśnie w tym momencie, w którym będzie to największa szansa na zainteresowanie klientów.

Komunikacja z odbiorcami

Jeśli chcemy zdobywać nowych klientów musimy być z nimi w stałym kontakcie, nie możemy zostawiać ich samemu sobie. Media społecznościowe to idealna opcja na to, aby być stale w kontakcie z użytkownikami i klientami, taki kontakt będzie budował z nimi pozytywną relację oraz ocenę o naszej firmie. Jeśli klient będzie komentował nasze zdjęcie, to warto mu odpowiedzieć lub podziękować za opinię, gdyż tylko w ten sposób będzie można profesjonalnie zaistnieć na rynku. Warto również dążyć do tego, aby skutecznie prowokować dyskusje, pozwala to na wymianę myśli i zdań, jeśli ktoś np. zgłasza nam usterkę czy coś niekorzystnego dotyczącego naszej strony. Jeśli nasz klient ma jakieś uwagi, to warto będzie działać jak najszybciej i poinformować o tym, że podejmiemy się wszelkich działań zmierzających do usunięcia problemu. Musimy zawsze dbać o to, aby nasz wizerunek nie został nadszarpnięty, gdy dzieje się coś niekorzystnego. Warto pamiętać, że w mediach społecznościowych czas płynie bardzo szybko, a klienci oczekują na szybką odpowiedź.

Obserwacja i analiza informacji

Oczywiście nasza aktywność to jedna z ważnych kwestii, z drugiej strony trzeba także obserwować otoczenie i wyciągać wnioski, co do naszych działań w mediach społecznościowych. Analiza informacji będzie bardzo ważnym zadaniem i na tej podstawie można będzie dowiedzieć się wiele na temat funkcjonowania strony internetowej. Istnieją również specjalne mechanizmy, które mogą zbierać informację na temat tego, co dzieje się na naszych profilach społecznościowych. Dzięki temu, że takie informacje zostaną dla nas zebrane, to w następstwie będziemy mogli je przeanalizować i wyciągnąć wnioski.

Jeśli będziemy chcieli w profesjonalny sposób zaistnieć w serwisach społecznościowych, to w łatwy sposób będziemy mogli doprowadzić do sytuacji, w której uda nam się zbudować silną pozycję w ramach mediów społecznościowych, będzie to również szansa na to, aby zaistnieć w świadomości klientów. Należy podkreślić, że media społecznościowe dają nam bardzo wiele możliwości, z których warto korzystać. Liczba profili w portalach społecznościowych jest rzeczywiście bardzo duża i dlatego każda firma, która chce skutecznie walczyć o klienta, musi zdecydować się na prowadzenie profilu w serwisach społecznościowych. Jeśli już zdecydujemy na prowadzenie takiego profilu, to bądźmy w nim aktywni, aby skutecznie zaistnieć w świadomości użytkowników danego serwisu.

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: