SEO, SEM, PPC – co oznaczają te skróty?

SEO, SEM, PPC – co oznaczają te skróty?

SEO, SEM, PPC - co oznaczają te skróty?

Wyszukiwarka Google od lat jest pierwszym miejscem, w które użytkownicy kierują się, poszukując informacji na interesujący ich temat. Po pomoc do wujka Google zwracają się wszyscy niezależnie od wieku, wykształcenia czy zamożności – to on wie, gdzie kupić najtańsze buty, jak wywabić plamę z wina albo gdzie najlepiej pojechać na ekskluzywne wakacje. Jednak istnieje także druga strona medalu – jeśli z wyszukiwarki korzysta tak dużo ludzi, to dlaczego nie wyświetlić im reklamy naszego produktu czy usługi? Jaki rodzaj reklamy w Google będzie najlepszy? Inwestować w SEO, SEM czy PPC?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Co oznaczają skróty SEO, SEM i PPC?
  • Na który rodzaj kampanii marketingowych należy się zdecyować?
  • Jakie są wady i zalety poszczególnych kampanii marketingowych w internecie?

Miliony użytkowników codziennie korzysta z wyszukiwarek internetowych, poszukując informacji, rekomendacji, produktów czy usług. W czasach nowoczesnego marketingu, gdzie na znaczeniu straciły tradycyjne formy reklamy, jest to przestrzeń z olbrzymim potencjałem. Doskonale wiedzą o tym zarówno olbrzymie marki, których obrót sięga milionów złotych miesięcznie, jak i właściciele mniejszych biznesów, którzy poszukują klientów na rynkach lokalnych. To sprawia, że trwa nieustanna walka o najwyższe pozycje i największą widoczność w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.

Przykłady zapytań wpisywanych w do wyszukiwarki (źródło: Google)

Przykłady zapytań wpisywanych w do wyszukiwarki (źródło: Google)

SEM, SEO, PPC – najważniejsze pojęcia związane z e-marketingiem

Wiemy już, że marketing internetowy to integralna część działań promocyjnych każdego nowoczesnego biznesu, niezależnie od jego wielkości i skali działania. Jednak w jaki sposób można zdobyć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i jednoznaczna i zależy od wielu czynników. Zanim przedstawimy dostępne drogi i rozwiązania, poznajmy definicje trzech najważniejszych pojęć związanych z tym obszarem.

SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych

Pod pojęciem SEM kryje się całość działań i strategii marketingowych prowadzonych w wyszukiwarkach internetowych (ang. Search Engine Marketing). Działania te mają na celu zwiększenie widoczności serwisu zarówno w płatnych, jak i organicznych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – skierowanie na stronę www jak największej ilości użytkowników. W praktyce są to czynności, które mają doprowadzić do uzyskania wysokich pozycji strony internetowej na odpowiednie frazy kluczowe – czyli zapytania wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników.

Z jakich elementów składają się działania SEM, najlepiej obrazuje poniższe równanie:

Elementy składowe marketingu w wyszukiwarce (SEM)

Elementy składowe marketingu w wyszukiwarce (SEM)

SEO – optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych

SEO (ang. Search Engine Optimization) – w dosłownym znaczeniu to optymalizacja strony internetowej, mająca na celu zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania w SERP (ang. Search Engine Results Page). Proces ten ma na celu skierowanie na stronę jak największego, jakościowego ruchu pochodzącego z naturalnych (tzw. organicznych) wyników wyszukiwania i zwiększenie współczynnika konwersji ruchu w witrynie.

Organiczne wyniki wyszukiwania (źródło: Google)

Organiczne wyniki wyszukiwania (źródło: Google)

W Polsce pojęcie SEO bardzo często używane jest zamiennie z frazą pozycjonowanie, którego w teorii SEO jest tylko częścią.

Na pozycjonowanie stron składają się bowiem dwa rodzaje działań:

  • On page (on site) – optymalizacja serwisu, czyli wszystko to, co zostało wykonane w ramach strony internetowej m.in. działania techniczne oraz prace z treściami;
  • Off-site SEO – to działania związane głównie z link buildingiem, czyli pozyskiwaniem odnośników prowadzących na strony www.

Z biegiem czasu granica między powyższymi pojęciami została zatarta, a skrót SEO zyskał szersze znaczenie. Więcej informacji na ten temat znaleźć można w artykule – na czym polega pozycjonowanie stron internetowych – Whitepress.pl.

Elementy składowe SEO

Elementy składowe SEO

PPC – model kampanii rozliczanej za każde kliknięcie w reklamę

PPC (ang. Pay Per Click) – kampanie płatnych linków sponsorowanych wyświetlanych na określone frazy, ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Płatność za tę formę reklamy odbywa się dopiero, gdy użytkownik kliknie w link sponsorowany, stąd ten rodzaj promocji nazywany jest również kampanią CPC – (z ang. Cost per click). Najpopularniejszym przykładem kampanii PPC jest Google Ads. W tym systemie rozliczane są także kampanie w platformach social media jak Facebook czy Twitter.

W reklamie PPC płacimy za efekt tj. realne kliknięcie użytkownika w wyświetlany link lub banner, a nie same ich wyświetlenie. Skuteczność takiej reklamy trwa tak długo, jak trwa jej emisja. W PPC rozliczenia odbywają się zazwyczaj poprzez system aukcji. Oznacza to, że gdy skonfigurujemy naszą kampanię i ustawimy odpowiednie słowa kluczowe, mamy możliwość podania stawki za daną frazę. Najwyższa oferta będzie zajmować pierwszą pozycję, na samej górze wyników wyszukiwania. Ostateczny koszt kampanii PPC zależy od stawek CPC, które w zależności od popularności frazy oraz umiejscowienia reklamy wynoszą od kilku groszy do kilkudziesięciu złotych.

Sporym zagrożeniem związanych z realizowaniem kampanii PPC jest możliwość łatwego przepalenia budżetu tj. zmarnowanie środków przeznaczonych na kampanię. Skonfigurowanie efektywnej kampanii wymaga najczęściej konieczności zwrócenia się o pomoc do specjalisty.

Płatne wyniki wyszukiwania (źródło: Google)

Płatne wyniki wyszukiwania (źródło: Google)

Wady i zalety kampanii SEO i PPC

Gdy znamy już najważniejsze pojęcia związane z marketingiem w wynikach wyszukiwania, możemy przeanalizować wady, zalety i różnice pomiędzy kampaniami SEO i PPC. Oba typy kampanii SEM mocno różnią się od siebie, a każda z nich znajdzie najlepsze zastosowanie w innym przypadku.

Kluczowe różnice przedstawione zostały na poniższym wykresie:

Różnice między SEO a PPC

Różnice między SEO a PPC

Charakterystyka działań SEO:

  • Długotrwałe efekty – efekty działań SEO utrzymują się przez dłuższy czas. Zazwyczaj jest to kilka miesięcy, a dla mniej konkurencyjnych fraz może to być nawet kilka lat;
  • Efekty zauważalne po dłuższym czasie – pierwsze efekty widoczne są dopiero po pewnym czasie, zazwyczaj po kilku miesiącach. Związane jest to między innymi z koniecznością przeindeksowania przez wyszukiwarkę zoptymalizowanych podstron czy zaindeksowania nowych URLi zawierających odnośniki do strony internetowej;
  • Idealne do budowy długoterminowej widoczności – marka buduje swój wizerunek jako ekspert w danej dziedzinie i jest obecna na wczesnych etapach procesu zakupowego;
  • Ciągłości działań- SEO to długotrwały proces, a nie jednorazowe działanie;
  • Płatność za wykonane działania – choć na rynku SEO pojawiają się jeszcze czasami pojedyncze oferty agencji oferujących rozliczenia za widoczność fraz na poszczególnych pozycjach w Google, to ten system odszedł do lamusa już wiele lat temu. Nowoczesne i skuteczne SEO opiera się na rozliczeniu za konkretnie wykonane działania czy pozyskane linki. Budżet przeznaczony jest na odpowiednio dopasowane wartościowe działania, które zwiększają długofalowy autorytet witryny;
  • Tanie źródło ruchu w dłuższej perspektywie – choć budżety na kampanie SEO w branżach o wysokiej konkurencji sięgają niejednokrotnie od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie, to paradoksalnie w dłuższej perspektywie jest to tanie źródło ruchu. Przy skutecznych kampaniach SEO estymowany ekwiwalent widoczności organicznej przeliczony na stawki CPC, znacząco przewyższa środki wydatkowane na działania SEO.

Charakterystyka działań PPC:

  • Krótkotrwałe efekty – gdy budżet na kampanię zostanie wyczerpany, reklama przestaje się pojawiać;
  • Efekty widoczne natychmiast – po prawidłowym skonfigurowaniu kampanii, reklama jest dostępna dla użytkowników;
  • Idealne dla krótkoterminowych celów – działania PPC są idealne do budowania szybkiej i krótkoterminowej widoczności. Idealnie sprawdzą się w przypadku reklamy sezonowej lub promocji wyprzedaży;
  • Elastyczność działań – w każdej chwili można zmienić grupę docelową, promowane frazy czy budżet kampanii;
  • Płatność za efekt – reklamodawca ponosi opłatę tylko w przypadku, gdy użytkownik kliknie w wyświetlaną reklamę;
  • Drogie źródło ruchu w długotrwałej perspektywie – opieranie promocji serwisu jedynie na działaniach PPC, szczególnie w branżach o dużej konkurencji i wysokich stawkach CPC może okazać się nieopłacalne.

Powyższe zestawienie wyraźnie podkreśla znaczne różnice pomiędzy kampaniami SEO i PPC, ale co warto zauważyć – obie kampanie idealnie się uzupełniają. Wybór konkretnego rozwiązania w dużej mierze zależy od założonych celów biznesowych i marketingowych, specyfiki branży czy nawet zmian w algorytmie wyszukiwarki. Kampanie SEO będą idealnym rozwiązaniem, gdy koszt CPC jest wysoki a konkurencja w SERP niewielka. SEO wybierz również, gdy chcesz kreować w sieci wizerunek eksperta, w szczególności przydatne będą kampanie content marketingowe. Jeśli koszt CPC interesujących Cię fraz jest bardzo niski, a słowa kluczowe mają niewielki wolumen wyszukiwania – postaw na PPC. Kampanie Cost per Click są też idealne do promowania wyprzedaży. W wielu przypadkach warto rozważyć prowadzenie oby typów kampanii równocześnie.

 

Artykuł partnera

Aleksandra Kulpa - Content Marketing & SEO Specialist

Z branżą SEO pośrednio związana od 2012 roku, kiedy to aktualizacja Google o nazwie Pingwin, wstrząsnęła ówczesnym rynkiem SEO. Od czterech lat w dziale SEO WhitePress® współuczestniczy w realizowaniu kampanii SEO i CM dla lokalnych marek, jak i dużych, międzynarodowych brandów. Prywatnie uwielbia zagłębiać się tajniki psychologii, zwłaszcza dziecięcej. Miłośniczka górskich wycieczek i psów rasy Golden Retriever.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria: ,

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: