SEO-PODCAST.PL – W jaki sposób wypozycjonować swoją wizytówkę w Google?

Kolejny odcinek SEO Podcastu będzie dotyczył pozycjonowania wizytówki w wyszukiwarce Google założonej w usłudze „Google Moja Firma”. Wyjaśnię Ci, na czym tak naprawdę polega pozycjonowanie wizytówki w Google i jakie dane należy wprowadzić, aby zoptymalizować ją pod pozycjonowanie. Wymienię Ci listę najważniejszych informacji, które powinny znaleźć się w treści opisowej wizytówki, a także opowiem Ci o sposobach na jej audyt za pomocą specjalnego narzędzia do przeprowadzania audytu wizytówki w Google Moja Firma. Opowiem Ci także o sposobach na wsparcie pozycjonowania wizytówki. Dowiesz się, w jaki sposób wpłynąć na jeszcze lepszą widoczność wizytówki w wyszukiwarce Google dla lokalnych słów kluczowych.
Podcast
Listen to „W jaki sposób pozycjonować swoją wizytówkę w Google?” on Spreaker.
Wideo

Transkrypcja
- Jakie dane o firmie powinniśmy umieścić w wizytówce?
- Jakim narzędziem wykonać audyt wizytówki?
- W jaki sposób wesprzeć pozycjonowanie wizytówki?
Dziś porozmawiamy o wciąż popularnym temacie dotyczącym pozycjonowania wizytówki w wyszukiwarce Google. Przekażę Ci kilka wskazówek, aby uprościć Ci ten proces i cieszyć się większą ilością wyświetleń wizytówki w wynikach wyszukiwania i oczywiście większą liczbą lokalnych klientów. Zapraszam do kolejnego odcinka SEO Podcastu!
Ten odcinek potraktuj proszę jako ciąg dalszy do filmu o pozycjonowaniu lokalnych słów kluczowych, do którego link znajdziesz w opisie. Co więcej, jeśli oglądasz ten odcinek na YouTube, to możesz przejść do niego klikając w kartę, która w tym momencie powinna Ci wyświetlić, a jeśli słuchasz go jako podcastu, to znajdziesz go na liście jako ósmy odcinek o nazwie „Pozycjonowanie lokalne, czyli w jaki sposób pozyskać klientów z naszego miasta?”.
Dziś na tapetę weźmiemy popularną usługę od Google – wizytówkę założoną w serwisie „Google Moja Firma”, która odpowiednio wypełniona i zoptymalizowana będzie wspomagać Twoją kampanię SEO dla lokalnych słów kluczowych, a dokładniej, omówimy proces zwiększenia widoczności wizytówki w wyszukiwarce Google, najczęściej zwanego pozycjonowaniem wizytówki w Google.
Zakładam, że posiadasz zarejestrowane, zweryfikowane i aktywne konto w usłudze „Google Moja Firma” oraz możesz je edytować. Jeśli tak – to świetnie, a więc przejdźmy przez listę informacji, które wymaga od nas firma Google do wprowadzenia w profilu wizytówki.
Jakie dane o firmie powinniśmy umieścić w wizytówce?
Pkt. 1 – nazwa firmy
Wprowadzając nazwę swojej firmy do wizytówki w Google, zadbaj o to, aby była zgodna ze wpisem w bazie CEIDG. Próbując na siłę upychać słowa kluczowe narażamy ją na zablokowanie, a w najgorszym wypadku na jej usunięcie przez Google. Mimo wszystko, czynność upychania słów kluczowych do tytułów jest wciąż praktykowana, ale znając dotychczasowe największe zmiany algorytmów Google, możemy być pewni, że w niedalekiej przyszłości wyszukiwarka za pomocą aktualizacji swoich algorytmów „uporządkuje” także wyniki dotyczące wizytówek.
Pkt. 2 – dane adresowe
W celu optymalizacji wizytówki warto zadbać o pełen adres do naszej firmy, który: posłuży w wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania mapy z oznaczoną lokalizacją siedziby naszej firmy, a w połączeniu z nawigacją Google skieruje klientów bezpośrednio do miejsca, w którym ją prowadzisz.
Pkt. 3 – obszar działalności
To kolejny punkt na naszej liście, który odnosi się do wyświetlania naszej wizytówki szerszej lub zawężonej części użytkowników wyszukiwarki Google, dlatego, jeśli prowadzimy lokalną działalność dla klientów z określonego obszaru, warto zaznaczyć to w naszej wizytówce, która wyświetli nasz wynik tylko tym klientom, którzy znajdują się w konkretnym obszarze (np. na podstawie geolokalizacji).
Pkt. 4 – dni i godziny pracy firmy
Jeśli chciałbyś, aby Twoja wizytówka wyświetlała informację o godzinach pracy Twojej firmy (a ma to związek z telefonami od klientów, które należy odebrać), to nie pomijaj tego punktu. Polecam Ci, abyś zgodnie ze stanem faktycznym zaznaczył godziny pracy Twojej firmy, które pozwolą na wyświetlenie statusu „zamknięte” w wizytówce. W przeciwnym wypadku klienci będą bezskutecznie próbować skontaktować się z Twoją firmą po godzinach jej pracy.
Pkt. 5 – numer telefonu
Wprowadzenie numerów telefonów do każdego z działów w Twojej firmie, z którymi mogą się kontaktować Twoi klienci jest szalenie ważne z punktu widzenia typowego użytkownika, który będzie oglądał Twoją wizytówkę. Dzięki temu umożliwisz mu kontakt z odpowiednim działem w Twojej firmie, który dopasuje pod swój problem. Chyba że posiadasz w swojej firmie centralę telefoniczną, wtedy umieść w wizytówce tylko jeden numer telefonu.
Pamiętaj, że przez umieszczenie numeru telefonu w wizytówce, będziesz mógł go wykorzystać do kampanii w Google Ads w celu umożliwienia klientom wykonywania połączeń telefonicznych, do których trafisz z reklamą, ale o niej opowiem Ci w dalszej części tego odcinka SEO Podcastu.
Pkt. 6 – adres URL
O tym, jak ważne jest umieszczenie adresu URL do swojego serwisu wspominać nie muszę. Na jego podstawie skierujesz potencjalnych klientów zainteresowanych swoimi produktami lub usługami bezpośrednio do oferty. Ale chciałbym zwrócić Ci uwagę na to, że przez umieszczenie dodatkowych tagów UTM w adresie URL, będziesz mógł mierzyć w Google Analytics każde kliknięcie w link z wizytówki i traktować je jako dodatkowe źródło ruchu. W ten sposób sprawdzisz, czy Twoja wizytówka generuje ruch i konwersje w Twoim serwisie.
Pkt. 7 – lista usług
Ta sekcja pozwoli Ci zarówno poinformować klientów o oferowanych usługach lub produktach przez swoją firmę, ale także zagęścić słowa kluczowe, na które chciałbyś, aby wizytówka była lepiej widoczna w wyszukiwarce Google. Wykorzystaj tę możliwość do optymalizacji swojej wizytówki pod lokalne SEO.
Pkt. 8 – opis firmy
To kolejny istotny punkt w naszej optymalizacji wizytówki pod pozycjonowanie, a zarazem najistotniejszy. Możliwość wprowadzenia 750 znaków udostępnia nam spore pole do popisu. Zadbaj, aby Twój opis był jak najdłuższy (wykorzystując w miarę możliwości pełny limit znaków), unikalny (czyli nie kopiuj go ze swojej strony internetowej) i zawierający popularne słowa kluczowe.
Pkt. 9 – zdjęcia i filmy
Tylko w pełni wypełnione profile stanowią informację dla Google o jakości wizytówki, dlatego zadbaj także o to, aby oprócz tekstu składała się także ze zdjęć i filmów, które dotyczą Twojej firmy. Mogą to być zdjęcia, które pokazują Twoją działalność na zewnątrz i wewnątrz, a w przypadku filmów, możesz użyć krótkich materiałów reklamowych, które przedstawią Twoim klientom zakres działalności i ewentualne przykłady realizacji. Takie materiały stanowią dodatkowy dowód społeczny, które zachęcą użytkowników do skorzystania z Twoich usług lub zakupu oferowanych przez Ciebie produktów.
Umieszczając zdjęcia i filmy w swojej wizytówce, pamiętaj o tym, aby:
- wykorzystywać tylko i wyłącznie własne zdjęcia, do których masz prawa autorskie;
- publikować zdjęcia z włączoną etykietą lokalizacji, czyli informacjami o położeniu/lokalizacji miejsca, w którym zostały wykonane (taka informacja potwierdzi, że zdjęcie zostało wykonane przez Ciebie, a nie pobrane z banków zdjęć);
- wykorzystywać podpis do każdego zdjęcia i filmu, w którym można użyć popularne słowa kluczowe.
Pkt. 10 – wpisy
Ciekawą funkcją, którą warto wykorzystywać do pozycjonowania wizytówki w wyszukiwarce Google stanowią krótkie wiadomości, które warto wykorzystać do opisania usług lub produktów, które oferujemy. Tak jak w przypadku opisy firmy, tutaj również zawrzyj popularne słowa kluczowe, które zwiększą widoczność Twojej wizytówki oraz grafikę, która uatrakcyjni wygląd Twojego wpisu.
Jakim narzędziem wykonać audyt wizytówki?
Wszystkie wymienione wcześniej informacje możesz sprawdzać własnoręcznie, ale swoją pracę warto upraszczać i zautomatyzować, wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie. I tutaj warto wspomnieć o narzędziu „Surfer Local” dostępnym pod adresem: surferlocal.com
Aplikację warto wykorzystać do wykonania audytu swojej wizytówki utworzonej w serwisie Google Moja Firma w sposób automatyczny, analizując posiadane i brakujące dane, które należy w niej umieścić.
Narzędzie Surfer Local warto wykorzystać do zweryfikowania i uzupełnienia:
- nazwy podanej w wizytówce;
- umieszczonego opisu;
- lokalizacji firmy na mapie;
- wybranej kategorii działalności;
- dodanych zdjęć;
- otrzymanych opinii i zawartych w nich słów kluczowych;
- krótkich wpisów, które zostaną upublicznione w wizytówce.
Wygenerowany raport pozwoli Ci sprawdzić, czy wprowadziłeś wszystkie wymagane dane do wizytówki wykorzystując popularne słowa kluczowe oraz czy dane Twojej firmy są dostępne w najpopularniejszych wizytówkach NAP – czyli serwisach, w których można umieścić dane kontaktowe wraz z adresem URL do strony internetowej, jak np. Panorama Firm. Dzięki wizytówkom NAP możemy zbudować profil linków pozycjonujących dla naszej witryny, ale przede wszystkim potwierdzić wyszukiwarce Google, że nasza firma znajduje się pod tym samym adresem, który jest wprowadzony do naszej wizytówki.
Z dodatkowych funkcji aplikacji, które mógłbym polecić jest możliwość automatycznego sprawdzania pozycji wizytówki w rankingu lokalnym, tj. na podstawie wybranych lokalnych fraz.
W jaki sposób wesprzeć pozycjonowanie wizytówki?
Omówmy dodatkowe możliwości na zwiększenie widoczności wizytówki, ale także własnego sklepu lub strony internetowej na lokalne słowa kluczowe w wyszukiwarce Google. W celu zwiększenia możliwości na wypromowanie wizytówki i na pozyskanie lokalnych klientów wykorzystaj przynajmniej jeden z pięciu sposobów, które Ci przedstawię.
Pkt. 1 – Wizytówki NAP
Wspomniana wcześniej usługa, dzięki której możesz potwierdzić, że Twoja firma znajduje się pod wskazanym adresem. Wystarczy, że wypełnisz formularz dodawania firmy i potwierdzisz dane, klikając na link aktywacyjny, który otrzymasz pocztą e-mail.
Jako przykład takich serwisów można wskazać:
- panoramafirm.pl
- targeo.pl
- favore.pl
Pkt. 2 – Dane uporządkowane
Wdrożenie danych uporządkowanych (zwanych także mikrodanymi lub znacznikami schema.org) dotyczy strony internetowej, na której należy je umieścić. Ich wykorzystanie pozwoli na lepsze zrozumienie treści znajdującej się na Twojej stronie lub w sklepie internetowym przez roboty indeksujące, a jeśli ułatwimy pracę firmie Google, to dodatkowo będzie nas punktowała w rankingu swojej wyszukiwarki.
Jeśli posiadasz stronę internetową na popularnym CMS (np. WordPress) lub sklep internetowy na popularnej platformie eCommerce (np. Prestashop), to bez problemu będziesz mógł znaleźć wtyczkę, która w sposób automatyczny umieści dane strukturalne w treści kodu źródłowego. Podczas jej konfiguracji wystarczy tylko wprowadzić podstawowe dane o firmie jak np. dane adresowe czy tematyka prowadzonej działalności.
Pkt. 3 – Odpowiednia widoczność serwisu pod urządzenia mobilne
Ten punkt również będzie dotyczył Twojego sklepu lub strony internetowej. Obecne technologie umożliwiają użytkownikom wykorzystywanie smartfonów do wyszukiwania firm i usług przez internet, dlatego Twoim obowiązkiem jest dostarczenie użytkownikom tak skonstruowanego serwisu, który bez większych problemów powinien skierować ich do wykonania określonej czynności, jak np. zakup produktu, wypełnienie formularza kontaktowego czy możliwość telefonicznego skontaktowania się z Twoją firmą za pomocą np. klikalnego numeru telefonu na smartfonie.
Posiadanie responsywnego serwisu, czyli umożliwiającego korzystanie z niego na smartfonie lub tablecie będzie zawsze wiązać się z:
- lepszym wynikiem w rankingu mobilnym wyszukiwarki Google;
- większym ruchem z urządzeń mobilnych;
- dodatkową konwersją z urządzeń mobilnych;
- mniejszym współczynnikiem odrzuceń dla urządzeń mobilnych.
Warto zwrócić uwagę, że użytkownicy wykorzystujący lokalne słowa kluczowe najczęściej wykorzystują smartfony, które z kolei korzystają z mobilnego rankingu wyszukiwarki Google, dlatego zoptymalizowanie strony internetowej pod ten ranking i pod te urządzenia jest obecnie nie tylko panującym trendem, ale i obowiązkiem.
Pkt. 4 – Kampania inteligentna w Google Ads
Ostatni punkt z listy chciałbym przypisać do możliwości reklamy wizytówki w wyszukiwarce Google za pomocą narzędzia reklamowego Google Ads, które zwiększy jej widoczność dla lokalnych użytkowników. Google umożliwia nam utworzenie tzw. kampanii inteligentnej, której celem jest budowa świadomości o naszej marce wśród użytkowników wyszukiwarki, pozyskanie klientów za pomocą połączeń telefonicznych i danych adresowych, które umożliwią włączenie nawigacji w aplikacji „Mapy Google” oraz skierowanie klientów bezpośrednio do siedziby naszej firmy.
Podsumujmy nasz dzisiejszy odcinek SEO Podcastu:
- Wymieniłem Ci listę bardzo ważnych danych, które należy wprowadzić do wizytówki. Ich celem jest odpowiednie przedstawienie informacji o Twojej firmie w wyszukiwarce Google. Wyjaśniłem Ci także, dlaczego powinieneś wprowadzić je do ustawień wizytówki w usłudze „Google Moja Firma”;
- Przedstawiłem Ci narzędzie „Surfer Local”, które upraszcza proces analizy i optymalizacji wizytówki w usłudze „Google Moja Firma”. Dzięki jego możliwościom sprawdzisz, czy wprowadziłeś wszystkie ważne dane dotyczące Twojej firmy i przede wszystkim, czy zoptymalizowałeś swoją wizytówkę pod popularne, lokalne słowa kluczowe, odpowiednie do tematyki prowadzonej przez Ciebie działalności;
- Na sam koniec przedstawiłem Ci listę czterech dodatkowych sposobów na zwiększenie widoczności swojej wizytówki, a także witryny dla lokalnych słów kluczowych. Wspomniałem o istocie wykorzystywania wizytówek NAP i danych strukturalnych, w celu budowy widoczności serwisu na lokalne frazy, wspomnieliśmy także o wymogu posiadania responsywnego serwisu dla urządzeń mobilnych, które najczęściej są wykorzystywane przez lokalnych użytkowników, a także o możliwości płatnej reklamy wizytówki, dzięki kampanii inteligentnej w Google Ads.
Mam nadzieję, że ten odcinek, którego celem była kontynuacja tematyki pozycjonowania lokalnego uzupełnił Twoją wiedzę na temat promocji swojej firmy w wyszukiwarce dla lokalnych słów kluczowych. Uważam, że warto wykorzystywać usługę wizytówki oferowaną przez Google, która uzupełnia usługę pozycjonowania lokalnego i jest w stanie przede wszystkim za darmo pozyskiwać dodatkowych użytkowników do naszej firmy.
Napisz proszę w komentarzu, czy wykorzystywałeś do tej pory wymienione przeze mnie sposoby na pozycjonowanie swojej wizytówki i czy istnieją znane Ci inne, dodatkowe możliwości na jej wypromowanie. Podziel się proszę z nami tą informacją w komentarzu pod tym filmem.
Mam nadzieję, że ten odcinek Ci się spodobał. Jeśli tak, to kliknij łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.
Jeśli chciałbyś zlecić usługę dodawania danych Twojej firmy do wizytówek NAP, to wejdź do mojego sklepu SEO, w którym znajdziesz taką ofertę. Zapraszam Cię także do lektury moich dwóch autorskich książek o SEO, a także do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób nauczę Cię pozycjonowania za pomocą zaawansowanych narzędzi SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wszystkich wymienionych materiałów.
Dziękuję za obejrzenie lub wysłuchanie tego odcinka SEO Podcastu i do zobaczenia lub usłyszenia w następnym.
Trzymaj się, cześć
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!