SEO-PODCAST.PL – W jaki sposób współpracować z copywriterem i zlecać przygotowanie treści?

SEO-PODCAST.PL – W jaki sposób współpracować z copywriterem i zlecać przygotowanie treści?

W jaki sposób współpracować z copywriterem i zlecać przygotowanie treści?

Ten odcinek SEO Podcastu poświęcimy na współpracę z copywriterem lub agencją copywriterską i zalety płynące z oddelegowania zadań profesjonalistom w tej dziedzinie, w celu poprawienia treści znajdującej się w naszym serwisie oraz do publikacji artykułów eksperckich, za pomocą których zbudujemy zaufanie i wizerunek firmy w oczach klientów. Na cele tego odcinka przygotowałem aż 11 silnych argumentów, które przemawiają za współpracą z copywriterem i zleceniem mu przygotowania wymiany treści podstron opisujących usługi Twojej firmy lub treści opisowych dla produktów i kategorii w sklepie internetowym, które dostarczą szczegółowych informacji Twoim klientom. Wytłumaczę Ci, czym się kierować podczas wyboru copywritera lub agencji copywriterskiej i opowiem Ci, jakie treści można im zlecić. Dowiesz się także, w jaki sposób przygotować odpowiedni opis zlecenia (tzw. brief), aby zamówienie zostało zrealizowane bezproblemowo i przede wszystkim zgodnie z ustalonym przez Was terminem.

Spis treści:

Podcast

Listen to „W jaki sposób współpracować z copywriterem i zlecać przygotowanie treści?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Dlaczego warto współpracować z copywriterem?
  • Jakie treści może dla nas przygotować copywriter?
  • Czym się kierować podczas wyboru copywritera?
  • W jaki sposób przygotować zlecenie copywriterowi?

Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu, zaczynamy!

Redagowanie treści na stronę lub sklep internetowy wymaga posiadania tzw. lekkiego pióra. O ile posiadamy ogromne pokłady kreatywności i cierpliwości, to jednak w tym zawodzie liczy się także posiadanie zacięcia do pisania, określanego nierzadko mianem talentu pisarskiego. Zawód copywritera jest także mocno absorbujący, gdyż dosłownie zmusza do poświęcenia niemałej ilości czasu, który wymagany jest między innymi do wyszukiwania i analizowania materiałów, na których bardzo często należy bazować w trakcie przygotowywania merytorycznych artykułów w postaci np. poradników na bloga czy opisów kategorii i produktów do umieszczenia w sklepie internetowym.

Jeśli prowadzisz firmę, w której odpowiadasz za jej zarządzanie, najodpowiedniejszym i najbardziej logicznym podejściem jest oddelegowanie zadań, które nie powinny Cię niepotrzebnie angażować i zabierać Ci Twój cenny czas. Dlatego tworzenie treści powinno być jednym z zadań, które powinieneś zlecić swojemu pracownikowi lub zewnętrznej agencji copywriterskiej (ewentualnie copywriterowi pracującemu w tym zawodzie jako freelancer czy studentowi filologii polskiej lub dziennikarstwa).

Dzisiejszy odcinek poświęcimy na współpracę z profesjonalnym i doświadczonym copywriterem, dzięki której poprawimy aktualnie znajdującą się treść na stronie lub w sklepie internetowym (np. umieszczając w niej wymagane słowa kluczowe dla prowadzonej kampanii SEO), a także zbudujemy bloga, publikując w nim artykuły, które będą stale pozyskiwać ruch z wyników organicznych wyszukiwarki Google. Ale zacznijmy od początku!

Dlaczego warto współpracować z copywriterem?

Jeśli w dalszym ciągu nie jesteś przekonany do współpracy z profesjonalnym copywriterem i uważasz, że we własnej firmie (poza jej zarządzaniem) powinieneś także tworzyć i redagować wszelkiego rodzaju treści, które zostaną wykorzystane w ramach wszelkich kampanii reklamowych, pozycjonowania czy strategii content marketingowej, to posłuchaj mnie uważnie: NIE RÓB TEGO WIĘCEJ!

Przygotowałem dla Ciebie aż 11 argumentów, które powinny wpłynąć na zmianę Twojego podejścia do bycia zarówno szefem, jak i pracownikiem we własnej firmie.

Współpraca z profesjonalnym copywriterem umożliwi Ci:

  • pozbycie się problemu duplikacji treści, która może występować zarówno w treści podstron na Twojej stronie internetowej czy w treści opisów produktów i kategorii w sklepie internetowym. Kto wie, może także duplikacja znajduje się także w treści artykułów umieszczonych na blogu Twojej firmy?
  • zaoszczędzenie czasu na oddelegowanie zadania i zaoszczędzenie wielu godzin na realizację zadań, które w ogóle nie powinny Ci zabierać czasu;
  • optymalizację podstron pod pozycjonowanie z wykorzystaniem popularnych słów kluczowych;
  • przygotowanie treści dla podstron lub opisów produktów w sklepie internetowym dopasowanych do Twojej grupy odbiorców (czyli grupy docelowej Twojej firmy), których zadaniem będzie zainteresowanie użytkowników do współpracy z Twoją firmą lub zachęceniem ich do zakupów w Twoim sklepie internetowym;
  • budowę bloga pod SEO, który będzie pozyskiwał coraz większą liczbę potencjalnych klientów dla Twojej firmy z wyszukiwarki Google;
  • publikację profesjonalnych treści tworzonych przez doświadczonego copywritera, które bez porównania są technicznie lepsze od treści pisanych przez osoby, które nie praktykują tego na co dzień, gdyż takie treści spełniają funkcję informacyjną lub zakupową, przez co wpłyną na budowę wizerunku Twojej marki i jej produktów lub usług;
  • publikację treści, która będzie poparta wiedzą – profesjonalny copywriter specjalizujący się w danym temacie powinien być na bieżąco z trendami i informacjami obowiązującymi w danej dziedzinie, a swoją wiedzę powinien opierać na specjalistycznych książkach, prasie i wielu oficjalnych publikacjach;
  • oszczędność pieniędzy – pisanie tekstów wymaga od copywritera pozyskiwanie informacji na własną rękę, a także wykorzystywanie oprogramowania, które wspomoże go w redagowaniu treści zoptymalizowanej pod pozycjonowanie (edytory treści pod SEO, narzędzia do wyszukiwania popularnych słów kluczowych itp.);
  • budowę autorytetu i wizerunku eksperta – dzięki profesjonalnym i merytorycznym treściom pochodzącym od copywritera udzielisz porad i wskazówek swoim klientom, a także rozwiążesz ich problemy z wykorzystaniem produktów i usług, które oferujesz – nie dość, że użytkownicy docenią Twoją pomoc i będą udostępniali Twoją treść, to dodatkowo zwiększysz zainteresowanie swoją ofertą i w efekcie sprzedaż w firmie;
  • budowę zaufania – merytoryczna treść przygotowana przez profesjonalnego copywritera (np. artykuł na bloga dotyczący popularnego tematu związanego z Twoją działalnością) będzie zawierać wiele przydatnych informacji dla Twoich użytkowników, w tym odpowiedzi na najczęściej zadawane przez nich pytania, dzięki czemu Twoi odbiorcy będą mogli dowiedzieć się czegoś wartościowego, a przy okazji poznać Twoją firmę, jej produkty lub usługi, a także pracowników, którzy stoją za sukcesem Twojej marki;
  • publikację treści zgodnych z aktualnymi wymaganiami Google – treści pisane „przez ludzi dla ludzi” są doceniane zarówno przez użytkowników internetu, jak i przez algorytmy wyszukiwarki Google, co udowadnia jej aktualizacja o nazwie „Helpful content”, która dokonała przetasowania wynikami w rankingu wyszukiwarki dla serwisów, które publikują treści clickbaitowe, pisane tylko pod określoną liczbę znaków, niezwiązane z tematyką serwisu czy będące tzw. duplikacją, czyli treścią, która może zostać znaleziona także na innych stronach internetowych, dlatego wspólnie z copywriterem należy przygotować strategię content marketingową, która będzie opierać się na publikacji przydatnych treści, wprowadzających wartość dla Twoich użytkowników i utwierdzających ich w przekonaniu, że warto poświęcić czas na ich przeczytanie.

Jakie treści może dla nas przygotować copywriter?

Muszę już na samym początku tego pytania coś Ci wyjaśnić – nie każdy copywriter przygotuje Ci dowolny rodzaj treści, na dowolny temat. Ta informacja powinna dać Ci do zrozumienia to, że w przypadku mocno wyspecjalizowanej treści i bardzo niszowej tematyki będziesz musiał solidnie się napracować, aby znaleźć odpowiedniego copy do napisania treści wg. założeń, których będzie musiał się sztywno trzymać. W tym wypadku panuje zasada: albo poszukujesz copywritera, który specjalizuje się w danej tematyce i rodzaju treści, którego usługa nie będzie należała do najtańszych, albo dasz szansę dowolnemu copywriterowi na zaczerpnięcie wiedzy na dany temat i spróbowanie przygotowania treści, która będzie zgodna z Twoimi wymaganiami.

Ale okej, załóżmy, że nawiążesz współpracę z copywriterem, który został Ci polecony przez znajomego lub znalazłeś w internecie kontakt do agencji copywriterskiej, która może pochwalić się współpracą z wieloma popularnymi firmami. Co w takim razie mógłbyś im zlecić? Jakie treści mogliby dla Ciebie przygotować?

Profesjonalny copywriter lub agencja copywriterska z szerokim wachlarzem usług może zaproponować Ci:

  • treści podstron, które w sposób ciekawy przedstawią Twoje produkty lub usługi klientom;
  • treści opisowe dla kategorii i produktów w sklepie internetowym, które dostarczą Twoim klientom informacji na temat oferowanych przez Twoją firmę produktów oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane przez nich pytania;
  • treści artykułów blogowych/poradników na bloga, które odpowiedzą na najczęściej zadawane pytania przez użytkowników w Twojej branży, zawierające zagęszczone słowa kluczowe, które będą pozyskiwać dodatkowy ruch do Twojego serwisu lub sklepu internetowego;
  • treści dla ciekawych infografik do udostępnienia w kanałach social media, które w sposób „wirusowy” mogą zostać udostępniane przez coraz większą liczbę użytkowników;
  • treści ciekawych e-booków, które mogą w sposób automatyczny pozyskiwać adresy e-mail użytkowników do Twojej bazy newslettera;
  • treści newsletterów wysyłanych do klientów promujące ofertę Twojej firmy;
  • treści wpisów na kanały social media;
  • treści artykułów eksperckich do umieszczenia na innych blogach, z którymi nawiążesz współpracę w formie tzw. guest postingu;
  • treści artykułów sponsorowanych do umieszczenia w innych serwisach, w celu pozyskiwania linków pozycjonujących;
  • treści opisów do filmów publikowanych w serwisie YouTube.

Czym się kierować podczas wyboru copywritera?

Jeśli jesteś dopiero na początkowym etapie poszukiwania copywritera do współpracy warto, abyś przygotował wcześniej opis zlecenia, który będziesz mógł podesłać do każdej osoby z prośbą o przygotowanie oferty. To, w jaki sposób powinieneś je przygotować opiszę Ci w dalszej części tego filmu. W tym momencie skupmy się na kilku podstawowych pytaniach, które poza opisem zlecenia powinieneś skierować do copywritera, z którym się skontaktujesz.

A mogą to być pytania dotyczące:

  • doświadczenia w przygotowywaniu treści, którą zamierzasz zamówić;
  • prośby o przesłanie przykładów realizacji treści, którymi może się pochwalić (najlepiej pasujące do treści Twojego zlecenia);
  • terminu wykonania zlecenia, który mógłby zadeklarować;
  • ceny za wykonanie zlecenia (jako całość) lub za 1000 znaków ze spacją (w skrócie „zzs”).

Dodatkowo warto, abyś zwrócił uwagę opinię w internecie na temat danej osoby lub firmy, z którą potencjalnie zamierzasz nawiązać współpracę. Bardzo często można spotkać się z zarówno pozytywną, jak i negatywną opinią na temat usług copywritera lub agencji copywriterskiej, które realizują zlecenia w sposób profesjonalny lub np. w ogóle nie trzymają się wcześniej ustalonych terminów, czy założeń z klientem.

Kolejnym atutem, który przemawia na korzyść copywritera lub agencji copywriterskiej będzie możliwość wspólnego ustalenia strategii contentowej dla Twojej firmy, opierając się o rozbudowę treści w serwisie, jak i na dodatkowych usług content marketingowych, promujących Twoje produkty lub usługi.

W jaki sposób przygotować zlecenie copywriterowi?

Przygotowując zlecenie dla copywritera powinieneś zadbać o szczegółowy opis tego zadania, co pozwoli na lepsze zrozumienie Twoich potrzeb przez copywritera i przygotowanie przez niego treści, na której Ci zależy. Taki tekst będzie dopasowany do lokalizacji, w której będzie wykorzystywany i przede wszystkim będzie spełniał ściśle określony cel, który sobie postawisz. Zawarcie w zleceniu odpowiednich aspektów, jak np. rodzaj treści i jej długość, a także jej tematyka i słowa kluczowe, które należy w niej umieścić, pozwoli Ci uzyskać tekst, który będziesz mógł wykorzystać np. na swoim blogu lub w treści podstron opisujących usługi, które oferuje Twoja firma.

Aby przygotować zlecenie dla copywritera w sposób profesjonalny, unikając nieporozumień i przede wszystkim reklamacji, która zabierze kolejne dni na oczekiwanie na naniesienie poprawek, powinieneś przygotować w pełni zrozumiały i ściśle opisany tzw. brief, który powinieneś przekazać w całości (np. w treści jednej wiadomości e-mail). Rozbicie opisu zlecenia na oddzielne wiadomości może wprowadzić niemałe zamieszanie i spowoduje pominięcie ważnych szczegółów przez copywritera, co w efekcie przełoży się na wydłużenie realizacji zlecenia o kolejne dni.

Zadbaj o to, aby zlecenie dla copywritera zawierało takie informacje, jak:

  • rodzaj lub typ treści, którą chcemy zlecić (np. treść podstrony opisująca usługę, artykuł sponsorowany lub artykuł na bloga);
  • przeznaczenie treści i cel jej publikacji (np. strona internetowa, sklep internetowy, zaplecze SEO lub publikacja artykułu sponsorowanego w zewnętrznym serwisie);
  • rodzaj formatowania treści, którą powinien zastosować copywriter (np. podział na akapity, wykorzystanie nagłówków, śródtytułów, wypunktowania, tabel z danymi);
  • lokalizację, w której chcemy ją umieścić;
  • informację na temat grupy docelowej (odbiorców), do której chcemy dotrzeć z treścią (np. płeć i wiek odbiorców czy wykonywany przez nich zawód);
  • minimalną ilość „ZZS” (znaków ze spacją);
  • styl, który ma zostać wykorzystany (np. zastosowanie liczby pojedynczej lub mnogiej) czy dobór języka (np. stonowany, formalny lub młodzieżowy);
  • listę słów kluczowych do wykorzystania w treści;
  • listę adresów URL i anchorów, które powinny zostać umieszczone i podlinkowane (czyli linkowanie wewnętrzne);
  • linki lub pliki tekstowe z przykładami treści, które copywriter będzie mógł przeczytać, aby zrozumieć temat i rodzaj treści do przygotowania;
  • ostateczny termin, którego copywriter nie powinien przekroczyć podczas realizacji zlecenia.

 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Ustaliliśmy, dlaczego warto współpracować z profesjonalnym copywriterem lub agencją copywriterską, zamiast redagować treści na własną rękę oraz poznałeś 11 argumentów, które przemawiają za zleceniem tej usługi na zewnątrz lub własnemu, doświadczonemu pracownikowi;
  • Poznałeś możliwości copywriterów w zakresie ich usług i dowiedziałeś się, co można im zlecić do przygotowania;
  • Wymieniłem Ci 4 podstawowe czynniki, którymi powinieneś się kierować w czasie poszukiwania odpowiedniego copywritera lub agencji copywriterskiej do współpracy, a także dodatkowe atuty, które powinny wpłynąć na Twój wybór;
  • Wyjaśniłem Ci w sposób szczegółowy, w jaki sposób powinieneś przygotować opis zlecenia, które zamierzasz zrealizować, aby usługa została zrealizowana w sposób profesjonalny i zgodny z Twoimi wymaganiami.

Głęboko wierzę, że dzięki moim poradom nawiążesz współpracę z profesjonalnym copywriterem lub agencją copywriterską i otrzymasz treść, z której będziesz bardzo zadowolony. Chciałbym, abyś zawsze stosował się do reguł z tego odcinka SEO Podcastu, co pozwoli Ci na współpracę z profesjonalistami, którzy będą rzetelnie przygotowywać treść zgodną z Twoimi założeniami, zachowując także wcześniej wspólnie ustalony przez Was termin realizacji zamówienia.

Jeśli przyjdzie Ci do głowy pomysł, w jaki sposób jeszcze lepiej przygotować się do współpracy z copywriterem, to daj proszę znać o tym w komentarzu. A jeśli masz złe doświadczenie związane z wcześniejszą współpracą z copywriterem, czy może nie zwróciłeś uwagi na jakiś ważny aspekt w trakcie Waszej współpracy, który wpłynął na jej jakość, to również podziel się tym z nami. Razem wyciągniemy wnioski i postaramy się w przyszłości nie powielać Twoich błędów.

A jeśli spodobał Ci się ten odcinek SEO Podcastu, to także daj znać o tym w komentarzu. Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.

Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.

Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku, cześć! 🙂

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: