SEO-PODCAST.PL – Od czego zacząć pozycjonowanie nowego sklepu internetowego?

SEO-PODCAST.PL – Od czego zacząć pozycjonowanie nowego sklepu internetowego?

Od czego zacząć pozycjonowanie nowego sklepu internetowego?

Ten odcinek chciałbym skierować do właścicieli nowych sklepów internetowych, którzy chcą je pozycjonować, zaczynając od samego początku. Porozmawiamy o tym, jakie frazy wybrać i jakimi narzędziami je znaleźć oraz czym się kierować w trakcie ich ustalania. Opiszę Ci 8 najważniejszych sposobów na przygotowanie sklepu internetowego pod przyszłe pozycjonowanie (tzw. optymalizacja SEO), zgodne z aktualnymi wymaganiami algorytmów wyszukiwarki Google. Opowiem Ci także o rodzajach linków zewnętrznych i dowiesz się, jakie typy linków SEO pozyskiwać, w celu budowy silnego i zdywersyfikowanego profilu linków pozycjonujących dla Twojej domeny. Dowiesz się także, dlaczego należy sprawdzić historię domeny przed jej zakupem i pozycjonowaniem, a także, w jaki sposób naprawić uszkodzone linki zwrotne, które prowadzą z aktywnych i działających serwisów do Twojej domeny. Ustalimy także cel prowadzenia bloga w sklepie internetowym i efekty, które dzięki niemu będziesz mógł osiągnąć w trakcie prowadzenia kampanii SEO.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Od czego zacząć pozycjonowanie nowego sklepu internetowego?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Jakie frazy wybrać do pozycjonowania?
  • Jak zoptymalizować sklep pod pozycjonowanie?
  • Skąd i jakie linki pozycjonujące należy pozyskać?

Odcinek SEO Podcastu dla świeżo upieczonych właścicieli sklepów internetowych, zapraszam!

Tak jak wspomniałem, ten odcinek chciałbym skierować do tych osób, które otworzyły zupełnie nowy sklep internetowy i niestety są zmuszone do jego pozycjonowania praktycznie od zera. Celem tego odcinka będzie osiągnięcie efektów, które pomogą w pozyskaniu pierwszych klientów pochodzących z wyników organicznych wyszukiwarki Google. Jeśli natomiast posiadasz sklep internetowy, który już był wcześniej pozycjonowany i chciałbyś uzyskać jeszcze lepsze efekty, to kieruję Cię do odcinka dotyczącego dużo bardziej zaawansowanych porad na temat optymalizacji i pozycjonowania serwisu pod pozycjonowanie. Opisuję w nim bardziej zaawansowane techniki pozycjonowania sklepów i serwisów internetowych. Karta do tego odcinka powinna wyświetlić Ci się w prawym górnym rogu tego filmu, a dodatkowo link do tego odcinka znajdziesz w opisie.

Jako że czynników wpływających na efekty pozycjonowania jest bardzo dużo, to na cele pozycjonowania nowego sklepu internetowego omówimy te podstawowe, ale bardzo ważne z punktu widzenia SEO, którymi chciałbym, abyś mógł się zająć własnoręcznie, dlatego, jeśli jesteś na początkowym etapie i dopiero chciałbyś się nauczyć pozycjonowania, to ten odcinek będzie właśnie dla Ciebie.

Zacznijmy od wyboru popularnych słów kluczowych dla Twojego sklepu.

Jakie frazy wybrać do pozycjonowania?

Planowanie realizacji pozycjonowania rozpocznij od wyboru fraz, na których oprzesz swoją kampanię SEO. Jest to pierwszy krok w celu utworzenia odpowiedniej strategii, którą będziesz realizował w kolejnych miesiącach, dlatego ten proces powinien zostać przez Ciebie odpowiednio przemyślany i zaplanowany. Oczywiście, w trakcie trwania kampanii SEO i sprzedaży produktów, może dojść do sytuacji, w której ich ilość na magazynie może się całkowicie „wyzerować”, dlatego warto mieć na tę okazję przygotowany „plan B”, czyli inne, dodatkowe frazy, na których skupisz się w trakcie aktywnej kampanii SEO.

Za nim rzucisz się w wir szukania najlepszych wg. Ciebie fraz, warto zastanowić się, które z nich tak naprawdę będą tymi, które wygenerują sprzedaż w Twoim sklepie. Poszukując fraz kieruj się wyborem fraz z odpowiednią intencją dla użytkownika, która skieruje go do wykonania konwersji w Twoim sklepie – czyli wybierz frazy należące do intencji zakupowej. Takie frazy muszą także pasować do oferty Twojego sklepu i być dopasowane do kategorii, które w nim się znajdują. W ten oto sposób podzielisz frazy na tzw. klastry tematyczne i odpowiednie grupy towarów.

Decydując się na wybór fraz, weź pod uwagę poziom trudności ich wypozycjonowania, bazując na Twojej konkurencji w wyszukiwarce Google. Aby sprawdzić konkurencję, wpisz wybraną frazę do wyszukiwarki i sprawdź, jakie wyniki zostaną Ci przedstawione. Jest to najprostszy sposób na analizę konkurencji w wyszukiwarce Google.

Pozostaje także wybór narzędzi SEO, które pomogą Ci w wyborze fraz.

Do takich narzędzi należą, chociażby:

  • JPlaner słów kluczowych w Google Ads;
  • Polskie narzędzia jak np. Senuto i Semstorm;
  • KeywordTool.io;
  • Ubersuggest;
  • Ahrefs.

Ich wykorzystanie omawiam szczegółowo w swoim autorskim kursie SEO, do którego link znajdziesz w opisie.

Jak zoptymalizować sklep pod pozycjonowanie?

Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google to przede wszystkim jego optymalizacja pod obecne wymogi algorytmów wyszukiwarki. Możesz studiować instrukcje przygotowane przez Google w wytycznych dla webmasterów, ale największą wiedzę dostarczy Ci praktyka oraz testowanie nowych rozwiązań i swoich pomysłów. Mimo wszystko najlepiej oprzeć się na doświadczeniu specjalistów SEO, którzy mają za sobą sporą ilość testów, z których wynika jasno, jakie sposoby na optymalizację wpływają na lepszy wynik w rankingu wyszukiwarki Google i takimi wskazówkami podzielę się z Tobą w tym odcinku SEO Podcastu.

Za nim rozpoczniesz proces związany z optymalizacją pod SEO, w pierwszej kolejności zajmij się integracją swojego sklepu internetowego z narzędziami Google Analytics i Google Search Console. Są to podstawowe aplikacje niezbędne do pracy nad optymalizacją, jak i analizą efektów w SEO. Za pomocą GA będziesz mógł badać ruch użytkowników wchodzących do Twojego sklepu, natomiast GSC umożliwi Ci wykrycie ewentualnie występujących błędów technicznych, a także uprości proces indeksacji wszystkich podstron w wyszukiwarce Google, na podstawie wygenerowanej mapie linków wewnętrznych do pliku z rozszerzeniem „xml”. Taką mapę linków wewnętrznych możesz wygenerować za pomocą np. narzędzia Screaming Frog SEO Spider lub online, w serwisie pod adresem: xml-sitemaps.com

O tym, w jaki sposób wykorzystać GSC w trakcie optymalizacji pod pozycjonowanie opowiadałem w jednym z odcinków SEO Podcastu, do którego link wyświetla Ci się aktualnie w prawym, górnym rogu tego filmu. Dodatkowo umieściłem do niego link w opisie, abyś mógł obejrzeć go później.

W drugim kroku warto dokonać analizy nawigacji w sklepie internetowym. Najważniejsze linki wewnętrzne (czyli prowadzące ze strony głównej do kategorii i podkategorii produktów) powinny znaleźć się w menu głównym, na samej górze Twojego sklepu. To od nich boty indeksujące Google rozpoczną pracę tzw. crawlowania.

Trzeci krok to kategorie i produkty w Twoim sklepie internetowym. Każda z kategorii powinna zawierać opis o długości od 3000 do 5000 zzs, zawierający przypisane im frazy związane z daną kategorią produktów. Użyj fraz w treści opisowej, o których rozmawialiśmy na początku tego odcinka SEO Podcastu. To one będą także wykorzystywane w trakcie pozyskiwania linków pozycjonujących do Twojego sklepu, o czym opowiem w dalszej części tego filmu.

Ważne, abyś wykorzystał także potencjał możliwości tytułów w znaczniku „title”. Uzupełniając tzw. meta tagi, uzupełnij znacznik „title” o nazwę danej kategorii oraz jej krótki opis. Z kolei w przypadku produktów, długość ich opisów może być krótsza w porównaniu do kategorii, dlatego mogą składać z 2000 lub 3000 zzs.

Zarządzając kategoriami i produktami w swoim sklepie internetowym powinieneś także wykryć puste kategorie, które nie zawierają żadnych produktów, a następnie wyłączyć je w sklepie i ustawić im stałe przekierowania „301”. W ten sam sposób postępuj z usuniętymi produktami, które mogły pozostać w indeksie wyszukiwarki Google. Adresy URL dla kategorii przekieruj do innych, ale powiązanych tematycznie lub na stronę główną, a adresy URL produktów przekieruj do kategorii, w których wcześniej występowały.

Przechodząc do czwartego kroku wykonaj analizę opisów kategorii i podkategorii w swoim sklepie, a następnie upewnij się, czy każda z nich posiada przypisane im unikalne frazy, które nie występują w innej. W ten sposób unikniesz duplikacji wewnętrznej i przygotujesz listę adresów URL do kategorii i przypisanych im fraz, które będą potrzebne do przygotowania strategii pozyskiwania linków pozycjonujących. W tym celu wykorzystaj dowolny arkusz kalkulacyjny. Ja korzystam z narzędzia Google Docs, z dostępem online do moich arkuszy.

W piątym kroku polecam upewnić się, czy wszystkie regulaminy występujące w Twoim sklepie internetowym są wykluczone z indeksacji w Google. Możesz tego dokonać za pomocą meta tagu „robots” z komendą „noindex nofollow”, którą należy umieścić w sekcji „head” w kodzie źródłowym każdego z tych dokumentów. Blokowanie indeksacji dla tych zasobów jest ważne, gdyż najczęściej stanowią one kopię regulaminów znajdujących się w innych sklepach internetowych.

Szósty krok należy do wdrożenia danych strukturalnych (czyli znaczników schema.org) w celu uproszczenia zrozumienia opublikowanej treści w Twoim sklepie internetowym dla robotów indeksujących wyszukiwarki Google. Ich wykorzystanie opisałem szczegółowo w jednym z odcinków SEO Podcastu, do którego znajdziesz odnośnik w prawym, górnym rogu ekranu oraz dodatkowo w treści opisu.

W kroku nr 7 przeanalizowałbym zawartość pliku robots.txt i zablokowałbym w nim indeksację niepotrzebnych katalogów i plików na serwerze. To specjalnie przygotowany plik dla robotów wyszukiwarek, które indeksują serwisy internetowe. Umieszczając w nim odpowiednie komendy „Allow” lub „Disallow” będziesz mógł świadomie decydować o tym, co ma zostać zaindeksowane w wyszukiwarce przez crawlery od Google.

Dodatkowo, jako ósmy krok przeanalizowałbym stopień indeksacji wszystkich kategorii i produktów ze sklepu w wyszukiwarce Google. Odpowiednia analiza stopnia indeksacji sklepu internetowego oraz listy adresów URL, które znajdują się w indeksie wyszukiwarki, jest kluczowa z punktu widzenia profesjonalnej kampanii SEO. Występowanie podstron o niskiej jakości (z ang. thin pages) negatywnie wpływa na efekty naszej kampanii.

Indeksację całego serwisu możesz sprawdzić manualnie, wpisując komendę „site”, następnie znak dwukropka, a zaraz po nim wprowadzając adres URL do strony głównej (bez przedrostka „https” i „www”). W ten sposób wyszukiwarka zwróci prawie wszystkie wyniki, które są zaindeksowane. Specjalnie użyłem słowa „prawie”, gdyż ta komenda nie jest idealna, dlatego cyklicznie sprawdzam stopień indeksacji wszystkich wygenerowanych adresów URL znajdujących się w mapie witryny, np. za pomocą narzędzia „IndexChecker” dostępnego pod adresem: indexchecker.link

Skąd pozyskiwać linki pozycjonujące?

Pozyskiwanie linków zewnętrznych do naszego sklepu internetowego powinno być traktowane przez Ciebie priorytetowo, w trakcie jego pozycjonowania. Linki pozycjonujące to jeden z głównych czynników wpływających na ranking w wyszukiwarce Google, dlatego przygotowując strategię dla swojej kampanii SEO, przemyśl dokładnie to, jakie źródła będziesz wykorzystywał do ich pozyskiwania.

Zanim przejdziesz do analizy źródeł linków zewnętrznych, zweryfikuj najpierw historię domeny, z której korzystasz. Istnieje możliwość, że ktoś przed Tobą mógł wykorzystywać tę domenę i w ten sposób mógłbyś sprawdzić, czy prowadzą do niej linki pozycjonujące z serwisów, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na efekty pozycjonowania (czyli są tematyczne, popularne i generują ruch z wyników organicznych, a przede wszystkim są także wypozycjonowane w wyszukiwarce Google). Proces ten nazywany jest analizą profilu linków domeny i jest bardzo ważną czynnością wykonywaną przeze mnie na co dzień dla serwisów moich klientów.

Audyt profilu linków możesz wykonać za pomocą takich narzędzi jak, np. MajesticSEO czy Ahrefs. Na podstawie wykonanych przekierowań z nieistniejących podstron kierowanych do strony głównej Twojego sklepu internetowego, będziesz mógł w dalszym ciągu wykorzystać przekazywaną moc pozycjonowania z serwisu linkującego do Twojego sklepu.

Ważne jest także pozyskiwanie nowych linków pozycjonujących. W tym celu należy budować silny i zdywersyfikowany profil linków, podchodzących z różnych źródeł (jak np. linki z artykułów sponsorowanych, artykułów na blogach, linków z forów dyskusyjnych czy komentarzy pod artykułami). Natomiast mówiąc o dywersyfikacji mam na myśli zróżnicowany profil linków, nie tylko pod kątem ich źródła, ale także pod kątem typu pozyskiwanych linków, czyli linki typu „dofollow” i „nofollow” (pierwszy parametr przekazuje pełną siłę pozycjonowania, a drugi nie). Mimo wszystko obydwa typy linków powinny prowadzić do Twojego sklepu, aby zachować w cudzysłowie „naturalny” profil linków prowadzących do domeny.

O tym, w jaki sposób sprawdzić aktualny profil linków dla domeny, skąd pozyskiwać linki pozycjonujące, jak sprawdzić linki konkurencji oraz w jaki sposób zrzec się linków o niskiej jakości, które mogą znajdować się w profilu linków Twojej domeny, przygotowałem oddzielny odcinek SEO Podcastu. W prawym, górnym rogu wyświetla się karta, która skieruje Cię do tego filmu, a w opisie standardowo znajdziesz do niego link.

Czy warto prowadzić bloga w sklepie internetowym?

Posiadanie bloga w sklepie internetowym jest uzależnione od tego, czy jesteś w stanie przypisać do kategorii produktowych na tyle dużą liczbę fraz, aby mogły wygenerować duży i tzw. kaloryczny ruch użytkowników z wyników organicznych, którzy z bardzo dużym prawdopodobieństwem dokonają zakupów w Twoim sklepie. I jest to jedyny warunek do tego, aby takiego bloga w nim nie zakładać. Jeśli natomiast nie udało Ci się przypisać dużej ilości fraz powiązanych z produktami w danej kategorii, to blog utworzony w podkatalogu Twojego sklepu będzie idealnym rozwiązaniem na pozyskiwanie kolejnych potencjalnych klientów.

Wykorzystaj możliwości bloga do tworzenia treści poradnikowych oraz opisujących Twoje produkty i ich zastosowanie, w celu pozyskiwania ruchu z fraz, których nie wykorzystujesz w treści opisów kategorii. Mogą to być np. frazy z tzw. długim ogonem (z ang. long tail). Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu linkowania wewnętrznego w treści artykułów blogowych prowadzących do kategorii produktów, zwiększasz moc pozycjonowania swojego sklepu na frazy typu „exact match”, czyli na frazy związane ściśle z nazwami kategorii w Twoim sklepie. Podlinkuj w treści artykułów konkretne kategorie produktów, których dotyczy treść danego wpisu i skieruj do nich roboty indeksujące wyszukiwarki Google.

O tym, dlaczego posiadanie bloga w swoim serwisie jest obowiązkowe, przygotowałem także oddzielny odcinek SEO Podcastu, do którego link znajdziesz w opisie.
 
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:

  • Omówiliśmy, czym się kierować podczas wyboru fraz do pozycjonowania Twojego sklepu na podstawie występujących w nim kategorii i dostępnych w sprzedaży produktów oraz jakimi narzędziami je znaleźć;
  • Ustaliliśmy 8 niezbędnych kroków, które powinieneś wykonać jeden po drugim, w celu przygotowania swojego sklepu internetowego pod pozycjonowanie i dostosowanie go pod obecne wymogi algorytmów wyszukiwarki Google;
  • Opowiedziałem Ci także o możliwościach uratowania dobrych linków pozycjonujących, które prowadzą do nieistniejących podstron z zewnętrznych serwisów, jako jedno ze źródeł pozyskiwania linków pozycjonujących;
  • Ustaliliśmy także, jakie linki pozycjonujące powinny znajdować się w profilu linków Twojej domeny;
  • Na sam koniec opowiedziałem Ci o istocie posiadania bloga w swoim sklepie internetowym oraz o sposobie jego wykorzystania, w celu zwiększenia efektów prowadzonej przez Ciebie kampanii SEO.

Mam nadzieję, że od samego początku nie zrazisz się czynnościami, które należy wykonać, w celu zwiększenia widoczności Twojego sklepu dla użytkowników wyszukiwarki Google. Pamiętaj, że na efekty pozycjonowania w postaci zwiększenia ruchu użytkowników z wyników organicznych trzeba ciężko zapracować, ale zaowocuje to w przyszłości ciągłą sprzedażą pochodzą z wyników organicznych.

Jestem pewny, że wskazówki, które przekazałem Ci w tym odcinku SEO Podcastu zwiększą widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Daj proszę znać w komentarzu pod tym filmem, które z nich wykorzystałeś w swoim sklepie i jakie efekty udało Ci się osiągnąć. A jeśli masz jakieś pytania lub problemy związane z optymalizacją, to śmiało opisz je w komentarzu, abym mógł pomóc Ci je rozwiązać.

Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.

Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO, w tym narzędzi, które wymieniłem w tym odcinku SEO Podcastu. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.

Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.

Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku, hej!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: