SEO-PODCAST.PL – Kampania SEO (pozycjonowanie) czy kampania SEM (Google Ads)? Którą usługę wybrać?

SEO-PODCAST.PL – Kampania SEO (pozycjonowanie) czy kampania SEM (Google Ads)? Którą usługę wybrać?

Kampania SEO (pozycjonowanie) czy kampania SEM (Google Ads)? Którą usługę wybrać?

Ten odcinek poświęcimy na dokładną analizę prowadzenia dwóch różnych kampanii – pozycjonowanie i reklama w wyszukiwarce Google (SEM). Opowiem Ci o różnicach pomiędzy pozycjonowaniem a reklamą w Google, a także o zaletach i wadach tych kampanii. Przeanalizujemy najważniejsze czynniki, które wpływają na koszty prowadzenia obydwu usług, a także porozmawiamy o możliwościach i efektach obydwu rodzajów promocji własnego serwisu internetowego. Zastanowimy się również nad tym, które czynności będziemy mogli wykonać na własną rękę, a które czynności SEO będziemy musieli outsourcingować, czyli zlecać zewnętrznej agencji SEO.

Podcast

Listen to „Kampania SEO (pozycjonowanie) czy kampania SEM (Google Ads)? Którą usługę wybrać?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Na czym polega kampania SEO i jakie możliwości oferuje?
  • Czym jest kampania SEM i jakie efekty można dzięki niej osiągnąć?
  • Czy wybrać jedną z tych usług, czy może warto realizować obie?

Dziś na tapetę weźmiemy dwie konkurujące ze sobą (lub nie) usługi ściśle związane z marketingiem internetowym. Zapraszam do kolejnego odcinka SEO Podcastu!

Chyba nie ma osoby, która w kontekście promocji swojego serwisu w internecie, nie myślałaby zarówno o jego pozycjonowaniu, jak i o jego reklamie w wyszukiwarce Google, za pomocą narzędzia do wykonywania kampanii reklamowych – Google Ads. Obie formy promocji oparte są o wyszukiwarkę Google, której zadaniem jest wygenerowanie ruchu do promowanego serwisu. Jednak przy ograniczonym budżecie często przed właścicielami stron i sklepów internetowych stoi decyzja nad wyborem tylko jednej z tych usług.

Cel jest prosty – pozyskanie jak największej liczby klientów w jak najkrótszym czasie, mieszcząc się w określonym budżecie. I tutaj decyzja na pozór nie wydaje się taka łatwa, gdyż musimy dokładnie przeanalizować cel naszego serwisu i rodzaj naszych użytkowników, do których musimy dotrzeć z reklamą.

Aby dokonać właściwego wyboru, należy najpierw zastanowić się, jakie są wady i zalety każdej z kampanii i dopasować usługę najbardziej odpowiadającą naszym potrzebom.

Wady i zalety kampanii SEO

Decydując się na wybór prowadzenia kampanii SEO, musimy przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość i poświęcić czas na przeanalizowanie naszego serwisu i jego optymalizację pod pozycjonowanie. Ta usługa może być wykonywana zarówno na własną rękę, jak i zlecona firmie zewnętrznej – agencji SEO, która przejmie wszelkie obowiązki związane z pozycjonowaniem naszej strony lub sklepu internetowego. Jeśli natomiast wolisz wziąć sprawy w swoje ręce, wykonanie audytu SEO nie powinno stanowić większego problemu z uwagi na popularność dużej ilości narzędzi do analizy serwisów.

Wszechobecność sklepów SEO umożliwia także pozyskanie linków pozycjonujących, które można kupować w mniejszych pakietach lub większych zestawach i przy tym kontrolować swój budżet na link building. Problemem także nie jest dostępność narzędzi do raportowania wyników, bo na własną rękę możemy także znaleźć narzędzia do sprawdzania pozycji wybranych słów kluczowych, co w połączeniu z systemami Google Search Console i Google Analytics może stanowić dla nas podstawowe, ale i niezbędne źródło informacji o użytkownikach wchodzących do naszego serwisu. Przeanalizujmy wady i zalety prowadzenia kampanii SEO, zanim zdecydujemy się na tę usługę.

Do zalet pozycjonowania możemy zaliczyć:

  • możliwość wyboru generycznych słów kluczowych, jak i długich ogonów;
  • możliwość pozycjonowania lokalnych słów kluczowych;
  • możliwość sprawdzenia bezpośrednich działań konkurencji przez sprawdzenie posiadanego profilu linków dla domeny;
  • możliwość pozyskiwania linków pozycjonujących, wykonywania audytu i optymalizacji na własną rękę;
  • brak opłaty za każde kliknięcie w naszą stronę w wynikach organicznych;
  • długofalowe efekty i widoczność serwisu w wynikach organicznych.

To była lista najważniejszych zalet związanych z prowadzeniem kampanii SEO dla swojego serwisu, a teraz skupmy się na wadach tej usługi.

Do wad pozycjonowania możemy zaliczyć:

  • brak możliwości przetestowania słów kluczowych przez krótki okres;
  • wyniki widoczne po kilku lub kilkunastu miesiącach;
  • koszty pozyskiwania linków SEO, a w przypadku pozyskiwania linków na własną rękę, wymagane wyszukiwanie portali pod przyszłe linki pozycjonujące;
  • możliwość zmian słów kluczowych po wcześniejszym uzgodnieniu z agencją SEO;
  • koszty copywritingu w postaci poprawy treści podstron i cyklicznej publikacji artykułów na blogu wspierających pozycjonowanie;
  • koszty związane z wykonaniem audytu SEO za pomocą specjalistycznych narzędzi;
  • wykonanie optymalizacji pod pozycjonowanie często z pomocą programistów;
  • utworzenie responsywnego serwisu lub poprawa wyświetlania na ekranach urządzeń mobilnych z wykorzystaniem programistów;
  • poprawa prędkości wczytywania serwisu zgodnie ze wskaźnikami Core Web Vitals z wykorzystaniem programistów;
  • ryzyko otrzymania bana za nieuczciwe praktyki związane z pozyskiwaniem linków pozycjonujących lub złą optymalizacją pod pozycjonowanie;
  • koszty oprogramowanie do sprawdzania pozycji słów kluczowych, które pozycjonujemy;
  • brak możliwości sprawdzenia statystyk kliknięć w konkretne słowo kluczowe z wyników organicznych (Google Search Console pokazuje wybiórcze statystyki).

Pozycjonowanie to usługa, która wymaga od nas dużo ilości pracy nad odpowiednią optymalizacją, pozyskiwaniem linków pozycjonujących i budową contentu wokół naszego serwisu. Ilość pracy może wydawać Ci się ogromna, ale uwierz mi, jest to usługa, która często przynosi świetne efekty w postaci klientów zainteresowanych bezpośrednio usługami lub produktami, które wyszukują. Na podstawie odpowiednio dobranych słów kluczowych jesteśmy w stanie dotrzeć do użytkowników wyszukiwarki, którzy posługując się frazami z intencją zakupową są w stanie zostać Twoimi stałymi klientami.

Wady i zalety kampanii SEM

Przeanalizujmy usługę realizacji kampanii SEM, czyli marketingu w wyszukiwarce internetowej oraz w połączeniu z partnerami wyszukiwarki Google – reklamie displayowej z wykorzystaniem kreacji graficznych. Decydując się na tę usługę należy kierować się szybkimi efektami, widocznymi od momentu startu naszej kampanii reklamowej. Jednak w tym wypadku efekty będą widoczne dopiero wtedy, kiedy określimy odpowiednio grupę odbiorców naszej reklamy i będziemy posiadać wystarczające środki na reklamę. I tutaj chciałbym zwrócić Twoją uwagę, gdyż często koszty za kliknięcie w reklamę z wykorzystaniem konkurencyjnych słów kluczowych bywają bardzo duże, szczególnie, jeśli pracujemy w branży, która posiada sporą konkurencję.

Usługę prowadzenia kampanii reklamowych możemy zarówno zlecić firmie zewnętrznej, jak i prowadzić ją na własną rękę. Jeśli czujemy się na siłach i chcemy spróbować własnoręcznie prowadzić kampanię reklamową, możemy dowolną kwotą zasilić swoje konto w systemie Google i przygotować taką kampanię. System Google Ads stał się na tyle czytelny i zautomatyzowany, że podstawową kampanię reklamową będzie mógł utworzyć nawet laik, nie zajmujący się na co dzień promocją serwisów internetowych. Jeśli poczujesz, że tworzenie reklam w Google Ads nie będą Twoim „konikiem”, będziesz mógł w każdej chwili zatrzymać aktywną kampanię reklamową, bez ryzyka przepalenia budżetu. Takie środki mogą pozostać na Twoim koncie aż do momentu ich wyczerpania.

Do zalet kampanii SEM możemy zaliczyć:

  • możliwość wyboru dowolnych słów kluczowych i ich testowanie, a w przypadku znalezienia konwertujących fraz możliwość ich wyboru pod przyszłe pozycjonowanie;
  • możliwość wstępnego obliczenia kosztów kampanii (za ilość wyświetleń reklamy lub za ilość kliknięć w reklamę);
  • efekty widoczne od razu po uruchomieniu kampanii i zasileniu konta;
  • możliwość zmiany słów kluczowych w dowolnym okresie trwania kampanii;
  • brak wymaganego audytu i optymalizacji;
  • brak wymaganego publikacji wpisów blogowych;
  • możliwość określenia grupy odbiorców reklamy;
  • możliwość wyświetlania reklamy w konkretnym harmonogramie (czyli wybrane dni i godziny);
  • możliwość zmniejszenia kosztów usługi przez zasilanie konta reklamowego dowolną kwotą;
  • możliwość rankowania nad wynikami organicznymi na wybraną frazę;
  • możliwość wyświetlania reklamy w wyszukiwarce formie tekstowej lub produktów ze sklepu internetowego, reklam w formie banerów na stronach partnerów Google, reklamy wideo w serwisie YouTube oraz reklam tekstowych i graficznych w aplikacjach mobilnych;
  • możliwość remarketingu reklam, czyli wyświetlenia tematycznej reklamy użytkownikom, którzy już wcześniej odwiedzili nasz serwis i oglądali wybrane produkty;
  • możliwość wyświetlenia statystyk w jednym narzędziu, dotyczących ilości wyświetleń i kliknięć w reklamę, uzyskanej konwersji i osiągniętych celów przez reklamy;
  • możliwość prowadzenia kampanii na własną rękę;
  • możliwość jednorazowego przepalenia budżetu na niekonwertujące słowa kluczowe w celu przeprowadzenia testów słów kluczowych.

Jak widzisz, usługa ta dzięki swoim możliwościom może skłonić wielu użytkowników do wykorzystania jej do promocji własnego serwisu. Jednak czy prowadzenie kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google niesie za sobą same plusy? Niestety nie.

Jako wady kampanii SEM możemy wyróżnić:

  • każdorazowy koszt za kliknięcie w nasz wynik w wynikach wyszukiwania lub w baner na stronach internetowych partnerów Google;
  • wysokie koszty za kliknięcie w reklamę wykorzystującą popularne słowa kluczowe;
  • trudny i często niemożliwy sposób na analizę wszystkich działań naszej konkurencji;
  • efekty widoczne tylko podczas posiadania konta w Google Ads zasilonego środkami finansowymi;
  • koszty utworzenia filmów wykorzystywanych do reklamy w serwisie YouTube;
  • koszty utworzenia grafik/banerów HTML5 wykorzystywanych do reklam displayowych;
  • brak możliwości reklamy stron i sklepów internetowych powiązanych z bronią, grami hazardowymi, alkoholem, używkami i wszelkiego rodzaju tabletkami na potencję.

Ilość wad w porównaniu do ogromnej ilości zalet prowadzenia kampanii reklamowej w Google Ads prowadzi często do wyboru tego rodzaju promocji przez początkujących użytkowników. Reklamy w Google Ads umożliwiają najczęściej świeżym i dopiero otwartym biznesom na przetestowanie zapotrzebowania użytkowników na dany rodzaj produktów lub usług, co uchroni przedsiębiorców przed przepaleniem dużego budżetu na promocję w internecie. Z tego o to powodu kampanie reklamowe są dużo częściej wybierane przez właścicieli firm.

Z kolei usługa pozycjonowania jest zwykle przypisana do tych przedsiębiorców, których firmy istnieją od jakiegoś czasu w internecie, zbudowali podstawowe grono klientów i zamierzają zwiększyć ich liczbę. Często znają potrzeby swoich klientów, które są w stanie zaspokoić, jednak chcą zwiększyć zasięg swojej oferty o coraz większa liczbę użytkowników, potencjalnie zainteresowanych danym produktem lub usługą. Usługa ta jest także skierowana do tych właścicieli firm, którzy od jakiegoś czasu stale prowadzą kampanię reklamową w wyszukiwarce i dodatkowo posiadają budżet, który mogą poświęcić na prowadzenie kampanii SEO, uzupełniając reklamę w wyszukiwarce o kolejne źródło wejść użytkowników.
 
Czas na podsumowanie dzisiejszego odcinka SEO Podcastu:

  • Opowiedziałem Ci o najważniejszych wadach i zaletach prowadzenia kampanii SEO, gdzie dowiedziałeś się między innymi o potencjalnych kosztach za prowadzenie usługi i jej wymaganiach do osiągnięcia efektów;
  • Ustaliliśmy największe wady i zalety prowadzenia kampanii SEM, którą już w podstawowy sposób może realizować nawet laik, przez co jest bardziej popularna i wykorzystywana przez większą ilość firm, a dodatkowo może zbierać efekty już od początku jej uruchomienia;
  • Potwierdziliśmy, że realizację obydwu usług możemy wykonać na własną rękę, aczkolwiek do uzyskania efektów pozycjonowania należy ponieść dodatkowo koszty oprogramowania, które należy wykorzystać do pracy;
  • Wywnioskowaliśmy, że kampania SEM jest odpowiednia od samego początku prowadzenia działalności, a przede wszystkim nadaje się do przetestowania słów kluczowych dla przyszłej kampanii SEO i przetestowania zapotrzebowania na daną usługę lub produkt;
  • Na koniec zaznaczyłem, że obydwie usługi mogą być wykonywane w tym samym czasie, uzupełniając się wzajemnie, ale w momencie posiadania budżetu na ich ciągłą realizację.

Mam nadzieję, że tematyka tego odcinka pozwoliła rozwiać Ci wszelkie wątpliwości odnośnie wyboru usługi do promocji swojego serwisu. Chciałem opisać Ci możliwości obydwu form promocji, które posiadają ogromne możliwości pozyskiwania potencjalnych klientów do swojej firmy.

Daj znać, którą z usług wykorzystywałeś lub stale wykorzystujesz w swojej firmie i która z nich przynosi najlepsze rezultaty. Napisz też, jaką formę pozycjonowania lub który rodzaj kampanii reklamowej w Google Ads wykorzystujesz i dlaczego wybrałeś właśnie tę formę promocji swoich produktów, lub usług.

A jeśli spodobał Ci się poruszony temat w tym odcinku, to kliknij w łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.

Zapraszam Cię także do lektury moich dwóch autorskich książek o SEO, a także do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób nauczę Cię pozycjonowania za pomocą zaawansowanych narzędzi SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wszystkich wymienionych materiałów.

Dziękuję Ci za obejrzenie lub za wysłuchanie tego odcinka SEO podcastu. Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.

Cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: