SEO-PODCAST.PL – Jakie treści są zgodne z Google E-A-T i czym są strony typu YMYL?

Kolejny odcinek SEO Podcastu zostanie poświęcony temu, w jaki sposób przygotować treść, która zostanie odpowiednio oceniona zgodnie ze standardem Google E-A-T. Opowiem Ci, jakie treści są zgodne z tym standardem, czym są metryki „Eksperckość”, „Autoratywność” i „Wiarygodność” oraz dowiesz się, w jaki sposób Google wykorzystuje je w ocenie treści w Twoim serwisie. Dowiesz się także, jakiej tematyki strony i serwisy internetowe są określane skrótem „YMYL” (z ang. Your Money Your Life) i jakie wymagania wobec nich stawiają algorytmy wyszukiwarki Google.
Spis treści:
Podcast
Listen to „Jakie treści są zgodne z Google E-A-T i czym są strony typu YMYL?” on Spreaker.
Wideo

Transkrypcja
- Czym jest standard Google E-A-T i jakie treści są z nim zgodne?
- Czym są strony typu YMYL i jakie treści w nich publikować?
Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu!
Chcąc osiągnąć wysokie wyniki w rankingu wyszukiwarki Google należy w pewnym stopniu „grać z Google do jednej bramki”. W tym odcinku porozmawiamy o standardzie, który w 2015 roku zaprezentowała nam firma Google w ramach kryteriów oceny stron internetowych pod kątem trzech kluczowych metryk: eksperckości, autorytatywności i wiarygodności, od których nazw w j. angielskim pochodzi skrót „E-A-T”. W tym odcinku SEO Podcastu porozmawiamy o tym, w jaki sposób tworzyć strony internetowe zgodne z tymi metrykami i jakiej tematyki stron internetowych dotyczą najbardziej. Zaczynamy!
Czym jest standard Google E-A-T?
Tak jak wspomniałem, Google w 2015 roku udostępniło informację o kryteriach, którymi kierować się będą podczas analizy stron internetowych pod kątem eksperckości, autorytatywności oraz wiarygodności i w zależności od tematyki danego serwisu, metryki te mogą mieć całkiem różne znaczenie – ale co oznaczają?
Metryka „eksperckość” dotyczy treści, które powinny być redagowane i tworzone przez ekspertów w danej branży. Ważne są bowiem ich zalecenia, które mogą mieć wpływ na nasze zdrowie i bezpieczeństwo. Metryka „autorytatywność” odpowiada za zaufanie i autorytet do naszego serwisu wśród odwiedzających go użytkowników. Natomiast metryka „wiarygodność” dotyczy wszelkich czynników wpływających na wiarygodność i bezpieczeństwo odwiedzających nasz serwis użytkowników, a do takich elementów można zaliczyć nie tylko opublikowaną treść, ale także aspekty techniczne, jak np. certyfikat SSL czy wykryte błędy typu „404” przez roboty indeksujące wyszukiwarki Google.
Czym są strony typu YMYL?
Najbardziej i najdokładniej sprawdzane przez algorytmy wyszukiwarki Google są te serwisy internetowe, których tematyka treści może wpłynąć bezpośrednio na nasze finanse, a także zdrowie i bezpieczeństwo. Tematyka tych serwisów jest określana skrótem „YMYL”, która pochodzi od wyrazów z języka ang. „Your Money Your Life” oznaczające „Twoje pieniądze, Twoje zdrowie”. Takie serwisy to najczęściej portale publikujące porady dotyczące zdrowia, a także sklepy internetowe, w których zawsze podajemy poufne dane.
Jakie treści są zgodne z Google E-A-T?
Treści zgodne ze standardem E-A-T powinny opierać się na wiedzy i przydatności dla zdrowia, stanu majątkowego lub po prostu dobrobytu, dlatego powinniśmy dbać o to, aby treści naszych artykułów przekonały użytkowników do uznania ich jako eksperckie i godne zaufania. Tylko w ten sposób zdobędziemy uznanie także przez algorytmy Google, które ocenią opublikowaną treść jako content o wysokiej jakości (z ang. quality content).
Okej, zapytasz pewnie, jak dokładnie powinny wyglądać takie treści?
Aby publikować artykuły o wysokiej jakości:
- spraw, aby opublikowane treści przedstawiały Cię jako eksperta w branży – zadbaj o merytoryczną treść, która zostanie odebrana jako artykuł o wysokiej jakości, który pomaga rozwiązać dany problem, np. wpis blogowy, który zostanie poświęcony przyczynom danego problemu, wraz z listą możliwych opcji na jego rozwiązanie;
- współpracuj z innymi ekspertami z branży – zaproponuj znanym osobom z branży publikację artykułów ich autorstwa na Twoim blogu, a w ramach współpracy zaoferuj link pozycjonujący lub po prostu zapłać za tę usługę;
- spełniaj potrzeby odpowiedniej grupy docelowej – przeanalizuj, jacy użytkownicy wchodzą do Twojego serwisu i jakich informacji w nim poszukują. Zadbaj o ich potrzeby, czyli postaraj się, aby użytkownicy odnaleźli w Twoim serwisie informacji, których szukają za pomocą wyszukiwarki Google, np. odpowiedzi na ich pytania, czy wspomniane wcześniej możliwości rozwiązania ich problemów związanych z tematyką Twojego serwisu. Najlepszym na to rozwiązaniem będzie tworzenie treści zgodnych z intencją Twoich użytkowników;
- zadbaj o jakościowy i tematyczny profil linków dla domeny – nie da się ukryć, że pozyskiwanie linków pozycjonujących z odpowiednio zbliżonych tematycznie serwisów ma znaczenie w ogólnej ocenie przez algorytmy wyszukiwarki Google. Postaraj się więc zdobywać linki z serwisów o wysokiej jakości w Twojej branży. Nie wahaj się, jeśli będziesz musiał dostarczyć treść wysokiej jakości artykułu, który będzie wymagany przez właściciela danego serwisu. Jeśli chciałbyś znaleźć serwisy, które oferują publikację artykułów sponsorowanych z linkiem pozycjonującym, wykorzystaj do tego takie platformy jak Whitepress, Linkhouse, PressHunter czy Marketin9 od Orion Media;
- aktualizuj na bieżąco opublikowane treści – w niektórych branżach jak np. prawo, medycyna czy finanse zmieniają się przepisy, trendy czy chociażby zasady funkcjonowania, dlatego Twoim obowiązkiem jest dostarczenie takich informacji Twoim użytkownikom, które będą nie tyle, co zweryfikowane w kilku dobrych źródłach, ale przede wszystkim aktualne i na czasie. Brak aktualizacji treści i publikacja nieaktualnych informacji jest z góry traktowane przez użytkowników internetu jako typowy brak profesjonalizmu, a więc takie serwisy nie będą także uznawane przez Google za wartościowe i godne zaufania.
Jakie treści publikować na stronach typu YMYL?
Tak jak wspominałem na początku odcinka, strony internetowe YMYL dotyczą bardzo ważnych branż, mających duży wpływ dla naszego codziennego życia, czyli np. branża medyczna czy sklepy internetowe. Z tego powodu treść znajdująca się w takich serwisach musi być możliwie eksperckiej jakości. Jednak to nie wszystko. Należy zastosować się także do kilku bardzo ważnych zasad.
A należą do nich:
- Weryfikacja informacji zamieszczonych w treści artykułu – informacje podawane użytkownikom w tekście powinny być potwierdzone w co najmniej kilku źródłach (z ang. fact checking);
- Podpis autora artykułu – każdy artykuł powinien zawierać imię i nazwisko autora, a także krótką notę biograficzną w celu uwiarygodnienia i potwierdzenia bycie ekspertem w danej branży, której dotyczy treść;
- Moderacja komentarzy użytkowników – komentarze pod artykułami powinny być moderowane i filtrowane. Zakazany jest spam w komentarzach i występowanie wulgaryzmów w ich treści;
- Silny i tematyczny profil linków domeny – bardzo ważne jest posiadanie zadbanego profilu linków pozycjonujących, który powinien składać się z jakościowych źródeł, które także posiadają reputację w oczach algorytmów wyszukiwarki Google, dlatego zadbaj o to, aby zrzec się źródeł o niskiej jakości, nienawiązujących tematycznie do treści Twojego serwisu;
- Wykorzystywane dane strukturalne (znaczniki schema.org) – wykorzystanie znaczników danych strukturalnych ma na celu łatwiejsze zrozumienie treści, która jest publikowana w serwisie. Zadbaj o to, aby robot indeksujący mógł znaleźć i poprawnie odczytać takie znaczniki jak „Article”, „Product”, „LocalBusiness”, „FAQ” oraz „Breadcrumbs”. Listę znaczników, które warto wykorzystać w swoim serwisie wraz z ich celem publikacji przygotuję oddzielny odcinek SEO Podcastu;
- Treść wyczerpująca temat artykułu – użytkownicy, którzy wejdą do Twojego serwisu powinni znaleźć w nim informacje, których szukają za pomocą zapytania skierowanego do wyszukiwarki. Aby poznać najczęściej zadawane pytania dotyczące danego tematu, o którym wspominasz w treści, skorzystać z narzędzi takich jak np. Senuto, Semstorm, Ahrefs czy AnswerThePublic, które na podstawie wybranych słów kluczowych pozwolą znaleźć Ci pytania najczęściej zadawane w Google;
- Opublikowane dane właściciela serwisu – bardzo ważna w oczach algorytmów Google jest także transparentność dotycząca właściciela serwisu z kategorii YMYL, dlatego zadbajmy o to, aby robot indeksujący nasz serwis również dotarł do informacji na temat nazwy firmy lub imienia i nazwiska właściciela. Takie dane warto wskazać w zakładce kontaktowej, jak i w stopce serwisu.
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:
- Wyjaśniłem Ci, czym jest standard E-A-T od Google dla tworzenia treści o wysokim poziomie i jakości;
- Poznałeś zasady pisania treści, które wpasowują się w standard E-A-T;
- Opowiedziałem Ci o serwisach typu YMYL oraz o zasadach, które powinny przestrzegać;
- Omówiliśmy także czynniki, które wpływają na odpowiednią ocenę takiego serwisu na podstawie opublikowanych w nim informacji.
Standard E-A-T i wytyczne z nim związane to tak naprawdę wskazanie kierunku i zasad, którymi powinniśmy się kierować tworząc artykuły o wysokiej jakości, zarówno merytoryczne, jak i pozwalające na dostarczenie kompletu informacji naszym użytkownikom. Jako że Google oficjalnie upubliczniło takie wskazówki to znaczy, że powinniśmy je traktować bardzo poważnie i starać się je na co dzień wykorzystywać. Optymalizacja serwisu zgodnie ze standardem E-A-T w serwisach typu YMYL to tak naprawdę nasz ukłon w stronę użytkowników, a nie wyszukiwarki i jej algorytmów. Oczywiście, pozycje fraz powinny być dla nas ważne, ale to użytkownicy, którzy dokonują konwersji za pomocą naszej strony lub sklepu internetowego są najważniejsi. W końcu to dla nich udostępniamy swoje usługi, z których powinni skorzystać lub produkty, które powinni nabyć drogą zakupu przez internet.
Mam nadzieję, że stosowałeś do tej pory wytyczne od Google, w końcu minęło już kilka ładnych lat od ich opublikowania. A jeśli do tej pory nie spotkałeś się z informacjami na ich temat, to od tej chwili będziesz się nimi kierował w trakcie tworzenia i publikacji contentu w swoim serwisie.
Daj proszę znać, czy prowadzisz serwis z typu YMYL i jaki rodzaj treści w nim publikujesz, a jeśli chcesz, to podziel się adresem do niego w komentarzu pod tym filmem.
Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.
Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO, w tym narzędzi, które wymieniłem w tym odcinku SEO Podcastu. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.
Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.
Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.
Trzymaj się, cześć!
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!