SEO-PODCAST.PL – Jakie skutki dla efektów SEO niesie za sobą usuwanie produktów w sklepie internetowym?
W tym odcinku porozmawiamy o czynności wykonywanej na co dzień przez niemal wszystkie sklepy internetowe, czyli o wyłączaniu lub całkowitym usuwaniu produktów ze sklepu internetowego. Tematyka tego filmu będzie dotyczyć także stron internetowych, w których wyłączane i usuwane są wewnętrzne podstrony. Wyjaśnię Ci, jakie negatywne skutki niesie za sobą wyłączanie produktów/podstron i jak to wpływa na ogólną widoczność serwisu w wyszukiwarce Google. Wytłumaczę Ci dokładnie, czym jest błąd typu „404” i na czym on dokładnie polega, a przede wszystkim, w jaki sposób jest on widoczny dla użytkownika, a w jaki dla robotów wyszukiwarek. Przedstawię Ci najczęstsze przyczyny powstawania błędów typu „404” i opiszę Ci, w jaki sposób je wykryć i usunąć, a także, w jaki sposób przed nimi zapobiec. Na koniec polecę Ci oprogramowanie, które zautomatyzuje Twoją pracę nad analizą techniczną serwisu i przy tym zaoszczędzi Twój czas.
Spis treści:
Podcast
Wideo
Transkrypcja
- Jakie negatywne skutki niesie za sobą wyłączanie produktów?
- Jakie są przyczyny powstawania błędów „404” i w jaki sposób je wykryć?
- Jak postępować z wyłączonymi produktami w sklepie?
Na te pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu, zaczynamy!
Wyłączanie produktów i kategorii – czynności, z którymi spotyka się na co dzień wielu właścicieli sklepów internetowych, którzy szczególnie w najlepszym okresie sprzedażowym dokonują wyprzedaży swoich produktów, aż do ostatnich tzw. stocków produktowych, które notabene znajdują się w indeksie wyszukiwarki Google. No właśnie, sytuacja, w której bardzo często zapominamy o tym, że użytkownicy będą mogli przejść z wyszukiwarki do naszego sklepu po linku, który prowadzi do podstrony z wyświetlanym błędem „404” i informacją o braku danego zasobu. I co w takiej sytuacji ma zrobić użytkownik w Twoim sklepie? W jaki sposób uratować taką sytuację i spróbować zachęcić go do tego, aby od razu nie upuszczał Twojego sklepu? Czy wiesz, że mimo takiej sytuacji jesteś w stanie zachęcić użytkownika nie tylko do pozostania w Twoim sklepie, ale także do złożenia w nim nowego zamówienia? O tym porozmawiamy w dzisiejszym odcinku! Startujemy!
Jakie negatywne skutki niesie za sobą wyłączanie produktów?
Tak jak wspomniałem na początku tego odcinka SEO Podcastu, proces wyłączania produktów dotyczy każdego sklepu internetowego. W takiej sytuacji najlepiej mieć przygotowaną tzw. procedurę, czyli czynność, którą wykonuje się za każdym razem, podczas powtarzającej się sytuacji. O ile produkt niedostępny pozostanie widoczny, bez możliwości jego zakupu, to w przypadku całkowitego ukrycia go w sklepie, należy wykonać stałe przekierowanie na kategorię, w której się znajdował. I taką czynnością powinien zająć się pracownik, który posiada wiedzę na temat przekierowań lub specjalista SEO czy agencja SEO, z której usług korzystasz w zakresie pozycjonowania.
A sytuacja związana z błędami „404” przez Google jest na tyle poważna, że w przypadku wykrycia nieprawidłowych i usuniętych adresów URL, pozycja na słowa kluczowe powiązane z danym adresem po prostu spadnie. Problem z błędnymi adresami URL nie dotyczy tylko czynności usuwania produktów w sklepie internetowym, ale każdej dowolnej podstrony, która jest zaindeksowana w wyszukiwarce Google i usuwana bezpowrotnie z serwisu.
Kolejnym problemem, który towarzyszy usuwaniu podstron ze strony internetowej, czy produktów i kategorii w sklepie internetowym wpływa bezpośrednio na zmniejszenie objętości serwisu, a tym samym zmniejsza się ilość podstron w indeksie wyszukiwarki. W efekcie, z każdym usunięciem zmniejszamy widoczność naszego serwisu w Google. Oczywiście, wszystko tak naprawdę zależy od tego, jak bardzo ważną z punktu widzenia widoczności w Google wyłączamy podstronę, kategorię czy produkt i ile słów kluczowych jest powiązanych z danym adresem URL.
Warto także wspomnieć o tym, że w przypadku przejścia na stronę z błędem „404” Twoi klienci będą częściej wychodzić ze sklepu, niż w nim pozostawać i tym samym będą udawać się do sklepów internetowych Twojej konkurencji. Ich wyjścia z Twojego sklepu niestety wpłyną na zwiększenie współczynnika odrzuceń (z ang. bounce rate), a przede wszystkim w jakimś stopniu na straty wizerunkowe i finansowe dla Twojej firmy.
Jakie są przyczyny powstawiania błędu typu „404”?
Błąd typu „404” może pojawić się z powodu kilku typowych zdarzeń w serwisie, poza usunięciem produktu i kategorii w sklepie internetowym czy podstrony ze strony internetowej, może także zostać zauważony zupełnie przez przypadek, np. w sytuacji, gdy użytkownik wprowadzi niepoprawny adres URL w przeglądarce.
Do najpopularniejszych powodów powstawania błędów „404” należą:
- usunięcie produktu i kategorii w sklepie lub podstrony w serwisie, a przy tym brak ustawienia przekierowania ze starego adresu URL na nowy – w tym wypadku należy utworzyć przekierowanie od razu w systemie CMS lub w systemie ecommerce, którego używasz lub zlecić utworzenie przekierowania programiście, lub pozycjonerowi, wskazując im pełny adres URL, do którego nie będzie już dostępu, a także nowy, na który ma zostać przekierowany użytkownik;
- błędne przekierowanie na nieistniejący adres URL – przed utworzeniem przekierowania należy zweryfikować, czy nowy adres URL działa prawidłowo i czy nagłówek HTTP zwraca dla niego kod „200” (ważne, aby co jakiś czas weryfikować także wcześniej utworzone przekierowania);
- niedostępność serwisu z powodu modernizacji – w przypadku potrzeby wykonania określonych prac w jego kodzie źródłowym, warto posiadać dwa niezależne od siebie środowiska do pracy, czyli tzw. wersję produkcyjną (np. sklep czy serwis, który działa i na którym nie pracujemy) oraz tzw. wersję testową z oddzielną bazą danych, na której pracujemy, edytujemy i modyfikujemy dowolne elementy. Tak niezależne od siebie instancje nie będą wpływać na siebie, będziemy w posiadaniu dokładnie tak samo wyglądającego serwisu, na którym będziemy mogli wykonywać różne testy związane z posiadanym oprogramowaniem, a dodatkowo nasz główny serwis będzie ciągle dostępny dla użytkowników i robotów wyszukiwarek z zewnątrz. Oczywiście, jeśli będziemy dokonywać podmiany plików na wersji produkcyjnej, to jego wyłączenie na kilka godzin nie wpłynie na jego widoczność w wyszukiwarce Google;
- brak wyczyszczenia cache na serwerze (czyli pamięci podręcznej) – bardzo częsty problem, który towarzyszy edycji podstron w narzędziu CMS czy produktów i kategorii w narzędziu e-commerce, który wykorzystujemy. W przypadku braku wyczyszczenia pamięci podręcznej na serwerze nasze zmiany nie zostaną wczytane użytkownikom, a w sytuacji, w której naprawimy dostęp do danej podstrony, użytkownicy będą wciąż posiadać problem z jej wczytaniem, dlatego pamiętajmy o czyszczeniu cache na serwerze;
- błędna edycja zawartości pliku .htaccess – w przypadku modyfikacji pliku z ustawieniami dotyczącymi naszego serwera i serwisu, który jest na nim przechowywany, wszelkie zmiany mogą wpływać negatywnie na jego dostępność, np. edycja komend serwerowych związanych z przyjaznymi adresami URL czy niepoprawne ustawienie przekierowania może całkowicie uniemożliwić dostępu do naszego serwisu przez użytkowników i robotów wyszukiwarek, dlatego pamiętajmy o tym, aby po każdej zmianie zweryfikować dostępność swojego serwisu i poprawność wykonanych modyfikacji;
- wstrzyknięty kod złośliwego oprogramowania do kodu źródłowego serwisu, który wymusza komunikat błędu „404” – to najczęstszy problem dotyczący oprogramowania CMS czy e-commerce i dostępnych w nich wtyczek, pluginów czy modułów, których na bieżąco nie aktualizujemy. Pamiętajmy o tym, aby na bieżąco dokonywać aktualizacji, które najczęściej dotyczą wykrytych błędów w kodzie źródłowym, wykorzystywane przez nieuczciwe osoby próbujące uzyskać dostęp do naszego serwisu.
W jaki sposób wykryć błędy typu „404”?
Bez wątpienia błędy „404” można i przede wszystkim trzeba całkowicie usunąć ze swojego serwisu. A tę czynność należy wykonać za pomocą dowolnie wybranego oprogramowania, które wymienię. Jednym z podstawowych aplikacji jest Google Search Console, który za darmo pozwoli Ci znaleźć błędy związane z niedostępnymi adresami URL wewnątrz Twojej strony lub sklepu internetowego. Ich listę znajdziesz w raportach narzędzia Google Search Console, w sekcji: Indeksowanie > Strony. Niestety, ale to narzędzie nie wykrywa wszystkich błędów „404”, dlatego ja osobiście używam je jako jednego z kilku.
Bardziej zaawansowane narzędzia pozwolą Ci znaleźć dużo większą ilość błędnych adresów URL, a to dlatego, że Google za darmo nie chce poświęcać ogromnej ilości zasobów, gdyż z wiadomych względów okazałoby się to z biznesowego punktu widzenia kompletnie nieopłacalne. Dlatego do wykonania skan wszystkich linków wewnętrznych w obrębie całego swojego serwisu użyj takich narzędzi jak np. Ahrefs, DeepCrawl, ContentKing, które wykonają pełny skan w sposób automatyczny lub aplikację desktopową „Screaming Frog SEO Spider” czy „Sitebulb”, za pomocą której w sposób ręczny znajdziesz wszystkie adresy URL, które prowadzą do wewnętrznych podstron zwracających błąd ze statusem „404”. Przy okazji używania automatycznych i ręcznych crawlerów znajdziesz także ewentualne błędnie utworzone przekierowania oraz błędne pętle przekierowań.
Jak postępować z wyłączonymi produktami w sklepie?
Aby Twój sklep internetowy jak najlepiej spełniał swoją funkcję i zachęcał użytkowników do pozostania w nim nawet w sytuacji, w której trafią na błąd typu „404”, możesz wbrew pozorom wykonać bardzo proste kroki, które to umożliwią.
Zacznij od tego, aby utworzyć specjalny widok dla błędu „404” z informacją o brakującym produkcie, pokazując użytkownikom ofertę z innymi, podobnymi, a także wyjdź z inicjatywą i udostępnij kod rabatowy, który dodatkowo wpłynie na konwersję. Proponowałbym także wyświetlić wewnętrzną wyszukiwarkę, aby umożliwić Twoim użytkownikom odnalezienie innych produktów wykorzystując fragment ich nazw lub wybraną cechę, np. kolor.
W przypadku, gdy wyłączony produkt nie wróci do sprzedaży ustaw jak najszybciej przekierowanie „301” na kategorię, w której się znajdował (w ostateczności na stronę główną) lub pozostaw produkt z informacją o jego chwilowej niedostępności i umieść karuzelę z innymi, dostępnymi produktami.
Weź także pod uwagę opcję utworzenia archiwum z produktami wycofanymi ze sprzedaży, ale z możliwością ich podglądu przez użytkownika i roboty indeksujące (niedostępne z menu głównego, ale pozostawione w indeksie wyszukiwarki Google). Dzięki tej metodzie nie będziesz musiał wykonywać przekierowań i zachowasz wszystkie produkty w indeksie wyszukiwarki, co nie wpłynie na zmniejszenie objętości Twojego sklepu internetowego.
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:
- Wyjaśniłem Ci, dlaczego nie zawsze wyłączenie produktu w sklepie internetowym powinno być przez Ciebie brane pod uwagę i jakie nosi to za sobą konsekwencje;
- Poinformowałem Cię także o tym, że jeśli zamierzasz podjąć decyzję o usunięciu produktu, to jakie kroki powinieneś wykonać, aby użytkownicy trafiający do Twojego serwisu z organicznych wyników wyszukiwarki Google zostali od razu przekierowani do kategorii, w której znajdą inne, podobne i przede wszystkim aktywne produkty;
- Opowiedziałem Ci także o zaletach posiadania archiwum z wycofanymi produktami ze sprzedaży;
- Wymieniłem Ci listę aplikacji, które pomogą Ci znaleźć wszystkie wewnętrzne adresy URL, które zwracają błąd typu „404” i wytłumaczyłem Ci, co zrobić z takimi adresami;
- Na koniec opowiedziałem Ci o tym, jak powinna wyglądać profesjonalna podstrona dla błędu „404”, która umożliwi użytkownikom pozostanie w Twoim serwisie i zachęci ich mimo wszystko do złożenia nowego zamówienia.
Chciałbym, aby problem z występowaniem podstron typu „404” był dla Ciebie drobnostką, którą w szybki sposób wykrywasz i naprawiasz dosłownie „od ręki”. Chętnie dowiem się, jaki masz sposób na szybkie wykrycie takich błędów i ich wyeliminowanie. Czy stosujesz jakieś automatyczne rozwiązanie tego typu problemów, czy może cyklicznie weryfikujesz tego typu problemy? Daj proszę znać w komentarzu!
Kliknij też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.
Zapraszam Cię również do moich autorskich książek o SEO oraz do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób uczę pozycjonowania z wykorzystaniem specjalistycznych i popularnych aplikacji SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wymienionych materiałów.
Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków SEO Podcastu.
Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku.
Trzymaj się, hej!
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!