SEO-PODCAST.PL – Jak znaleźć odpowiednią agencję SEO do współpracy?

SEO-PODCAST.PL – Jak znaleźć odpowiednią agencję SEO do współpracy?

Jak znaleźć odpowiednią agencję SEO do współpracy?

Dziewiąty odcinek SEO Podcastu dedykowany jest dla osób chcących współpracować lub obecnie współpracujących z agencją SEO. Celem tego odcinka jest uświadomienie praw i obowiązków dwóch stron umowy o pozycjonowanie – Twoich, jako klienta i agencji SEO, jaki firmy świadczącej usługi pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Dla tych słuchaczy SEO Podcastu, którzy będą poszukiwać firmy SEO do współpracy przygotowałem wskazówki, które powinni wziąć pod uwagę podczas weryfikacji ofert od agencji SEO. Wskażę, na co należy zwrócić uwagę wybierając konkretną agencję SEO i wyjaśnię Ci, dlaczego koszty usług pozycjonowania od różnych firm mogą różnić się od siebie diametralnie. Dowiesz się także, co wpływa na koszt usługi pozycjonowania i dlaczego nie warto zawsze kierować się jak najtańszym kosztem za usługi SEO. Pod lupę weźmiemy obowiązki agencji SEO, które powinny być spełnione podczas współpracy, a także umowę o pozycjonowanie, która powinna zawierać odpowiednie zapisy chroniące Ciebie i Twoją firmę. Na sam koniec porozmawiamy o weryfikacji pracy agencji SEO. Wskażę Ci, na co powinieneś zwrócić uwagę kontrolując pracę agencji SEO, świadczącej Ci usługi pozycjonowania.

Spis treści:

Podcast

Listen to „Jak znaleźć odpowiednią agencję SEO do współpracy?” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Jak zweryfikować agencję SEO przed współpracą?
  • Czy warto wybrać najtańszą agencję SEO?
  • Jakie obowiązki ma agencja SEO?
  • Jak weryfikować pracę agencji SEO?

 
Jeśli zamierzasz nawiązać współpracę z agencją SEO, w tym odcinku pomogę Ci podjąć decyzję odnośnie wyboru odpowiedniej firmy do współpracy. Z kolei, jeśli aktualnie współpracujesz z agencją, to razem zweryfikujemy, czy dostarcza Ci usługi SEO na najwyższym poziomie. Zaczynamy!

Rynek usług związany z prowadzeniem kampanii SEO jest przepełniony ofertami dużej ilości firm, które na co dzień mogą oferować takie same lub co najmniej zbliżone usługi związane z pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych.

Oferty owych firm możesz zobaczyć w reklamach w wyszukiwarce Google, na Facebooku, na stronach internetowych w postaci reklam banerowych oraz na branżowych forach i grupach w serwisach społecznościowych. Nie brakuje także firm, które w dalszym ciągu pozyskują klientów za pomocą sprzedaży bezpośredniej – dzwoniąc i oferując swoje usługi. Osobiście otrzymuję także oferty pozycjonowania strony internetowej mojej agencji SEO za pomocą tzw. cold mailingu. Niestety bezskutecznie, bo zostaję bez odpowiedzi zwrotnej, gdy zgadzam się na przygotowanie oferty… 😉

W tym odcinku chciałbym zwrócić uwagę na aspekty związane z powierzeniem usługi pozycjonowania, które mam nadzieję uproszczą Ci wybór firmy SEO do współpracy, odpowiedzialnej za dostarczenie efektów w postaci zwiększenia widoczności Twojego serwisu w wyszukiwarce Google i tym samym zwiększenia liczby klientów w Twojej firmie.

Wszystkie wymienione przeze mnie pomysły potraktuj proszę jako pomysły, które możesz wykorzystać podczas ustalania warunków współpracy z agencją SEO i jeśli będzie to możliwe, wykorzystaj możliwie ich największą ilość, aby zminimalizować ryzyko zlecenia usługi firmie, która będzie mogła nie dostarczyć Ci odpowiednich efektów. Już na początkowym etapie określania wymagań będziesz mógł ocenić, czy dana agencja SEO będzie w stanie dowieźć wyniki.

Twoim zadaniem (a w zasadzie obowiązkiem) jest wymagać od agencji SEO możliwie jak najlepszych warunków, które powinny zostać zapisane w umowie o pozycjonowanie. Jeśli na samym początku zwrócisz uwagę na najważniejsze aspekty, o których wspomnę w tym odcinku SEO podcastu, to uwierz mi, ale zostaniesz potraktowany profesjonalnie przez pracowników agencji. Ustalone między wami warunki współpracy powinny zostać wpierw zaakceptowane przez obie strony, a dopiero potem uściślone w umowie SEO. W przeciwnym wypadku warto będzie negocjować, a w najgorszym wypadku nie doprowadzić do podpisania umowy, której warunki mogłyby działać na Twoją niekorzyść. I taka mała rada na początek – jeśli coś nie zostanie zapisane w dokumencie, warto, aby zostało zachowane w formie korespondencji mailowej, do której ewentualnie będziesz mógł się odnieść.

Jak zweryfikować agencję SEO przed współpracą?

To bardzo ważny etap w trakcie prowadzenia działalności. Znalezienie rzetelnego kontrahenta do współpracy, który zaoferuje, a przede wszystkim dostarczy i dowiezie wyniki Twojej firmie, to obecnie bardzo żmudny i ciężki proces, składający się na poświęcenie wielu godzin na wyszukiwanie ofert, weryfikację firmy i jej opinii wśród klientów. Niestety, ale z uwagi na dostępność w internecie ofert wielu firm zajmujących się pozycjonowaniem, musimy być bardzo ostrożni w poszukiwaniu agencji SEO do współpracy.

Aby ograniczyć ryzyko znalezienia nierzetelnej agencji SEO zwróć uwagę na najistotniejsze informacje na temat danej firmy i sygnały, które mogą stanowić o jakości oferowanych przez nią usług.

Zweryfikuj:

  • Dostępne opinie na jej temat w internecie – ale podchodź do nich z dystansem, gdyż mogą być napisane przez pracowników ów agencji lub zlecone firmie zewnętrznej, która zajmuje się PR-em;
  • Opublikowane case study, które przedstawia osiągnięte efekty dla klientów;
  • Opinie klientów, których efekty są przedstawiane w case study, np. za pomocą kontaktu z tymi firmami i potwierdzenie jakości usług;
  • Otrzymane referencje i źródła tych referencji, np. czy takie firmy i osoby istnieją;
  • Dostępny na stronie agencji blog firmowy – jego tematykę, jakość opublikowanych artykułów i częstotliwość ich publikacji;
  • Prowadzony kanał na YouTube i nagrywane podcasty – czy takie materiały są dostępne i czy przekazują realną wartość?
  • Prowadzone kanały w serwisach społecznościowych – jakie profile są dostępne? jak często są aktualizowane? i co można na nich znaleźć? a także jakie komentarze są dostępne na tych profilach od użytkowników? czy są pozytywne czy negatywne?
  • Dostępne profile pracowników agencji na portalu LinkedIn – czy są utworzone? czy dostępne są na nich zdjęcia pracowników? czy firma posiada własny profil agencji na LinkedIn z przypisanymi pracownikami?
  • Tematyczne fora dyskusyjne i grupy na portalach społecznościowych – czy ktoś napisał negatywną opinię na temat danej firmy?

No i najważniejsze. Bardzo ważnym elementem weryfikacji agencji jest bezpośrednia rozmowa z jej pracownikami, którzy będą odpowiedzialni za przebieg współpracy pomiędzy agencją SEO a Twoją firmą. Bądź świadomy swoich potrzeb związanych z pozycjonowaniem, zadawaj wiele pytań i na bieżąco weryfikuj odpowiedzi.

Podczas rozmowy zapytaj o:

  • Sposoby wykorzystywane do osiągnięcia efektów (np. w jaki sposób będą pozyskiwać linki pozycjonujące?);
  • Możliwość zmiany słów kluczowych podczas trwania umowy i o zapis w umowie dotyczący możliwości zmiany fraz;
  • Możliwość rezygnacji ze współpracy w krótkim okresie wypowiedzenia (np. z powodu braku osiągnięcia pozycji) i o zapis w umowie odpowiadający tej możliwości;
  • Szkic umowy zawierający warunki współpracy.

Polecam Ci także, abyś otrzymany dokument od agencji przekazał prawnikowi do weryfikacji pod kątem zawartych w umowie zapisów, które mogłyby działać na szkodę Twojej firmy. Uśpiona czujność w tym zakresie może działać na dużą niekorzyść dla Twojej firmy.

Czy warto wybrać najtańszą agencję SEO?

Doskonale rozumiem, że przed Tobą jako właścicielem firmy stoją obowiązki związane także ze zmniejszeniem kosztów prowadzenia działalności. Oferty cenowe od agencji SEO bywają szerokiej rozpiętości i stoi przed Tobą wyzwanie wybrania tej najatrakcyjniejszej z Twojego punktu widzenia. Na początku kierujesz się ceną, a dopiero później zwracasz uwagę na jakość, profesjonalizm i doświadczenie, które powinny stać na pierwszym miejscu Twoich wymagań podczas poszukiwania firmy do współpracy.

To zrozumiałe, otrzymując tańsze i droższe oferty dochodzisz do wniosku, że nie warto przepłacać i skoro tańsze firmy oferują wykonanie usługi pozycjonowania i gwarantują dostarczenie efektów, to dlaczego miałbyś przepłacać? Często koszty od różnych agencji bywają od siebie dwukrotnie, a nawet trzykrotnie droższe.

I tutaj powinna Ci się zaświecić lampka ostrzegawcza. Zastanów się, dlaczego koszty usług agencji SEO bywają tak różne od siebie? Okej, w pierwszej kolejności na myśl przychodzi wielkość agencji SEO i liczba ich pracowników. Praca z pojedynczymi specjalistami SEO jest na pewno tańsza niż praca z większymi firmami, które w swoim portfolio mają już sporą liczbę klientów. I prawdę jest również to, że koszty związane z dostarczeniem usługi pozycjonowania od większej agencji SEO wiążą się z kosztami pracowników i kosztownych narzędzi, które wykorzystują. Często lepiej powierzyć pozycjonowanie mało konkurencyjnych słów kluczowych mniejszej agencji lub pojedynczemu specjaliście SEO, który może pracować w swoim zawodzie jako freelancer, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą.

Ale co w przypadku zlecenia pozycjonowania większego serwisu, który z kolei wymaga jeszcze większej ilości nakładu pracy, związanej z copywritingiem i rozbudową contentu wokół serwisu, wykonywania technicznego audytu SEO, optymalizacją, pracą programistów nad wykonaniem poprawek błędów wykrytych podczas audytu, a dopiero potem nad pozyskiwaniem linków pozycjonujących i analizą przeprowadzonych działań i ich dalszym planowaniem? No właśnie, w tym wypadku zachodzi potrzeba pracy większej ilości specjalistów odpowiedzialnych tylko za część swoich obowiązków. Praca wykonywana przez różnych pracowników wpływa w całości na efekty pozycjonowania, przekładając się na wzrost widoczności serwisu na coraz większą liczbę słów kluczowych i fraz z tzw. długim ogonem w wyszukiwarce Google.

Aby zobrazować Ci koszty, które zachodzą w agencjach SEO (tych mniejszych i większych) chciałbym przedstawić Ci listę najważniejszych czynników, które wpływają na cenę pozycjonowania.

Do najważniejszych kosztów wpływających na ostateczne dostarczenie usługi SEO w sposób profesjonalny są koszty związane z:

  • Analizą konkurencji w wyszukiwarce i ich działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją pod SEO;
  • Oprogramowaniem do wykonywania audytu SEO;
  • Oprogramowaniem do przyspieszenia indeksacji (tzw. indeksery);
  • Budową zapleczy SEO (w postaci zakupu domen, serwerów i copywritingiem);
  • Copywritingiem w postaci redagowania treści na podstrony i wpisów na bloga na pozycjonowaną stronę internetową oraz planowaniem dalszej strategii content marketingowej (w tym publikacją artykułów sponsorowanych);
  • Planowaniem strategii link buildingowej i w efekcie pozyskiwaniem linków SEO;
  • Oprogramowaniem do monitoringu pozycji fraz;
  • Raportowaniem osiągniętych efektów i analizą przeprowadzonych działań.

Nie da się wykonać usługi pozycjonowania w sposób profesjonalny, jeśli któryś z tych punktów zostanie celowo przez Ciebie pominięty, dlatego, jeśli uważasz, że warto zrezygnować z którejś z usługi w celu zmniejszenia kosztów za usługę pozycjonowania, to w przyszłości taka decyzja będzie mogła Cię sporo kosztować.

Jakie obowiązki ma agencja SEO?

Z założenia, poszukując agencji SEO chcielibyśmy zlecić wykonanie całej usługi „na zewnątrz” – oddelegować optymalizację strony, redagowanie treści na podstrony oraz artykuły na bloga, a przede wszystkim pozyskiwanie linków pozycjonujących w celu zdobycia jak najwyższych wyników w rankingu wyszukiwarki. Jednak nie każda agencja będzie oferować dostarczenie pełnej i kompletnej usługi, powiązanej z Twoimi wymaganiami, które posiadasz, dlatego zalecam ustalenie z agencją listy usług, które mogą Ci dostarczyć pod ogólnym określeniem „pozycjonowania”. Warto wypisać wszystkie usługi, które składają się na całość realizacji i ustalić, które z nich zostaną Ci dostarczone podczas współpracy.

Teoretycznie można rozdzielić zadania między Tobą a agencją SEO, co ma znaczenie podczas sumowania kosztów za całościową usługę, ale zanim podejmiesz ostateczną decyzję, wskaż agencji listę czynności do wykonania i ustalcie wspólnie, które z nich będą w stanie Ci dostarczyć i w jakiej cenie.

Na cele tego odcinka przygotowałem listę usług, o które powinieneś zapytać agencję przed podjęciem decyzji o Waszej ewentualnej współpracy. Im więcej z nich zostanie zaakceptowanych przez agencję, tym lepiej. Usługi, które nie zostaną Ci dostarczone, będziesz musiał zlecić innej firmie, co w efekcie będzie wiązało się z weryfikacją pracy każdej firmy, z którą podejmiesz współpracę.

Lista czynności do wykonania w trakcie trwania kampanii SEO powinna składać się na:

  • Weryfikację aktualnego profilu linków dla pozycjonowanej domeny i zrzeknięcie się toksycznych/negatywnych linków zwrotnych;
  • Wykonanie audytu SEO i optymalizacji SEO na podstawie wykrytych błędów;
  • Pozyskiwanie linków pozycjonujących (z własnych zapleczy i z zewnętrznych źródeł, np. serwisy tematyczne, fora dyskusyjne itd.) w celu zdobycia pozycji w rankingu Google i budowy tzw. autorytetu domeny;
  • Redagowanie i publikację wpisów blogowych oraz poprawę istniejących podstron i artykułów;
  • Publikację artykułów sponsorowanych (w porozumieniu z Tobą w zakresie wyboru serwisu i kosztów tej usługi);
  • Cykliczne konsultacje SEO w trakcie trwania umowy;
  • Raportowanie efektów za pomocą narzędzi typu Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, Senuto i aplikacji do sprawdzania pozycji (np. SeoStation czy Webpozycja).

Jeśli agencja zaoferuje więcej usług – tym lepiej dla Ciebie, a jeśli mniej, to zapytaj, czy mogą polecić jakąś firmę, która Ci pomoże, np. we wprowadzaniu poprawek programistycznych oraz przy edycji contentu i jego rozwoju. Usługi wprowadzania poprawek na stronie i dostarczenie contentu w postaci nowej treści na podstrony czy nowych artykułów na bloga, nie zawsze należą do obowiązków agencji SEO.

Jak weryfikować pracę agencji SEO?

Ta część odcinka będzie dedykowana osobom, które poprzednie etapy poszukiwania agencji SEO mają za sobą, czyli znalazły agencję, zweryfikowały ją, ustaliły jej obowiązki i podpisały umowę o pozycjonowanie. Jeśli ten etap masz za sobą, to nawiązanie współpracy nawet z najlepszą agencją nie powinno uśpić Twojej czujności.

Aby pomóc Ci również na tym etapie współpracy z agencją SEO, przygotowałem listę sposobów, w jaki powinieneś weryfikować postępy prac nad pozycjonowaniem swojego serwisu.

Mogą to być:

  • Comiesięczne spotkania lub tzw. calle z agencją w celu podsumowania pracy, analizy efektów i ustalenia planów na kolejny miesiąc;
  • Comiesięczne podsumowanie aktualnej pozycji dla pozycjonowanych fraz w postaci raportu z dwóch lub trzech narzędzi (w celu porównania);
  • Comiesięczne raporty przedstawiające ogólną widoczności domeny dla fraz na pozycjach TOP 3/TOP 10/TOP 50;
  • Comiesięczne raporty przedstawiające przyrost zdobytych linków pozycjonujących;
  • Comiesięczne raporty z Google Analytics zawierające liczbę użytkowników pozyskanych z wyników organicznych;
  • W przypadku pozycjonowanego sklepu internetowego – comiesięczne raporty zawierające sprzedaż dla ruchu pochodzącego z wyników organicznych.

Czas na podsumowanie dzisiejszego odcinka SEO Podcastu:

  • Dowiedziałeś się, na co zwrócić uwagę podczas wyszukiwania potencjalnej agencji SEO do współpracy. Przekazałem Ci listę czynników, które stanowią o jakości agencji i jej oferowanych usług;
  • Przekazałem Ci kilka wskazówek, o co warto zapytać agencję przed nawiązaniem współpracy. Wymieniłem kilka przykładów pytań, które powinieneś zadać agencji;
  • Poznałeś koszty, które ponoszą agencje SEO do wykonania usługi pozycjonowania i które decydują o cenie tej usługi;
  • Przedstawiłem Ci także listę typowych obowiązków agencji SEO, o które warto zapytać i zapisać w umowie o pozycjonowanie Twojego serwisu;
  • Na koniec wyjaśniłem Ci, w jaki sposób weryfikować pracę firmy odpowiedzialnej za SEO, z którą nawiązałeś współpracę. Listę tych przykładów warto wykorzystywać do mierzenia osiąganych efektów i decydować o zachowaniu wybranej strategii pozycjonowania lub jej zmianie.

Mam nadzieję, że dzięki temu odcinkowi SEO Podcastu pomogę Ci nawiązać współpracę z firmą, która dostarczy Ci możliwie jak najlepszych efektów i z którą będziesz współpracował przez lata.

Dziękując Ci za obejrzenie lub za wysłuchanie tego odcinka SEO podcastu chciałbym poznać Twoją opinię na temat agencji SEO, z którymi do tej pory miałeś okazję współpracować. Czy dostarczyły Ci efektów, których oczekiwałeś? Na co szczególnie powinni zwracać uwagę klienci agencji SEO, z którymi nawiążą współpracę? Podziel się swoimi doświadczeniami z innymi widzami lub słuchaczami.

A jeśli spodobał Ci się poruszony temat w tym odcinku, to kliknij w łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych.

Zapraszam do lektury moich dwóch autorskich książek o SEO, a także do autorskiego kursu SEO, w którym w praktyczny sposób nauczę Cię pozycjonowania za pomocą zaawansowanych narzędzi SEO. W opisie pod tym filmem znajdziesz linki do wszystkich wymienionych materiałów.

Słyszymy się lub widzimy w następnym odcinku SEO podcastu.

Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: