W tym odcinku omówimy sezonowe słowa kluczowe, które mogą mieć ogromne znaczenie dla firm, które swoje usługi lub towary oferują tylko w pewnym okresie roku kalendarzowego. Frazy te mogą przez kilka miesięcy wygenerować naprawdę spory ruch przez użytkowników zainteresowanych usługami i produktami sezonowymi, a to już prosta droga do odnotowania ogromnego wzrostu konwersji. W pierwszej kolejności omówimy termin sezonowych słów kluczowych. Opowiem Ci o trzech typach fraz sezonowych, a także, w jaki sposób sprawdzić, czy dane słowo kluczowe odnotowuje dużo większy ruch w określonych miesiącach w roku. Na koniec podpowiem Ci, kiedy najlepiej zaplanować i rozpocząć marketing sezonowy, aby nie wyprzedziła nas konkurencja. Dowiesz się, kiedy rozpocząć pozycjonowanie sezonowych słów kluczowych i w jaki sposób mądrze rozdzielić budżet na działania promocyjne związane z nadchodzącym sezonem sprzedażowym.
Spis treści:
Podcast
Listen to „Jak sprawdzić sezonowość słów kluczowych?” on Spreaker.
Wideo
Transkrypcja
- Czym są sezonowe słowa kluczowe?
- Jakie wyróżniamy typy fraz sezonowych?
- Jak sprawdzić sezonowość słów kluczowych?
Na te i na inne pytania poznasz odpowiedzi w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu!
Istnieje wiele branż, dla których pik sprzedażowy trwa tylko przez jeden czy dwa miesiące i podczas których bycie na pozycjach TOP 10 dla wybranych fraz ma tutaj znaczenie „być albo nie być w branży”. Wiedzą o tym doskonale właściciele firm działających w sprzedaży czy w branży usługowej, kiedy ich działalność nabiera tempa w wybranych miesiącach roku kalendarzowego.
W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o sezonowych słowach kluczowych, czyli o takich frazach, których liczba wyszukiwań rośnie w wybranych miesiącach, ale mimo wszystko potrafiące podnieść sprzedaż wielu firmom o kilkaset procent.
Niestety, ale wielu przedsiębiorców ignoruje ten typ słów kluczowych i nie zajmuje się ich pozycjonowaniem. Zdarzają się również tacy, którzy ich pozycjonowaniem zajmują się tylko tydzień czy dwa tygodnie przed wybranym okresem. W żadnym wypadku nie chcę oceniać obydwu stron, ani nawet zmuszać nikogo do tego samego myślenia. Celem tego odcinka jest poinformowanie o możliwościach, jakie daje pozycjonowanie sezonowych słów kluczowych w wyszukiwarce Google.
Zatem zaczynamy!
Czym są sezonowe słowa kluczowe?
Tak jak wspomniałem, sezonowe słowa kluczowe to frazy, których wypozycjonowanie ma ogromne znaczenie dla firm, które swoje usługi świadczą w wybranym okresie, np. w trakcie świąt. Mało tego, sezonowe słowa kluczowe mogą dotyczyć także powtarzalnych akcji promocyjnych w sieci, jak np. „Black Friday” czy „Cyber Monday”, a także w walentynki, dzień kobiet, dzień babci i dziadka, a także dzień matki i dzień ojca.
Najczęściej, ten typ fraz jest wybierany przez sklepy internetowe, które sprzedają produkty personalizowane i kojarzone z wybranym okresem roku kalendarzowego i z definicji są to frazy, które generują sprzedaż tylko w wybranym okresie. I w ten sposób można tutaj mówić o słowach kluczowych związanych z produktami – prezentami z okazji walentynek, komunii świętej, dnia dziecka oraz świąt bożonarodzeniowych, czy w końcu związanymi z wybranym sezonem (np. letnim lub zimowym) i porą roku.
Oczywiście, takich okazji jest dużo więcej, ale chciałbym tylko zobrazować Ci potencjał, jakie daje ich wypozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Zwłaszcza, jeśli w danym okresie roku kalendarzowego wzrasta ich liczba wyszukiwań i generują bardzo duży ruch użytkowników potencjalnie zainteresowanymi produktami, których użycie ma sens tylko w wybranych miesiącach roku. Oczywistym jest fakt, że największy cel, to maksymalne generowanie sprzedaży, ale o tym wiesz chyba najlepiej 😉
Na sezonowych słowach kluczowych skorzystają także właściciele portali i serwisów informacyjnych, którzy nie zajmują się sprzedażą produktów, a powierzchni reklamowych swoim reklamodawcom. A mam na myśli serwisy, które publikują artykuły poradnikowe, związane ze wszelkimi pytaniami związanymi z wieloma sytuacjami, które mogą występować w danym okresie sezonowym, np. grypa, gorączka, katar w okresie jesienno-zimowym, czy sadzenie roślin i kwiatów krzewów w okresie wiosenno-letnim. Oznacza to, że dosłownie w każdym okresie roku internauci wyszukują produkty, informacje, zniżki i porady z nimi związane.
Nie da się ukryć, że związany z tym jest także cały marketing internetowy, a nie tylko wybrana usługa, czyli pozycjonowanie. Rodzajem takiego marketingu nazywamy „marketingiem sezonowym”, który koncentruje się na tworzeniu kampanii reklamowych opartych na corocznych wydarzeniach i okazjach. Taki „marketing okolicznościowy” potrafi wygenerować naprawdę spore zyski i przede wszystkim budżet na kolejne kampanie marketingowe dla firmy.
Jakie wyróżniamy typy sezonowych fraz?
Aby skutecznie prowadzić kampanię sezonową, należy najpierw poznać słowa kluczowe, które je pozwolą nam zaplanować.
Frazy sezonowe można podzielić na kilka typów, a należą do nich:
- frazy powiązane z konkretnym wydarzeniem lokalnym, np. festiwal muzyki w Opolu. Jednak przed pozycjonowaniem tego typu fraz warto się zastanowić, czy warto. Zazwyczaj konkurencja na nie jest spora, a największe szanse posiada jedynie oficjalny organizator danego wydarzenia. Jednak, jeśli uważasz, że „gra jest warta świeczki”, to przygotuj dedykowane podstrony, zoptymalizuj je pod wybrane słowa kluczowe i pozyskuj linki pozycjonujące;
- frazy z uwzględniona datą, np. modne sukienki wiosna-lato 2023 czy wakacje last minute 2023. Najczęściej na ten typ fraz decyduje się wiele firm z branży modowej, turystycznej, muzycznej czy kosmetycznej. Aby móc je wypozycjonować, należy również przygotować odpowiedni content w postaci treści na podstrony i treści artykułów na bloga, a także treści opisowe dla kategorii w sklepach internetowych;
- frazy uwzględniające święta okazjonalne, np. prezent na dzień matki, kartki walentynkowe czy prezenty pod choinkę dla chłopaka. Takie frazy warto pozycjonować przez cały rok, a nie tylko chwilę przed wybranym okresem, gdyż Google o wiele lepiej ocenia serwisy posiadające dobrze zoptymalizowaną treść, która jest opublikowana od dłuższego czasu w serwisie, a nie w wybranym okresie roku. Oczywiście, zawsze istnieje szansa na wypozycjonowanie nowego artykułu na blogu czy nowo utworzonej kategorii w sklepie internetowym, ale warto wcześniej przemyśleć architekturę treści w serwisie, aby zwiększyć szansę na wypozycjonowanie sezonowych słów kluczowych. Idealnym przykładem może być kategoria w sklepie internetowym, która nie musi być widoczna w menu głównym. Wystarczy, jeśli taka kategoria będzie aktywna i zawierała produkty, a także będzie występować na liście linków wewnętrznych w sitemapie. Bliżej wybranego okresu wystarczy tylko „wyciągnąć” ją do menu głównego, aby nie była zbyt zagnieżdżona i aby człowiek, a także robot indeksujący mógł do niej przejść od razu ze strony głównej.
Jak sprawdzić sezonowość słów kluczowych?
Sezonowość słów kluczowych sprawdzimy dokładnie tymi samymi narzędziami, które na co dzień wykorzystuje się do poszukiwania fraz oraz analizy ich liczby wyszukiwań, intencji i poziomu trudności w ich wypozycjonowaniu.
Chyba jedno z najpopularniejszych i przede wszystkim darmowych, które kojarzy się z sezonowymi frazami jest Google Trends. Uważam, że jak na swoje możliwości jest bardzo dobrym narzędziem do planowania sezonowych kampanii w wyszukiwarce Google. Dzięki Google Trends możemy zweryfikować popularność danej frazy w takich kategoriach jak kraj, region, kategoria, przedział czasowy i rodzaj wyszukiwarki Google, jak np. grafika, wiadomości, zakupy lub serwis YouTube.
Wspominając o Google Trends, warto także wziąć uwagę również darmowy Planer słów kluczowych dostępny w panelu reklamowym Google Ads. Nie da się ukryć, że z racji dostępności w tym panelu jest jednym z najpopularniejszych wśród narzędzi do słów kluczowych. Firma Google przygotowała je w celu łatwiejszego i efektywniejszego planowania kampanii reklamowych w Google Ads, ale z pewnością możesz je wykorzystać także w swojej kampanii SEO. Aplikacja opiera swoje dane na ostatnich 12 lub 24 miesiącach, wskazując średnią miesięczną liczbę wyszukiwań dla danej frazy w Google. Do jego użycia wymagane jest posiadanie konta w Google.
Warto także wspomnieć o płatnych i polskich narzędziach, które oferują szerokie możliwości – nie tylko dla wyszukiwania sezonowych słów kluczowych, ale w tym odcinku skupmy się na tych funkcjach. Jednym z nich jest Senuto, które za pomocą wbudowanej bazy słów kluczowych umożliwia sprawdzenie trendów dla wybranego przez nas słowa kluczowego, które wprowadzimy do wyszukiwarki wbudowanej w to narzędzie. Wynik zostanie przedstawiony na czytelnym wykresie słupkowym.
Drugie polskie i płatne narzędzie, które chciałbym Ci polecić jest Semstorm, dzięki możliwości wygenerowania propozycji słów kluczowych odpowiadających na wybrany przez nas temat, otrzymamy listę różnych wariantów danego słowa kluczowego, ich liczbę wyszukiwań, a także wykres trendów, którego najwyższe słupki (odpowiadające najbardziej popularnym miesiącom w roku) zostaną pokolorowane na zielono i czerwono. W ten sposób autorzy tego narzędzia chcą w bardzo czytelny sposób przedstawić najpopularniejsze okresy, w których dana fraza jest wyszukiwana w Google.
Doskonale rozumiem to, że pozycjonowanie nie kończy się na języku polskim, dlatego mam coś dla tych, którzy swoje SEO wykonują dla serwisów zagranicznych. Chciałbym polecić Ci dwa płatne i zagraniczne narzędzia, które warto wziąć pod uwagę, jeśli swoją kampanię SEO kierujesz na rynek zagraniczny.
Pierwsze z nich to KW Finder od firmy Mangools. Aplikacja ta na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od naszych rodzimych narzędzi, ale jeśli porównamy jego cenę do Ahrefsa czy SEMrusha, to różnicę zobaczysz gołym okiem. Warto także pilnować okazji, jak np. podczas promocji w Black Weekend, gdyż firma Mangools jest skłonna oferować swoje narzędzia w bardzo atrakcyjnych cenach.
Drugim narzędziem, które Ci polecę to Ahrefs – aplikacja, bez której nie wyobrażam sobie mojej pracy w branży SEO. Doskonale zdaję sobie sprawę, że jego cena nie jest najlepsza, ale z pewnością mogę stwierdzić to, że jego funkcje pozwalają mi kilkukrotnie odrobić koszt jego zakupu, a to już naprawdę poważny argument, który powinien Cię przekonać do zainteresowania się tym oprogramowaniem. Podczas analizy i przygotowywania propozycji słów kluczowych dla moich klientów, zwracam w nim uwagę na sezonowość fraz, która przedstawiana jest na czytelnym wykresie liniowym, a także na historię przedstawiającą historyczną widoczność, czyli na listę serwisów, które rankowały na dane słowo kluczowe w ciągu ostatnich miesięcy, a nawet lat.
Jak zaplanować pozycjonowanie sezonowych słów kluczowych?
Jeśli przyszło Ci do głowy odpalenie reklam w Google Ads na sezonowe słowa kluczowe, to pamiętaj o drastycznym skoku cen dla fraz w sezonie, które cieszą się ich największą popularnością. Niech nie zwiedzie Cię średni koszt za kliknięcie, który obliczany jest na podstawie danych z ostatnich 6 czy 12 miesięcy.
Oczywiście moją intencją nie jest zniechęcenie Cię do inwestowania w płatne reklamy, które mogą przynieść dużo większy przychód Twojej firmie, ale chciałbym zachęcić Cię do podzielenia swojego budżetu, aby zainwestować także pozycjonowanie sezonowych słów kluczowych. Możesz podzielić go w taki sposób, aby jego większą część przydzielić na płatne reklamy, ale możesz także podzielić go na pół, aby w gorącym okresie zwiększyć liczbę pozyskiwanych linków pozycjonujących na frazy, które staną się wtedy bardzo popularne.
Nie powinieneś inwestować w sezonowe słowa kluczowe tylko w okresie ich popularności. Aby móc się na nie wypozycjonować, należy taką czynność zaplanować z dużo większym wyprzedzeniem.
Jeśli chciałbyś zaplanować kampanię SEO na sezonowe słowa kluczowe, istotny może okazać się tutaj ich wybór z dużym wyprzedzeniem, np. minimum 3-4 miesiące przed gorącym okresem sprzedażowym. W trakcie trwania przygotowań powinieneś między innymi zoptymalizować swój serwis, budować wartościowy content wokół wybranych fraz i pozyskiwać na nie linki pozycjonujące. Twoje przygotowania do pozycjonowania powinny objąć także sposoby mierzenia efektów i przede wszystkim stały budżet, który nie powinien zostać zmniejszany w trakcie pracy nad budowaniem pozycji dla wybranych słów kluczowych.
Przejdźmy do podsumowania naszego odcinka SEO Podcastu:
- Dowiedziałeś się, czym są sezonowe słowa kluczowe i w jaki sposób są wykorzystywane w marketingu internetowym;
- Wymieniłem Ci trzy typy sezonowych fraz, które są stosowane w sieci;
- Opowiedziałem Ci o 6 narzędziach SEO, które możesz wykorzystać do znalezienia sezonowych słów kluczowych i sprawdzenia ich potencjału;
- Wyjaśniłem Ci, w jaki sposób przygotować się do pozycjonowania sezonowych słów kluczowych, aby móc odnieść jak najlepsze efekty i przede wszystkim zminimalizować ryzyko przepalenia budżetu.
Mam nadzieję, że ten odcinek ponad wszelką wątpliwość podkreślił istotę pozycjonowania sezonowych fraz w wyszukiwarce Google. Chciałbym poznać Twoją opinię na ich temat, dlatego napisz proszę w komentarzu pod tym filmem, czy według Ciebie warto je pozycjonować i jakie sposoby wykorzystujesz w swojej pracy.
Jeśli spodobała Ci się tematyka tego odcinka, to również daj mi proszę o tym znać w komentarzu.
Kliknij łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś otrzymywał od serwisu YouTube powiadomienia o kolejnych odcinkach, a jeśli słuchasz mnie na platformie podcastowej, to zasubskrybuj ten kanał.
Standardowo zapraszam do lektury moich dwóch książek o pozycjonowaniu, do których linki znajdziesz w opisie pod tym filmem. Nie zabraknie w nich instrukcji użycia narzędzi, które opisuję w SEO Podcaście.
Dziękuję Ci za wysłuchanie tego odcinka w formie podcastu lub obejrzenie go w formie wideo w serwisie YouTube i oczywiście zapraszam Cię do pozostałych odcinków.
Do zobaczenia lub usłyszenia w kolejnym odcinku. Trzymaj się, cześć!
Trzymaj się, hej!
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!