SEO-PODCAST.PL – Czym jest optymalizacja SEO i co poprawić, aby zwiększyć efekty pozycjonowania? [+BONUS]

SEO-PODCAST.PL – Czym jest optymalizacja SEO i co poprawić, aby zwiększyć efekty pozycjonowania? [+BONUS]

Czym jest optymalizacja SEO i co poprawić, aby zwiększyć efekty pozycjonowania?

W tym odcinku opowiem Ci o dwóch usługach – wykonywaniu audytu SEO i optymalizacji pod SEO. Wytłumaczę Ci ich cel i wymienię najważniejsze powody do ich wykonania. Opowiem Ci, jakie czynniki najczęściej analizuje się podczas wykonywania audytu SEO i poznasz listę 12 najpopularniejszych narzędzi SEO do wykonania audytu SEO. Przygotowałem także prezent dla widzów i słuchaczy SEO Podcastu, o którym dowiesz się w treści tego odcinka.

Podcast

Listen to „Czym jest optymalizacja SEO i co poprawić, aby zwiększyć efekty pozycjonowania? [+BONUS]” on Spreaker.

Wideo

YouTube video

Transkrypcja

  • Czym jest optymalizacja pod SEO i dlaczego jest dla nas ważna?
  • Czym jest audyt SEO i co należy analizować?
  • Jakimi narzędziami wykonuje się audyt SEO?

 
Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dzisiejszym odcinku SEO Podcastu, a więc zaczynamy!

Dzisiejszy odcinek chciałbym poświęcić na wszelkie aspekty techniczne wpływające w większy i w mniejszy sposób na efekty naszej kampanii SEO. Opowiem Ci o istocie optymalizacji, czyli dostosowania serwisu pod wymagania wyszukiwarki Google.

Opiszę Ci też sposób wykonywania audytu SEO, czyli analizy serwisu pod kątem występowania większych lub mniejszych błędów, które mogą ograniczać widoczność Twojego serwisu w wyszukiwarce i przede wszystkim wpływać na pozycję Twojej strony w rankingu w Google.

Przekażę Ci także wskazówki na to, w jaki sposób zweryfikować, czy wprowadzone przez Ciebie poprawki wpłynęły na zwiększenie widoczności Twojego serwisu w wynikach organicznych.

Specjalnie dla widzów i słuchaczy SEO podcastu przygotowałem także bonus. Ale szczegółowe informacje na jego temat znajdziesz pod koniec tego odcinka.

Czym jest audyt SEO i co należy analizować?

Aby ocenić, czy Twój serwis wymagania wykonania optymalizacji, zacznijmy od tego, czym jest audyt SEO. Audyt SEO to usługa analizy strony lub sklepu internetowego, która polega na wyszukiwaniu wszelkich występujących w nich błędów technicznych.

Czynność ta składa się na analizę najważniejszych czynników wpływających na widoczność witryny w wyszukiwarce Google, a może to być poprawność kodu źródłowego, obsługa na urządzeniach mobilnych, rozmiar serwisu i jego prędkość wczytywania, występująca treść oraz zagęszczone w niej słowa kluczowe i nagłówki, analiza zindeksowanych podstron w wyszukiwarce, linki wewnętrzne i wychodzące prowadzące do usuniętych zasobów, występowanie certyfikatu SSL czy audyt treści występującej na blogu.

Możemy także sprawdzić występujące przekierowania i ewentualne łańcuchy przekierowań, kody zwracanych nagłówków HTTP, przeanalizować występujące meta tagi w postaci tytułów podstron czy występujących tagów hreflang dla wielojęzycznych serwisów, czy poprawność występujących znaczników danych strukturalnych umożliwiających łatwiejsze zrozumienie występującej treści w obrębie strony lub sklepu internetowego przez roboty indeksujące wyszukiwarki Google.

Wszystkie wymienione przeze mnie czynności te sprowadzają się do wyeliminowania jak największej ilości błędów znajdujących się w audytowanym serwisie.

Dlaczego optymalizacja SEO jest ważna?

Za nim przystąpimy do wykonania audytu SEO, warto w pierwszej kolejności zastanowić się nad jego celem. Audyt SEO jest odpowiedzią na brak zadowalających efektów związanych z budowaniem pozycji w rankingu wyszukiwarki Google i z zasady jest najczęściej wykonywany bądź zlecany mojej agencji w przypadku, gdy serwisy internetowe moich klientów nie są w stanie osiągnąć jeszcze lepszej pozycji w SERP-ach (czyli w organicznych wynikach wyszukiwania Google).

Z zasady audyt SEO powinien być wykonywany jeszcze przed przystąpieniem do realizacji kampanii SEO, w celu przygotowania serwisu pod wymogi wyszukiwarki Google i sprawdzenia występujących w nim błędów. Umożliwia on zweryfikowanie aktualnego stanu technicznego witryny i pozwala na lepszą optymalizację pod pozycjonowanie. Jest on także bardzo często łączony z audytem treści, który z kolei wiąże się z analizą contentu umieszczonego wewnątrz weryfikowanego serwisu. Ta usługa z kolei wiąże się z analizą zagęszczonych słów kluczowych w treści podstron i artykułów blogowych czy ewentualnie występującą duplikacją treści, która mogła zostać skopiowana z innej strony lub od dystrybutora.

Jakimi narzędziami wykonać audyt SEO?

W czasie mojej kilkuletniej współpracy z wieloma klientami miałem przyjemność przetestować wiele narzędzi, które wspierały i automatyzowały moją pracę nad analizowaniem ich serwisów internetowych. Dzięki tym aplikacjom zaoszczędziłem wiele godzin, który mogłem spożytkować np. na konsultacje z klientami ich szkoleniem z zakresu pozycjonowania, przez co otrzymywali dużo szerszy zakres usług związanych z SEO, a ja w ostateczności posiadałem grono stałych i zadowolonych klientów.

Chciałbym polecić Ci listę 12 narzędzi, które częściej lub rzadziej wykorzystuję do wykonywania audytów SEO, w zależności od stopnia wielkości serwisu, który zamierzam analizować.

Są to:

  • Google Search Console – czyli podstawowe narzędzie, które poza Google Analytics powinieneś podłączyć pod swój serwis w celu stałego monitorowania stanu technicznego własnego serwisu. Dzięki niemu jestem informowany o wykryciu błędów występujących na stronach czy sklepach internetowych, a także o postępach indeksacji witryn w wyszukiwarce Google;
  • Screaming Frog SEO Spider – czyli wszechstronne narzędzie pozwalające na ręczną ocenę i analizę serwisu, a rozszerzone o API narzędzi GSC, GA, MajesticSEO, Ahrefs czy PageSpeed Insights umożliwia głęboką analizę całej struktury audytowanego serwisu;
  • Ahrefs – prawdziwy kombajn SEO dostępny pod adresem ahrefs.com, który umożliwia mi na automatyczne wykonywanie audytów SEO i wygenerowanie raportów z wykonania technicznych audytów SEO. Na podstawie otrzymanego raportu poznaję aktualną kondycję serwisu i podejmuję dalsze kroki w ramach jego optymalizacji pod SEO. Jako że jest to aplikacja internetowa, nie trzeba jej instalować na własnym komputerze, przez co będziemy mogli w pełni wykorzystać jej zasoby, które ograniczałyby nas w przypadku naszego komputera (jak np. ilość pamięci RAM czy prędkość naszego procesora);
  • SEMrush – kolejny kombajn SEO dostępny pod adresem semrush.com, który wykorzystuję dla zagranicznych serwisów internetowych i podobnie jak Ahrefs, umożliwia mi wykonanie wielu czynników wpływających na poprawną optymalizację pod pozycjonowanie;
  • Sitebulb – kolejne popularne narzędzie zaprojektowane do wykonywania technicznych audytów SEO. Aplikacja ta analizuje całą strukturę serwisu i poddaje ją ocenie, informując o wykrytych błędach, które należy poprawić wewnątrz serwisu. Świetnym sposobem na wygenerowanie raportów są różnego rodzaju wykresy, które umożliwiają w czytelny sposób zrozumienie aktualnej kondycji analizowanego serwisu;
  • SEOptimer – proste narzędzie dostępne pod adresem seoptimer.com, które automatyzuje moją pracę dla niewielkich serwisów internetowych. W sposób automatyczny wykrywa najpopularniejsze błędy techniczne występujące w serwisie i generuje raport umożliwiający w prosty sposób usunięcie wykrytych problemów. Ciekawym faktem jest możliwość otrzymania ogólnej oceny za aktualny stan techniczny analizowanej witryny;
  • OnCrawl – ogromne i w pełni zautomatyzowane narzędzie dostępne pod adresem oncrawl.com, służące do analizy dużych serwisów internetowych. Dzięki możliwości uruchomienia go w przeglądarce internetowej, zwalniamy zasoby komputera niezbędne do wykonania pełnej analizy serwisu. Jako że jest to aplikacja internetowa, która wykonuje swoją pracę bez potrzeby jej instalacji na naszym komputerze, usługę audytu SEO (podobnie jak w przypadku narzędzia Ahrefs) można zlecić i wrócić do niej w dowolnej chwili, dzięki czemu nie zatrzymamy pracy aplikacji i będziemy mogli cieszyć się wieloma odzyskanymi godzinami, które będziemy mogli wykorzystać w dowolny sposób;
  • Copyscape – bardzo popularne narzędzie dostępne pod adresem copyscape.com, pozwalające na analizę treści pod kątem ewentualnie występującej duplikacji, polegającej na powielaniu tego samego tekstu wewnątrz własnej witryny, który może pochodzić z zewnętrznego serwisu. Unikalność treści jest jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na efekty pozycjonowania i czynność jej analizy powinna być nieodłącznym elementem audytu SEO;
  • Siteliner – kolejne proste narzędzie dostępne pod adresem siteliner.com, które tak jak SEOptimer, umożliwia mi w sposób automatyczny przeanalizowanie niewielkich serwisów internetowych pod kątem bardzo popularnych czynników wpływających na efekty kampanii SEO, jak choćby na analizę linkowania wewnętrznego, analizę linków wychodzących, a także na analizę wykrytych przekierowań. Jako że jest to narzędzie tego samego autora co Copyscape, umożliwia ono analizę treści pod kątem ewentualnie występującej duplikacji;
  • Google PageSpeed Insights – kolejne darmowe narzędzie od wyszukiwarki Google, które umożliwia analizę prędkości wczytywania serwisu dla urządzeń desktopowych i mobilnych, a przede wszystkim na ocenę wskaźników dotyczących szybkości i wydajności serwisu wchodzących w skład tzw. Core Web Vitals. Jest to jedno z podstawowych narzędzi, które wykorzystuję w swojej pracy;
  • Google Mobile Friendly – w pełni profesjonalnie wykonany audyt SEO powinien zawsze obejmować analizę serwisu pod kątem jego optymalizacji pod wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. I w tym wypadku naprzeciw wychodzi nam po raz kolejny firma Google, które udostępnia nam za darmo świetne narzędzie do analizy responsywności naszej witryny. Polecam je ze względu na istotę responsywności, która w bardzo dużym stopniu wpływa na pozycję w mobilnym rankingu wyszukiwarki Google;
  • Google Rich Results – jest to ostatnie i kolejne darmowe narzędzie od wyszukiwarki Google, które zamierzam Ci przedstawić. Służy ono do analizy występowania znaczników danych strukturalnych w obrębie stron i sklepów internetowych, umożliwiających lepsze zrozumienie występującej w nich treści dla robotów indeksujących. Jako że dane strukturalne upraszają indeksację naszego serwisu robotom Google, polecam je wdrażać swoim klientom, którzy jeszcze nie wykorzystują potencjału tej technologii.

Bonus

Specjalnie dla widzów SEO Podcastu i jego słuchaczy, przygotowałem bonus lub prezent, który w mojej ocenie ułatwi sposób analizy najważniejszych i najpopularniejszych czynników wpływających na lepszą widoczność Waszych serwisów w wyszukiwarce Google.

Zebrana w niej lista czynności do wykonania, powinna uprosić wykonywanie audytu SEO i w pewien sposób zautomatyzować jego wykonanie, a także pozwoli za każdym razem powtórzyć w ten sam sposób proces analizy technicznej pod kątem lepszej optymalizacji pod SEO.

Przejdźmy do podsumowania dzisiejszego odcinka:

  • Wyjaśniłem Ci, czym jest usługa audytu SEO i co należy analizować.
  • Dowiedziałeś się także, na czym polega optymalizacja pod SEO i dlaczego ta czynność jest istotna dla osiągnięcia możliwie jak najlepszych efektów podczas pozycjonowania.
  • Wymieniłem Ci listę 12 aplikacji, których miałem przyjemność używać i w dalszym ciągu używam do wykonywania audytu SEO dla serwisów internetowych moich klientów.
  • Specjalnie dla widzów i słuchaczy podcastu przygotowałem prezent w postaci checklisty, która z całą pewnością uprości Ci proces wykonywania audytu SEO.

 
Chciałbym poznać Twój sposób na wykonywanie analizy serwisu pod kątem SEO. Czy wykonujesz ją własnoręcznie, czy może tę usługę „na zewnątrz”? A jeśli wykonujesz ją własnoręcznie, to jakimi narzędziami się posługujesz? Czy znasz jeszcze jakieś narzędzia do wykonywania audytu SEO, które nie zostały wymienione w tym odcinku? Chętnie przeczytam Twój komentarz!

Na koniec chciałbym dodać, że jeśli poczułeś niedosyt i chciałbyś rozszerzyć swoją wiedzę o programach do wykonywania audytu i optymalizacji SEO, to zapraszam Cię także lektury moich dwóch książek o SEO oraz do mojego autorskiego kursu SEO. Za ich pomocą w prosty i przede wszystkim w praktyczny sposób nauczysz się obsługi najpopularniejszych narzędzi do pozycjonowania stron i sklepów internetowych. A będą to między innymi aplikacje do wykonywania audytu SEO, które zostały wymienione w tym odcinku. Linki do książek i kursu SEO znajdziesz w opisie pod filmem.
 
Dziękuję Ci za obejrzenie lub za wysłuchanie tego odcinka SEO podcastu. Daj znać, jakie tematy chciałbyś, abym poruszył w kolejnych odcinkach. Daj też łapkę w górę i zasubskrybuj ten kanał, abyś mógł otrzymywać powiadomienia o kolejnych filmach.
 
Trzymaj się, cześć!

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: