Różnice pomiędzy HTTP a HTTPS – którą opcję należy wybrać?

Różnice pomiędzy HTTP a HTTPS – którą opcję należy wybrać?

Coraz więcej osób zastanawia się nad tym, jakie tak naprawdę będą różnice pomiędzy adresem z HTTP a HTTPS. Czy lepiej wybrać połączenie standardowe, czy raczej powinniśmy się zdecydować na adresy, które będą miały formę szyfrowaną? Odpowiedzi na tę kwestię postaramy się przedstawić właśnie w tym wpisie. Już blisko cztery lata temu Google poinformowało, że przejście strony na protokół HTTP da nam niewielką szansę na to, aby nieco podnieść pozycję w wyszukiwarce. Jeśli Google tak stwierdziło, to wydaje się, że warto rzeczywiście przejść z HTTP na HTTPS. Jednak tak naprawdę warto zapoznać się wcześniej z tym, jakie są różnice między obiema rozwiązaniami. Jakie korzyści w ramach SEO będzie można uzyskać przy takiej zmianie? Co będzie trzeba sobie rozważyć przy zmianie protokołu? Sprawdźmy.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym jest protokół HTTP i HTTPS?
  • Czym jest certyfikat szyfrowania danych SSL?
  • Dlaczego warto posiadać zainstalowany SSL?

Jakie są różnice między HTTP a HTTPS?

Niezależnie od tego, jaką mamy stronę, trzeba zawsze dbać o bezpieczeństwo i dobre odczucia płynące z korzystania z naszej strony lub sklepu internetowego. Jeśli chcemy zrozumieć, jak będzie można to osiągnąć, powinniśmy tak naprawdę dowiedzieć się, dlaczego warto zadbać o odpowiednie szyfrowanie i jakie są różnice między tymi dwoma protokołami.

Protokół HTTP

To protokół do nadawania, a także odbierania informacji za pośrednictwem internetu. Celem będzie ostatecznie przedstawienie użytkownikowi sieci informacji. Jednak nie ma tutaj określenia o tym, w jaki sposób informacje przebiegały z punktu A do punktu B. O protokole HTTP mówi się, że iż nie pamięta poprzedniej sesji internetowej. Korzyścią takiego stanu będzie to, że wysyła się mniej danych, a dzięki temu będzie można uzyskiwać rzeczywiście wyższą prędkość. Ten protokół najczęściej będzie się wykorzystywać do stron HTML. Ważne jest to, aby brać pod uwagę, czy inne aspekty witryny mogą być również wykorzystywane przy używaniu HTTP. Taki protokół będzie odpowiedni dla stron internetowych, w ramach których nie udostępnia się poufnych danych podczas korzystania z nich.

Protokół HTTPS

Protokół określony mianem bezpiecznego został opracowany, aby dać okazję do tego, żeby transakcje internetowe realizować bezpiecznie i jednocześnie uniemożliwić skutecznie dostępu do nich użytkownikom, którzy nie są autoryzowani (którzy nie biorą bezpośrednio udziału w transakcji jako kupujący lub sprzedający). Wiele jest elementów, które będą łączyć ze sobą oba te protokoły. Różnice, jakie występują, będą takie, że drugi protokół (HTTPS) dba tutaj o informację, jaka docierać będzie do użytkownika, ale jednocześnie następuje również zabezpieczenie tego, co związane jest z przenoszeniem tych informacji z jednego punktu do drugiego. Niekiedy używa się zamiennie terminów HTTPS i SSL, ale to błąd. Tak naprawdę bowiem protokół HTTPS jest rozwiązaniem bezpiecznym, ponieważ wykorzystuje certyfikat szyfrowania danych (SSL) do przenoszenia danych.

Opinie Google na temat protokołu HTTPS

Nie powinien nas zaskoczyć fakt, iż Google preferuje takie witryny, które są zaufane i posiadają silny certyfikat bezpieczeństwa. Trzeba pamiętać, że uzyskiwanie takiego certyfikatu może być zawiłe, ale dzięki niemu pozycja w rankingu w wyszukiwarce będzie wyższa. Jeśli strona posiada certyfikat SSL, to w następstwie staje się zaufaną dla przeglądarki, a połączenie będzie szyfrowane.

Jeśli przeglądarka rozpozna witrynę, która ma protokół HTTPS oraz certyfikat SSL, to użytkownik będzie wiedział, że na danej stronie będzie mógł bezpiecznie wprowadzić poufne dane (dane adresowe, numer karty kredytowej itd.). Ważne będzie między innymi to, aby strony, które mają działać w branży e-commerce, posiadały taką wiarygodność, która wynikać będzie z posiadania certyfikatu.

Jeśli dane są przesyłane za pomocą protokołu HTTPS, realizacja przesyłu oparta będzie o trzy warstwy bezpieczeństwa: szyfrowanie, integralność danych oraz ich uwierzytelnianie. Mimo wielu zalet takich jak szyfrowanie czy bezpieczeństwo, to strony, które posiadają protokół HTTPS, mogą liczyć na efekt przez zwiększenie pozycji w wyszukiwarce, ale sam w sobie nie musi być zaskakujący. Google oczywiście chce by użytkownicy byli bezpieczni, ale są również inne często ważniejsze aspekty wpływające na pozycję w rankingu, niż tylko posiadanie protokołu HTTPS zamiast HTTP.

Protokół HTTPS a pozycjonowanie

Oczywiście podstawowa sprawa to bezpieczeństwo, które jak już wiemy dla Google będzie miało istotne znaczenie i wyszukiwarka zawsze na ten element będzie zwracać uwagę. Jeśli chodzi o SEO mamy także inne ważne aspekty, które warto podkreślić. Google oficjalnie podało, że wdrożony protokół może mieć wpływ w na pozycję dla witryn internetowych, które mają HTTPS, a więc możemy oczekiwać tego, że w związku z użyciem protokołu jego wartość z czasem będzie rosła.

Gdy wszelki ruch internetowy przechodzi przez połączenie szyfrujące, to przesyłanie danych jest bezpieczne, inaczej niż w przypadku użycia standardowego protokołu HTTP. Szyfrowanie naszego połączenie to potwierdzenie, że strona ma kontakt tylko z odpowiednim serwerem i nie ma w tym ingerencji osób trzecich, dzięki czemu odwiedzana strona będzie bardziej bezpieczna dla użytkowników. Szyfrowana będzie tu cała komunikacja wraz z adresami URL, historią przeglądania czy numerami kart kredytowych.

Czy protokół HTTPS będzie nam potrzebny?

Wydaje się, że już dla samego pozycjonowania protokół HTTPS będzie dobrą rzeczą. Dlatego, jeśli ktoś posiada serwis, który będzie wymieniał poufne dane z innymi serwerami, a użytkownikami, powinien bezwzględnie zdecydować się na ten protokół. Jeśli strona przyciąga wielu użytkowników, to wydaje się, że nawet niewielki wzrost pozycji w Google dzięki protokołowi HTTPS będzie wskazany. Dzięki niemu można oczekiwać, że jeszcze więcej osób na takiej stronie będzie się pojawiać.

Jeśli spodziewamy się liczniejszych operacji i większego ruchu na stronie w ciągu następnych miesięcy, to warto będzie ten protokół wdrożyć, albo zaplanować taką zmianę w niedługiej przyszłości. Jeśli prowadzimy bloga i zbieramy tylko adresy e-mail osób, które się u nas pojawiają, nie ma to większego znaczenia. Jednak, gdy tych danych na stronie będzie wymienianych więcej, to wygląda na to, że warto będzie ten protokół wykorzystać, ponieważ będzie można rzeczywiście tę zmianę odczuć.

Czy są jakieś wady?

Google informuje, że jeśli chodzi o działania SEO, to nie trzeba się niczego obawiać, gdyż mamy bowiem gwarancję, że nic się złego nie wydarzy i nasza strona będzie bezpieczna. Dodatkowo Google ma także specjalne rozwiązania, które sprawią, że łatwiej będzie nam przejść na bezpieczniejszy protokół. Warto będzie z tymi poradami się zapoznać i w momencie, gdy będziemy chcieli zmienić protokół HTTP na HTTPS, będzie można te porady wykorzystać i wprowadzić je w życie, Dzięki temu nie wydarzy się nic złego z naszą pozycją w wyszukiwarce, a to jak wiadomo dla większości właścicieli stron internetowych kluczowa rzecz.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: