Raport od profesjonalnej agencji SEO – co powinien zawierać?

Raport od profesjonalnej agencji SEO – co powinien zawierać?

Raport od profesjonalnej agencji SEO - co powinien zawierać?

Jeśli współpracujesz z agencją SEO w zakresie pozycjonowania stron internetowych, powinieneś wiedzieć na bieżąco, jak przebiegają prace i jakie są efekty. To Twoje prawo oraz obowiązek właściciela strony, aby uczestniczyć w tym procesie. Wymagaj więc regularnego raportowania od swojego opiekuna SEO. A co powinno się w nim znaleźć? Na to pytanie odpowiem poniżej.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jakie informacje powinny znaleźć się w profesjonalnym raporcie SEO?
  • Czy raport SEO powinien zawierać informacje o konkurencji?
  • Czy w raporcie SEO powinny znaleźć się informacje na temat planów na przyszłość?

Czym jest raport SEO?

Raport SEO to dokument, który może przybrać różną formę. Jego celem jest przedstawienie przez agencję wykonanych prac w okresie, który obejmuje. Zwykle dotyczy on zakończonego miesiąca. To zestawienie kluczowych czynności wykonanych zgodnie z umową oraz przełożenie ich na wyniki bądź planowany efekt na przyszłość.

Profesjonalny raport SEO powinien także uwzględniać rekomendacje oraz opis działań, jakie należy podjąć w kolejnych miesiącach. Szerszy komentarz z reguły występuje w raportach kwartalnych, lecz są sytuacje, w których należy reagować „hic et nunc”, aby wykorzystać sezon, targi czy inne wydarzenia lub trendy.

3xP – poznaj potrzeby partnera

Profesjonalna agencja SEO powinna poznać Twoje priorytety biznesowe. W firmie Empressia wysyłamy na początku współpracy brief copy/SEO, w którym oczekujemy odpowiedzi naszych klientów. Informacje te pozwalają nam lepiej zrozumieć oczekiwania odnośnie do tekstów promujących działalność, a także sporo szczegółów dotyczących brandu.

Pierwszy miesiąc, będący analitycznym, to także ustalenie formy komunikacji oraz formy przedstawiania raportów SEO. To od Ciebie zależy, czy raport będzie w wiadomości e-mail, pliku PDF czy będzie interaktywny. Profesjonalna agencja SEO powinna o to zapytać.

Równie istotne jest ustalenie zawartości raportu:

  • prowadzisz e-commerce? W raporcie skupimy się na wynikach finansowych oraz możliwościach zwiększania sprzedaży;
  • posiadasz serwis informacyjny? Głównym kryterium będzie dotarcie do jak najszerszej publiczności;
  • masz firmę usługową? Liczą się dla Ciebie pozycję na określone frazy kluczowe.

Profesjonalna agencja SEO poznaje potrzeby partnera i dopasowuje do nich działania, język oraz informacje.

Podsumowując, aby raport SEO zawierał jak najbardziej trafne dane, należy określić Twoje cele i założenia jako przedsiębiorcy, wdrażać zmiany na bazie wiedzy o marce i postawić na wygodną formę przedstawienia.

Raporty SEO – jaką mogą przybrać formę?

Raporty SEO powinny być dostosowane do sytuacji i potrzeb przedsiębiorcy.

Z reguły dzieli się je cyklicznie na:

  • miesięczne
  • kwartalne

Miesięczne raporty SEO

Raport w formie wiadomości e-mail
Jeśli cenisz sobie wygodę i czas, najlepszym rozwiązaniem będzie nakreślenie przez agencję SEO wykonanych prac w skondensowanej formie. Dzięki temu szybko dowiesz się, co zostało zrobione i jakie są plany na następny miesiąc.

Ręczny raport eksportowany do PDF
Jeżeli sądzisz, że wiadomość mailowa może się zgubić na poczcie, poproś o raportowanie w pliku PDF. Dzięki temu będziesz mógł zapisać go na pulpicie i przeczytać w dogodnej chwili. Ta forma proponowana jest przedsiębiorcom, którzy cenią sobie więcej informacji o wykonanych działaniach i osiąganych efektach.

Interaktywny raport w Looker Studio (dawniej Google Data Studio)
Interaktywny raport przygotowywany jest wtedy, gdy mocno analizujesz dane bądź zlecasz analizę raportu wewnętrznemu marketingowcowi. Wtedy możesz szczegółowo dopytać specjalistę SEO o zaawansowane metryki oraz czynności.

Kwartalne raporty SEO
Raport kwartalny jest swego rodzaju podsumowaniem. To ocena dotychczasowych 3 miesięcy z pozycji agencji SEO. Jest zbiorczy, bardziej szczegółowy, opatrzony komentarzem do wyników oraz zawiera plany na następny kwartał.

Transparentność działań agencji SEO
Profesjonalna agencja SEO działa transparentnie. Co to oznacza w praktyce? Realizuje co miesiąc wszelkie prace z umowy, a szczegółowe czynności monitoruje w narzędziu do trackowania. W agencji Empressia określamy, ile roboczogodzin kwartalnie przeznaczamy na serwis i w każdej chwili klient może poprosić o raport z aktywności opiekuna SEO.

Praca pozycjonera w oparciu o raporty z czasu poświęconego na zadania

Praca pozycjonera w oparciu o raporty z czasu poświęconego na zadania

Co znajdziesz w profesjonalnym raporcie SEO?

Pozycje najważniejszych słów kluczowych
Frazy kluczowe to wyrażenia, które są priorytetowe dla Twojej strony internetowej pod względem biznesowym. Opiekun SEO wraz z zespołem pracują nad tym, aby Twoja witryna pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania na wybrane wcześniej słowa kluczowe. Profesjonalny raport SEO powinien zawierać dzienne pozycje fraz kluczowych. Może być to także załącznik do raportu w sytuacji, gdy taki raport generuje i wysyła się automatycznie np. z narzędzia SeoStation.

Raport pozycji z panelu Seostation

Raport pozycji z panelu Seostation

Widoczność serwisu
Jednym z celów pozycjonowania jest zwiększenie widoczności serwisu w Google. W profesjonalnym raporcie SEO powinna znaleźć się informacja o ogólnej widoczności serwisu w poszczególnych zakresach: TOP 3, TOP 10, TOP 50. Wykresy z narzędzi analitycznych np. SEMSTORM czy Senuto nakreślą ogólny trend wzrostów lub spadków Twojej strony.

Raport widoczności z panelu SEMSTORM

Raport widoczności z panelu SEMSTORM

Ruch organiczny
Zwiększanie wejść na stronę to prymarny cel pozycjonowania. Im więcej użytkowników znajdzie się na Twojej stronie www, tym większa szansa na zakup lub skorzystanie z usługi. Raport SEO powinien więc zawierać takie dane z narzędzi Google Search Console lub Google Analytics.

Raport widoczności z panelu Looker (dawniej Google Data Studio)

Raport widoczności z panelu Looker (dawniej Google Data Studio)

Sezonowość
Część branż odnotowuje większą sprzedaż w konkretnym okresie roku. Przykład? Jeśli jesteś np. właścicielem hurtowni ze zniczami, to z pewnością obserwujesz większe zainteresowanie swoją ofertą październiku, listopadzie i grudniu. W takim przypadku w raporcie SEO opiekun powinien przygotowywać wyniki widoczności nie tylko w ujęciu miesięcznym, ale także w porównaniu rok do roku dla danego miesiąca. Kluczowe jest określenie szerszej perspektywy, aby unaocznić, czy proces pozycjonowania idzie w dobrym kierunku.

Sezonowość witryny - raport z panelu Senuto

Sezonowość witryny – raport z panelu Senuto

Współczynnik konwersji i realizacja celów sprzedażowych
Wejścia na stronę mają istotne znaczenie i jest to główny cel SEO, ale tak naprawdę przekucie ruchu na konwersje czy sprzedaż jest dla Ciebie najważniejsze. Raport SEO, w którym pojawią się informacje na temat klientów kupujących, będzie bardziej wartościowy.

Porównanie z konkurencją
Monitoring działań konkurencji, inspirowanie się pomysłami lepiej wypozycjonowanych podmiotów (content GAP, links GAP) to podstawa, aby dogonić benchmarki. Z raportu SEO dowiesz się, z kim konkurujesz w wynikach wyszukiwania i jak wypadasz na tle innych stron internetowych.

Raport dotyczący brakujących linków zewnętrznych z panelu SurferSEO

Raport dotyczący brakujących linków zewnętrznych z panelu SurferSEO

Zachowanie użytkowników na stronie internetowej
Jeżeli Twój budżet umożliwia szersze działania agencji SEO w ramach usługi SXO, możesz liczyć także na analizę zachowań użytkowników na stronie internetowej np. poprzez analizę sesji w narzędziu Hotjar. Dzięki raportowi SEO dowiesz się, gdzie użytkownicy wertują serwis i co należy poprawić, aby zwiększyć konwersje i współczynnik sprzedaży.

Zarejestrowane sesje użytkowników w panelu HotJar

Zarejestrowane sesje użytkowników w panelu HotJar

Linki pozyskane w danym czasie
Usługa pozycjonowania to nie tylko analiza, optymalizacja oraz content. To także budowanie autorytetu poprzez zdobywanie linków zewnętrznych – outreach, artykuły sponsorowane, NAP-y etc. Z raportu SEO dowiesz się, jakie linki agencja SEO pozyskała dla Twojej witryny.

Wykres dla odsyłających domen z panelu Ahrefs

Wykres dla odsyłających domen z panelu Ahrefs

Plany na przyszłość
Każdy wartościowy raport SEO powinien zawierać informacje na temat dalszych planów i celów do osiągnięcia. Dobrze jest nakreślić nowe obszary do contentu oraz możliwości rozwoju organicznego. W sytuacji, gdy przestrzeń contentowa jest mocno zagospodarowana, warto zmieniać pracę, po wcześniejszym potwierdzeniu mailowym, na przykład w kierunku link buildingu, zwróconego na poszczególne frazy.

Jaki powinien być raport SEO?

Przejrzysty z wyraźnym podziałem na najważniejsze tematy

Raport SEO powinien być klarowny, eksponujący najważniejsze informacje. Wyraźny podział na części i subtematy oddzielone nagłówkami. Dlatego, gdy będziesz analizować kolejny raport, bez trudu w nim się odnajdziesz.

Prosty, zrozumiały i konkretny

Nie musisz być ekspertem SEO. Jako właściciel biznesu, powinieneś dbać o jego rozwój. Dlatego też dokument, który otrzymasz od agencji, powinien być zrozumiały. Co to znaczy?

Należy dostosować raport do wiedzy odbiorcy i używać języka, który będzie zrozumiały nie tylko dla osób z branży. Napisany lekkim językiem, bez specjalistycznej nomenklatury, bez marketingowego przechwalania. Po prostu informacyjne mięso. Zapoznanie się z raportem nie powinno być zbyt czasochłonne. Wielostronicowe raporty narażają się na to, że nigdy nie zostaną przeanalizowane od początku do końca.

 

Artykuł partnera

Damian Mączyński

W podróży SEO od 2014 roku. Na swojej drodze miał kilka przystanków: copywriter, link builder, specjalista ds. SEO, by ostatecznie zakotwiczyć jako szef działu pozycjonowania w agencji Empressia. Nastawiony na rozwój, najbardziej ceni zaangażowanie w projekty i analizę efektów. Pracuje z myślą, że w SEO nie ma mety, ale każdy rok współpracy z partnerami umożliwia prześciganie kolejnych konkurentów i buduje możliwość stanięcia na podium jako benchmark dla innych.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: