Prowadzenie sklepu internetowego – wskazówki dla początkujących

Prowadzenie sklepu internetowego – wskazówki dla początkujących

Coraz więcej osób robi w tej chwili swoje zakupy online. Jest to bardzo wygodny sposób kupowania, gdyż nie trzeba nawet wychodzić z domu, można kupić wszystko, co jest potrzebne w każdej dowolnej chwili, a w dodatku asortyment jest o wiele szerszy niż w sklepach stacjonarnych. Minus jest taki, że trzeba oczekiwać na dostawę, jednak czas czekania skrócił się tak bardzo, że są osoby, które w sieci zamawiają nawet produkty spożywcze do domu. Logiczne jest więc, że powstaje także coraz więcej sklepów internetowych, które pragną przyciągnąć do siebie nowych, licznych klientów. Prowadzenie własnego sklepu internetowego nie jest łatwe – warto więc zapoznać się z kilkoma wskazówkami dla początkujących!

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak przygotować sklep internetowy?
  • Jak zbudować sklep internetowy?
  • Jak prowadzić sklep internetowy?

Domena, hosting – czyli specyfika sklepów online

Sklepy internetowe trzeba prowadzić nieco inaczej niż zwykły sklep stacjonarny. Z pewnością osoby, które tylko dołączają taką usługę do swojej oferty, są w lepszej sytuacji niż Ci, którzy dopiero zaczynają, ale różnice są i tak spore. Przede wszystkim e-sklep działa w przestrzeni internetowej, więc trzeba poświęcić kilka chwil na spotkanie ze specjalistą, by w ogóle taki sklep mógł działać. Kto zna się nieco na prowadzeniu strony w sieci, może oczywiście postarać się wszystko ogarnąć samodzielnie, chociaż nie będzie to łatwe, jeśli ma prezentować się profesjonalnie.

Nim jednak przejdzie się do procesu programowania, trzeba wykupić domenę, na jakiej działać będzie sklep, jak też opłacić hosting. O co chodzi? Domena to tak naprawdę adres strony – najlepiej by był prosty i zawierał nazwę sklepu. Wówczas łatwo będzie go zapamiętać lub skojarzyć. Hosting jest zaś rodzajem twardego dysku, na którym znajdują się wszystkie pliki sklepu. Tak jedna, jak i druga usługa jest płatna, więc warto przejrzeć wszystkie dostępne oferty i zacząć prowadzenie własnej działalności od wybrania tej najlepszej. Nie decydujmy się na to, co najtańsze, ale na to, co będzie dobrze działać (na przykład strona nie będzie się ładować w nieskończoność, gdy będzie na niej duży ruch), a jednocześnie cena tej usługi będzie rozsądna.

Kolejna sprawa to wybór platformy, na jakiej działać będzie sklep. Można skorzystać z gotowych platform, za które trzeba będzie uiszczać comiesięczną opłatę abonamentową. Jest to najtańsza opcja, choć bardzo ograniczająca rozwój sklepu. Można również skorzystać z gotowych platform open source, które są często darmowe i można je stale rozwijać. Minus jest jednak taki, że trzeba skorzystać z pomocy jakiejś firmy, która będzie umiała wdrożyć ten system. Najdroższym rozwiązaniem będzie wybór dedykowanego sklepu internetowego, który jakaś firma przygotowuje specjalnie. W związku z tym platforma jest idealnie dostosowana do potrzeb zamawiającego i może się stale rozwijać. Rozwiązanie to ma tak naprawdę tylko dwa minusy. Jeden z nich to cena, a drugi to fakt, że po rezygnacji z usług tej firmy, trzeba będzie się też pożegnać z rozwojem sklepu.

Ostatnia kwestia informatyczna to zapewnienie szyfrowanego połączenia. To kwestia niezwykle istotna ze względów bezpieczeństwa tak prowadzącego sklep, jak i jego klientów. Trzeba więc zapewnić sobie certyfikat SSL.

Atrakcyjny wygląd sklepu i funkcjonalność panelu

Bardzo ważna jest sama prezencja sklepu – to dzięki niej można wygrać z konkurencją. Liczne sklepy posiadają te same produkty, więc jeśli ktoś chce przyciągnąć klientów właśnie do siebie, musi zapewnić im dobrze funkcjonujący, przejrzysty sklep, w którym miło będzie robić zakupy.

W procesie projektowania wyglądu całego sklepu/ warto postawić na minimalizm, by nikt się nie pogubił w jego licznych funkcjach, Warto też wyeksponować ważne elementy – jak na przykład przycisk „Dodaj do koszyka”. Oczywiście, atrakcyjnie muszą wyglądać też same produkty, które chcemy sprzedać. Dlatego dobre zdjęcia i dokładne opisy to podstawa. Wszystko musi być odpowiednio opisane – w taki sposób, by przekazać ważne informacje, a jednocześnie zachęcić do zakupu.

Sklep powinien być łatwy w obsłudze nie tylko na komputerze, lecz również dla korzystających z urządzeń mobilnych. W tej chwili mnóstwo osób robi zakupy online w czasie podróży autobusem albo w wolnej chwili, w domu, przegląda coś na swoim smartfonie. Dostosowanie sklepu do potrzeb urządzeń mobilnych przełoży się na pewno na wzrost liczby zamówień.

Kwestia konwersji – czyli o czym nie wolno zapomnieć?

Konwersja to termin, który dla wielu osób brzmi bardzo tajemniczo i nie wiedzą jak go odnieść do posiadanego sklepu. Tymczasem pod tą nazwą kryje się po prostu skuteczność – to bowiem oczekiwane działanie klienta, w odpowiedzi na pewne działanie właściciela sklepu. Pod tym pojęciem można więc rozumieć na przykład dokonanie zamówienia, gdy już klient doda coś do koszyka.

Warto wprowadzać w sklepie pewne zmiany, mające skutkować zwiększeniem sprzedaży. Warto wprowadzić na swojej stronie przyciski CTA, które przeprowadzą internautę przez cały proces zakupowy. Oczywiście, sposobów na zwiększenie ruchu i skuteczności jest bardzo dużo – warto więc nieco więcej się tym zainteresować i zastosować niektóre z technik w swoim sklepie.

Reklama i Unikalna Propozycja Sprzedaży (UPS)

Żeby sklep funkcjonował poprawnie i generował zyski, musi zaistnieć w sieci. Należy więc postarać się go dobrze wypromować, żeby możliwie jak najwięcej osób o nim wiedziało. Klienci często przekazują informacje o promocjach dalej, dlatego warto często stosować ten trik w swoim sklepie. W konsekwencji i tak się zyska, przeceniając jakiś towar – zainteresuje się nim bowiem więcej ludzi, co zwiększy zyski. Z pewnością przełoży się to także na późniejsze powracanie do sklepu, szukając kolejnych rabatów.

W dobrym sklepie internetowym powinny co jakiś czas być organizowane promocje, mobilizujące użytkowników do działania. Dla nowego sklepu internetowego będzie to także wielka szansa na zaistnienie – można zorganizować promocję z uwagi na wielkie otwarcie. Zyski może też zwiększyć tak zwana Unikalna Propozycja Sprzedaży. Chodzi o wyeksponowanie wszystkich cech, dzięki którym góruje się nad konkurencją – zwłaszcza cen. Warto więc podkreślić, że u konkurencji jakiś produkt kosztuje tyle, a u nas tylko tyle. Można też podkreślić, że sklep dodaje jakiś produkt gratis do zamówienia, albo że przy pierwszym zamówieniu przesyłka jest darmowa. Wszystkie takie okazje zwiększają szansę na zakup.

Pozycjonowanie i statystyki – czyli o rozwoju

Sklep musi stale się rozwijać, żeby nadal przyciągać nowych klientów i by nie stracić tych stałych. Nowy sklep internetowy musi się wypromować, a żeby był widoczny dla internautów, musi być widoczny w przestrzeni internetowej. Dlatego należy już od samego początku podjąć współpracę z firmami specjalizującymi się w SEO, czyli w pozycjonowaniu stron. Żeby zaś mieć pewność, że podejmowane działania przynoszą należyte skutki, trzeba poświęcić trochę czasu na analizę zmian. Można skorzystać choćby z Google Analytics, mierzącej różne statystyki na stronie. Analizując je, będzie wiadomo, co jest skuteczne, a co należy jeszcze w swoim sklepie internetowym dopracować.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: