Pozycjonowanie – poradnik z podstaw

Pozycjonowanie – poradnik z podstaw

Pewnie wiele osób zastanawia się, czy pozycjonowanie rzeczywiście jest takie trudne? Korzystając z naszego poradnika z podstaw pozycjonowania możliwe, że łatwiej będzie Ci podnieść pozycję własnej strony internetowej w rankingu wyszukiwarki Google.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jakie elementy naszej strony wpływają na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google?
  • Jak odpowiednio zoptymalizować stronę pod pozycjonowanie?
  • Dlaczego optymalizacja pod pozycjonowanie jest tak istotna?

Struktura oraz nawigacja na stronie

Każdy poradnik dotyczący pozycjonowania musi poruszyć temat nawigacji na stronie. Źle przygotowana struktura linków wewnętrznych może sprawić, że przepływ na stronie internetowej nie będzie odpowiedni, a potencjalni klienci będą tak naprawdę zmyleni tym, jak strona jest zorganizowana. Jeśli chcemy uniknąć problemów z nawigacją, to trzeba będzie dodać do naszego menu tzw. okruszki (z ang. breadcrumbs), które zagwarantują nam przejrzystość i czytelność w ramach nawigacji na naszej stronie.

Czas ładowania strony

Nikt z nas nie chce długo czekać na swoje zamówienie, gdy jesteśmy w restauracji i to samo odnosi się również do wczytywania stron internetowych. Jeśli ładuje się ona zbyt wolno, to tak naprawdę trzeba się liczyć z tym, że z czasem będziemy mogli tracić wszystkich użytkowników. Strona nie powinna otwierać się dłużej niż pięć sekund, a jeśli jest przeciwnie, to trzeba ten problem rozwiązać. Należy sprawdzić, czy nasz serwer hostingowy posiada odpowiednią architekturę, czy są tam odpowiednie wtyczki i skrypty przyspieszające wczytywanie strony (im krótszy czas odpowiedzi serwera, tym lepiej) oraz czy rzeczywiście wszystkie te elementy działają. Musimy także zoptymalizować pliki CSS oraz JS, gdyż im mniej takie pliki będą ważyć, tym szybciej zostaną wczytane przez przeglądarkę. Prędkość wczytywania strony internetowej jest elementem kluczowym w dziedzinie pozycjonowania.

Meta Tagi

Jeśli będą unikalne, sprawią, że będzie to wielki atut dla serwisu, który będzie lepiej odczytywany przez roboty indeksujące. Każde poradniki związane z pozycjonowaniem (nie tylko te o podstawowe) będą zwracać uwagę na ten właśnie aspekt. Tytuł nie powinien przekraczać 60 znaków, a dla opisu zaleca się ilość znaków na poziomie 150-155 znaków. Możemy także sprawdzić przez Google SERP Simulator jak będzie wyglądać nasza strona pod kątem wprowadzonych opisów i tytułów.

Treść pozbawiona błędów

Jeśli przygotowujemy treść serwisu, to musimy zwracać uwagę na jej poprawność. Wszelkie literówki i błędy ortograficzne to element, który szybko pozbawi nas potencjalnych klientów. Trzeba zadbać również o to, aby nasza witryna zawierała treść, która będzie regularnie modyfikowana i aktualizowana, gdyż użytkownicy chętnie szukają aktualnych treści.

Atrybuty ALT

To element, na który zwraca uwagę każdy poradnik na temat optymalizacji pod pozycjonowanie. Atrybuty alt stosowane dla zdjęć na naszej stronie będą elementem przydatnym i wpływającym na jakość optymalizacji. Atrybuty te pojawiają się na miejscu obrazu, jeśli ten nie będzie mógł się z jakiegoś powodu wczytać (np. z powodu usunięcia go z serwera). Dodatkowo będą one nam pomagać w indeksowaniu zdjęć, a to również skutecznie wpływa na wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Walidacja kodu

Warto także sprawdzać stronę pod kątem tego, czy jest ona poprawna, jeśli chodzi o typy dokumentów. Na uwadze trzeba mieć typy dokumentów takie jak: HTML, XHTML, SMIL, MathML. Jeśli uda nam się wykryć ewentualne błędy, to trzeba będzie je naprawić.

Podstrony z błędami

Czasami naszym użytkownikom będzie pojawiać się błąd, gdy dany link zawiera element, który sprawia, że nie prowadzi tam, gdzie powinien. Jednak nie warto pozostawiać treści takiego komunikatu, jako domyślnej informacji od przeglądarki. Trzeba zadbać o to, aby również wygląd tej informacji został dopasowany do tego, jak wygląda nasza strona. Trzeba także zadbać o możliwość sprawnego powrotu do wcześniejszej podstrony, z którego skorzysta użytkownik na naszej stronie.

Nagłówki

Na temat nagłówków będzie można przeczytać praktycznie w każdym poradniku. Proste błędy w umieszczeniu tagów mogą się okazać niebezpieczne i kosztować nas pozycję w rankingu. Nagłówki należy umieszczać po kolei, nie powinno się wprowadzać zaburzonej kolejności.

Indeksacja podstron

Indeksacja to również takie słowo, które będzie powtarzać się praktycznie w każdym poradniku pozycjonowania. Warto sprawdzić, czy podstrony, jakie mamy na naszej stronie, będą również dostępne w wyszukiwarce. Można to sprawdzić bez problemu przez samą wyszukiwarkę. Jeśli wyniki zgadzają się ze statystkami z Google Webmaster Tools, to nie trzeba nic robić. Jeśli nie to będzie trzeba podjąć prace związane z tym, by doszło do indeksacji tych podstron, których w wyszukiwarce nie ma.

Poprawność adresów URL

Nazwy oraz adresy podstron muszą mieć odpowiednią semantykę. Nie może być tak, że będą tam losowe ciągi liter i cyfr, ponieważ taki adres od razu będzie źle odbierany przez potencjalnego użytkownika. Taki adres nie jest łatwy w obsłudze. Jeśli zajrzymy do poradników pozycjonowania, zobaczymy, że praktycznie każdy taki poradnik traktuje o tym elemencie i zwraca na niego uwagę.

Niedziałające linki

Jeśli mamy do czynienia z linkami to muszą one działać. Jeśli na naszej stronie występują linki, to naszym zadaniem będzie doprowadzenie do tego, by te linki funkcjonowały. Można wykorzystać mechanizm taki jak Broken Link Checker, który pozwoli nam znaleźć linki, które nie pracują prawidłowo i będzie można podjąć działania zmierzające do ich usunięcia, albo do wykonania skutecznej ich naprawy.

Mapa strony w formacie XML

Algorytm oraz roboty indeksujące Google to mechanizmy, które w sprawny sposób odczytują zawartość stron internetowych. Jednak nadal swoją funkcję spełnia mapa strony w formacie XML, która upraszcza indeksację naszej strony i upewnia nas w tym, że zostanie ona odpowiednio zaindeksowana. Mapy pozwalają na sprawne dokonanie indeksacji podstron dla naszej witryny. To mechanizm, który również ma swoją istotną rolę i musi być brany pod uwagę. Dzięki temu można zadbać lepiej o funkcjonowanie naszej strony i jej odczytanie przez roboty.

Plik robots.txt

Należy sprawdzić, czy plik robots.txt znajduje się w odpowiednim miejscu i czy jest on dobrze zbudowany – powinien znajdować się w katalogu głównym. To bardzo ważne, ponieważ możemy nieświadomie zablokować ważne podstrony w naszej witrynie i w ten sposób bardzo szybko stracimy pozycję w rankingach. To element, o którym nie można zapominać.

Słowa kluczowe

Warto sprawdzić, jakie słowa kluczowe związane z tematyką naszej strony powinny znaleźć się w jej treści, w celu zdobycia dodatkowego ruchu. Warto zbadać listę takich fraz, które są wykorzystywane przez konkurencyjne firmy.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: