Pozycjonowanie lokalne – czym jest i kiedy się je wykonuje?

Pozycjonowanie lokalne – czym jest i kiedy się je wykonuje?

Pozycjonowanie lokalne witryn internetowych to drugi najpopularniejszy typ pozycjonowania. Znajduje się on tuż po pozycjonowaniu standardowym (globalnym) i promuje witryny, jak sama nazwa wskazuje – lokalnie. Duża część osób jednak nie do końca wie, czym tak dokładnie jest i kiedy warto je wdrożyć. Sytuacja ta jest szczególnie widoczna na rynku biznesów lokalnych. Osoby posiadające stacjonarne biznesy nie pozycjonują lokalnie witryny m.in. właśnie z braku wiedzy czy wątpliwości. W tym artykule przedstawimy wszystkie najważniejsze wiadomości o lokalnym SEO.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Na czym polega pozycjonowanie lokalne i kiedy się je stosuje?
  • Na czym opiera się lokalne SEO?
  • W jaki sposób reklamować firmę w określonym obszarze (dzielnica, miasto lub województwo)?

Czym jest pozycjonowanie lokalne stron internetowych?

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to zwiększenie ich pozycji w wyszukiwarce Google, ale lokalnie. Co to właściwie oznacza? Witryna taka ma pojawiać się w Google pod danymi frazami, ale gdy są one wyszukiwane z dopiskiem danego miasta.

O pozycjonowaniu lokalnym możemy także mówić w momencie, kiedy wyszukiwanie pochodzić będzie z danego regionu. Wdrożenie tego typu działań polega w dużej części na tych samych zasadach, które stosowane są przy standardowym pozycjonowaniu witryn. I choć opiera się ono na tych samych założeniach, przy pozycjonowaniu lokalnym ważnym będzie wdrożenie kilku dodatkowych działań. Odpowiednie procesy mają zaznaczyć robotom indeksującym witrynę to, iż kierowana jest ona właśnie do mieszkańców danego miasta i ma lokalny kontekst.

Pozycjonowanie lokalne wdrażane jest najczęściej przy witrynach biznesów stacjonarnych, aby pozyskiwały ruch organiczny z danej lokalizacji. Dobrym przykładem mogą być wszelkie biznesy świadczące lokalne usługi. W większości przypadków realizują one swoje działania na określonym terenie. Pozycjonując się lokalnie, mieszkaniec konkretnego miasta będzie mógł wyszukać właśnie nasze usługi, o ile takie działania zostaną przez nas wdrożone.

Efektem pozycjonowania lokalnego jest to, że witryna po wpisaniu hasła z dopiskiem miasta lub przy wyszukaniu z danego regionu, pojawi się w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach. Choć globalnie może być praktycznie niewidoczna, sam proces pozycjonowania lokalnego można przeprowadzić na każdym typie witryny, niezależnie od wielkości czy tematyki serwisu.

Wizytówka w Google Moja Firma

Wizytówka w Google Moja Firma

Czas trwania pozycjonowania lokalnego, jak w przypadku tego standardowego może wynosić od kilku tygodni nawet do roku. Wszystko będzie zależało od celu, który chcemy osiągnąć, budżetu, stanu witryny czy funduszu, jakimi dysponujemy. Lokalne pozycjonowanie witryn jest prostsze niż pozycjonowanie globalne, z uwagi na dużo mniejszą konkurencję.

Jak pozycjonuje się lokalnie strony internetowe?

Podstawą pozycjonowania lokalnego jest ogólna optymalizacja witryny. Jest to podstawowe działanie, od którego prace przy witrynie rozpoczynają specjaliści. Witryna jest ogólnie dostosowana do wyszukiwarki Google, tzn. przyspieszane jest jej działanie i wczytywanie się, wdrażane są odpowiednie dane strukturalne (tzw. mikrodane lub znaczniki schema.org), upraszczany jest szkielet strony, czy tworzona jest wersja mobilna. To tylko niektóre z wielu czynności dostosowujące serwis pod lokalne SEO.

Gdy nasza strona internetowa jest już odpowiednio zoptymalizowana, pierwszą czynnością pozycjonowania lokalnego jest dobór odpowiednich słów kluczowych powiązanych z oferowanymi usługami i obszarem, w którym są wykonywane. To dla nich będzie wyświetlała się nasza witryna w SERP-ach. Wyrazy te będą frazami lokalnymi, tj. będą posiadały dopisek miejscowości i powinny zostać wybrane pod kątem zapewnienia jak największego możliwego ruchu z Google, pochodzącego od lokalnych użytkowników.

Słowa kluczowe pod lokalne SEO powinny być umieszczone w treści danego serwisu, których przygotowanie można zlecić copywriterom SEO. Treści pod SEO mają za zadanie dostarczenie użytkownikom poszukiwanych przez nich informacji, a robotom indeksującym słowa kluczowe, pod którymi powinniśmy być widoczni w wyszukiwarce Google.

Drugim typem działań przy pozycjonowaniu lokalnym jest link building, np. z lokalnych forów internetowych. Przeprowadza się go na takiej samej zasadzie, jak przy standardowym pozycjonowaniu, umieszczając w sieci linki do naszej witryny.

Linki SEO umieszcza się w serwisach lokalnych. Ma to za zadanie (oprócz podniesienia popularności naszej strony internetowej) powiązać naszą witrynę z daną lokalizacją. Google, monitorując linki pozycjonujące, odczyta również, że większość z nich pochodzi właśnie z lokalnych serwisów. Odnośniki dodawane są najczęściej w krótkich wiadomościach czy tekstach na forach internetowych, artykułów blogowych oraz w kanałach social media.

Panorama Firm

Wizytówka NAP (źródło: panoramafirm.pl)

Kolejnym sposobem na pozycjonowanie lokalne jest zwiększenie wiarygodności naszej strony i powiązanie jej z lokalnym adresem. Jest to bardzo ważny element, który informuje Google, że nasza strona, z jakichś względów pojawia się w lokalnym kontekście i tak też ma być wyświetlana w wyszukiwarce.

Google korzysta z algorytmów wykrywających powiązania lokalne. Jako wyszukiwarka stara się dostarczać swoje wyniki jak najlepiej dopasowane do użytkowników — również pod względem lokalnym. Aby powiązać witrynę z danym adresem lub miastem, tworzy się na niej informacje w wizytówkach NAP, czy tworzy się wizytówki firm w Google (w Google Moja Firma) z nazwą marki, jej adresem i numerem telefonu. W tym celu tworzona jest także wizytówka firmy w Google Maps i oznaczane jest na w niej adres naszej firmy wraz z linkiem do naszej strony internetowej.

Zdobywanie ocen i opinii dotyczących naszej działalności to także element, który będzie sprzyjał naszej pozycji, prowadząc wszelkie działania zmierzające do efektów naszej lokalnej kampanii SEO. W momencie, gdy będziemy także otrzymywać pozytywne opinie od zadowolonych klientów, zwiększymy zaufanie do naszej firmy. Ważne jest to, aby wszystkie wystawione nam oceny były naturalne. Zmyślone informacje na nasz temat mogą wywołać zupełnie odwrotny efekt.

Pozytywnym działaniem będzie zaangażowanie się w kontakt z osobami, które wystawiły swoją opinię na nasz temat. Stąd też dobrze jest ustosunkować się do wszystkich wypowiedzi — zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Należy także pamiętać o zachęcaniu naszych klientów do zostawiania opinii (szczególnie tych zadowolonych z naszych usług). Ci drudzy, którzy nie do końca zostali usatysfakcjonowani, zdecydowanie bardziej sami z siebie skłonni są do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

Opinie w wizytówce w Google Moja Firma

Opinie w wizytówce w Google Moja Firma

Dla kogo przeznaczone jest pozycjonowanie lokalne?

W poszukiwaniu konkretnych usług lub sklepów wiele osób kieruje swoje zapytania do wyszukiwarki Google. Równie często można mówić o korzystaniu z Google Maps, w celu dotarcia do poszukiwanych danych. Duże znaczenie ma przy tym czas, w którym użytkownicy mogą odnaleźć potrzebne informacje, czy też oferty, które znajdują się w pobliskiej lokalizacji.

Pozycjonowanie lokalne stron internetowych przeznaczone jest głównie dla osób prowadzących swoje firmy dla lokalnych klientów. Będą to np. restauracje, zakłady fryzjerskie czy punkty handlowo-usługowe kierujące swoją ofertę do osób z danego miasta Pozycjonowanie lokalne to też sposób na skierowanie naszej oferty do osób mieszkających w danej lokalizacji, np. ze względu na charakter danego regionu. Każda osoba prowadząca biznes lokalnie powinna stworzyć i pozycjonować stronę lokalnie. Pomocny jest tutaj mechanizm używany przez Google. Jest on odpowiedzialny za rozpoznanie lokalizacji urządzenia. Wskazuje lokalizację, z której została wyszukana dana fraza przez użytkownika. Na podstawie tych danych, użytkownikowi wyświetlane są strony tych miejsc, w których pobliżu się znajduje.

Mapy Google

Mapa z lokalizacjami wyświetlana nad wynikami organicznymi (źródło: google.com)

Dlaczego warto pozycjonować witrynę lokalnie?

Najważniejszym powodem, dla którego warto pozycjonować swoją witrynę lokalnie, jest możliwość pozyskiwania ruchu organicznego z danego miasta lub regionu. Następstwem tego będzie pozyskanie nowych klientów dla naszego biznesu. Wyszukiwarka Google jest praktycznie niekończącym się źródłem nowych użytkowników, dlatego warto dzięki niej pozyskiwać klientów.

Realizacja pozycjonowania lokalnego jest prosta ze względu na dużą dostępność na rynku agencji SEO. Jest to też ekonomiczny sposób na pozyskiwanie lokalnych klientów w porównaniu do płatnej reklamy, czy kampanii reklamowych w Google Ads i Facebook Ads. Pozycjonując witrynę internetową lokalnie, jesteśmy postrzegani też jako liderzy w danej branży i w danym regionie, gdyż wiele osób sugeruje się wskazaniami Google i wybiera serwisy z górnych wyników wyszukiwarki.

Pamiętajmy, że wykorzystując pozycjonowanie lokalne do rozwoju naszej marki i zdobywając przy tym klientów w lepszy sposób niż nasza konkurencja, możemy jeszcze bardziej rozwinąć swój biznes.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: