Pozycjonowanie i optymalizacja pod SEO – na czym polegają obie usługi?

Pozycjonowanie i optymalizacja pod SEO – na czym polegają obie usługi?

Pozycjonowanie strony internetowej i optymalizacja pod SEO często nazywane zamiennie i uznawane za jeden proces — budujący pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania – mogą przebiegać w różny sposób oraz służyć różnym celom. W tym tekście odpowiemy na pytania: czym jest pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej, a także co różni te dwa pojęcia?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jaka jest różnica między pozycjonowaniem a optymalizacją pod pozycjonowanie?
  • Na czym polegają czynności „on-site” i „off-site” podczas pozycjonowania?
  • Co jest wykonywane podczas optymalizacji pod SEO?

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych i optymalizacja pod SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych i ich optymalizacja pod pozycjonowanie to pojęcia często używane zamiennie. Niezależnie od tego, w jakim kontekście padają, odnoszą się do zwiększenia pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarki Google.

Optymalizacja stron internetowych pod pozycjonowanie to działania przeprowadzane na danej stronie internetowej lub w sklepie internetowym, które mają na celu lepsze ich dostosowanie do aktualnych wymogów algorytmów wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie stron internetowych odnosi się do zwiększenia pozycji witryny w Google przy realizacji zarówno optymalizacji pod pozycjonowanie (działania „on-site”), jak i pozyskiwaniu linków pozycjonujących (działania „off-site”), czyli czynności wykonywanych już poza samą pozycjonowaną witryną.

Pozycjonowanie sklepów internetowych jest zatem szerszym i bardziej ogólnym terminem, który obejmuje wszystkie działania zwiększające pozycję naszego serwisu w Google, a sama czynność optymalizacji pod SEO odnosi się jedynie do dostosowania pod wymogi algorytmów wyszukiwarki.

W jaki sposób przebiega proces optymalizacji pod pozycjonowanie?

Optymalizacja stron pod pozycjonowanie tak jak wspomniałem wcześniej, to dostosowanie witryny do wymagań wyszukiwarki Google w taki sposób, aby algorytm uznawał ją za wartościową i umieszczał ją na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. Pierwszym elementem optymalizacji jest dostosowanie kodu strony do wyszukiwarki. W tym celu upraszcza się kod witryny lub delikatnie przeprojektowuje się stronę, w celu zwiększenia jej czytelności i poprawienia widoczności np. na urządzeniach mobilnych.

Optymalizacja strony internetowej pod SEO to też dbanie o odpowiednią prędkość wczytywania serwisu, np. poprzez zmniejszenie wagi i rozmiaru zdjęć, czy ograniczenie wczytywania większości plików i bibliotek stronie głównej.

Kolejną czynnością, która wykonywana jest podczas optymalizacji pod SEO to dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Obecnie każda witryna powinna posiadać własną minimalistyczną wersję dla tabletów i smartfonów, gdzie przeglądana na tych urządzeniach powinna mieć dużo prostszy układ.

Aby odpowiednio zoptymalizować swoją stronę pod pozycjonowanie, należy zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Są to linki prowadzące do innych części serwisu, których zadaniem jest ułatwienie przeglądania użytkownikom, a także szybsze zaindeksowanie serwisu w Google, przez utorowanie drogi robotom indeksującym, które powinny przechodzić z łatwością z podstrony na podstronę.

Bardzo ważną częścią optymalizacji strony internetowej pod SEO jest wartościowy content, czyli teksty zawierające odpowiednie frazy i słowa kluczowe, pod jakimi chcemy, aby nasz serwis był widoczny. Odpowiednio zoptymalizowane teksty pod pozycjonowanie mają służyć zarówno czytelnikom (przede wszystkim), jak i robotom indeksującym, dzięki czemu wyszukiwarka odpowiednio oceni tematykę naszej strony lub sklepu internetowego. W przypadku sklepu należy opublikować dłuższe, unikalne opisy i nie ograniczać się jedynie do wymiarów i wag w ich treści.

Senuto

W celu znalezienia listy fraz wykorzystaj aplikację Senuto (źródło: senuto.com)

Im więcej tekstów z większą liczbą popularnych słów kluczowych opublikujemy, tym częściej i wyżej będziemy wyświetlani w wynikach wyszukiwania. Google od wielu lat regularnie zwiększa wpływ wysoko jakościowego contentu na pozycjonowanie strony. Warto zatem optymalizując witrynę, regularnie zamieszczać artykuły (np. na blogu) z popularnymi frazami, w otoczeniu zdjęć i filmów nawiązujących do tematyki danego tekstu.

W celu przygotowania listy fraz z długim ogonem wykorzystaj aplikację Semstorm (źródło: semstorm.com)

…lub aplikację Semstorm (źródło: semstorm.com)

Na czym polega kampania SEO?

Drugą częścią kampanii SEO po wcześniej wykonanej optymalizacji strony internetowej są działania „off-site”, czyli czynności wykonywane poza stroną internetową. Głównym działaniem „off-site” jest link building, czyli pozyskiwanie linków SEO. Linki zewnętrzne kierujące użytkowników i robotów indeksujących do naszej strony (zwane także linkami zwrotnymi lub backlinkami) to niezwykle ważny element pozycjonowania, od samego początku funkcjonowania wyszukiwarki Google. Pierwotnie Google promowało strony które miały najwięcej linków pozycjonujących. Było to jednak duże pole do wykonywania nadużyć, dlatego proces oceny stron internetowych w rankingu znacznie zmieniono i utrudniono.

Obecnie odpowiednio wykonana strategia link buildingowa polega na tworzeniu linków pozycjonujących w serwisach powiązanych tematycznie do pozycjonowanego serwisu. Muszą być one jednak zamieszczane na wartościowych i profesjonalnie wykonanych stronach i blogach internetowych (często też uzupełnia się strategię pozyskiwania linków SEO o serwisy ogłoszeniowe i fora dyskusyjne).

Link building

Do realizacji link buildingu wykorzystaj portale tematyczne (źródło: informed.com.pl)

Linkowanie SEO powinno być realizowane w taki sposób, aby przypominało naturalne podlinkowanie strony przez różne serwisy, ograniczając liczbę linków pozycjonujących w skali miesiąca, gdyż możemy zostać ukarani filtrem i obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwarki Google.

Linki SEO dzielą się na te z atrybutem „dofollow” i „nofollow” (tak, w obydwu przypadkach służą pozycjonowaniu). Pierwszy z nich przekazuje rzeczywiście część „mocy” (tzw. link juice) naszej witrynie ze strony, na której został umieszczony. Specjaliści — w tym pracownicy Google przyznają, że linki z atrybutem „nofollow”, choć nie dają bezpośredniej korzyści, wpływają na wiarygodność naszej witryny oraz naturalność linkowania, czyli dywersyfikację profilu linków pozycjonujących.

Kolejnym działaniem, które pomaga pozycjonować naszą witrynę, jest zwiększenie jej popularności w sieci oraz dbanie o zwiększenie ruchu na witrynę. Google oprócz odpowiednio zoptymalizowanych i jakościowych stron promuje również te, które odwiedza wiele osób. Aby zatem odpowiednio pozycjonować swoją witrynę, możemy tworzyć profile w social mediach i kierować ruch z nich na naszą stronę, czy zadbać o marketing szeptany, za pomocą którego umieścisz linki pozycjonujące do swojej strony na forach internetowych.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: