Pozycjonowanie a Google AdWords – czym różnią się obie usługi?

Pozycjonowanie a Google AdWords – czym różnią się obie usługi?

Postaramy się tym razem przestawić jakie różnice są pomiędzy sposobami promowania strony internetowej określanymi jako kampania w Google AdWords a pozycjonowanie. AdWords to reklama w wyszukiwarce Google, która polega na tym, że wyświetlane zostają sponsorowane wynik. Pozycjonowanie to natomiast ogół działań, które trzeba podejmować, aby wypromować swój serwis w wynikach wyszukiwania Google poniżej reklam AdWords. W przypadku pozycjonowania należy zapłacić za czas, jaki firma zajmująca się pozycjonowaniem poświęci, aby skutecznie promować naszą witrynę.

Porównanie szczegółowe – szybkie efekty z Google AdWords

Jeśli chodzi o pierwsze efekty, zdecydowanie lepiej wyglądać będą kampanie AdWords ponieważ ich działanie jest właściwie natychmiastowe. Od razu, na samym starcie kampanii, reklama będzie pojawiać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, gdy zaproponujemy odpowiednią kwotę za jej kliknięcie. System działa na zasadzie licytacji, dlatego im większą stawkę będziemy mogli zaproponować, tym większa szansa na to, że reklama będzie na pierwszej stronie. Pozycjonowanie jest natomiast procesem czasochłonnym. Efektów będzie można spodziewać się dopiero po kilku miesiącach. Pojawienie się efektów od razu wysoko w wynikach będzie możliwe wyłącznie, gdy strona będzie posiadać małą konkurencję. Jeśli więc zależy nam na szybkości potencjalnych efektów promowania strony, powinniśmy postawić na kampanię w Google AdWords.

Słowa kluczowe (tzw. frazy)

Jeśli decydujemy się na kampanię w Google AdWords możemy wykorzystać praktycznie nieograniczoną ilość słów kluczowych, jednak trzeba się również liczyć z tym, że im więcej będzie fraz, tym koszty naszej kampanii staną się większe. Trzeba dodatkowo zaznaczyć, że reklama będzie wyświetlać się tylko na te frazy, które będziemy wskazywać w kampanii. W ten sposób pokażemy się osobom, które szukają konkretnych informacji (dla konkretnej wpisywanej frazy w wyszukiwarke). Podczas realizacji kampanii w Google AdWords mamy pewną kontrolę na to, jakie słowa będą dla nas istotne i kiedy nasza reklama będzie się wyświetlać. Jeśli chodzi o istotne kwestie, to jedną z nich na pewno będą możliwości ustawienia całej kampanii w taki sposób, w jak będziemy chcieli. Mamy więc kontrolę nad budżetem, stawką za kliknięcie i wyborem zasięgu działania naszej reklamy. Jeśli chodzi o pozycjonowanie, to w tej usłudze również nie ogranicza nas liczba fraz, ale w tym wypadku każda z nich będzie musiała występować w treści naszej strony. Pozycjonowanie skupia się na kilku frazach, by dać w ten sposób jak najlepsze rezultaty. Co więc pod tym kątem wybrać? czy lepiej kampanię w AdWords czy pozycjonowanie? Jeśli chcemy się skupić na większej liczbie słów kluczowych, oraz zakończyć naszą kampanię w dowolnym czasie, to wydaje się, że wybór powinien paść na kampanię w Google AdWords.

Widoczność wyników

Organiczne wyniki wyszukiwania pojawiają się wyłącznie w wyszukiwarce Google. Natomiast AdWords to taka forma reklamy, które może pojawić się także w sieci reklamowej Google. To sieć stron internetowych, które są połączone ze sobą wewnętrzną wyszukiwarką od Google. Liczba takich stron jest coraz większa, dlatego przygotowując kampanię można wybrać tematykę tych serwisów, na których reklama będzie wyświetlana, albo po prostu zdecydować się na ręczny wybór konkretnych witryn. Wybierając kampanię w Google AdWords śmiało można stwierdzić, że zasięg naszej reklamy stanie się dużo większy.

Aktualizacja algorytmu Google i jej wpływ na nasze wyniki

Reklama AdWords nigdy nie jest uzależniona od tego jak zmienia się algorytm wyszukiwarki Google. Jeśli więc następuje zmiana algorytmu, to reklama pozostaje w tym samym miejscu. W ten sposób mamy pewny zakres bezpieczeństwa i stabilność dla wyświetlanej reklamy. W przypadku pozycjonowania wygląda to zupełnie inaczej, ponieważ Google cały czas zmienia i udoskonala swoją wyszukiwarkę i tym samym chce dostarczać jak najlepsze wyniki wszystkim użytkownikom. Dlatego wtedy, gdy dojdzie do zmiany algorytmu mogą pojawić się wahania pozycji stron, w wynikach wyszukiwania. Należy więc cały czas nadzorować zmiany i być na bieżąco z tym, jakie są wystosowane aktualnie wytyczne od Google. Dodatkowo, jeśli ktoś nie posiada responsywnej strony internetowej, to na pewno zauważy zmiany w pozycjach swoich fraz.

Monitorowanie działań

Jeśli ktoś prowadzi kampanię w Google AdWords posiada dostęp do panelu administracyjnego. Dzięki temu otrzymamy bardzo wiele informacji o tym, jak przebiega realizacja naszej kampanii. Można wtedy sprawdzić na jakie słowa reklama się wyświetla, ile danego dnia jest wyświetleń oraz kliknięć w naszą reklamę. Dzięki panelowi kampanii AdWords można również mieć wgląd do wydatków oraz kosztów kampanii. Dzięki temu, że można mierzyć konwersję po kliknięciu w reklamę, dowiemy się jakie działania są wykonywane na naszej stronie, gdy już ktoś wejdzie na nią poprzez reklamę. Jeśli chcemy kontrolować działania, jakie będą wynikać z pozycjonowania, musimy zainwestować w oprogramowanie, które będzie cały proces nadzorował naszą pracę. Możemy także liczyć na dokładne raporty od firmy pozycjonującej. Wpisywanie naszych fraz w wyszukiwarkę w Google by zobaczyć pozycję naszych fraz nie ma sensu, ponieważ pojawią nam się wtedy wyniki filtrowane (Google wyświetli nam wyniki spersonalizowane, opierając je o adres IP i geolokalizację).

Czas działania

Kampania AdWords będzie generować ruch jedynie podczas jej prowadzenia oraz, gdy na naszym koncie AdWords znajdują się środki na jej zasilenie. Jeśli się wyczerpią, wtedy reklama przestanie się wyświetlać. Pozycjonowanie, jeśli będzie wykonane profesjonalnie, przynosić będzie nam efekty długoterminowy. Dobrze wykonany proces pozycjonowania to szansa na to, by stale zdobywać ruch w naszej witrynie.

Zagrożenia

Głównym zagrożeniem dla skutecznych działań AdWords będzie fakt, że część reklam może być usuwana przez blokujące dodatki, które będą zatrzymywać niechciane treści. Jeśli ktoś ma zainstalowane rozszerzenie AdBlock, wtedy nasze reklamy zostaną ukryte. W przypadku pozycjonowania jedyny problem, to możliwość otrzymania od Google filtru. Jest to mechanizm, który ma chronić przed sztucznymi i nieuczciwymi technikami pozycjonowania. Zagrożenie takie pojawia się w momencie, gdy prowadzimy działania na własną rękę i bez należytej wiedzy. Trzeba sprawdzać również, czy wybrana przez nas firma pozycjonerska nie będzie używać niedozwolonych technik (np. systemy wymiany linków).

Jaka opcja będzie łatwiejsza?

Prowadzenie kampanii w Google AdWords wymaga mniej czasu na naukę, niż realizacja pozycjonowania. Kampanię w AdWords można samodzielnie prowadzić, jednak tutaj wiedza na jego temat również nam będzie potrzebna, ponieważ narzędzie to jest rzeczywiście potężne. Działania, jeśli będą źle prowadzonem, doprowadzą do szybkiego wyczerpania naszych środków i nie przyniosą nam efektów. Każde kliknięcie niesie za sobą koszty. Taką kampanię trzeba prowadzić i nadzorować by przynosiła efekty, a nie koszty. Jeśli chodzi o pozycjonowanie jest to usługa, które wymaga zatrudnienia profesjonalnej agencji, która zaplanuje jej realizację. Samodzielne pozycjonowanie będzie bardzo trudne, właściwie czasami trudne do zrealizowania, ponieważ to niezwykle szerokie i trudne technicznie zagadnienie.

Gdzie osiągniemy jak najniższe niższe koszty za reklamę?

Jednoznacznej odpowiedzi nie znajdziemy, ponieważ wszystko będzie uzależnione od tego, w jakiej branży działa nasza firma i jaka jest jej konkurencja. Dużo zależy również od tego, w jaki sposób poszczególne działania są prowadzone. Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi, którą formę reklamy wybrać. Zarówno AdWords jak i pozycjonowanie to działania, które mają swoje zalety i wady, dlatego dobra firma pozycjonerska będzie w stanie nam podpowiedzieć, co w przypadku naszej witryny może się okazać lepszym rozwiązaniem.

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: