Planowanie marketingowe skutecznym sposobem na budowanie marki w sieci

Planowanie marketingowe skutecznym sposobem na budowanie marki w sieci

Efektywne budowanie marki w sieci to temat rzeka. Niestety, często pomijane są podstawy, od których zależą pozostałe działania. Co zatem zrobić, by poprawić rozpoznawalność marki w sieci?

Budowanie marki oraz analiza informacji

Współczesny poziom technologiczny gwarantuje twórcom nieograniczony wręcz dostęp do dużej ilości przeróżnych danych, nie mniej jednak posiadanie narzędzi, które umożliwiają gromadzenie różnego rodzaju informacji w rzeczywistości o niczym jeszcze nie świadczy. W marketingu internetowym podejmowane działania powinny być gromadzone przez nas samych – jest to warunek konieczny, umożliwiający efektywne budowanie marki. Doskonałym narzędziem, które warto wykorzystać w marketingu internetowym, są możliwości, jakie zapewniają portale społecznościowe, choćby popularny fanpage na Facebooku, dostarczający wielu cennych informacji na temat użytkowników. Inaczej rzecz ujmując, kluczem w marketingu sieciowym jest przede wszystkim dogłębna analiza danych i takie ukierunkowanie publikowanej przez siebie treści, aby trafiać do grupy docelowej – właśnie na tym powinna opierać się skuteczne budowanie marki.

Zrezygnuj z tworzenia treści dla wszystkich

Podstawowym czynnikiem, który zapewnia pożądane efekty, jest kierowanie treści dla określonej grupy odbiorców, w procesie budowania marki, jest to oczywiście grupa docelowa. Oczywisty jest fakt, że każdy chce dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, przy jednoczesnym zwrocie włożonego wysiłku i pracy, np. w postaci zwiększonej sprzedaży. Posiadanie profilu Facebookowego, który posiada szerokie grono milczących fanów, okazuje się w rzeczywistości znacznie mniej korzystnym rozwiązaniem niż znacznie węższa grupa osób dających pełen odzew i – co ważniejsze – podejmująca reakcję na twoje działania. Jeśli natomiast zdecydowałeś się na rozsyłanie newslettera, dołóż starań, aby twoje wiadomości były bardziej spersonalizowane. Co prawda w sytuacji, gdy posiadasz długą listę odbiorców, stworzenie oryginalnego tekstu dla każdego z nich jest praktycznie niewykonalne, postaraj się jednak pogrupować osoby znajdujące się w twojej bazie np. pod względem płci i wieku, tworząc tym samym kilka konkretnych kategorii – w tej sytuacji wystarczające będzie stworzenie kilku wariantów e-maila i wysłanie wiadomości do odbiorców. Jest to stosunkowo prosty zabieg, przynoszący wiele pożądanych korzyści zarówno dla ciebie, jak i twoich klientów.

Postaraj się wyróżniać

Każda marka powinna zindywidualizować techniki dotarcia do swoich klientów. Nie należy stosować określonych działań tylko dlatego, że korzystają z nich inni. Zanim podejmiesz decyzję o wykorzystaniu konkretnego rozwiązania, przeanalizuj szczegółowo wszystkie za i przeciw, przyjrzyj mu się z każdej strony, dokładnie przemyśl jego zastosowanie. Zadaj sobie pytanie, czy zadowolony będzie twój klient, w końcu z myślą o nim podejmujesz wszystkie działania. Pamiętaj, że wykorzystywane przez ciebie techniki powinny być dostosowane do konkretnego przekazu i celu. Przed podjęciem decyzji dokładnie przeanalizuj własne potrzeby. Posłuż się choćby takim przykładem – w bezpośrednim sąsiedztwie dworca znajduje się budka fast-food i – mimo braku miejsca, w którym klienci mogliby usiąść i zjeść – interes kręci się doskonale. Nie oznacza to jednak, że podobne efekty uzyska wysokiej jakości restauracja, w której konieczne jest użycie noża i widelca. Powyższy przykład idealnie wpisuje się w internetowy marketing – priorytetem jest tutaj sposób świadczenia usług, grupa docelowa, a także inna półka cenowa. To, że ktoś osiągnął sukces korzystając z konkretnych narzędzi wcale nie musi oznaczać, że tobie także się to uda. I odwrotnie – to, co w przypadku innych okazało się totalną klapą, u ciebie może być prostą drogą do sukcesu. Budując markę nie zapominaj o tym, że każde rozwiązanie wymaga indywidualnego podejścia.

W skuteczny sposób dostarczaj treść

Jeśli nie dołożysz starań, by odpowiednio dotrzeć do potencjalnych odbiorców, nawet najlepiej przygotowany merytorycznie biznes z całą pewnością nie wypali. Pamiętaj, że przeszkodą może być nawet nieznacząca, wręcz trywialna błahostka. Od kilku lat funkcjonuje trend w zakresie tworzenia stron responsywnych, dostosowanych do potrzeb urządzeń mobilnych, czyli smartfonów i tabletów. Biorąc pod uwagę ilość użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, warto zoptymalizować swoją stronę właśnie w tym kierunku, tym bardziej, że liczba użytkowników mobilnych rośnie z dnia na dzień. Jeśli twoja strona nie posiada optymalizacji dla urządzeń mobilnych, automatycznie tracisz dużą grupę odbiorców. Załóżmy, że twoja witryna rewelacyjnie prezentuje się na ekranie komputera – co z tego, jeśli przysłowiowy Kowalski opuszcza stronę, gdyż nie może skorzystać z jej zasobów za pomocą smartfona, bo czcionki są zbyt małe lub strona ładuje się nadzwyczaj długo? Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem sklepu wędkarskiego, posiadasz doskonały towar i chcesz poinformować o tym potencjalnych odbiorców za pomocą ulotek. Rozdanie ulotek zlecasz konkretnej osobie, która wykonuje zadanie, wręczając ulotki wszystkim ludziom spotykanym na ulicy. Czy będziesz z tego zadowolony? Oczywiście, że nie, gdy twoim celem jest dotarcie do osób zainteresowanych wędkowaniem, a do takich z całą pewnością nie należą dzieci, które także przedmiotowe ulotki otrzymały. Pamiętaj, że nawet najlepsza treść nie zwalnia Cię z zadbania o odpowiednie kanały komunikacyjne, którymi chcesz dostarczać ją swoim odbiorcom. Fakt ten dotyczy także odpowiedniej optymalizacji strony internetowej.

Pamiętaj o autentyczności marki

Co i rusz na Facebooku pojawiają się różne historie, często przedstawiające lub informujące o przykrych wydarzeniach rodzinnych. Społeczność Facebookowa przekazuje te informacje dalej, komentuje, upublicznia – słowem, angażuje się w nagłośnienie sprawy. Podobnie rzecz wygląda w przypadku chwalenia się osobistymi sukcesami, np. narodzinami dziecka lub zdobyciem tytułu magistra. Niemal od razu pojawiają się gratulacje, komentarze, zaangażowanie znajomych. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta – ludzie angażują się w konkretną sytuację, w swoisty sposób identyfikują się z nią. Zastanawiasz się pewnie, co wspólnego mają powyższe przykłady z marketingiem internetowym? Wbrew pozorom bardzo dużo. Użytkownicy sieci, którzy skorzystali z zasobów witryny, znają i cenią konkretną markę, często utożsamiają się z danym produktem, poszukują informacji na temat nowości, interesują się podejmowanymi przez firmę działaniami, a nawet polecają markę znajomym. Co ważniejsze, są to działania naturalne i w pełni autentyczne, poparte doświadczeniem i zaufaniem odbiorców. Bez wątpienia są to cenne czynniki, które w znaczny sposób przyczyniają się do skutecznej budowy marki.

Nie lekceważ podstaw

Widniejące wyżej hasło można potraktować jako podsumowanie tego wpisu. Istnieje wiele, na pozór błahych, wręcz trywialnych sytuacji, których nie należy lekceważyć. Z założenia bez problemu można wyeliminować proste błędy, rzeczywistość dowodzi jednak, że niski poziom ich komplikacji często staje się przyczyną ich przeoczenia, a nawet nieświadomego zlekceważenia. Reasumując, wytworzenie interesującej i przydatnej materii to dopiero pierwszy krok, równie ważne są kolejne, obejmujące przede wszystkim działania podejmowane w przyszłości.

Kategoria: ,

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: