Optymalizacja i user experience – jak połączyć oba czynniki?

Optymalizacja i user experience – jak połączyć oba czynniki?

Często, wręcz do znudzenia powtarzam, że strona internetowa powinna podobać się odwiedzającym, a nie właścicielowi. Poziom zadowolenia użytkowników świadczy o tym, czy serwis będzie odnosił sukcesy, czy też nie. Powyższe słowa mogą wydać się dość brutalne, taka jest jednak prawda. Zastawów się, kim są użytkownicy odwiedzający twoją stronę – zapewne zauważyłeś, że nie jest to jeden „typ” odbiorców. Użytkownikami są także roboty wyszukiwarek, które szczegółowo analizują twój serwis, nadając mu przysłowiowe łatki w postaci stopnia widoczności na określone słowa kluczowe. Z tej właśnie przyczyny bardzo ważne jest łączenie elementów SEO z user experience, wszystko po to, aby zadowolić zarówno użytkowników, jak i wspomniane roboty wyszukiwarek. Inaczej rzecz ujmując, ważny jest atrakcyjny wygląd, przejrzysta konstrukcja, intuicyjna obsługa oraz właściwa budowa witryny od strony kodu.

Dopasowanie wyglądu nagłówków do ich poziomu wartości oraz istotności

Najlepiej na każdej podstronie posiadać jeden nagłówek H1 oraz kilka H2 i H3. Nagłówki wskazują stopień istotności zawartych w nich haseł. Warto także odzwierciedlić ten fakt wizualnie, stosując odpowiednie rozmiary frontów dla poszczególnych nagłówków, wyróżniając najistotniejsze największą czcionką. Mało prawdopodobne jest to, aby roboty wyszukiwarek przychylnym okiem patrzyły na nagłówki H1, dobrze ukryte i dopełnione małymi fontami.

Wstawianie przydatnych linków z tzw. anchorami

Właściwe łączenie elementów SEO z user experience jest jak najbardziej wskazane, wręcz konieczne.

Powody stosowania wewnętrznego linkowania są dwa:

  • połączenie powiązanych tematycznie tekstów (roboty wyszukiwarek mają wtedy jasny sygnał, że dane podstrony posiadają jakąś korelację);
  • kierowanie użytkowników do innych miejsc (za pośrednictwem przydatnych oraz powiązanych z danym tekstem artykułów).

Jeśli posiadasz taką możliwość, dołóż starań, aby tworzyć wartościowe, przydatne użytkownikom linkowanie wewnętrzne. Pamiętaj, aby wyróżnić odnośniki kontrastującym kolorem. Bardzo ważna jest także treść linka – tzw. anchor, czyli tekst, którego kliknięcie powoduje przejście do innej podstrony. W tym przypadku lepsze są wartościowe słowa kluczowe niż bardzo ogólne „zobacz więcej”, „czytaj dalej” czy też „kliknij tutaj” itp.

Stosowanie logicznej i optymalnej nawigacji

Wszystkie elementy nawigacyjne powinny być szczegółowo przemyślane i dokładnie przeanalizowane, zwłaszcza, gdy są one umieszczane na rozbudowanych stronach internetowych. Fakt ten nie oznacza oczywiście, że kwestię tę mogą zaniedbać właściciele małych serwisów. Ogólnie rzecz ujmując, konieczne jest stworzenie nawigacji, która umożliwi poruszanie się pomiędzy wszystkimi częściami serwisu w sposób intuicyjny – z całą pewnością docenią to użytkownicy, spędzając więcej czasu na danej stronie lub odwiedzając większą ilość podstron.

Przydatna, przyjemna dla odbiorcy treść

Wartościowe strony internetowych powinny spełniać następujące warunki:

  • posiadać teksty bez błędów;
  • posiadać treść podzieloną na sekcje i akapity;
  • posiadać odpowiednie rozmiary fontów;
  • zawierać zróżnicowaną treść (teksty, obrazy, grafika, animacja itp.);
  • posiadać teksty urozmaicone listami punktowanymi i numerowanymi;
  • wykorzystywać nagłówki.

Celem powyższych działań, a także innych rozwiązań, jest stworzenie strony internetowej, która będzie przydatna i jednocześnie przyjemna w odbiorze. Docenią to z całą pewnością nie tylko użytkownicy, ale także roboty wyszukiwarek.

Odpowiednie ładowanie strony

Mobilność stron internetowych to temat wałkowany od lat. Chyba nikt nie lubi długo czekać, prawda? Fakt ten dotyczy także osób, które odwiedzają stronę internetową. Co ważniejsze, w tym przypadku nie chodzi tylko o czas, ale często także o wykorzystanie transferu internetowego, którego poziom jest bacznie obserwowany przez większość właścicieli urządzeń mobilnych. Przetestuj swoją stronę za pomocą dobrych narzędzi, np. Pingdom Website Speed Test, a dowiesz się, czy istnieje możliwość, by wycisnąć z niej nieco więcej dodatkowych sekund.

Zachęcanie do komentowania wpisów

Jedną z części tzw. user-generated content, czyli treści na stronach internetowych, są komentarze tworzone przez użytkowników. Każdy komentarz w znaczny sposób wpływa na rozbudowę strony, śmiało można więc stwierdzić, że im więcej komentarzy, tym lepiej. Należy jednak pamiętać, że powinny być to wartościowe komentarze – istotną kwestią jest w tym przypadku relewantność oraz przydatność pod względem treści.

Wykorzystywanie tzw. okruszków

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że łączenie elementów SEO z user experience jest jak wykorzystywanie tzw. okruszków, czyli breadcrumbs. Dla użytkownika jest to wskazówka, w którym miejscu na stronie znajduje się w danym momencie. Narzędzie to najczęściej jest przedstawiane w postaci wąskiego paska, znajdującego się w górnej części strony. Okruszki przychodzą z pomocą zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek w zrozumieniu konstrukcji strony internetowej. Ponadto, jeśli posiadają odpowiednie oznaczenie w kodzie, mogą wpływać na zmiany w wyglądzie części informacji o podstronach w wynikach wyszukiwania – zastępują wówczas adres URL znacznie efektowniejszą formą.

Umiejętne wstawianie danych uporządkowanych

Dane uporządkowane przeznaczone są przede wszystkim dla robotów wyszukiwarek, wskazując „co czym jest” w obrębie strony internetowej. Inaczej rzecz ujmując, służą one do oznaczania w kodzie fragmentów odpowiedzialnych m.in. za wyświetlanie adresu URL logo, adresu siedziby firmy, godzin otwarcia, cen itp. – działanie to sprawia, że roboty mogą znacznie lepiej zrozumieć strukturę informacji zawartych w danym serwisie. Dane uporządkowane mogą być wdrożone w dowolnym momencie, bez ingerencji w wyświetlane na stronie informacje – fakt ten stanowi najlepsze potwierdzenie, że łączenie elementów SEO z user experience może przynieść wiele korzyści i jest jak najbardziej wskazane. Alternatywą dla danych uporządkowanych jest marker danych Google – narzędzie to umożliwia wykonanie tych samych działań bez ingerencji w kod strony internetowej. Warto jednak pamiętać, że wdrożenie tych rozwiązań w sposób manualny i „od podszewki” jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.

Dlaczego łączenie elementów SEO z user experience jest tak istotne?

Odpowiedź jest dziecinnie prosta – rozwiązanie to gwarantuje pozytywną ocenę strony internetowej zarówno przez użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek, a na tym powinno zależeć praktycznie każdemu właścicielowi witryny internetowej. Znalezienie odpowiedniego balansu między dostosowaniem strony internetowej do obu typów odbiorców jest tym, czym należy się zająć w pierwszej kolejności.

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: