Obrazy wpływające na wysoki wskaźnik klikalności (CTR)

Obrazy wpływające na wysoki wskaźnik klikalności (CTR)

Obraz wyraża więcej niż tysiące słów – to na poły poetyckie hasło w rzeczy samej zawiera sporo racji. Większość użytkowników zwraca szczególną uwagę na obrazy, które nierzadko wpływają na podejmowane przez nich decyzje. Doskonałym sposobem, by zachęcić do skorzystania z oferty, może być atrakcyjna i adekwatna do treści ikona, fantastyczna fotografia, czy też ujęcie danego produktu z wielu perspektyw.

Odpowiednie miejsce

W artykule dotyczącym optymalizowania landing page wspomniałem, że istotną kwestią jest umiejscowienie poszczególnych elementów. Dotyczy to także obrazów. Przykładem może być tutaj zdjęcie, które zamieściła Melyssa Griffin – fotografia przedstawia ją samą. Zwróć uwagę, że jej wzrok zwrócony jest w twoją prawą stronę – nie jest to bynajmniej przypadek. Rzecz dotyczy tego, aby twój wzrok znalazł się po prawej stronie, czyli dokładnie tam, gdzie znajduje się przycisk służący do skorzystania z jej biblioteki materiałów. Ten przykład najlepiej pokazuje, że umiejscowienie fotografii (oraz jej rodzaj) może mieć kolosalne znaczenie, dlatego też dodawaj je w sposób racjonalny i przemyślany.

Odpowiedni dobór kolorów

Określone barwy w sieci nie biorą się znikąd – potwierdza to przede wszystkim tekst dotyczący znaczenia kolorów na stronach internetowych. Koniecznie uwzględnij ten fakt podczas doboru barw dla swojej witryny, jak również podczas wstawiania zdjęć. Zdjęcia powinny współgrać z tłem, tworząc spójną i zgraną całość kompozycyjną.

Pomyśl o skorzystaniu z tzw. maskotki

Trendy e-commerce w roku 2017 silnie akcentowały obecność tzw. brand hero, czyli maskotki. Przykładem może być tutaj białostocki Dr Tusz – firma, która umiejętnie i skutecznie posługuje się maskotką Rudego. Postać ta jest silnie akcentowana m.in. w mediach społecznościowych. Rozwiązanie to sprawia, że firma kojarzona jest przede wszystkim z postacią Rudego, dlatego też osoby trafiające na tę maskotkę w social mediach stwierdzają, że jest to „doktorek w zielonych okularkach i z czerwoną czupryną, który zajmuje się tuszami”. Maskotka kojarzy się z firmą. Co ważniejsze, wykorzystanie wesołej, kolorowej i z „sympatyczną otoczką” maskotki sprawia, że firma staje się automatycznie odbierana w sposób pozytywny także przez klientów, którzy do tej pory nie korzystali z jej usług. Powyższy przykład potwierdza fakt, że zastosowanie brand hero może w znaczny sposób wpłynąć na wygląd strony internetowej, nie ma także przeszkód, aby obrazy przedstawiające maskotkę pojawiały się dość często w witrynie, wskazując gestami elementy istotne dla użytkowników – może to być np. postać pokazująca palcem przycisk, który należy w danym momencie kliknąć.

Nie zapominaj o emocjach

Jeśli na stronie internetowej znajduje się zdjęcie, jej autor z całą pewnością miał w tym jakiś cel – najprawdopodobniej chciał wzmocnić przekaz. Powyższy przykład doskonale obrazuje, w jaki sposób można wpłynąć na CTR za pomocą obrazów. Przykładowo, umieszczając zdjęcie przedstawiające piękne widoki egzotycznych krajów w okresie jesiennej pluchy lub zimowych chłodów w Polsce, to doskonały sposób, by rozbudzić marzenia użytkowników i zmobilizować ich do wakacyjnych wspomnień.

Wysoka jakość obrazów

Umieszczając obrazy na stronach internetowych należy zadbać o to, aby były one jak najlepszej jakości, a przy tym efektowne i ładne. Na co zwrócić uwagę wybierając obrazy na strony www?

Oto kilka wskazówek:

  • zadbaj o odpowiednie rozszerzenie (np. do grafik w stylu flat najlepiej użyć rozszerzenia PNG, natomiast dla fotografii optymalną alternatywą jest JPG);
  • obrazy i zdjęcia muszą mieć właściwą rozdzielczość, dostosowaną do charakteru strony;
  • ważne jest także zastosowanie kompresji, która nie nadszarpnie jakości grafiki.

Prezentuj produkty w użyciu

W tekście Bartłomieja Kiljana „Co motywuje klienta do dokonania zakupu” pojawia się informacja, że ważną funkcję spełniają fotografie produktów w użyciu. Tezę tę obrazuje powyższy przykład: zdjęcie ma zaprezentować blachę do pizzy. Z całą pewnością konieczne jest przedstawienie samej blachy, wiadomo jednak, że przedstawienie samej blachy na białym tle nie wystarczy. Zdecydowanie bardziej wymowne jest przedstawienie blachy w użyciu, czyli ze znajdującą się na niej, smakowitą pizzą – w tym przypadku obraz pokazuje, jakie efekty można osiągną stosują przedmiotową blachę.

Przedstawiaj przedmioty w różnych ujęciach

W niektórych produktach ważne są detale. Dotyczy to m.in. smartfonów – dla wielu osób ważne są szczegóły, m.in.:

  • szerokość ramek wokół ekranu;
  • rozmieszczenie przycisków;
  • rozmiar elementów z tyłu telefonu.

Oczywiście każdego może interesować coś innego, dlatego też – chcąc zadowolić wszystkich – warto zaprezentować produkt w różnych ujęciach.

Stosowanie adekwatnych ikon

Niektóre usługi kojarzą się z różnymi aktywnościami. Przykładem może być tutaj Riyo – system, który automatyzuje zarządzanie w wielu branżach, często skrajnych, co w praktyce oznacza, że wylistowanie samych słów jest niewystarczające. Warto więc dorzucić sugestywne ikony, które pomogą zrozumieć, czego dotyczy dana pozycja. Przykładowo – ikona przedstawiająca teczkę kojarzy się z biznesem, koszyk sklepowy z zakupami, a dwa „dymki” z rozmową.

Strona przede wszystkim dla gości

Kupując gadżet dla własnego domu, kierujesz się indywidualnym gustem. Tworząc stronę internetową musisz pomyśleć przede wszystkim o potrzebach użytkowników, nie własnych. Nie zapominaj, że każdy element musi pełnić określoną funkcję, jest to wymóg, który zapewni odpowiedni ruch na stronie. Suma summarum, strony internetowe są tworzone dla odwiedzających i właśnie im powinny służyć, właściciel spełnia w tym przypadku funkcję drugorzędną. Nie zapominaj o potrzebach użytkowników także podczas organizowania grafik w swojej witrynie. Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wpłynąć na CTR korzystając z obrazów, wszystkie decyzje podejmuj z uwzględnieniem oczekiwań i potrzeb użytkowników, opierając się na silnie umotywowanych przypuszczeniach lub korzystając z testów A/B, które z całą pewnością pozwolą wyłonić optymalną alternatywę.

Czytając ten artykuł z całą pewnością zauważyłeś, że cała ta „otoczka” wokół obrazów jest bardzo ważna.

Liczą się przede wszystkim:

  • rozmiary grafiki;
  • waga pliku;
  • użyta paleta barw;
  • wykorzystane kształty;
  • kontekst, w którym występuje obraz i wiele innych, równie istotnych kwestii.

Nierzadko są małe „smaczki”, których nie sposób dostrzec na pierwszy rzut oka, wierz mi jednak, w ogólnym rozrachunku okazują się jednak niezwykle istotne.

Kategoria: ,

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: