O czym należy wiedzieć planując założenie sklepu internetowego?

O czym należy wiedzieć planując założenie sklepu internetowego?

Internet, podobnie jak wszelkiego rodzaju e-usługi, z dnia na dzień cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Fakt ten dotyczy także branży e-commerce – przeważająca większość firm zamierza rozszerzyć działalność także na płaszczyźnie wirtualnej, warto więc poznać rozwiązania, które pozwolą wystartować na tej płaszczyźnie z odpowiednią wiedza i impetem.

Nadrzędną funkcję spełnia w tym przypadku budżet – średnie lub duże przedsiębiorstwa mogą zatrudnić wiele osób, dzięki czemu każda ekipa będzie mogła doradzić w innej dziedzinie. Warto jednak wiedzieć, na co zwrócić uwagę w bardziej przyziemnych warunkach.

Wybór platformy

Jest to chyba najistotniejszy element w całej strategii – wybór platformy to zobowiązanie na długi czas, częste zmiany wiążą się bowiem ze sporym nakładem finansowym.

W tym przypadku istnieją trzy kluczowe rozwiązania:

  • wybór gotowej platformy w postaci abonamentu;
  • wybór darmowego oprogramowania open source;
  • indywidualny projekt i tworzenie oprogramowania od zera na dedykowanym rozwiązaniu.

Pierwsze rozwiązanie jest z całą pewnością najbardziej atrakcyjne pod względem kosztów, które rozkładają się na poszczególne miesiące, nietrudno jednak zauważyć, że całkowity koszt będzie większy niż w pozostałych przypadkach. Z całą pewnością jest to doskonała propozycja na start, pozwalająca sprawdzić pomysł na sprzedaż. Należy także pamiętać, że w tym przypadku występują różne limity, zależnie od wybranej oferty. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule dotyczącym darmowych stron internetowych. Drugi sposób, czyli wybór darmowej platformy np. PrestaShop, Magento czy WooCommerce wraz z gotowym motywem graficznym (choć można stworzyć własny) zapewnia szeroki wachlarz motywów graficznych i wtyczek, czyli dodatków rozszerzających funkcje sklepu, jest to ponadto rozwiązanie bardzo popularne, optymalne pod względem cenowym. Trzeci sposób jest równoznaczny z powierzeniem wszystkiego firmie, która zajmuje się kreacją sklepu, zgodnie z indywidualnymi wymaganiami. Jest to metoda najdroższa, w swoisty sposób przywiązująca klienta do firmy – w przypadku chęci rozszerzenia dowolnych funkcji, trzeba poprosić o dodanie konkretnego dodatku.

Strategia marketingowa

Kolejną kwestią są sprawy związane z marketingiem – wiadomo, że sklep sam w sobie nie zacznie generować przychodów, muszą dowiedzieć się o nim użytkownicy. Najlepiej skupić się na jednym kanale marketingowym i za jego pomocą docierać do odbiorców. Działania powinny być prowadzone jednocześnie w obrębie sklepu, jak i na zewnątrz. Wykorzystać w tym celu można m.in. AdWords, reklamę w mediach społecznościowych czy prowadzenie newslettera. Ponadto warto zapoznać się z alternatywnymi sposobami promocji w sklepie, poznać rodzaje obniżek, a także dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie wypromować produkt.

Estetyka strony

Planując założenie sklepu internetowego warto dokonać rozeznania wśród konkurencji, przede wszystkim w zakresie wyglądu sklepu. Warto przy tym pamiętać, że ładne, estetyczne witryny są przyjemniejsze w odbiorze, co automatycznie przekłada się na efektywność sprzedaży. Współczesne tendencje kierują się w stronę przejrzystości i prostoty, która nie przytłacza klientów, pozwala zachować świeży wygląd i skupić odbiorcę wokół konkretnych rozwiązań – zupełnie inaczej niż przed laty, gdy sklepy internetowe przypominały świąteczną choinkę.

Określenie grupy docelowej

Ważne jest także to, do kogo adresowany jest produkt. Przykładem mogą być tutaj chociażby hasła reklamowe, które wymagają innego kreowania w przypadku osób młodych i dojrzałych. Istotną kwestią jest także płeć. W praktyce oznacza to, że przed uruchomieniem witryny handlowej, należy precyzyjnie określić grupę docelową.

Efektowne przedstawienie produktu

W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, witryny internetowe nie umożliwiają weryfikacji produktu za pomocą zmysłów, konieczne jest więc odpowiednie zaprezentowanie produktu. Głównym elementem jest odpowiednio skonstruowany opis produktu, który poza suchymi informacjami technicznymi (np. rozmiar, kolor itp.), powinien także zawierać informacje o korzyściach, jakie zapewnia dany produkt. Inaczej rzecz ujmując, należy pokazać, dlaczego warto go nabyć, jak użytkowanie wpłynie na jakość życia klienta itp. Równie ważny jest obraz produktu w sklepie, czyli zdjęcie wysokiej jakości, przedstawiające nie tylko ogólne ujęcie, ale także detale produktu oraz możliwości jego użycia. Pozytywnym rozwiązaniem są w tym przypadku także filmy video.

Strona techniczna

Sprawy techniczne wydają się najtrudniejszą kwestią, prawda jest jednak taka, że wystarczy poznać kilka podstawowych zwrotów, by poradzić sobie na tej płaszczyźnie.

Pierwszą rzeczą są usługi abonamentowe, płatne przeważnie w skali roku:

  • domena (nazwa strony), która jest widoczna na pasku adresu w przeglądarce;
  • serwer/hosting – niezbędny jest do trzymania plików tworzących serwis online, odpowiednik dysku twardego w komputerze;
  • certyfikat SSL, czyli ustanowienie ze stroną bezpiecznego połączenia, które zadaniem jest szyfrowanie przesyłanych danych, np. podawanych w procesie zamówienia.

Kwestie dotyczące samej strony:

  • prędkość wczytywania strony – powinna być możliwie jak najszybsza, dlatego też warto wykonać jej optymalizację, aby wszystkie składowe serwisu były dopracowane pod tym kątem;
  • RWD (responsywność) – dostosowanie układu strony do potrzeb urządzeń mobilnych – warto wiedzieć, że ilość użytkowników przeglądających strony mobilnie oscyluje zazwyczaj w granicy około 30% – 50%.

Rozważenie przedsprzedaży

Warto także rozeznać się w możliwościach reklamowo-promocyjnych jeszcze przed oficjalnym otwarciem witryny. Klientów można pozyskiwać już na etapie tworzenia, zapewniając sobie pierwsze sprzedaże bezpośrednio po starcie. Pomocne w tej kwestii okazują się portale społecznościowe, a także umieszczana na stronie zaślepka, która poinformuje o zakończeniu prac. Warto także utworzyć formularz zapisu do newslettera, rozpoczynając w ten sposób budowę adresów mailowych.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie platformy to element konieczny, warto jednak wiedzieć, że kluczowe elementy pozycjonujące można wdrażać już na etapie budowy witryny, natomiast po uruchomieniu sklepu koniecznie trzeba uruchomić pozycjonowanie właściwe. Pozycjonowanie to działanie niezbędne, gdyż wyszukiwarka Google dostarcza najwięcej wejść użytkowników. Płatne metody (np. AdWords) przyniosą efekty wyłącznie w przypadku, gdy przesyłane zostaną środki na reklamę – brak tych środków jest równoznaczny z brakiem ruchu.

Różne sposoby płatności

Każdy sklep internetowy warto wyposażyć w bramkę płatności, dzięki której szybko i wygodnie można dokonać płatności za zakupy.

Oferowane różnych funkcji

Istotną kwestią, którą należy rozważyć przed uruchomieniem witryny, jest funkcjonalność sklepu, czyli wyposażenie strony w atrakcyjne dodatki. Jedną z propozycji, która z pewnością przyciągnie klientów, to kody rabatowe, warto także skorzystać z alternatywy, jaką jest moduł newslettera, a także zadbać o integrację z programami do fakturowania czy innymi serwisami, zaawansowane filtrowanie produktów, śledzenie porzuceń koszyka, live chat itp.

Kwestie formalne oraz informacyjne

Równie istotne są kwestie związane z zamieszczaniem informacji, najważniejsze z nich to:

  • regulamin;
  • polityka prywatności;
  • polityka zwrotów towaru;
  • przejrzysta informacja o kosztach i sposobach wysyłki towaru;
  • pełne dane firmy;
  • wyraźne informacje o możliwości nawiązania kontaktu.

Przedstawione powyżej punkty to minimum, które powinien znać każdy, kto zamierza rozpocząć działanie w branży e-commerce. Należy także pamiętać, że po uruchomieniu witryny konieczne są systematycznie realizowane działania marketingowe.

Kategoria:

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: