Najczęściej popełniane błędy w sklepach internetowych

Najczęściej popełniane błędy w sklepach internetowych

Budowa stabilnego i skutecznego sklepu internetowego to nie lada wyzwanie. Nietrudno tu także o błąd. Sprawdźmy, jakie błędy najczęściej pojawiają się w sklepach internetowych, hamując ich rozwój i przyczyniając się do frustracji użytkowników. Przyjrzyjmy się także błędom, które mogą popełniać właściciele sklepów oraz osoby ogólnie zajmujące się branżą e-commerce. Posiadając odpowiednią wiedzę, można uniknąć niedociągnięć i błędów.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • W jaki sposób zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?
  • Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym?

Nieodpowiednie przedstawienie produktu

Prezentacja produktu to kwestia bardzo ważna. Niestety, na tej płaszczyźnie pojawia się najwięcej błędów. Jak wiadomo, aby coś sprzedać, trzeba to odpowiednio zaprezentować. Kilku zdaniowy opis to zdecydowanie za mało. Słaba jakość obrazów oraz ogólne ujęcia także nie zachęcają do zakupów. Często sytuacja ta stanowi efekt dużego asortymentu – w rzeczy samej trudno mieć wartościowe opisy dla setek produktów.

Brak dbałości o aspekty UX oraz ogólną prezencję

Wiele błędów w sklepach internetowych dotyczy także względów estetycznych czy UX-owych, notabene, bezpośrednio związanych z estetyką strony. Dobrze wykonana strona internetowa powinna być przyjazna i przejrzysta dla odbiorców. Ważne są także doświadczenia użytkowników, którzy z pewnością wrócą, jeśli strona będzie ku temu zachęcać. Warto także zadbać o lekką, intuicyjną obsługę witryny.

Marnowanie potencjału podstrony „O nas”

Każda marka czy produkt musi być stworzony przez ludzi – doskonałym miejscem, które umożliwia przedstawienie twórców, jest podstrona „O nas”. Niestety, wiele sklepów w tym miejscu zamieszcza tylko „suche” informacje, co jest znaczącym błędem. Użytkownicy, ze zwykłej ciekawości, chcą wiedzieć, kto kryje się pod marką, poznać historię sklepu oraz ludzi, którzy go tworzą.

Upewnij się więc, że Twoja podstrona „O nas” zawiera najważniejsze elementy, czyli:

  • historię powstania (tu warto umieścić ciekawe historie, anegdoty itp.);
  • filozofię marki;
  • osiągnięcia, wyróżnienia i nagrody firmy;
  • członków zespołu;
  • cele, do których dąży firma.

Mało intuicyjny proces zakupowy

Częstym błędem w sklepach internetowych jest także mało intuicyjny proces zakupowy. Wbrew pozorom, dla klienta, który zamierza coś kupić, kwestia ta jest bardzo ważna. Optymalnym rozwiązaniem jest w tym przypadku minimalistyczny sposób zamówienia, prosty, pozbawiony jakichkolwiek rozpraszaczy, które mogą odciągnąć użytkownika od właściwego celu, czyli zakupów.

W tej sytuacji pomocne mogą okazać się następujące rozwiązania:

  • podział całego procesu na części, z uwzględnieniem informacji, na jakim etapie znajduje się użytkownik;
  • wyeliminowanie rozpraszaczy, czyli usunięcie wszystkich sekcji cross oraz up-selling, stosując jednocześnie minimalistyczny design lub całkowicie ukryć menu;
  • umożliwić dokonywanie zakupów bez konieczności zakładania konta;
  • należy informować jak najszybciej o sposobach i kosztach wysyłki – umieszczenie tej informacji na końcu może okazać się niemiłą niespodzianką dla klienta.

Zbyt mała ilość lub całkowity brak elementów budujących zaufanie

Częstym błędem są niewystarczająco pełne treści lub ich całkowity brak. Każdy, kto zamierza dokonywać zakupów w internecie, powinien obdarzyć sklep zaufaniem – jest to szczególnie ważne w przypadku nowych sklepów, nieznanych dla klienta, wymagających swoistego uwierzytelnienia.

Wśród elementów budujących zaufanie, których zazwyczaj brakuje w sklepach internetowych, znajdują się przede wszystkim:

  • opinie klientów;
  • certyfikaty, wyróżnienia czy przyznane nagrody;
  • różnego rodzaju liczby (czas obecności na rynku, ilość klientów, produktów, zasięg itd.);
  • brak tożsamości firmy;
  • mało estetyczna strona wizualna.

Brak testów A/B

Poszukując kolejnych błędów, warto zwrócić uwagę na rolę testów A/B. Aby poprawić funkcjonowanie sklepu, należy wprowadzić zmiany. Fakt ten nie oznacza jednak, że efekty zostaną osiągnięte – mogą, ale nie muszą. Właśnie w tej sytuacji pomocne okazują się testy A/B, na których podstawie można określić, czy planowane zmiany okazały się skuteczne, czy też były nietrafione. Testy A/B skutecznie eliminują „strzelanie”.

Brak działań w zakresie pomiaru aktywności

Sukcesem sklepu jest także pozostawianie danych przez użytkowników przeglądających serwis.

Praktycznie każda sesja stanowi wiele cennych wskazówek, dostarczając informacji na temat użytkowników – na tej podstawie można dowiedzieć się m.in.:

  • z jakich źródeł jest najwięcej wejść;
  • ile wynosi współczynnik odrzuceń;
  • które produkty budzą największe zainteresowanie (są najczęściej przeglądane);
  • jakie podstrony najczęściej odwiedzają użytkownicy;
  • jaki procent odwiedzających decyduje się na zakup lub kontakt;
  • pomiar liczby kliknięć danego przycisku.

Powyższe informacje można uzyskać, korzystając z narzędzia Google Analytics.

Zmarnowany potencjał e-mail marketingu

Wiele błędów dotyczy także działań reklamowych, czego przykładem może być e-mail marketing. Wiele sklepów rezygnuje z e-mail marketingu na rzecz kampanii Google Ads – jest to błąd. Budowanie bazy mailingowej to najlepsza forma reklamy.

Mało wyraźne informacje kontaktowe

Częstym problemem, który dotyczy sklepów internetowych, są mało wyraźne dane kontaktowe, które z założenia powinny być dostępne „od ręki”. W sytuacji, gdy użytkownik musi szukać numeru telefonu, konieczne jest szybkie wprowadzenie zmian. Warto także zadbać o to, by numer telefonu lub kontaktowy adres mailowy były wyraźnie uwypuklone i pozwalały na wygodny kontakt – działanie to zachęca użytkowników do korzystania z oferty. Obecnie standardem stało się zamieszczanie tych danych na górze strony, tuż nad menu. Dane kontaktowe można umieścić także w stopce, bocznym panelu lub wyróżnić podstronę kontaktu.

Brak wsparcia online dla użytkowników

Problemem jest także brak wsparcia online dla użytkowników. Obecnie najczęstszym rozwiązaniem są live chaty, umożliwiające bezpośredni i szybki kontakt – jest atrakcyjna alternatywa dla standardowego formularza kontaktowego.

Mała liczba możliwych sposobów wysyłki towaru

Problem pojawia się rzadko, nie mniej jednak niekorzystnie wpływa na wizerunek firmy. Użytkownicy chcą mieć wybór – jedni wolą przesyłki kurierskie, inni preferują tradycyjny list. Podobnie rzecz wygląda w kwestii płatności – nie każdy preferuje przelewy online, wiele osób woli płatność gotówką.

Brak protokołu szyfrującego HTTPS

Protokół szyfrujący HTTPS to aktualnie obowiązkowy element strony internetowej o charakterze handlowym, zapewniający bezpieczeństwo transakcji oraz szyfrowanie danych podczas zamówienia, dlatego też przy każdym adresie sklepu internetowego powinna pojawić się charakterystyczna kłódka.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: