Na czym polega pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

Na czym polega pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

Niemalże każdy, kto posiada stronę internetową, na której opiera swój biznes, zdaje sobie sprawę, że samo jej posiadanie nie jest wystarczające do odniesienia sukcesu w internecie. Istnieją jednak działania, które mają istotny pozytywny wpływ na jej pozycję w sieci. Pozycjonowanie stron internetowych jest elementem, o który należy zadbać, posiadając własną witrynę lub sklep internetowy. To właśnie ono zapewnia naszemu serwisowi wysoką pozycję w wyszukiwarce Google. W tym artykule odpowiemy na pytania: czym jest pozycjonowanie? dlaczego należy pozycjonować strony internetowe? oraz w jaki sposób samodzielnie pozycjonować swój serwis lub sklep internetowy?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym jest pozycjonowanie i w jaki sposób się je wykonuje?
  • Jaki cel ma pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?
  • Czy można samodzielnie pozycjonować swój serwis?

Czym jest pozycjonowanie stron WWW?

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem zwiększania pozycji witryny w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Jest to proces świadomy i powinien być wykonywany przez specjalistów lub agencje SEO. Usługę tę dzieli się głównie na dwie części. Pierwszą są działania „on-site”, czyli audyt i optymalizacja SEO. Natomiast drugi typ to działania „off-site”, czyli czynności wykonywane poza stroną internetową, czyli pozyskiwanie linków pozycjonujących.

Działania „on-site” to inaczej optymalizacja SEO, która polega na dostosowaniu serwisu internetowego pod aktualne wymogi wyszukiwarki Google. Z kolei działania „off-site” to np. link building oraz „uwiarygodnienie” witryny poprzez dane umieszczone w typowych serwisach „wizytówkach” (zwane też wizytówkami NAP).

Panorama Firm

Przykładowa wizytówka NAP (źródło: panoramafirm.pl)

Pozycjonować należy każdy typ serwisu i sklepu internetowego, niezależnie od tego, czy jest to strona firmowa, blog z artykułami, czy duży sklep internetowy.

Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych posiada również swoje rodzaje i odmiany. Standardowym jest wybranie kilku fraz popularnych dla danego tematu i promowanie witryny właśnie pod ich kątem. Zabieg ten ma na celu doprowadzenie do tego, aby nasz serwis był widoczny na topowych wynikach w SERP-ach (w wynikach organicznych) po wpisaniu wybranych słów kluczowych.

W branży SEO występuje także pozycjonowanie szerokie — dla fraz z tzw. długim ogonem (z ang. long tail), pozycjonowanie lokalne — w kontekście danego miasta, regionu, obszaru, pozycjonowanie mobilne (pod urządzenia mobilne) oraz pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe z wykorzystaniem mechanizmu Google Voice Search.

Pozycjonowanie ma na celu zwiększenie pozycji stron i sklepów w wyszukiwarce Google. Celem tej usługi jest wyświetlanie serwisu na topowych pozycjach pod danymi hasłami, które wpisywać będą użytkownicy zainteresowani daną tematyką. Celem takiego zabiegu jest pozyskiwanie większej ilości ruchu organicznego z wyszukiwarki Google.

Wyszukiwarka jest skonstruowana w taki sposób, aby oceniać wszystkie serwisy (a wcześniej je zapisać w swoim indeksie) pod kątem ok. kilkuset czynników. Następnie po wpisaniu przez użytkownika zapytania do wyszukiwarki, wyświetlić możliwie jak najlepszą listę wyników, tj. najdokładniejszą wg. algorytmów Google. Część wymogów Google jest oficjalnie znana (wskazówki dla webmasterów), część jest ciągle potwierdzana przez specjalistów SEO, a część pozostanie na zawsze tajemnicą Google.

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem ciągłym. Oznacza to, że tej usługi nie powinno się wykonywać jednorazowo. Czas na wypozycjonowanie witryny internetowej jest różny i zależy od wielu czynników Są to np. cel, jaki chcemy osiągnąć, budżet, jakim dysponujemy, stan witryny internetowej, konkurencja pod danymi frazami, czy sposób działań i kompetencje osób pozycjonujących naszą witrynę.

Pierwsze efekty pozycjonowania dla niewielkich stron z niską konkurencją w Google powinniśmy zauważyć po kilku tygodniach. Jednak okres na wypozycjonowanie witryny najczęściej waha się od kilku miesięcy nawet do roku, w zależności od wymienionych czynników i konkurencyjności fraz.

Jak pozycjonuje się strony i sklepy internetowe?

Pozycjonowanie stron internetowych polega na wielu czynnościach. Pierwszą z dwóch części tych czynności jest optymalizacja pod pozycjonowanie. W tym wypadku specjaliści SEO analizują i poprawiają kod HTML strony i kwestie bezpieczeństwa danych, szkielet witryny oraz jej wersję mobilną. Do kolejnych działań należy ustawienie odpowiednich meta tagów (tytułów i opisów witryny) widocznych w kodzie źródłowym serwisu, a także opisanie odpowiednio grafik (w atrybutach „ALT”) oraz utworzenie danych strukturalnych (mikrodanych, znaczników schema.org), które pomagają robotom indeksującym odpowiednio odczytać treść publikowaną na danej stronie lub w sklepie internetowym.

Screaming Frog

Do zaawansowanej analizy strony wykorzystaj narzędzie Screaming Frog (źródło: screamingfrog.co.uk)

Do kwestii technicznych należy jeszcze m.in. konfiguracja serwera, czy przyspieszenie wczytywania się strony internetowej. Następnie optymalizacja strony WWW polega na optymalizacji treści pod SEO, czyli wypełnienie jej atrakcyjnym contentem – zarówno ciekawy dla użytkowników, jak i wartościowy wg. algorytmów wyszukiwarki Google (unikalny i z zagęszczonymi popularnymi słowami kluczowymi). Są to wszelkiego rodzaju teksty, wpisy, zdjęcia, filmy itd. Jest to niezbędne, gdyż wyszukiwarka Google premiuje tylko wartościowe strony, przydatne dla użytkowników.

Kampania SEO to także analiza słów kluczowych, pod jakimi ma znaleźć się nasza witryna w sieci, aby pozyskiwała jak największą liczbę użytkowników z wyszukiwarki. Po określeniu fraz należy je opublikować w różnych częściach strony oraz w jej treści. Najczęściej takie teksty zamawiane są u copywriterów (copywriting SEO).

Działania off-site, czyli poza stroną internetową są równie ważne i wykonuje się je głównie w kontekście długofalowym. Z pewnością jest to link building, czyli pozostawienie w internecie na różnych stronach WWW linków do naszej witryny (np. w komentarzach na blogach lub na forach dyskusyjnych). Utworzone przez nas linki SEO mają za zadanie budować „wiarygodność” naszej witryny.

Link building

Do realizacji link buildingu wykorzystaj portale zgodne z tematyką Twojego serwisu (źródło: informed.com.pl)

Warto publikować także dane adresowe naszej firmy w wizytówkach NAP, publikując numer telefonu, nazwę marki i jej dokładny adres. Dane te mają uwiarygodnić naszą firmę i wpłynąć na efekty pozycjonowania lokalnego. Aby zwiększyć efekty lokalnego SEO, warto także utworzyć wizytówkę w serwisie Google Moja Firma i oznaczyć swoją firmę w mapach Google.

Dlaczego warto pozycjonować swój serwis?

Kampanię SEO warto prowadzić na pewno ze względu na pozyskiwanie większego ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Im wyższe pozycje w Google zajmą podstrony Twojego serwisu, tym większe prawdopodobieństwo, że odwiedzi go większa liczba użytkowników, co przełoży się z kolei na większą sprzedaż, a także na rozwój naszej firmy.

Wysoka pozycja w wyszukiwarce Google to też kwestie wizerunkowe. Użytkownicy uważają witryny na topowych pozycjach za godne polecenia, bardziej jakościowe i profesjonalne. Skoro sama wyszukiwarka je poleca, użytkownicy też będą posiadać przekonanie o jej wartości.

Warto także wspomnieć, że to wyniki organiczne bywają częściej wybierane przez użytkowników. Dzieje się tak, ponieważ mają oni większe zaufanie do tych stron. Publikuj wartościowe artykuły, rozwiązujące problemy swoich klientów i buduj wizerunek eksperta. W konsekwencji będą częściej wybierać Twoją stronę, zamiast witryny Twojej konkurencji.

Jak samodzielnie pozycjonować strony i sklepy internetowe?

Możemy samodzielnie próbować wypozycjonować swój serwis lub sklep internetowy, jeśli znamy się na tym zagadnieniu, ale wiąże się to z dużym ryzykiem otrzymania kary od Google. Na dalszą metę podstawowa wiedza na temat pozycjonowania może też okazać się zbyt niewielka, aby zyskać bardziej efektywne wyniki, dlatego najlepszym sposobem na skuteczne pozycjonowanie będzie zlecenie tej usługi profesjonalnej agencji SEO.

Pozycjonowanie stron internetowych to dziedzina, w której nieustannie trzeba się rozwijać. Aby nadążać za wszelkimi zmianami wprowadzanymi przez Google, powinniśmy być na bieżąco z aktualnościami. Materiałów zawierających porady, zarówno darmowych, jak i płatnych znaleźć możemy wiele. Mogą to być artykuły na blogach SEO lub treści w formie drukowanej, np. nasza książka – „SEO jako element strategii marketingowej Twojej firmy” (wydawnictwo Helion, 2020 r.).

Jak w każdej branży – aby stać się profesjonalistą, musisz ciągle inwestować swój czas na doskonalenie swoich umiejętności. To od Ciebie zależy, czy będziesz mógł podjąć się prowadzenia kampanii SEO na własną rękę i osiągnąć wymierne wyniki.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: