Jakie czynniki wpływają na naszą pozycję w Google?

Jakie czynniki wpływają na naszą pozycję w Google?

Niechciana sytuacja to dla każdej strony moment, w którym tracimy pozycję w Google. Co w sytuacji, gdy okaże się, że utrata pozycji bezpośrednio wpłynie na zmniejszenie ilości odwiedzin naszej strony? Przyczyn takiej sytuacji może być rzeczywiście wiele, wszystko zależy od wielkości wahań pozycji, a także od tego jakie działania były przeprowadzone na naszej stronie. Przyczyn może być naprawdę wiele, dlatego postaramy się opowiedzieć o kilku z nich. Zastanówmy się, dlaczego może dojść do utraty pozycji w Google?

Spadki pozycji

Jeśli nasze pozycje nie zmieniły się znacząco, to nie warto panikować tylko na spokojnie rozważyć kilka faktów. Podstawowa sprawa to naturalne wahania (fluktuacje), czyli delikatne różnice w wynikach wyszukiwania, które w wyszukiwarce są naturalne. Google każdego dnia stara się wprowadzać nowe rozwiązania, testując przy tym możliwość udoskonalenia swoich algorytmów. Kolejna kwestia to fakt, że ranking jest także uzależniony od urządzenia czy lokalizacji z której korzystamy podczas wyszukiwania. Na zmianę pozycji w Google wpływają również działania naszej konkurencji. Niewielka utrata pozycji może wynikać również z działań naszej konkurencji, która również stara się poprawić swoją pozycję, dlatego naturalnie jeśli jedna strona wzmocni swoją pozycję, to pozycja drugiej osłabnie. Pozycjonowanie to ogół długofalowych czynności, a nie jednorazowych. Jeśli chcemy być wysoko w wynikach wyszukiwania, to musimy ciągle pracować nad swoją pozycją.

Istotne zmiany algorytmu

Algorytmy zmieniają się wiele razy (nieoficjalnie mówi się o 1000 zmianach w skali roku), a co pewien czas dochodzi do mocno zauważalnych w wynikach wyszukiwania. Podczas tych zmian może dojść do istotnej zmiany naszej pozycji. Duże zmiany najczęściej będą oficjalnie ogłaszane przez pracowników Google po tym, gdy dojdzie do ich wdrożenia, dlatego warto sprawdzić czy utrata naszych pozycji nie wynikła z powodu aktualizacji algorytmu wyszukiwarki. Jeśli zmiana algorytmu i utrata pozycji zbiegają się w czasie, to możemy wnioskować, że wyniki uległy zmianie, gdyż algorytm wyszukiwarki uznał, że nasza strona nie spełnia jego wymagań. Oczywiście jeśli chcemy chronić się przed utratą pozycji po zmianie algorytmu, to powinniśmy kierować się bezpiecznymi i akceptowalnymi czynnościami w pozycjonowaniu (tzw. White Hat SEO). Nie warto próbować oszukiwać wyszukiwarkę stosując nieakceptowalne czynności. Podążanie według wskazówek dla webmasterów od Google pozwoli nam uniknąć kar i spadków pozycji.

Zmiany na stronie

Jeśli wprowadzimy nową wersję naszej strony, to nie liczmy od razu na poprawę pozycji. Jeśli po uruchomieniu nowej wersji zauważymy spadki w wynikach, to upewnijmy się, że zachowaliśmy odpowiednią treść i linki wewnętrzne w stosunku do jej starszej wersji. Poza samą treścią istotne będą także nagłówki, których struktura powinna być taka sama. Przebudowa strony to najczęściej nowa estetyka, a nie zmiana jej całego schematu. Zakładając, że starsza wersja strony była równie dobrze zoptymalizowana pod pozycjonowanie, to przeniesienie ustawień powinno być dla naszej witryny korzystne. Oczywiście trzeba także zadbać o to, aby nowa strona nie miała problemu z odpowiednią prędkością wczytywania, zwracając uwagę na jej strukturę linków oraz opublikowane treści. Szybkość ładowania strony to element na który trzeba zwracać uwagę. Musimy zadbać o taki sam, albo lepszy wskaźnik prędkości.

Treść strony

To żadna tajemnica, że Google stawia na dobrze zoptymalizowaną treść, dlatego zadbajmy o to, aby nie powielać czy dublować treści. Brak unikalnej treści, to niestety powszechnie panujący problem stron internetowych. Teksty na stronie powinny być unikalne, a każda podstrona powinna zawierać odpowiednio opisujący ją tytuł, umieszczony w nagłówku najwyższego poziomu (H1).

Słowa kluczowe

Czasami okazuje się, że słowa kluczowe i techniki, które za ich pomocą wykorzystujemy już nie działają. W przeszłości skuteczne było upychanie słów kluczowych, jednak dziś należy podążać w kierunku naturalności. Przyczyną może być również zbyt mocne optymalizowanie treści pod konkretne słowa kluczowe. Może dojść do sytuacji w której użytkownicy już nie używają danego słowa kluczowego i idą w kierunku innych fraz, które lepiej odpowiadają ich potrzebom. Warto przeanalizować słowa kluczowe, które używane są przez konkurencję. Możliwe, że konkurencyjne firmy radzą sobie lepiej wykorzystują te słowa, które bardziej odpowiadają oczekiwaniom użytkowników.

Linki zwrotne

Problemem są nienaturalne profile linków. Powinno nam zawsze zależeć na tym, aby link pozycjonujący miał jak najbardziej naturalny charakter. Należy unikać długich linków z kiepskiej jakości stron internetowych. Starajmy się zawsze dążyć do tego, aby profil naszych linków opierał się na dobrej jakości serwisach powiązanych tematycznie z naszą stroną.

Kary

Kolejnym możliwym problemem dla naszej strony mogą być kary, które może nałożyć Google. Jeśli podejmowaliśmy się działań, które nie są zgodne z polityką Google, to możemy obawiać się otrzymania filtru algorytmicznego. Jeśli więc strona będzie gwałtownie tracić swoje pozycje, to warto sprawdzić czy nie została ukarana i dołożyć wszelkich starań, aby poprawić zainstniałą sytuację.

Jest wiele różnych czynników, które mogą wpływać bezpośrednio na naszą pozycję i doprowadzić do wyraźnego jej spadku. Warto więc szukać przyczyn naszych problemów, które w miarę możliwości uda się sprawnie usunąć. Niekiedy będzie tutaj potrzebna pomoc specjalistycznej firmy zajmującej się pozycjonowaniem, która w szybki sposób znajdzie i naprawi problemy dotyczące naszej strony, których naprawa będzie wymagana do poprawy jej pozycji w wyszukiwarce.

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: