Jakich informacji dostarcza Google Search Console?

Jakich informacji dostarcza Google Search Console?

Zarządzasz swoją prywatną stroną internetową, bądź stroną firmy w której pracujesz? Musisz pamiętać, aby na bieżąco sprawdzać jej stan techniczny, a także jej wydajność w wyszukiwarce. W tym i w wielu innych przypadkach pomocne okazuje się być narzędzie Google Search Console. Zobaczmy jakie korzyści wynikają z użycia tego narzędzia.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym jest narzędzie Google Search Console i do czego służy?
  • Jakich istotnych informacji dostarcza narzędzie Google Search Console?
  • Jak zoptymalizować stronę za pomocą Google Search Console?

Google Search Console to dostępne za darmo narzędzie, które przeznaczone jest do monitorowania stanu strony internetowej. Jego niewątpliwą zaletą jest nie tylko to, że nic nie kosztuje, ale również to, że wskazuje co zrobić, aby pozycje w wynikach wyszukiwania były wyższe, dzięki zoptymalizowaniu naszej strony pod wymogi wyszukiwarki Google. GSC pozwala nam zwrócić uwagę na te czynniki, które wymagają naszej uwagi, aby możliwe było pełne zoptymalizowanie strony WWW. W związku z tym jakich informacji dostarcza, a także jak je wykorzystać, aby możliwe stało się ulepszenie strony internetowej? Zacznijmy od tego, że musisz zalogować się naszym dotychczasowym kontem Google w Google Search Console, bądź musimy zarejestrować nowe konto. Jeśli jeszcze nie wykonałeś tych czynności, oderwij się na chwilę od lektury tego artykułu i załóż konto.

Dlaczego trzeba korzystać z Google Search Console?

Narzędzie to powstało po to, aby umożliwić właścicielom stron internetowych wgląd w aktualny stan techniczny ich witryn. Pozwala to na uzyskanie wielu cennych informacji odnoszących się do tej części strony, która wymaga od nas jakiejś ingerencji, a nierzadko nawet kompletnych zmian. Czego w związku z tym można się dowiedzieć sięgając po Google Search Console? Można sprawdzić na przykład stan indeksowania strony, a także błędy, które jej towarzyszą oraz, które koniecznie trzeba wyeliminować. Można także dowiedzieć się na jakie słowa kluczowe wyświetla się w Google najczęściej nasza strona, a tym samym śledzić ich wzrosty i spadki. GSC dość szybko zauważa istotne błędy jakie występują na stronie, a także powiadamia o tym w wiadomościach mailowych. W efekcie można naprawdę szybko usuwać ewentualne błędy, których obecność może być katastrofalna w skutkach. To jedynie niewielka część zalet, jakie można przypisać Google Search Console. Resztę przedstawiamy w dalszej części artykułu.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

Okazuje się, że rozpoczęcie pracy z Google Search Console naprawdę nie jest trudne. Potrzebne jest jedynie założenie konta, a także dodanie strony internetowej za pomocą czerwonego przyciska „Dodaj”. Zanim jednak dodamy witrynę, należy zweryfikować dokładnie adres naszej witryny. Powinniśmy używać wyłącznie jednego adresu URL. Kiedy witryna zostanie dodana, Google poprosi nas o weryfikację jej własności na kilka prostych sposobów. Wybrać można na przykład możliwość przesłania niewielkiego pliku HTML na konto FTP, na którym znajdują się pliki naszej strony internetowej. Aby to zrobić, trzeba kliknąć w „Pobierz ten plik”. Aby możliwe było przesłanie tego pliku na konto FTP, niezbędne będą Ci potrzebne dane dostępowe – każdy właściciel witryny powinien otrzymać je od swojego hostingu. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jaki klient FTP będzie najlepszy do wykonania tego zadania, polecamy program „FileZilla”. Po przesłaniu pliku na nasz serwer zostaniemy poproszeni o kliknięcie w czerwony przycisk „Zweryfikuj”. Ci, którzy korzystają z konta Google Analytics (i jest ono podpięte pod stronę internetową), a także z konta Gmail, można postawić na rozwiązanie alternatywne. Wystarczy w tym celu zaznaczyć opcję „Użyj swojego konta Google Analytics”. Narzędzie przeprowadzi błyskawiczną weryfikację. Warto dodać, że jest to metoda najprostsza, a jednocześnie najszybsza. Kiedy weryfikacja będzie udana, przeglądarka przekieruje nas do kokpitu Google Search Console. W przypadku stron bez certyfikatu SSL (bez https) niezbędne jest dodanie jeszcze jednej wersji witryny, robiąc to dokładnie tak samo, ale już nie wysyłając pliku weryfikacyjnego na nasz serwer. Jeśli strona taki certyfikat posiada, niezbędne jest dodanie wszystkich kolejnych wersji strony (z http, z https, z www i bez www). Dopiero po dodaniu wszystkich wersji można przejść do kokpitów.

Jakie istotne informacje płyną z Google Search Console?

Ci, którzy mieli już założone konto w Google Search Console, bądź zrobili to wcześniej, powinni po odpowiednim czasie móc uzyskać wartościowe dane. Jeśli założyłeś swoje konto przed chwilą, musi upłynąć minimum 24h na zebranie danych i wczytanie ich do GSC.

1. Ruch dotyczący wyszukiwania
Należy wybrać zakładkę „Analityka wyszukiwania”. To zakładka przekazująca niezwykle przydatne informacje dotyczące naszej strony internetowej. Czego więc dowiemy się z Google Search Console?

Wystarczy zaznaczyć pierwszą górną zakładkę i operować dolnymi:

  • kliknięcia – to liczba kliknięć w dane słowo przekierowujące do strony. Liczby te mówią o tym, jak wydajne są tytuły podstron, a także meta opisy. Słowo kluczowe, które jest mało klikalne nie wyróżnia się najprawdopodobniej ani tytułem, ani meta opisem. Problem może wynikać także z pozycji. Informacje te pozwalają dowiedzieć się również na które słowa kluczowe witryna jest widoczna. Jeśli frazy są zupełnie przypadkowe, koniecznie trzeba popracować nad optymalizacją treści;
  • wyświetlenia – teraz zaznacz tę zakładkę, a jednocześnie odznacz poprzednią. Tym razem możemy dowiedzieć się, jaka jest częstotliwość wyświetlania danej strony w wynikach wyszukiwania. Wystarczy kliknąć w słowo kluczowe, aby dowiedzieć się, czy na dane frazy występują te witryny, które faktycznie powinny się tam znajdować;
  • CTR – to współczynnik klikalności. Mówi on o tym, jaki odsetek osób (które widziały witrynę w wyszukiwarce)zdecydowały się w nią kliknąć. Im wyższą pozycję w rankingu posiada nasza strona, tym większa powinna być również jej wartość CTR. Jeżeli tak się nie stanie, należy zastanowić się nad tytułem, który może być nieodpowiedni, bądź nad meta opisem, który może być po prostu mało interesujący;
  • pozycja – jest to ostatnia zakładka na liście. Mówi ona o tym, jakie były średnie pozycje na dane słowo kluczowe w konkretnym okresie czasowym. Trzeba jednak pamiętać, że te pozycje nie w każdym przypadku są wiarygodne. Współczynnik ten daje jednak dość rzetelny podgląd na kliknięcia, ale również na wyświetlenia i wskaźnik CTR.

2. Indeks Google oraz indeksowanie
To techniczna część Google Search Console. Trzeba jednak pamiętać, że jest niezwykle istotna, a jednocześnie wartościowa. To sekcja pokazująca ile w danym momencie podstron z danej witryny znajduje się w indeksie Google, od ostatniego momentu przeprowadzonej aktualizacji. Dostarcza również informacji na temat ilości błędów, a także ostrzeżeń na stronie, które zostały zauważone przez robota indeksującego Google. Warto tę zakładkę sprawdzać regularnie. Jakie błędy mogą się pojawić? Mogą to być na przykład nowe adresy URL, które zostały dodane, a które zostały zablokowane przez robots.txt lub atrybut „noindex”, błędne przekierowania, a także błędy 404. Kiedy wszystkie błędy zostaną przez nas poprawione, można je oznaczyć jako naprawione, dzięki czemu robot Google może będzie mógł zweryfikować nasze czynności. Wspomnieć można w tym miejscu również o mapach witryny. „Mapa witryn” to zakładka, która wymaga od nas monitorowania na bieżąco. Google błyskawicznie wyłapuje wszystkie błędy, jakie występują na stronie. Trzeba pamiętać, aby usuwać je natychmiast. W przypadku stron zainfekowanych, należy liczyć się z tym, że złośliwy kod wygeneruje nowe podstrony. Niestety, będą one szkodziły całej stronie. Może zdarzyć się tak, że Google nałoży na stronę ręczny filtr, co skutkować będzie wyrzuceniem witryny z indeksu wyszukiwarki.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Kategoria:

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować:

Przeczytaj poprzedni wpis:
Wskazówki, które pomogą określić idealny profil Twojego klienta (personę)

Kluczową częścią każdej strategii marketingowej jest idealny profil klienta. Jego określenie pozwoli zauważyć konkretne problemy, a także oczekiwania, jakie mają...

Zamknij