Jaka jest różnica między linkiem dofollow a nofollow?

Jaka jest różnica między linkiem dofollow a nofollow?
Jaka jest różnica między linkiem dofollow a nofollow?

Bazując na najnowszych wytycznych Google oraz licznych publikacjach związanych z tematyką SEO, mogę bez wątpienia stwierdzić, że link building jest jednym z trzech kluczowych działań wpływających na pozycję stron w organicznych wynikach wyszukiwania. Potwierdził to również Paddy Moogan w wyjątkowo merytorycznej publikacji we współpracy z serwisem MOZ zatytułowanej „The Beginner’s Guide To Link Building”. Aby umiejętnie pozycjonować swoją witrynę, należy skrupulatnie zagłębić się w tematykę pozyskiwania odnośników i wiedzieć, jaka jest różnica pomiędzy linkiem dofollow a nofollow. O tym oraz wielu innych kwestiach związanych z link buildingiem porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Miłej lektury!

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym są linki dofollow i nofollow?
  • Jaką funkcję pełnią linki dofollow i nofollow?
  • Jak pozyskiwać linki dofollow?

Atrybuty linków – czym są?

Atrybuty linków są skrótową informacją dla robotów Google (tzw. crawlerów) o tym, czy mają śledzić konkretny odnośnik URL, czy go zignorować.

W zależności od własnych preferencji oraz wymagań projektowych możesz zastosować następujące atrybuty:

  • dofollow,
  • nofollow.

Jak wskazują ich nazwy – za jednym z nich spidery będą podążać (dofollow), a drugi zignorują (nofollow). O tym, w jakich sytuacjach należy je zastosować, podpowiadam w kolejnych akapitach.

Czym są linki dofollow i jaką pełnią funkcję w pozycjonowaniu?

Linki z atrybutem dofollow (inaczej dofollow link) to odnośniki zwiększające wartość strony pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization) z punktu widzenia robotów Google. Im więcej linków dofollow pozyskamy, tym wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tzw. SERP-ach (ang. Search Engine Results Page) odnotujemy na poszczególne frazy kluczowe. Liczy się przede wszystkim jakość linków dofollow. Ich liczba nie ma obecnie tak dużego znaczenia, jak przed 2012 rokiem. Panujące trendy uległy zmianie po wprowadzeniu aktualizacji Google Penguin Update, która zdecydowanie ukróciła spamerski link building (np. z wątpliwej klasy zaplecz SEO lub nietematycznych portali). Od teraz specjaliści ds. SEO i marketerzy stawiają na pozyskiwanie naturalnych linków z wartościowych źródeł.

Przeczytaj również:  Jak zatrzymać potencjalnego klienta na swojej stronie internetowej?

Swoje artykuły możesz publikować na wielu serwisach tematycznych, dzięki aplikacji whitepress.pl

Pozyskuj linki pozycjonujące z artykułów sponsorowanych za pomocą platformy Whitepress (źródło: whitepress.pl)

Jak zdobywać linki dofollow?

Zdobywając linki dofollow, należy zwrócić uwagę na ich dywersyfikację. Można korzystać z najwyższej jakości zaplecz SEO, jednak strategię link buildingu należy oprzeć także o inne, równie wartościowe miejsca do pozyskiwania linków wychodzących.

Są to między innymi:

  • wymiana wpisów gościnnych – rozwiązania dot. linkowania pomiędzy partnerami biznesowymi lub zaprzyjaźnionymi firmami pozwalają zwiększyć profil linków dofollow, ale dodatkowo umocnić swój autorytet wśród czytelników z nieco innej grupy docelowej;
  • tworzenie viralowych treści blogowych – jeśli opracujesz wyjątkowo chwytliwą, perswazyjną i ciekawą treść lub być może kontrowersyjną internauci oraz bloggerzy zaczną się nią dzielić poprzez komunikatory i udostępniać na swoich stronach internetowych (wpłynie to bardzo pozytywnie na profil linków Twojej witryny z punktu widzenia crawlerów);
  • korzystanie z ogólnopolskich portali tematycznych – web developerzy korporacji Google nie rekomendują kupowania odnośników, dlatego warto zdecydować się na napisanie wysokiej jakości artykułu sponsorowanego z linkiem w treści (dzięki takim działaniom oprócz wzmocnienia profilu linków zmaksymalizujemy szansę na dokonanie konwersji zakupowej przez potencjalnych klientów zainteresowanych konkretnym wpisem);
  • udzielanie wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy – prowadząc firmę prawdopodobnie znasz się na konkretnych kwestiach lepiej niż ktokolwiek inny (możesz to w łatwy sposób wykorzystać w celu pozyskania wartościowego odnośnika – wypowiedz się online na dany temat, a następnie poproś o podlinkowanie Twojego imienia i nazwiska lub nazwy firmy);
  • relinkowanie – za pomocą dowolnego narzędzia analitycznego (np. Majestic SEO) możesz zweryfikować, gdzie dokładnie linkuje konkurencja, a w konsekwencji znaleźć źródła umożliwiające dywersyfikację odnośników.

Warto również zdecydować się na korzystanie z potencjału stron lokalnych. W jaki sposób? Napisz maila lub zadzwoń do redakcji portalu z Twojego miasta. Zaproponuj stworzenie wartościowego artykułu z udziałem przedsiębiorstwa, które prowadzisz w zamian za podlinkowanie z tagiem dofollow.

Przeczytaj również:  Reklama w social media – jak to zrobić prawidłowo?

W zależności od preferencji można również zdecydować się na nieco mniej wartościowe, ale pomagające w dywersyfikacji linków metody tj.:

  • komentarze na forach, blogach lub portalach;
  • wpisanie danych teleadresowych firmy w bazach przedsiębiorstw;
  • reklamowanie swoich usług na portalach ogłoszeniowych.

Dokładnie przemyśl strategię link buildingu. Stawiaj na źródła najwyższej jakości i w miarę możliwości dywersyfikuj linki. Wtedy Google uzna Twoją stronę za wartościową, pozwalając na uzyskanie wysokich miejsc w wyszukiwarkach znacznie szybciej od konkurencji.

Linkhouse

W celu budowy silnego profilu linków publikuj artykuły sponsorowane także za pomocą platformy Linkhouse (źródło: linkhouse.co)

Czym są linki nofollow i jakie mają znaczenie w pozycjonowaniu?

Linki z atrybutem nofollow nie mają znaczenia pod kątem SEO. Są wykorzystywane na stronach służących do rejestracji, w regulaminach czy też politykach prywatności. Zastosowanie linków nofollow pozwala uzyskać realne korzyści w kontekście zwiększenia ruchu na stronie (do której prowadzi dany odnośnik z tagiem nofollow). Rozwiązanie to powstało w celu zabezpieczenia forów internetowych i serwisów blogowych przed spamem. Dzięki temu internauci, którzy linkują na naszym blogu, nie utrudniają jego pozycjonowania, ponieważ za dodanymi odnośnikami nie podążają crawlery.

Kiedy używać linków nofollow?

Linki nofollow można zastosować w kilku sytuacjach, a mianowicie:

  • podczas dodawania bibliografii do wpisu blogowego;
  • w przypadku internal linków, które prowadzą do pozostałych podstron, ale nie mają wartości pod kątem SEO;
  • linkując domeny konkurencji, w celu przedstawienia innego punktu widzenia na dany temat (np. tworząc artykuł sponsorowany).

Jaki stosunek linków dofollow i nofollow jest odpowiedni w profilu linków?

Według oficjalnych informacji dostępnych na kanale YouTube “Google Webmasters” powinniśmy stosować linki dofollow i nofollow zgodnie z częścią naturalnego ekosystemu wyszukiwarek. Linkowanie konkurencji czy też dodawanie bibliografii wyłącznie odnośnikami nofollow jest dobrym rozwiązaniem. Zadbaj jednak o to, aby posługiwać się także linkami dofollow. Należy je równoważyć – używać zarówno jednych, jak i drugich. Zatem, jaki stosunek linków dofollow i nofollow jest odpowiedni? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, natomiast profil linków musi wyglądać naturalnie – ważne, żeby nie był 100/0, ponieważ takie praktyki mogą nawet pochodzić pod nieuczciwe strategie pozycjonowania zwane “BHS” (ang. Black Hat SEO).

Przeczytaj również:  Jak wypozycjonować nowy produkt w sklepie internetowym?

W dzisiejszym wpisie wyjaśniłem różnice pomiędzy linkiem dofollow a nofollow. Od teraz wiesz, że pozycjonowanie wspierają przede wszystkim odnośniki z tagiem dofollow. Pamiętasz również, że zgodnie z ekosystemem Google należy stosować oba tagi – żeby profil linków Twojej strony był naturalny z punktu widzenia crawlerów. Dziękuję za przeczytanie tego artykułu i życzę powodzenia w realizowaniu własnej strategii link buildingu. W razie pytań pozostaję do dyspozycji.

 

Artykuł partnera

Maciej Cherubin

Zajmuję się pozyskiwaniem klientów oraz zwiększeniem sprzedaży za pomocą wyszukiwarki Google. Przygotowuję strategie pozyskiwania wartościowego ruchu z SEO oraz Google Ads, które realnie zwiększają zyski.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: