Jak znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwań w Google?

Jak znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwań w Google?

Jak często, kiedy szukasz czegoś w Google, decydujesz się wejść na stronę inną niż ta, która w wynikach wyszukiwania znajduje się jako pierwsza? Mało kto decyduje się to zrobić. Na ogół większość potrzebnych informacji udaje się bowiem znaleźć już na samym początku. W związku z tym blisko 80% internautów nigdy nie decyduje się na odwiedzenie nawet drugiej strony w wynikach wyszukiwania. Co zrobić, aby znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jakich narzędzi używać do analizy i optymalizacji pod pozycjonowanie?
  • W jaki sposób wykorzystuje się Google Search Console i Google Analytics w kampaniach SEO?
  • Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie stron i sklepów internetowych?

Bez wątpienia należy zrobić wszystko, aby Twoja strona nigdy nie zajęła miejsca na drugiej, bądź dalszej stronie w wynikach wyszukiwania. Można być bowiem niemalże pewnym, że nikt nie zdecyduje się na ich przejrzenie, nie wspominając już o klikaniu w wyniki. Dlatego tak ważne jest, aby wiedział, co trzeba zrobić, aby Twoja strona znalazła się wśród pierwszych wyników wyszukiwarki.

Wyposaż się w narzędzia do sprawdzania pozycji

Jeśli witryna już jakiś czas jest obecna w indeksie Google, dobrze jest sprawdzić, jaką pozycję zajmuje obecnie na najbardziej wartościowe frazy kluczowe. Obecnie do dyspozycji są narzędzia, które charakteryzują się mniejszą bądź większą precyzją. Najpopularniejsze narzędzia, po które można sięgnąć to Stat4Seo, SeoStation i Webpozycja. Decydując się na skorzystanie z nich, należy pamiętać, aby zwrócić uwagę na funkcję sprawdzania wyników lokalnych i globalnych.

Stat4Seo

Stat4Seo (źródło: stat4seo.pl)

Webpozycja

Webpozycja (źródło: webpozycja.pl)

Seostation

Seostation (źródło: seostation.pl)

Dodaj witrynę do Google Search Console oraz Google Analytics

Jeśli masz to już za sobą, możesz przejść od razu do punktu nr 2. Jeśli jednak nie, zapoznaj się z obydwoma krokami.

1. Google Search Console oraz Google Analytics
Podstawową czynnością, którą należy zrobić zaraz po tym, jak opublikujemy swoją stronę jest dodanie jej do Google Search Console oraz Google Analytics. Z jakiego powodu? Google Search Console zapewnia wgląd w stan techniczny witryny w wyszukiwarce. Znajdziemy tam szereg cennych informacji, które odnoszą się do tego, czy strona wymaga szybkiej ingerencji. Może bowiem okazać się, że witryna generuje błędy, które mogą negatywnie odbijać się na pozycji w wynikach wyszukiwania. Możliwe jest także, że któryś z zasobów (np. podstrona) jest zablokowany przez plik robots.txt

Narzędzie pozwala także na dodanie mapy strony. Ułatwia ona i przyspiesza dalszą indeksację w wyszukiwarce. Ma to ogromne znaczenie, jeśli chcemy dostać się na pierwszą stronę wyników w Google.

Google Search Console (źródło: Google)

Google Analytics dostarcza informacji dotyczących:

  • tego, kto i kiedy wchodzi na stronę;
  • tego, skąd użytkownicy trafiają na stronę;
  • czasu, jaki użytkownicy spędzają na poszczególnych podstronach;
  • współczynnika odrzuceń, który generuje strona;
  • tego, która podstrona ma najwięcej odwiedzin.

Google Analytics

Google Analytics (źródło: Google)

2. Czego można się z nich dowiedzieć w kontekście SEO?
Zaczniemy od narzędzia Google Search Console (źródło: Google).

Możemy:

  • dowiedzieć się, na które słowa kluczowe strona internetowa odnotowuje najwięcej kliknięć z wyszukiwarki;
  • sprawdzić, które podstrony są przypisane do danych słów kluczowych;
  • sprawdzić średnią pozycję strony na wybrane słowa kluczowe;
  • dowiedzieć się, czy wybrane słowo kluczowe jest wyświetlane wiele razy, czy jest frazą, którą określić można jako niszową;
  • sprawdzić CTR dla wybranych słów kluczowych. Ma to duże znaczenie zwłaszcza wówczas, gdy strona zajmuje wysokie miejsce, ale nie jest odwiedzana przez użytkowników;
  • dowiedzieć się, jak rozmieszczone są linki wewnętrzne;
  • dowiedzieć się, które strony odsyłają do naszej witryny.

Google Search Console

Łączna liczba kliknięć w raporcie z Google Search Console (źródło: Google)

Google Search Console

Skuteczność w raporcie z Google Search Console (źródło: Google)

Dzięki Google Analytics możemy przeanalizować wiele czynników, w tym znaleźć ewentualne błędy, które mogą wpływać na lepsze pozycjonowanie witryny.

Narzędzie to pozwala na:

  • sprawdzenie, jak wiele osób wchodzi na stronę z urządzeń mobilnych – ma to duże znaczenie, jeśli chcemy zoptymalizować wersję mobilną;
  • sprawdzenie, czy użytkownik, który wszedł na stronę, podejmuje z nią jakąś interakcję;
  • sprawdzenie, które podstrony ładują się naprawdę wolno. Wiedza ta pozwala je poprawić. Częstymi elementami, które przyczyniają się do zbyt wolnego ładowania strony, jest zbyt duża ilość dużych i niezoptymalizowanych zdjęć.

Google Analytics może nam pokazać również tak zwane drzewko, które obrazowo pokazuje, jak użytkownicy przechodzą między poszczególnymi podstronami. Jeśli istnieją podstrony, które powodują opuszczenie serwisu, można je tu łatwo wyłapać.

Google Analytics

Raport dotyczący źródeł wejść do strony w Google Analytics (źródło: Google)

Google Analytics

Raport dotyczący liczby odsłon w Google Analytics (źródło: Google)

Czynniki wpływające na ranking wyników w wyszukiwarce Google

1. Przyjrzyj się profilowi linków stron internetowych Twojej konkurencji
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak znaleźć się na pierwszej stronie w Google, warto przyjrzeć się tym stronom konkurencji, które już się tam znalazły. Zwróć uwagę na sposób, w jaki tworzą swój profil linków pozycjonujących. Sprawdzenie linków zwrotnych jest możliwe, gdy dysponujemy specjalnymi narzędziami. Zalicza się do nich Brand24, Senuto, Unamo, Semstorm, Ahrefs czy Majestic. Każde z tych narzędzi dostarczy nam informacji dotyczącej tego, które strony linkują do konkurencji. Do czego potrzebne są nam takie informacje? Jeśli będziemy wiedzieć, skąd konkurencja pozyskuje linki pozycjonujące, możemy spróbować pozyskać linki z tych samych źródeł.

Ahrefs

Sprawdzanie linków zwrotnych w Ahrefs (źródło: ahrefs.com)

Majestic

Sprawdzanie linków zwrotnych w Majestic (źródło: majestic.com)

2. Zoptymalizuj tytuły artykułów i podstron
W tym wypadku pomocne okaże się narzędzie Google Search Console, które opisaliśmy powyżej, a także współczynnik CTR dla słów kluczowych. Jeśli wartość współczynnika jest zbyt niska, znaczy to, że potencjał naszych pozycji jest niewykorzystany. W związku z tym trzeba zoptymalizować tytuły podstron i artykułów na blogu. Należy pamiętać, że nawet jeśli stworzyliśmy i opublikowaliśmy na blogu świetny wpis, to mało atrakcyjny tytuł i słaby opis mogą wszystko zrujnować. Zarówno tytuł, jak i opis powinny być skonstruowane tak, aby przyciągały uwagę i wzbudzały zainteresowanie.

Interia

Przykład odpowiednio dopasowanego tytułu do treści artykułu (źródło: tech.interia.pl)

3. Umieść wzmianki o swojej firmie, jej produktach lub usługach
Budowanie marki to długi proces. Nie możesz tego zlecić firmie zewnętrznej i liczyć na to, że wszystko zrobią za Ciebie. Musisz pamiętać, że markę buduje się przede wszystkim swoimi produktami, usługami, a także tym, co publikujesz w kanałach social media. Nie można zapominać także o zadowolonych klientach, którzy naprawdę mocno przyczyniają się do budowania marki.

Facebook

Przykład odpowiednio prowadzonego fanpage na Facebooku (źródło: Facebook)

Jak dostać się na pierwszą stronę w Google? Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą w osiągnięciu tego celu. Jeśli znasz metody inne niż te, które wskazaliśmy, podziel się z nami. Wystarczy, że opiszesz je w komentarzu.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: