Jak zadbać o wzrost sprzedaży w sklepie internetowym wykorzystując kampanię zakupową w Google AdWords?

Jak zadbać o wzrost sprzedaży w sklepie internetowym wykorzystując kampanię zakupową w Google AdWords?

Kampania produktowa w Google AdWords to rozwiązanie, które przybiera pewną formę reklamy sklepu internetowego, której będzie można używać zamiast normalnej kampanii tekstowej. Warto ten mechanizm nieco lepiej poznać.

Jeśli ktoś wcześniej interesował się reklamą dzięki wyszukiwarce, na pewno słyszał także o kampaniach w Google AdWords. Wiele z tych osób na pewno próbowało wcześniej reklamować się dzięki niej. To po prostu rozwiązanie bardzo znane wśród wszystkich osób, które chcą promować swoje strony w sieci. Spora część użytkowników dalej jednak nie wie, że od jakiegoś czasu można reklamować sklepy internetowe w nowy, kolejny sposób. Chodzi tutaj o nowoczesną kampanię produktową AdWords. Można również spotkać inne określenia tej reklamy, która nazywana jest jako reklama z listą produktów, Google Zakupy, Google Merchant Center, kampania produktowa czy Product Listing Ads.

Czym tak naprawdę jest kampania produktowa w Google AdWords?

Można powiedzieć, że to alternatywna forma w stosunku do tradycyjnej reklamy tekstowej. To opcja, która będzie dostępna jedynie dla sklepów internetowych. Google dzięki niej będzie w stanie wyświetlić produkty sprzedawane w danym sklepie w swoich wynikach wyszukiwania. Reklama wyświetlana będzie nad wszystkimi wynikami organicznymi. Widok oparty jest o obraz produktu, cenę, adres sklepu i nazwę produktu. można także wprowadzić dodatkowy opis, który pojawia się w momencie, gdy produkt zostanie wybrany przez klienta kursorem myszki. Sklep może tam umieścić także dodatkowe słowa, które zachęcą do skorzystania z oferty, np. mówiące o darmowej dostawie lub o rabacie na drugi produkt przy zakupie dwóch. Reklama w tym trybie będzie działać tak samo jak reklama tekstowa, a więc płatność następować będzie za kliknięcie w nią. Koszt jest odpowiednio dopasowywany przez algorytm do rodzaju sprzedawanego przez nas asortymentu, bądź dla określonych grup produktów w naszym sklepie.

W jaki sposób rozpocząć kampanię produktową?

Jeśli chcemy zacząć reklamować się w usłudze „Google Zakupy” musimy na początek stworzyć tzw. feed produktowy. To plik, który będzie zawierał wszelkie dane o naszych produktach, które będziemy reklamować. Na tej podstawie Google będzie wiedziało, które produkty będziemy chcieli oferować w ramach przygotowywanej przez nas kampanii produktowej. Najwygodniej jest automatycznie generować feed w naszym sklepie internetowym do pliku w formacie XML, gdyż w przeciwnym wypadku trzeba będzie ręcznie skorzystać z arkusza przygotowanego przez Google. Należy zawsze dbać o to, aby nasz feed produktowy aktualny i dobrze skonfigurowany, ponieważ Google będzie bardzo dokładnie sprawdzać czy wszelkie dane wprowadzone są poprawnie. Struktura danych w pliku opierać będzie się na tabeli, w której każda kolumna powinna mieć ściśle określoną nazwę przez Google.

Minimum, jakie musimy umieścić w naszym pliku to:

  • tytuł
  • opis
  • kategoria produktu
  • link do produktu w naszym sklepie
  • stan produktu (nowy lub używany)
  • cena
  • dostępność
  • adres do zdjęcia produktu

Do każdego elementu Google ma także swoje dodatkowe wymagania, które szczegółowo opisuje specjalnie przygotowana specyfikacja. Należy bezwzględnie jej przestrzegać, ponieważ jeśli popełnimy błąd lub nie zawrzemy w nim wymaganych informacji, to podczas weryfikacji Google odrzuci nasz plik. Ważne kwestie dotyczące feedu produktowego, to również zwracanie uwagi na długość i tytuł opisu produktu oraz stosowanie w treści dużych liter. To, co będzie bardzo ważne podczas przygotowania feedu, to zdjęcia bardzo dobrej jakości, które wykorzystamy. Zdjęcie produktu jest konieczne aby móc skorzystać z kampanii produktowej w Google. Warto pamiętać o tym, aby zdjęcia naszych produktów były w wysokiej jakości, gdyż jeśli jakość zdjęć będzie zbyt niska, to Google może również z tego powodu odrzucić naszą próbę reklamy. Google nie akceptuje również zdjęć, które ukazują tylko część naszego produktu albo dodatkowo będzie zawierało tekst.

Przed przygotowaniem kampanii produktowej warto jest zapoznać się z wszystkimi wymaganiami, jakie stawia przed nami Google. Po odpowiednim przygotowaniu feedu produktowego możemy dodatkowo zadbać o techniczne ustawienia naszej reklamy, które dotyczyć będą kraju w którym będziemy chcieli wyświetlać naszą reklamę, adres i nazwę naszego sklepu oraz wszelkie dane kontaktowe. Następnie trzeba będzie połączyć naszą kampanię z kontem w AdWords, a po wszystkim dokończyć pozostałe kroki w celu ukończenia procesu budowania kampanii. Warto określić odbiorców naszej kampanii oraz proponowaną przez nas stawkę za kliknięcie w reklamę. Można także pogrupować produkty w taki sposób, aby łatwiej było nam zarządzać kampanią i ustalić harmonogram wyświetlania naszej reklamy.

Panel administracyjny usługi Google Merchant Center

Jedyna wada, to możliwości samego panelu administracyjnego, którego widoki są ograniczone praktycznie do możliwości zapoznania się z powiadomieniami, jakie dotyczą pliku z danymi produktów. Panel ten będzie raczej służył do zarządzania naszym feedem produktowym, natomiast całą kampanią standardowo trzeba będzie zarządzać w ramach naszego konta Google AdWords.

Różnice kampanii produktowej w stosunku do zwykłej kampanii w Google AdWords

Na pierwszy rzut oka różnica polega na tym, że kampania produktowa oparta jest głównie o zdjęcie, a nie o tekst, dlatego głównym bodźcem wpływającym na zachowanie i reakcję klienta jest obraz, a nie tekst marketingowy. Kolejna różnica to sposób wyświetlania reklamy. Dla kampanii produktowej nie określamy słów kluczowych, na które pojawi się nasza reklama. Te słowa stworzą się automatycznie na podstawie tego jak opisane będą nasze produkty i jakie zawierają tytuły, dlatego tworząc treść warto stworzyć taki opis, w którym wplecione zostaną nasze słowa kluczowe. Do konfiguracji kampanii możemy wprowadzić słowa wykluczające, a więc takie, które nie powinny wyświetlać naszej reklamy. To możliwość, która pozwoli nam sprawdzić w jaki sposób możemy optymalizować naszą kampanię, dzięki wykluczeniu fraz, które słabo wpływają na sprzedaż naszych produktów. Wydaje się, że taka reklama wykazuje lepszy wynik co do ilości kliknięć, w stosunku do ilości wyświetleń, jednak nie zawsze będzie to przekładać się na lepszą sprzedaż. Co do kosztów trudno będzie porównać obie kampanie, ponieważ koszt uzależniony jest od reklamowanych produktów, a nie w jaki sposób je reklamujemy. Nie można więc jednoznacznie określić, że koszt reklamy produktowej będzie większy od reklamy tekstowej.

Kampania produktowa nie jest jeszcze tak bardzo popularna jak reklama tekstowa, która tak naprawdę jest już bardzo dobrze znana i chętnie wykorzystywana. Jeśli jednak prowadzimy sklep internetowy, to taka forma reklamy może dać nam większą szansę na zdobycie nowych klientów. Oprócz tego, że optymalizacja kampanii produktowej jest łatwiejsza od optymalizacji kampanii tekstowej, to dodatkowo można oczekiwać większych zwrotów z inwestycji. W wielu sytuacjach taka forma reklamy będzie ciekawym rozwiązaniem i warto będzie zastanowić się nad jej rozpoczęciem w celu zwiększenia sprzedaży.

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: