Jak ustalić ceny w sklepie internetowym?

Jak ustalić ceny w sklepie internetowym?

Wiele sklepów online, jak również stron internetowych, wpisuje cenę produktu bez namysłu, w dowolne pole. Należy jednak pamiętać, że istnieje coś takiego, jak psychologia cenowa, która jest czymś więcej niż zwykłym zlepkiem cyfr. W rzeczywistości jest to istotna taktyka marketingowa, która rzetelnie wskazuje, w jaki sposób ustalać ceny w sklepie internetowym, maksymalizując jednocześnie zysk oraz konwersję. Jeżeli jesteś właścicielem sklepu internetowego, z całą pewnością każdego dnia zastanawiasz się, co zrobić, by go ulepszyć i zwiększyć sprzedaż. W tym też celu zmieniasz kolory, dodajesz unikalne teksty, wprowadzasz meta opisy itp. Poniższy tekst przedstawia kolejną wskazówkę, która pozwoli ci ulepszyć sklep online – dowiesz się, w jaki sposób podświadomie dotrzeć do klientów, wykorzystując w tym celu psychologię cenową.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak zachęcić do zakupu w sklepie internetowym?
  • Jak wpłynąć na decyzję zakupową w sklepie internetowym?
  • Jak ustalić ceny w sklepie internetowym?

Popularne końcówki „99 groszy”

Końcówki „99 groszy”, a nawet „95 groszy” od lat cieszą się zainteresowaniem i zapewniają wiele korzyści. Zastanawiasz się pewnie, w czym tkwi sukces? Wyobraź sobie, że nie jest to końcówka ceny, lecz jej… lewa strona. Zasadniczo pomiędzy kwotą 2,70 zł a 2,79 zł nie ma szczególnej różnicy. Jednakże różnica pomiędzy 3,00 zł a 2,99 zł jest ogromna. Dlaczego lewa cyfra jest tak istotna? Przede wszystkim dlatego, że stanowi ona postrzegalną wielkość ceny. Mózg ludzki to narzędzie bardzo sprytne potrafi szybko przetworzyć cyfry, dzięki czemu zapamiętujemy liczby przed zakończeniem czytania. Przetwarzając cenę 2,99 zł, proces kończy się w momencie, gdy oczy człowieka napotkają cyfrę 2 – w tej sytuacji cena 2,99 zł zapamiętywana jest przede wszystkim jako 2 zł, czyli odpowiednio mniej niż 3 zł. Szybka i sprytna rada: jeśli podkreślisz dodatkowo pierwszą cyfrę, automatycznie zminimalizujesz wizualnie kolejne cyfry, które w rzeczywistości mogą być końcówką „99”.

Oddzielanie ceny produktu od ceny przesyłki

Dobrym pomysłem jest także oddzielenie ceny produktu od ceny przesyłki. Oczywiście klient musi wiedzieć, ile faktycznie zapłaci. Pamiętaj jednak, że rozbijając cenę, podkreślasz wartość bazową, a nie całkowitą. Pamiętaj, że klienci porównują ceny dostępne w różnych sklepach, także wśród konkurencji, uwzględniając oddzielnie cenę produktu i przesyłki. Taktykę taką można zauważyć m.in. na Allegro, gdzie wielu sprzedawców celowo obniża cenę produktu, podwyższając koszt wysyłki.

Nie stosuj symbolu waluty

Wiele osób niechętnie pozbywa się ciężko zarobionych pieniędzy. Symbol waluty może nasuwać skojarzenia z tym słabym odczuciem, co automatycznie może wpłynąć na złożone zamówienie lub jego brak. Są jednak sytuacje, gdzie symbol waluty często jest niezbędny, gdyż w gąszczu wielu liczb jest jedynym znakiem, który pomaga znaleźć rzeczywistą cenę produktu. Przykładem może być tutaj choćby menu w restauracji czy kawiarni. Dlatego też używaj tego symbolu tylko w sytuacji, gdy jest to konieczne, czyli w miejscach, gdzie klienci oczekują pojawienia się ceny.

Rabaty i zniżki

Warto także uwzględnić szeroko rozumiane rabaty i zniżki. Rozwiązanie proste, a przy tym skuteczne. Zastanów się co lepsze – 10% rabatu czy 30 zł zniżki? Odpowiedź, niestety, nie będzie jednoznaczna. W przypadku wysokich cen z całą pewnością korzystniejszy będzie procentowy rabat niż stała zniżka.

Zwróć uwagę, że w wielu sklepach uwzględniane są następujące rozwiązania:

  • w przypadku cen wynoszących ok. 100 – 200 zł stosowane są procentowe rabaty;
  • w przypadku cen niższych niż 100 zł klient otrzymuje stałą zniżkę.

Wykorzystaj tę regułę w swoim sklepie, z pewnością nie będziesz żałował.

Cena wysoka, jednak precyzyjna

Przyjrzyj się cenom nieruchomości lub samochodów. Co możesz zauważyć? Bardzo dokładne ceny. Dlaczego tak jest? Odpowiedź jest prosta – precyzyjnie określając cenę, pozostawiasz kupującym mniej miejsca na ewentualne negocjacje.

Mniejsza liczba sylab

Zdarza się, że ceny są czytane na głos. Pamiętaj, że sylabiczna długość ceny wpływa w znaczny sposób na jej postrzeganie i zapamiętywanie. Jeśli jest to cena składająca się z dużej ilości sylab, ludzki mózg musi wykonać więcej pracy w celu przetworzenia danego bodźca. To z kolei sprawia, że podświadomie zapamiętujemy, że jest to duża liczna.

Kontrast wizualny dla niższych cen

Mając możliwość porównania ceny wyższej do niższej, ludzie są bardziej skłonni do nabycia produktu czy usługi, gdyż niższa cena działa w tym przypadku mobilizująco. Postaraj się wyraźnie zaznaczyć kontrast wizualny pomiędzy ceną regularną a obniżoną.

Jak to zrobić:

  • zaznacz starą cenę większym fontem;
  • niższą cenę zaprezentuj w kolorze czerwonym, zastosuj też mniejszą czcionkę – sprawi to, że cena automatycznie będzie wydawała się mniejsza;
  • zwróć uwagę na odstępy między poszczególnymi cyframi w pomniejszonej cenie – cena z mniejszym kerningiem będzie postrzegana jako niższa.

Uzasadnij rabat lub zniżkę

Skuteczności obniżonych cen nijak nie można podważyć, pamiętaj jednak, aby zawsze wyjaśnić klientowi zastosowanie rabatu lub zniżki. Uzasadnianie tego typu działań w znaczny sposób potęguje unikalność promocji, mobilizując do zakupu.

Walka o najniższą cenę

Pamiętaj, że żyjemy w dobie wyszukiwarek najniższych cen typu Ceneo, Skąpiec czy Opineo, warto więc powalczyć o najniższą cenę. Wiele sklepów online skanuje katalogi konkurencyjnych firm, dostosowując do nich oferowane ceny, nierzadko mniejsze o złotówkę czy kilka groszy. Dzieje się tak ze względów marketingowych – liczby w rankingu mają największe znaczenie, cena, która znajduje się na górze (najniższa), zwiększa zwykle szansę na pozyskanie klientów. Wyścig o grosze można najczęściej zauważyć w przypadku sklepów oferujących elektronikę.

Rabaty i zniżki tylko na tanie produkty lub usługi

Rabaty i zniżki w sklepie online to przynęta dla klientów, która może być jednak szkodliwa dla Ciebie. Jak ustalić ceny w sklepie internetowym, by to zniwelować?

Po zakończeniu akcji promocyjnej możesz spodziewać się dwóch reakcji:

  • klient przerzuca się na produkty lub usługi konkurencji;
  • klient czeka na kolejną promocję.

W tym momencie trzeba zrozumieć zasadę sprzedawania tanich i drogich produktów. Wycofując promocję z produktów premium, zwiększa się popyt na produkty o niższej cenie. Jednakże w sytuacji, gdy cofnięte zostaną zniżki na produkty z niższą ceną, popyt pozostaje taki sam. Jeśli zamierzasz walczyć o najniższą cenę – korzystaj z rabatów i zniżek. Jeśli jednak stawiasz na jakość – nie zmieniaj ceny produktów w jakości premium, skup się zamiast tego na ich atrybutach oraz jakości.

W jaki sposób ustalić ceny w sklepie internetowym, aby pozyskać jak najwięcej klientów? Cena to coś więcej niż liczba, dlatego też postaraj się ją maksymalnie uprościć. Nie używaj przecinków w cenach promocyjnych, unikaj też cen trudnych do zapamiętania. Pamiętaj też, że odbiorcy mają różne oczekiwania – jedni liczą każdy grosz, innym jest to obojętne. Wykonaj kilka testów i postaraj się wybrać optymalną formę oferowanej ceny, bazując przede wszystkim na danych zebranych wśród grupy docelowej.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: