Jak powinna wyglądać kategoria produktów w sklepie internetowym?

Jak powinna wyglądać kategoria produktów w sklepie internetowym?

Aby sklep internetowy był faktycznie przyjazny dla klientów i cieszył się wśród nich dużym szacunkiem, należy zadbać o wiele jego elementów. Jednym z najważniejszych z nich jest odpowiednia treść, która sama w sobie również może być podzielona na kilka osobnych części.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak powinna wyglądać kategoria produktów w sklepie internetowym?
  • Jak zaprojektować kategorię produktów w sklepie internetowym?
  • Jak odpowiednio zoptymalizować widok kategorii produktów w sklepie internetowym?

Bezpośrednio do zakupienia konkretnego produktu ma zachęcać jego opis. Poświęcenie czasu na przygotowanie dobrych opisów do swojego sklepu to niezwykle istotna rzecz. Wiele sklepów zamieszcza u siebie po prostu opisy przygotowywane przez producenta. Warto jednak zainwestować nieco więcej w coś równie fachowego i oryginalnego. Nie można równocześnie zatrzymywać się na samych tylko opisach produktów. Równie istotnym elementem są tu opisy kategorii. Cała podstrona na której przedstawiony jest konkretny asortyment musi zresztą być przygotowana w jak najlepszy sposób. Wiele sklepów mocno zaniedbuje to, jak prezentują się podkategorie produktów. Jest to poważny błąd, bowiem wygląd i sposób organizacji tego elementu strony ma wielki wpływ na decyzje zakupowe klientów. W dobrej podstronie kategorii nie chodzi jedynie o krótki spis dostępnych tu produktów. Wyobraźmy sobie zakupy w każdym tradycyjnym sklepie. W supermarketach również istnieje podział na różne sekcje, w których znajdują się konkretne typy produktów. Niezwykle istotne jest również zorganizowanie oferty swojego sklepu w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić klientowi robienie zakupów.

Projekt kategorii produktów

Aby stworzyć dobrą podstronę, trzeba oczywiście posiadać plan. Do tworzenia takich podstron warto podejść w sposób kreatywny – nie zawsze musimy na siłę trzymać się tutaj utartych schematów. Podstrona taka powinna stanowić swego rodzaju przedsmak tego, co klient znajdzie wśród konkretnych produktów. Można ją zatem zaprojektować w ciekawy, tematyczny sposób. Nie można oczywiście zapominać o jej funkcjonalności – mimo wszystko to ona powinna być jej główną cechą.

Prosta i treściwa nazwa

Odpowiednie nazwanie podkategorii produktów jest szalenie istotne. Nazwa podkategorii musi z góry informować klienta, co może w niej znaleźć. Konieczne jest zatem krótkie i jasne opisane zarówno całej kategorii, jak i należących do niej podkategorii. W tym miejscu stajemy przed istotną decyzją dotyczącą tego, jak obszerne mają być kategorie w naszym sklepie. Czy lepiej tworzyć ogólne kategorie zawierające szereg podkategorii, które z kolei skrywają w sobie wiele różnych produktów? Czy może lepszym będzie tworzenie mniejszych i o wiele bardziej wyspecjalizowanych kategorii? W tym drugim przypadku będziemy niestety potrzebowali ich bardzo wiele, aby dokładnie opisać produkty dostępne w sklepie. Z kolei zbyt ogólne kategorii sprawiają często, że klienci nie wiedzą gdzie szukać interesujących ich produktów. Choć nie jest to proste zadanie, wszystko należy tu zaplanować w sposób wyważony. Z oczywistych względów liczba kategorii powinna być uzależniona od liczby produktów dostępnych w naszym sklepie.

Szata graficzna kategorii

Jak dobrze wiadomo, ludzie są wzrokowcami i zwykle chcą, aby przedstawiano im konkretne treści w formie graficznej. Z tego powodu odpowiednia oprawa każdej kategorii produktów jest niezwykle istotna. Zdjęcia i obrazy przypisane do danej kategorii muszą być oczywiście odpowiednio dobrane. Z góry powinny one sugerować, jakie dokładnie produkty klient znajdzie w tym miejscu.

Opcje filtrowania produktów

Trudno jest dziś wyobrazić sobie sklep, który w podkategoriach i kategoriach nie daje możliwości filtrowania produktów według różnych kryteriów. Wynika to z prostego założenia, że samo podzielenie produktów nie jest jeszcze wystarczające, aby klient mógł znaleźć wśród nich coś dla siebie odpowiedniego. Większość osób szuka według różnych szczegółów dotyczących produktów – trzeba zatem dać im możliwość odpowiedniego filtrowania pozycji w sklepie. Istnieje wiele opcji filtrowania produktów, które można wprowadzić w swoim sklepie. Wiele zależy oczywiście od konkretnego typu produktów. Podstawa to jednak przedział cenowy. Klient powinien mieć możliwość wyświetlenia produktów o konkretnych cenach. Dodatkowy element to filtrowanie według producenta. Wielu ludzi posiada swoje ulubione marki którym najbardziej ufa – z tego powodu skupienie się jedynie na ich produktach dostępnych w sklepie jest bardzo pomocne. Wielu klientów nie jest w stanie samodzielnie zdecydować się na konkretne produkty. W związku z tym pomocna jest funkcja filtrowania według popularności, ocen czy ilości recenzji danego produktu. Dzięki temu klient zobaczy, które produkty są najwyżej oceniane i najczęściej wybierane przez innych. Istnieje jeszcze wiele opcji które mogą znaleźć się w filtrowaniu produktów, w zależności od konkretnego rodzaju sprzedawanych rzeczy. W przypadku ubrań może to być na przykład rozmiar czy rodzaj kroju.

O co jeszcze warto zadbać?

Możemy wymienić jeszcze kilka dodatkowych elementów, które powinna zawierać każda dobra podstrona kategorii. Na jej początku dobrze jest umieścić krótki opis, swego rodzaju wprowadzenie, które szybko i w skrócie zaprezentuje klientowi, co znajdzie poniżej. Przy każdym zdjęciu produktu powinna znajdować się wyraźnie zaznaczona cena. Nie można dopuścić do sytuacji, w której klient musi wykonywać jakiekolwiek dodatkowe czynności tylko po to, aby dowiedzieć się ile dany produkt kosztuje. Takie informacje obowiązkowo muszą być podawane od razu. Równie ważną rzeczą którą warto pokazywać od razu przy produkcie jest jego średnia ocena oraz ilość komentarzy. Dzięki temu klient od razu będzie wiedział, który produkt cieszy się wśród klientów zainteresowaniem i dobrymi opiniami. Dobrze, jeśli od razu powiadomimy klienta również o kilku rodzajach danego produktu dostępnych do wyboru. Jeśli produkt jest dostępny na przykład w różnych rozmiarach czy kolorach, to zdecydowanie warto zaznaczyć ten fakt jak najwcześniej. Aby klient wiedział, czego ma się spodziewać po danym produkcie warto poinformować go nie tylko o cenie, ale również dostępności towaru i przewidywanym czasie wysyłki. Jeśli produkt dostępny jest od ręki, to wysyłka nie zajmie zbyt długo. Klient musi być jednak poinformowany, jeśli na produkt trzeba będzie ewentualnie poczekać nieco dłużej. Jeśli chodzi o inne dodatki, to dobrze jest, jeśli miniatura zdjęcia produktu będzie powiększała się kiedy klient najedzie na nią kursorem. Dzięki czemu będzie mógł bliżej zapoznać się z produktem przed wejściem na jego stronę.

Podsumowanie

Na stronie kategorii produktów każdy klient zainteresowany zakupami spędzi sporo czasu. Z tego powodu tak istotne jest to, aby była ona zorganizowana jak najlepiej. Przede wszystkim musi ona od razu dostarczać klientowi cennych informacji na temat zarówno całej kategorii, jak i konkretnych produktów. Oczywiście, do bliższego zapoznania się z daną rzeczą służy jej podstrona. Niemniej jednak to już na stronie kategorii klient może sprawdzić, czy w ogóle jest zainteresowany danym produktem. Musi to zatem być miejsce przejrzyste i funkcjonalne, często bowiem decyduje o tym, czy klient zrobi zakupy w danym sklepie.

Jak powinna wyglądać kategoria produktów w sklepie internetowym?
5 (100%) 2 votes

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: