Google Voice Search – jak zoptymalizować witrynę pod wyszukiwanie głosowe Google?

Google Voice Search – jak zoptymalizować witrynę pod wyszukiwanie głosowe Google?

Z Google Voice Search, czyli wyszukiwania głosowego, przynajmniej raz korzystała większość z nas. To popularna opcja udostępniana przez Google w swojej wyszukiwarce i na Androidzie, która pozwala głosowo zadawać pytania i otrzymywać takie same wyniki wyszukiwania, jak przy wpisywaniu hasła w sposób ręczny. Dla użytkowników jest to wygodny sposób uzyskiwania informacji, ale dla osób pozycjonujących strony, to dodatkowa możliwość optymalizacji witryny pod wyszukiwanie głosowe, w celu zdobywania nowych klientów. Czym zatem jest Google Voice Search, jak działa i jak zoptymalizować witrynę pod wyszukiwanie głosowe?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób wykorzystać Google Voice Search w pozycjonowaniu swojej strony?
  • W jaki sposób zoptymalizować swoją stronę pod Google Voice Search?
  • Jak zoptymalizować swoją stronę pod wyszukiwanie głosowe Google?

Czym jest i jak działa Google Voice Search?

Google Voice Search to usługa Google, która jest obecna w wyszukiwarkach Chrome oraz w systemie Android. Wyszukiwanie głosowe pozwala zadawać pytania głosowo, do mikrofonu oraz uzyskiwać wyniki odpowiedzi tak, jakbyśmy wpisywali pytanie do wyszukiwarki ręcznie w postaci tradycyjnego pisma. Wyszukiwanie głosowe ma na celu ułatwić wyszukiwanie informacji i je przyspieszyć. Działanie Google Voice Search jest proste. Zamiast wpisywać tekst w okno wyszukiwarki, wystarczy wybrać ikonę mikrofonu oraz zadać pytanie na głos. Wyszukiwarka przełoży zadane pytanie głosowe na tekst, wprowadzi tekst do wyszukiwarki i wyświetli nam odpowiedzi.

Wyszukiwarka Google

Wyszukiwarka Google z przyciskiem mikrofonu (źródło: Google)

Wyszukiwanie głosowe w Google

Wyszukiwanie głosowe w Google (źródło: Google)

Wyszukiwanie głosowe różni się od tradycyjnego tym, że pytania zadawane są naturalne, czyli mową potoczną. Osoby szukające informacji o kawiarniach nie powiedzą do mikrofonu „dobra cukiernia Kraków”, a zadadzą pytanie: gdzie jest dobra cukiernia w Krakowie?. Hasło, pod jakim musimy się znaleźć w wyszukiwarce, nie będzie zatem jak przy pozycjonowaniu tradycyjnym — pod wyszukiwanie tekstowe a nieco inne. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe bierze zatem pod uwagę tę różnicę i pomaga być nam wysoko również, gdy ktoś zada pytanie głosowo.

Dlaczego powinniśmy zadbać o pozycjonowanie witryny pod wyszukiwanie głosowe?

Istnieje kilka powodów, dla których powinniśmy pozycjonować również przynajmniej w najmniejszym stopniu witrynę pod wyszukiwanie głosowe. Obecnie według różnych statystyk, wyszukiwania głosowe stanowią nawet do 30% wyników wszystkich wyszukiwań. Taka liczba nie może zostać pominięta i zignorowana. Tendencja ta będzie rosła z biegiem czasu, gdyż na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń mobilnych. W ten sposób przystosowujemy naszą stronę do zmieniających się trendów oraz możemy prześcignąć konkurencyjne witryny, które tego nie robią. Wzrost popularności trendu to też możliwość jego wykorzystania. W stosunkowo prosty i łatwiejszy sposób niż przy tradycyjnym pozycjonowaniu możemy pod najpopularniejszymi hasłami wybić się na wyższe pozycje w wyszukiwarce, co nie jest już takie łatwe, jak podczas tradycyjnego pozycjonowania i dużej konkurencji.

Google Voice Search

W jakich okolicznościach najczęściej wykorzystujemy GVS (źródło: searchengineland.com)

Google Voice Search

Dane procentowe dla ilości wyszukiwań głosowych w Google (źródło: paymill.com)

Google Voice Search

Sytuacje, w których najczęściej jest używany GVS (źródło: searchengineland.com)

Samo pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe nie jest dużo trudniejsze od typowego pozycjonowania. Obejmuje ono podobne procedury i czynności, ale wykonywane jest pod innym kątem. Pozycjonowanie takie możemy również wdrażać obok tego standardowego, bez obawy o negatywne skutki lub całkowicie bazować jedynie na pozyskiwaniu użytkowników, którzy poszukują informacji na dany temat.

Jak możemy pozycjonować witrynę pod wyszukanie głosowe?

Jeśli chcemy pozycjonować witrynę pod wyszukiwanie głosowe, istnieje kilka elementów, które możemy zmienić na naszej witrynie lub ułożyć w taki sposób, aby nasza strona była wyświetlana osobom wyszukującym informacji. Zmiany te możemy przeprowadzić samodzielnie lub zlecić je agencjom marketingowym (takiej jak nasza), które oferują taką usługę.

Po pierwsze – long taile w tekstach SEO

Pierwszym elementem, o jaki powinniśmy zadbać, jest stworzenie tekstów seo, które będą zawierały tzw. long taile, czyli całe zwroty i pytania, a nie tylko pojedyncze frazy. Teksty możemy tworzyć w zgodzie np. z dotychczasowymi wytycznymi, ale warto dodać kilka takich zwrotów w każdym tekście np. w nagłówku, podtytule sekcji czy podsumowaniu tekstu. Długimi ogonami będą zatem wszystkie naturalne pytania, które mogą paść z ust osób poszukujących informacji, np. „gdzie jest dobra restauracja w Krakowie” itp. Teksty pod kampanię SEO możemy pisać samodzielnie lub zamówić gotowe np. u copywriterów. Warto również sprawdzić najpopularniejsze frazy (w tym longtaile dla danej kategorii), np. w generatorach fraz.

Ciekawostka: Dobrym posunięciem, które zawiera wszystkie long taile, jest FAQ. Ten element umieszczony w głównej części strony pozwoli naturalnie spisać w jednym miejscu wiele fraz w postaci pytań z danej kategorii i odpowiedzi na nie. Wyszukiwarka otrzyma zatem wszystkie najpopularniejsze long taile, padające z ust osób wyszukujących w jednym miejscu.

Wyszukiwarka Google

Wyszukiwanie w Google z użyciem zapytania z tzw. długim ogonem (źródło: Google)

Po drugie – optymalizacja witryny

Drugim sposobem na jak najlepsze przystosowanie witryny pod wyszukiwanie głosowe jest optymalizacja serwisu. Jeśli chcemy, aby nasza strona internetowa była przyjazna wyszukiwaniu głosowemu, warto zadbać o to, aby posiadała odpowiednie nagłówki oraz metadane np. z longtailami. Warto również przyspieszyć jej wczytywanie używając obrazów o mniejszej rozdzielczości. Google stara się dostarczać jak najszybciej informacji i ma to dość spore znaczenie przy wyszukiwaniu głosowym. Nie powinniśmy również zapomnieć o stworzeniu strony responsywnej, czyli specjalnej wersji serwisu dla urządzeń mobilnych. Zdecydowana większość wyszukiwań odbywa się właśnie poprzez takie urządzenia, dlatego powinniśmy zaoferować dedykowaną wersję strony pod urządzenia mobilne.

Po trzecie – dane na stronie

Trzecim elementem pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe jest umieszczenie użytkownikom konkretnych informacji. Warto zatem dokładnie opisywać produkty, podawać statystyki, liczby czy parametry. Dzięki nim dojdzie do sytuacji, w której Google będzie postrzegało naszą stronę za odpowiednią dla danego pytania i wyświetli ją wysoko w wynikach wyszukiwania.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: