Google Analytics 4 – jakie zmiany nas czekają?

Google Analytics 4 – jakie zmiany nas czekają?

Google Analytics 4

Google Analytics (GA4) przeszło kluczową metamorfozę – właściwie pierwszą od wprowadzenia tego narzędzia przez twórców. Zmienione zostało wiele aspektów, zaczynając od sposobu zbierania danych, przez dokładniejszy remarketing, aż po możliwość analizowania raportów w różnych modelach atrybucyjnych. Renowacji uległa również struktura danych oraz interfejs wraz z zawartymi informacjami. Czy korzystnie wpłynie to na odbiór użytkowników i spowoduje, że będą usatysfakcjonowani z oferowanych rozwiązań? Tego dowiesz się w tym artykule, w którym przedstawimy najważniejsze zmiany w Google Analytics 4 (GA4).

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jakie zmiany wprowadza nowa wersja Google Analytics 4 (GA4)?
  • Co się zmienia w Google Analytics 4 (GA4)?
  • Jakie są wady i zalety nowej wersji Google Analytics 4 (GA4)?

Najważniejsze zmiany w Google Analytics 4 (GA4) – jak to wygląda w praktyce?

Naszym zdaniem zmiany w Google Analytics 4 (GA4) można potraktować zdecydowanie na plus. Uważamy, że główną zaletą jest fakt, iż twórcy zadbali o wrażenia, jakie wynoszą użytkownicy, korzystając z tego narzędzia, znacznie prostszy import danych (wykorzystując tzw. measurment protocol), a także nowe raporty wspierające dokonanie pożądanej konwersji przez potencjalnego klienta.

To nie wszystko, bowiem pracownicy giganta z Mountain View zamiast opcji „Widoki” udostępnili nam strumienie danych. W czym mogą pomóc? Na pewno w konfiguracji zdarzeń oraz ich źródeł. Warto również wspomnieć o trackingu pomiędzy domenami, który wcześniej był nieco mniej zaawansowany – aktualnie jest dostępny z poziomu UI, bez widocznych rekonstrukcji programistycznych. Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych zmian w Google Analytics 4 (GA4)!

Zadbanie twórców Google Analytics 4 (GA4) o wrażenia użytkowników

Zadbanie twórców o wrażenia użytkowników to jedna z najważniejszych zmian w GA4. Jest to spowodowane trafniejszym dostosowaniem do potrzeb potencjalnych klientów, co oczywiście można uznać za duży plus. Kluczową zaletą pod kątem tego aspektu okazuje się przede wszystkim koncentracja narzędzia na konkretnych zdarzeniach, a nie na punktach kulminacyjnych (jak miało to miejsce w standardowej wersji GA4).

Prostszy import danych w Google Analytics 4 (GA4)

Twórcy Google Analytics 4 (GA4) ułatwili zadanie każdemu, kto dokonywał importu danych bezpośrednio lub przy użyciu measurment protocol.

Nowe raporty w Google Analytics 4 (GA4) wspierające dokonanie pożądanej konwersji

Do czasu wprowadzenia nowego Analyticsa mogliśmy korzystać głównie z „Centrum analiz” znajdującego się w Analytics 360. Od teraz możemy kompleksowo weryfikować, jak przebiega podróż potencjalnego klienta od jego wejścia na stronę, aż do wykonania pożądanej konwersji, czyli przykładowo zakupu. W tym celu należy wykorzystać nowe raporty i spostrzeżenia AI. Aktualizacja ta zdecydowanie na plus!

GA4 - nowa usługa Google Analytics (źródło: Google)

GA4 – nowa usługa Google Analytics (źródło: Google)

Strumienie danych w Google Analytics 4 (GA4)

Strumienie danych to nowa funkcjonalność umożliwiająca konfigurację zdarzeń. Pojawiła się ona zamiast opcji „Widoki”. Co ciekawego oferuje? Przede wszystkim możliwość dokonania zmian w źródłach poszczególnych zdarzeń. Pozwala to połączyć dowolne aplikacje w jednej usłudze (w UA było trzeba zakładać oddzielne usługi dla każdej aplikacji, co było dosyć problematyczne).

Tracking pomiędzy domenami w Google Analytics 4 (GA4)

W tym punkcie nie zostały wprowadzone żadne zmiany programistyczne. Kluczową aktualizacją natomiast okazał się natomiast tracking dostępny z poziomu UI.

Google Analytics 4 (GA4) – wady i zalety

Oprócz ulepszenia wrażeń użytkowników, prostszego importu danych, nowych raportów, strumieni informacji, a także trackingu pomiędzy domenami dostępnego z poziomu UI, Google Analytics 4 (GA4) wyróżnia się dodatkowymi korzyściami, ale również mankamentami wpływającymi na komfort korzystania z tego narzędzia. Poniżej przedstawiamy wady i zalety GA4.

Google Analytics 4 (GA4) – zalety:

  • rozbudowane zliczanie danych (wiele dodatkowych opcji śledzenia);
  • strumienie zamiast widoków (większa funkcjonalność serwisu);
  • ulepszony aspekt UX (prostsza obsługa GA4);
  • koncentracja na zdarzeniach (bardziej zaawansowana możliwość analizy konwersji);
  • nowe raporty (trafniejsza selekcja potencjalnych klientów).

Zanim omówimy wady GA4, wytłumaczymy, na czym polega rozbudowane zliczanie danych. Otóż aktualnie można nie tylko przesyłać informacje odnoszące się do źródeł, dotyczące tytułu strony, adresów URL, języka czy też rozmiaru ekranu. Istnieją również dodatkowe opcje śledzenia poruszające tematy tj. analiza wyszukiwań w serwisie, monitoring kliknięć wychodzących, a także weryfikacja interakcji z wybranymi materiałami wideo.

Google Analytics 4 (GA4) – wady:
Jakie są wady GA4? Niektórzy skarżą się na mniej elastyczny kreator raportów, nieintuicyjną nawigację narzędzia, ograniczoną ilość adresów IP, które możesz zablokować, a także brak gotowych raportów. Nie jesteśmy do końca przekonani, że jest to słuszna postawa, ponieważ odbiór każdej aktualizacji zależy od indywidualnych preferencji użytkowników, a opcje, które nie są aktualnie dostępne, prawdopodobnie okazały się niepotrzebne i wprowadziłyby zbędny chaos. Naszym zdaniem GA4 jest bardziej intuicyjne, niż przed aktualizacją (możemy jednak odnieść wrażenie, że korzystamy z zupełnie innego narzędzia).

Przyzwyczajenie się do GA4 pozostaje kwestią czasu. Gdy już przywykniemy do zmian, najnowsza wersja Analyticsa okaże się bardzo elastyczna i dostosowana do potrzeb każdego z nas (z drobnymi wyjątkami). Uważamy, że pomimo wdrożenia pełnoprawnej wersji Google Analytics 4 (GA4), warto zrozumieć drobne „wpadki” twórców i regularnie je zgłaszać, aby przyczynić się do optymalizacji tego narzędzia.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: