Internet pęka w szwach od artykułów z różnych dziedzin. Teoretycznie każdy może pisać artykuły. Ale jak tworzyć content, który nie zginie w czeluściach sieci i będzie stale interesować użytkowników? Jaki temat podjąć i jaką formę przekazu wybrać? Wpisy publikowane w sieci mogą przyjmować rozmaite formy i typy, w zależności od wielu zmiennych. Dzisiaj omówimy tzw. evergreen content, czyli w dosłownym tłumaczeniu „treści wiecznie zielone”. Już na wstępie możemy je przeciwstawić tekstom typu “fresh content”, ale dokładne różnice zarysuję w dalszych częściach tego artykułu.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Czym jest treść typu „evergreen content”?
- Skąd brać tematy na treści typu „evergreen”?
- Czy treść typu „evergreen content” wpływa na efekty pozycjonowania?
Spis treści:
Co to jest evergreen content?
Evergreen content to treści ponadczasowe i zawsze aktualne. Oznacza to, że w takich tekstach zawarte są informacje uniwersalne, raczej nieprzemijające i niezwiązane bezpośrednio z żadnym trendem czy sezonem. Zazwyczaj mają charakter informacyjny. Takie artykuły poruszają tematy ciągle wyszukiwane przez użytkowników. Dzięki temu są generatorem stabilnego organicznego ruchu na stronie przez długi czas.
Przeciwstawia się je treściom typu fresh content, czyli takim, które zajmują się aktualnymi problemami, popularną w danym momencie tematyką czy wydarzeniem. Więcej o zaletach, korzyściach i konkretnych przykładach treści wiecznie zielonych opowiem w kolejnych akapitach. Zasługują na osobne miejsce w tym artykule. W tym momencie chciałabym się tylko skupić na tym, że istnieje dla nich przeciwwaga w postaci “świeżych” treści o charakterze szybko przemijającym oraz że artykuły czy inne formy evergreen (o formach też opowiem!) poruszają tematy nieprzemijalne. I tutaj ważna uwaga: to nie oznacza, że raz stworzony artykuł typu evergreen możesz na zawsze pozostawić na stronie i już nigdy się nim nie interesować, bo sam na siebie zapracuje. Mimo uniwersalności zawartych treści, warto kontrolować wyniki takiego wpisu, a nawet wprowadzać aktualizacje, jeśli okaże się, że coś w temacie się zmieniło.
Fresh content: przykłady
Przekornie, zanim rozkręcę się na temat evergreen contentu, podam przykładowe formy, jakie przybiera fresh content. Dzięki temu już na wstępnie dowiesz się, jakie typy tekstów to absolutnie nie jest treść wiecznie zielona.
Fresh content to np.:
- newsy (dotyczące polityki, popkultury, wydarzeń sportowych itp.);
- rankingi (zazwyczaj są tworzone rokrocznie, więc szybko ulegają przedawnieniu);
- wpisy dotyczące aktualnych trendów (przydatne w danym momencie, dzięki czemu szybko zyskują popularność, ale równie szybko ją tracą);
- tematy sezonowe (czyli wszelkie zagadnienia związane np. ze świętami lub corocznymi wydarzeniami, np. Black Friday, Gwiazdka lub walentynki).
Jak tworzyć treści evergreen?
Jak zabrać się za pisanie typu evergreen content i na co zwracać szczególną uwagę?
- Tworzenie contentu w typie evergreen zacznij za każdym razem od wymyślenia lub wyszukania tematu;
- Uniwersalne treści są zawsze aktualne i to miej na uwadze, planując swój artykuł. Evergreen content to zwykle treść informacyjna lub poradnikowa, do której odbiorcy będą zaglądać chętnie niezależnie od pory roku, okazji itp.;
- Zanim zaczniesz pisać, wybierz słowa kluczowe. W tym celu skorzystaj z odpowiednich narzędzi. Należą do nich m.in. Planer słów kluczowych Google, Semstorm itp. Warto wybierać frazy long tail, czyli słowa kluczowe z długim ogonem;
- Pisząc artykuł w nurcie evergreen, unikaj dat, dzięki czemu tekst automatycznie się nie zdezaktualizuje wraz z sylwestrem. Jeżeli jednak zdarzy Ci się użyć daty, a artykuł wcale nie odnosi się do jednego konkretnego terminu, pamiętaj o aktualizacji tekstu tak, by nie zniechęcić czytelnika nieaktualną treścią;
- Ważne jest linkowanie, które jest jednym z nieodłącznych elementów SEO;
- Istotną częścią tworzenia treści do sieci jest też webwriting i stosowanie się do zasad webwritingu. Odpowiednie formatowanie czy struktura tekstu są ważne z punktu widzenia SEO copywritingu, kampanii SEO, ale też komfortu użytkownika.
Skąd brać pomysły na treści wiecznie zielone?
Tematy newsowe przychodzą do nas same. Są trendowe, w danym momencie chwytliwe, aktualne, a użytkownicy mają silną potrzebę wyszukiwania takich treści. W przypadku evergreen content jest nieco inaczej, bo poszukiwanie tematu musi odbyć się nieco bardziej krętą drogą.
- Przede wszystkim, jeśli tworzysz treści dla swojego biznesu, na pewno masz w głowie postać swojego idealnego klienta, czyli tzw. personę zakupową. Czego potrzebuje Twój typowy klient? Jakie może mieć pytania lub co może go interesować, jeśli chodzi o Twoją branżę? Odpowiedzi na te pytania mogą być punktem wyjścia do stworzenia artykułu evergreen;
- Jeśli nie persona, przypomnij sobie, jakich informacji sam potrzebowałeś na początku swojej pracy, gdy zgłębiałeś branżę? Jakie miałeś pytania, wątpliwości, czego chciałeś się dowiedzieć i do czego przydałby Ci się poradnik?
- Zapytaj znajomych, rodzinę lub innych bliskich o to, jakie treści dotyczące Twojego biznesu by ich zaciekawiły;
- A może otrzymałeś ostatnio jakieś pytania od klientów? Być może będzie to świetny temat dla stworzenia artykułu typu evergreen content lub sekcji FAQ;
- Zajrzyj do Google. Podpowiedzi, które wyświetlają się, gdy zaczynasz wprowadzać zapytanie w polu wyszukiwania lub podpowiedzi od wynikami wyszukiwania są cennym materiałem dla treści;
- Korzystaj z narzędzi. Wyszukuj słowa kluczowe lub całe tematy dzięki narzędziom takim jak Semstorm, Senuto, Planer słów kluczowych Google, Google Trends, Answer the Public, Ubersuggest itp.
Jakie formy przybiera evergreen content?
Evergreen content możesz skonstruować na różne sposoby, w zależności od tematu, charakteru działalności czy potrzeb Twojej grupy docelowej. Ponadczasowe, zawsze zielone treści możesz zamknąć w następujących formach:
- Poradniki i przepisy kulinarne – teksty poradnikowe, dające wskazówki, jak coś zrobić samodzielnie, jak wykorzystać daną wiedzę itp. od zawsze cieszą się stabilnym zainteresowaniem odbiorców;
- FAQ – już raz wspominałam o sekcji pytań i odpowiedzi, bo to jeden ze sposobów na umieszczenie treści evergreen na stronie internetowej;
- Słowniki pojęć – słownik z definicjami jest odpowiednią przestrzenią do zawarcia evergreenowych treści;
Sposoby na promocję artykułów evergreen
W związku z tym, że tematy evergreen nie są związane z gorącymi trendami, musisz samodzielnie wyjść z nimi do odbiorców. Jak?
- Jeśli masz firmowy fanpage na FB czy profil w innym medium, przypomnij swoim fanom o tym, że opublikowałeś (teraz lub kiedyś) artykuły na dany temat. Chętnie zaglądamy do social media i jest to wygodna oraz sprawdzona przestrzeń do promocji treści;
- Jeżeli wysyłasz newsletter do subskrybentów, temat Twojego artykułu typu evergreen może być świetną bazą dla kolejnego e-maila do odbiorców;
- Udzielasz się na forach lub w grupach społecznościowych? Przy sprzyjającej okazji możesz wspomnieć tam o tym, że napisałeś artykuł blogowy na dany temat i umieścić do niego link. Tutaj jednak pamiętaj, by nie spamować, tylko wykorzystać okazję;
Dlaczego warto tworzyć treści evergreen?
Evergreen content to przydatne treści na blogi firmowe z wielu powodów:
- Dostarczają stały ruch na stronie. Na początku artykułu umieściłam wykres wyszukiwań przepisu na naleśniki. Liczba nie jest porywająca, ale jest stabilna niezależnie od pory roku czy innych zmiennych;
- Artykuły specjalistyczne ukazują autora jako eksperta w danej dziedzinie. Możesz chwalić się w nich swoją wiedzą, dzielić się nią i dawać cenne informacje odbiorcom;
- Włączenie wpisów typu ponadczasowego do strategii content marketingowej jest świetnym pomysłem na posty, promocję marki oraz utrzymanie zainteresowania czytelników;
Evergreen content wspiera więc content marketing. Dobrze zoptymalizowane i interesujące użytkowników teksty na blogu ukażą autora jako fachowca, co często wpływa na sprzedaż. Mimo że w przypadku treści ponadczasowych liczba wyszukiwań nie jest wysoka, daje jednak duże możliwości odwiedzin strony długofalowo. Aby stworzyć takie treści, należy mieć na uwadze dobór właściwych słów kluczowych, potrzeby użytkowników oraz własny zasób wiedzy. Często powtarzana mantra „Content is king” rzeczywiście ma znaczenie i daje korzyści z punktu widzenia SEO Twojej stronie. Dodałbyś coś do listy korzyści wynikających z evergreen contentu po lekturze tego artykułu? Na pewno tak, więc zachęcam Cię do sporządzenia listy za i przeciw. To na pewno sprawi, że jeśli jeszcze nie tworzysz takich wpisów, to na pewno niedługo zaczniesz tworzyć wartościowy content, w tym swój pierwszy artykuł evergreen.
Magdalena Karnowska-Sewastianik
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!